Creatiile noastre.....
#451
Postat 14 June 2009 - 09:23 PM
#452
Postat 15 June 2009 - 06:27 PM
in scurta vreme asa cum ai promis. Asta e un pas important spre victorie :-)
Cred ca a fost o combinatie de probleme care au condus la zborul acela foarte inclinat.
Rampa era inclinata in directia corecta, poate ceva mai mult decat trebuia, dar nu asta a fost o eroare. Inelul superior a fost fixat prea sus, astfel ca a ramas destul de putin timp in contact cu rampa. In acest caz rampa devine mult mai "scurta" si nu asigura stabilitate rachetei care nu are timp sa ajunga la o viteza la care aripile pot crea un moment de echilibrare suficient.
Alt lucru care se observa (poate este filmul de vina) este acea mica "ezitare" la plecare, care conduce la ideea ca motorul nu a pornit imediat cu forta mare, adica aprinderea a fost ceva mai lenta, forta dezvoltata suficient de mare ca sa miste racheta pana cand cel putin inelul superior a iesit de pe rampa, abia dupa aceea motorul a intrat 'in plin". Asa ceva se mai intampla, mai ales daca aprinderea nu se face rapid sau de la partea de sus a canalului din motor.
A treia problema care se observa, acel balans si rotatie a rachetei pe traiectoria activa este intalnit atunci cand ajutajul este usor dezaxat iar jetul nu iese exact de-a lungul axei rachetei. Imediat dupa consumarea combustibilului zborul se stabilizeaza.
Al patrulea motiv care a condus la o iesire necorespunzatoare de pe rampa a fost acela ca -asa cum se vede in prima fotografie- racheta statea foarte jos, practic pe suport. In momentul pornirii, jetul creeaza turbioane care pot sa roteasca racheta, mai ales ca in cazul acesta si aripile erau mari. De obicei trebuie lasat macar 10 -15 cm liber sub motor; un deflector de jet ajuta si mai mult.
Am exclus ca si posibila problema centrarea statica rachetei (pozitiile CP si CG), presupun ca au fost corecte. Mentionez asta ptr ca zboruri asemanatoare apar atunci cand pozitiile de care aminteam sunt initial la limita, iar racheta devine stabila doar dupa ce o mare parte din combustibil s-a consumat, deci CG a avansat si s-a departat suficient de CP. Pana in acel moment, care in general apare f. scurt timp dupa iesirea de pe rampa, racheta nu este inca suficient de stabila.
Deci eu as lua in considerare toate aceste cauze la un loc, actionanad in acelasi timp si in acelasi sens (for ref. see Murphy laws).
De ce nu s-a deschis?
1. Electronica zici, mai ales contactul de pornire. Ai facut cateva incercari inainte sa vezi cum declanseaza si daca timpul e corect reglat? Presupun ca da. Timer hand-made sau cumparat? Eu am avut probleme cu timer facut de mine, la incercari mergea corect, dar pe racheta parca avea "rau de avion" sau de inaltime si nu mai respecta setarea. Poate intre timp a mai avansat tehnica, eu oricum cumpar ptr.ca e mai ieftin ca o racheta noua...
Fa motorul mai lung cu cativa centimetri, pune combustibil (fara gaura), apoi capac gaurit, pulbere, exact ca la motoartele cu BP. Mi se pare mai sigur.
2. Cauta sa folosesti materiale corespunzatoare ptr corzile de legatura. Costa foarte putin comparabil cu restul si daca se rup, racheta e compromisa. Vezi ceva snur subtire (3 mm) din poliester pe care sa-l verifici eventual inainte. Se ia greutate de cel putin 15-20 kg, o galeata sau butoias cu apa adica, se leaga cu acelasi snur si fel de noduri si prinderi care se vor folosi si se ridica usor. Sa socoteste cel putin de 50 de ori greutatea partilor de racheta care vor fi legate. Un amortizor din elastic cu acoperire textila (de chiloti!) este foarte indicat ptr parti de pana la 250 grame. Orice mai greu de atat e bine sa fie separat, fiecare parte cu parasuta lui, in acest caz socul la catapultare este incomparabil mai mic. Daca nu, o coarda de 3-4 ori mai lunga ca racheta (asta inseamna cativa metri) ajuta foarte mult. Depinde desigur si de ce racheta vorbim.
Ceea ce vad eu in fotografii este foarte riscant: cele 2 fire nu sunt infasurate uniform, au deci lungimi diferite si noduri, deci practic e un singur fir care preia socul. Apoi, firele care se vad in foto sunt foarte sensibile la caldura, nu e nevoie sa se arda, doar un pic de caldura ptr. o fractiune de secunda si rezistenta e compromisa. Deci coarda de legatura, modul de prindere si nodurile sunt de cea mai mare importanta (grad zero!). Faptul ca au mers si alta data si nu s-a intamplat nimic nu are relevanta, atata timp cat nu e vorba de exact aceleasi mase, viteze, etc iar numarul inceracrilor reusite este "cateva".
Un ultim lucru: foloseste culori vii, fosforescente, macar ptr. partile importante ale rachetei adica aripi, parasuta. Nu costa nimic in plus, dar macar gasesti racheta mai usor.
#453
Postat 15 June 2009 - 09:05 PM
#455
Postat 19 June 2009 - 10:06 AM
Succes la BAC si felicitari pentru racheta anterioara! :blink:
MIG-29
Tza rocket, la Jun 18 2009, 11:18 AM, a spus:
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 19 June 2009 - 10:06 AM
#456
Postat 19 June 2009 - 12:15 PM
#457
Postat 20 June 2009 - 05:32 PM
O racheta in 2 trepte, mai ales la dimensiunile propuse este ceva mult mai complicat decat crezi si presupune ca toate elementele componente sa fie verificate inainte. Altfel poate deveni o jucarie foarte nesuferita...
Vad ca esti pe drumul cel bun!
Intamplator azi lucrez la o racheta foarte asemanatoare ca dimensiuni cu cea propusa de tine, tot in trepte. Desi folosesc cred ca cele mai bune materiale, motoare si electronica care exista si am mai facut multe rachete asemanatoare pana acum, parca tot nu sunt chiar linistit, mai ales ca o voi lansa cu ceva public de fata.
De fapt asa e intotdeauna cand e vorba de ceva mai complicat , care iese din "rutina" obisnuita. ;)
#459
Postat 20 June 2009 - 08:47 PM
Am prelungit partea de jos a boosterului pentru mai mult spatiu pentru motor.
#460
Postat 13 July 2009 - 04:59 PM
Aici este o poza cu teava de PPR sa va faceti o idee si capacele de PVC-u de presiune gri:
#463
Postat 14 July 2009 - 07:16 PM
Oricum bafta in continuare.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#465
Postat 02 August 2009 - 06:05 PM
#467
Postat 09 August 2009 - 12:47 PM
Tza rocket, la Aug 8 2009, 11:56 PM, a spus:
DSC00691.JPG
Foarte tare, sa te vad ce rampa ii faci micutei asteia http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif
Mult succes!
#468
Postat 26 August 2009 - 02:08 PM
dar am o mare intrebare e cineva din timisoara?am o problema cu gasitul anumitor materiale in special Kclo3.
De ceva timp construiesc rachete,defapt un fel de motoare de racheta facut in cartus de shotgun mai mari nu am facut dar am perfectionat metoda constructiei rachetelor in cartus....un mic ajutor se poate?
#469
Postat 27 August 2009 - 08:26 PM
In primul rand tu nu cauti KClO3(clorat de potasiu) ci poate cauti azotat de potasiu (KNO3), clorati sunt foarte instabili si nu sunt facuti pentru a fi folositi in combustibili de racheta. Daca era vorba de perclorati gen NH4ClO4 sau KClO4 atunci mai stateam de vorba.
In al doilea rand fii mai explicit in ceea ce doresti , la ce ai nevoie de ajutor , ce materiale nu gasesti si poate te putem ajuta.
PS. Proiectul meu e pus pe on-hold din cauza scolii de sofer si pregatirilor pentru facultate :)( !
#470
Postat 08 September 2009 - 03:38 PM
ca motor am folosit un cartus cu alice folosit caruia i-am scos capsa astfel incat a ramas un ajutaj excelent in capat.desi materialele sunt rudimentare racheta a zburat perfect drept.
cateva date:50cm inaltime,3cm diametru,60g fara motor+28g motor
un film pe youtube(nu se vede pe camera pana unde ajunge-abia s-a vazut cu ochiul liber dar se aude sunetul)
http://www.youtube.c...h?v=R9qn0VPLSd0
#475
Postat 11 February 2010 - 10:12 PM
IMG, la Feb 9 2010, 07:22 PM, a spus:
Conul este din carton de cutie de tastatura(poti observa tastele daca te uiti :blink: ) .Il faci relativ usor dintr-un sector de cerc infasurat cu grija;calcule matematice de baza.
Combustibilul este clasicul rcandy=kno3+zahar (metoda de dizolvare in apa,incalzire,uscare/topire,turnare in motor,intarire). Alte detalii am scris mai sus,alte intrebari simte-te liber sa pui.
#476
Postat 14 August 2011 - 03:38 PM
Cateva date:
- aprox. 1m lungime;
- 120g corp racheta full carton, con umplut cu spuma poliuretanica, parasuta din folie de plastic, suspante nylon, banda elastic textil pentru amortizare, sfoara bumbac;
- 110g motor aprox. 120mm din teava pexal de 26mm cu capac si nozzle de otel filetate fortat cu cheia in interiorul tevii (in izolatia termica);
- 40g combustibil azotat/zahar/sorbitol;
- 1-2g pulbere de catapultare din azotat/zahar amestecat cu apa, uscat si macinat - cam ca praful de pusca doar ca explodeaza mai lent.
[img][URL=http://imageshack.us/photo/my-images/689/dscn0832p.jpg/][IMG]http://img689.imageshack.us/img689/7329/dscn0832p.jpg[/IMG][/URL]%20%20Uploaded%20with%20ImageShack.us[/img]
Din pacate incarcatura s-a declansat prea devreme si parasuta a fost smulsa (nu se prea vede pe film).
Pentru traiectoria curbata suspectez nozzle-ul improvizat (nu am avut acces la strung) dintr-o bucata de surub pe care l-am gaurit cu burghiuri de diferite diametre si am observat ca gaura nu era perfect coaxiala dar era putin si am zis ca merge.
Aceasta postare a fost editata de Zen: 14 August 2011 - 03:42 PM
#477
Postat 14 August 2011 - 03:44 PM
http://img689.imageshack.us/img689/7329/dscn0832p.jpg
http://img580.imageshack.us/img580/2733/dscn0833p.jpg
Aceasta postare a fost editata de Zen: 14 August 2011 - 03:47 PM
#478
Postat 16 August 2011 - 12:32 PM
Cel mai tare e conul acela, parca vrea sa fie hipersonica :)
Data viitoare cand o mai zbori pune o camera mica pe ea.
Succese
#480
Postat 19 August 2011 - 05:05 PM
MrSpace, la 16 August 2011 - 12:32 PM, a spus:
Bineinteles, dar cand le voi face destul de sigure ca sa nu pierd echipament scump. Asta inca n-am gasit-o :D Ce-i drept n-am cautat-o decat vreo jumatate de ora dupa care s-a inserat si am plecat la Galati.
Aceasta postare a fost editata de Zen: 19 August 2011 - 05:06 PM