Creatiile noastre.....
#393
Postat 28 January 2008 - 12:01 AM
Cu cele 35grame de BP "extra", se poate scoate max 28 Ns, chestie de impuls specific al combustibilului, unde nu prea avem ce face. Artizanal, adica acasa, nu putem spera la mai mult de IPS 0.65-0.75 Ns/gram. Se mai poate umbla, in sensul de adaugare de aditivi, dar nu discutam aici si nu dau retete.
Am vazut acuma si filmul. Cauta si vezi pe You Tube cate va teste asemanatoare cu motare de aceeasi marime sau mai mici , vei putea avea o idee mai buna despre valoarea motorului tau.
Din cele ce spui inteleg ca nu folosesti la presare o matrita (carcasa metalica) in care introduci motorul pentru umplut, de aceea ai apelat la o carcasa mult mai groasa din carton, pe care o subtiezi prin decojire, ceea ce afecteaza semnificativ rezistenta portiunii ramase. Daca ai face o carcasa metalica groasa in care sa pui direct carcasa motorului, adica matrita de care vorbeam ai putea realiza dintr-o singura montare si ajutajul si incarcarea cu combustibil si capacul, toate acestea fiind prafuri pe care le torni in tub. In acest fel asiguri pe langa productivitate si repetabilitatea caracteristicilor motoarelor. In plus spui adio suruburilor care sunt atat de inestetice si sursa de ruptura.
Este acum putin important din ce se face carcasa rachetei, la aceste dimensiuni merge facut din aproape orice carton, plastic, fibre. Nu ne nici o problema, tu ramai cu secretul de fabricatie al rasinii, ceilalti fac si ei corpurile cum pot, care e problema? Adevarata problema este la motor, adica functioneaza f. scurt, ceea ce nu e spectaculos deloc. Daca tot folosesti Bp care permite timpi lungi de ardere, nu ca zaharelul, incearca si cu un core scurt, nu ai decat de castigat.
Fisiere atasate
-
E9.pdf (31.4K)
Number of downloads: 204
#394
Postat 28 January 2008 - 12:15 AM
In schimb s-a dovedit foarte bun pentru treapta 2-a, poate trimite 2 oua la un km inaltime, du-te si le cauta dupa aia...
:o
Cam astea sunt si dimensiunile si caracteristicile maxime pentru motoarele cu BP facute pana acum in Ro, cel mai mult la Suceava. De obicei acelea aveau forta initiala mai mare si timp mai scurt, fiind destinate clasei de machete, unde rachetele sunt complicate, mari, grele si nu trebuie sa zboare mai sus de 50-60 m.
Imagini atasate
#395
Postat 28 January 2008 - 08:42 AM
Cat despre motorul meu cu BP,daca ii dau coreul mai mic nu merge tare bine,adica test static si pe bat se ridica si merge o distanta destul de buna,dar cand puneam pe racheta ori mergea vreo 200 ms i o lua intro parte ori nu se ridica deloc;dar cu motoru asta is sigur ca o ia la sanatoasa si chiar foarte sus,si ca sa fie spectaculos pot sa ii pun o intarzierecare sa dea o culoare la flacara sau un fum colorat.Oricum cu motor de genu acesta as vrea sa fac boostul la racheta(2 stage),dupa care sa aiba un motor fara core ca treapta a doua,dar asta ii alta mancare de peste.
Va tin la curent oricum cu ce urmeaza sa fac si cu lansarea de azi. :rolleyes:
Aceasta postare a fost editata de Tza rocket: 28 January 2008 - 08:44 AM
#396
Postat 29 January 2008 - 05:43 PM
Cred ca este un lucru util.
Tuburile se umplu mai mult sau mai putin si asa rezulta diferite clase de motoare, C, D,E si diferite intarzieri. Motoare de 10 Ns mai obisnuite sunt cele de 17,5 mm diametru, unde se procedeaza la fel, adica acelasi tip de tub de 70 mm lungime se incarca pentru 2,5 Ns, 5 Ns sau 10 Ns. Normal ca lucrul asta nu e ehiar bun pentru cei care cauta ceva performanta, adica racheta cara degeaba o bucata de tub care nu foloseste la nimic, motorul e mai greu. In plus este supradimensionat la grosimea peretilor (2 mm ptr motoarele de 17.5 mm). Problema este insa ca se cauta performanta acolo unde nu e. Sunt motoare comerciale, de serie in primul rand si trebuie sa raspunda unor criterii specifice, din care cel mai important este siguranta in functionare. Asta nu inseama ca nu pot fi folosite cu succes si in competitii, depinde unde si cand.
In general, cam toate motorasele de dimensiuni asemanatoare, facute de amatori au fost mai bune ca performante decat majoritatea celor comerciale insa fiabilitatea a fost considerabil mai redusa. Aici e ca peste tot, cine nu risca nu castiga.
Sunt multe probleme care apar, multe din ele nu au fost inca discutate aici pe forum, ca de exemplu chiar testele astea de fiabilitate sau de pastrare a a caracteristicilor in timp sau in conditii mai deosebite de mediu. Asa de exemplu, motoarele astea cu BP se comporta destul de diferit cand afara e foarte cald (daca au fost expuse la caldura mai mult timp), foarte umed (se intampla foarte des la concursuri, mai ales dimineata) sau frig ( chiar zilele astea am â€ocazia†sa testez motorul cum merge pe frig, sunt minus 40 pana la minus 50 grade Celsius afara, desi mai degraba nu mai functionez eu eu decat el !). :D
De asemenea este f. important cum se pastreaza, ferit de umezeala sau variatii rapide de temperatura. In plus sa stiti de la mine un lucru: daca am scapat pe jos un motor, pe parchet sau pe ciment, motorul acela nu a mai fost folosit niciodata la vreo lansare in concurs. Poate am exagerat, poate nu, cert este ca nu am patit explozii decat f.f. rar, poate o data la cateva sute de lansari, nici nu-mi aduc aminte de vreun eveniment din asta.
A face cateva motorase pentru uz propriu este un lucru, dar a da si la altii e cam altceva.
Fisiere atasate
-
Motor_E9.pdf (22.43K)
Number of downloads: 231
#397
Postat 02 February 2008 - 04:12 PM
http://img231.imageshack.us/img231/1349/ds...dsc00011xp6.jpg
O poza cu mine si racheta weekendu trecut cand nu am lansato:
http://img82.imagesh...dsc00013ve7.jpg
Desigur si filmuletul lansari:
http://www.youtube.c...h?v=CqQyIL8iu5k
#398
Postat 02 February 2008 - 09:26 PM
#399
Postat 21 February 2008 - 12:40 AM
Nu mai crez subiect nou, ca si asa sunt prea multe.
Am o problema de rezolvat si poate ma ajutati voi cu o parere cel putin.
Lucrez la o macheta, care are in fund un ajutaj (fals) care trebuie pastrat in pozitie (ca lungime). Motorul real trebuie sa aiba loc in interiorul acestui ajutaj, dar nu se poate, fiind mult mai mare in diametru decat sectiunea critica.
O solutie (fumata de mult) este sa se faca ajuajul acela din 2 bucati, taiat pe verticala si prinse de o parte si de alta a motorului.
Alta solutie ar fi folosirea faptului ca ajutajul motorului are diametrul mult mai mic decat diametrul motorului, e ca un gat de 14-15 mm diametru fata de 29 al motorului, astfel ca incape foarte bine in diametrul sectiunii critice a ajutajului rachetei. Vedeti poza de mai jos ca altfel poate nu intelegeti mare lucru.
Intrebarea este in ce masura faptul ca motorul este "bagat inauntru" are influenta asupra parametrilor
functionali. Sigur are, nu pot aprecia cat de mult, programele care simuleaza curgeri pe ajutaje nu merg aici, situatia fiind diferita. In plus as vrea ca sa protejez cumva ajutajul acela fals, punand un con din tesatura din fibre de sticla fara rasina (se poate si alta metoda de izolare dar e complicat). Oricum nu-mi fac iluzii ca ar rezista prea bine ajutajul acela, o sa fac mai multe, problema e cu forta motorului, cam cat se pierde.
Ca remarca: motorul e compozit si functioneaza 3 secunde. Forma jetului este cea pe care ati putut-o vedea in fotografiile cu macheta Little Joe la www.google.com/picasaweb/liviu1234. E ceva mai special, destinderea are loc parca mai departe de motor.
Imagini atasate
#400
Postat 21 February 2008 - 12:00 PM
eu as zice asa: fa ajutajul fals, prinde'l de motor, pune-l pe un stand si aprinde-l. eventual filmeaza ajutajul sa vezi cam cum se comporta.
compara apoi curba de tractiue obtinuta in felu asta ori cu cea data de producator ori cu una obtinuta cu acelasi motor dar fara ajutajul fals. parerea mea ca asta e cea mai bulletproof solutie.
sti exact cum se va comporta.
#401
Postat 21 February 2008 - 12:42 PM
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 22 February 2008 - 06:51 PM
Cu rabdare si ciocan.
#402
Postat 25 February 2008 - 01:29 PM
Aproape toate componentele sunt scara 1:1
Design-ul final cam asta va fi.
Denumirile sunt in engleza pt ca am postat pe niste forumuri din state si nu prea am avut chef sa scriu totul in 2 limbi...va descurcati voi.
Momentan incerc sa obtin niste timbre tensiometrice pt constructie unui stand de teste cu care sa obtin curba de tractiune exacta a motorului si in functie de ea sa ajustez masa finala a rachetei.
Cand voi incepe sa fabric componentele o sa deschid un subiect nou si o sa pun acolo si ceva poze.
Dex
Fisiere atasate
-
Rocket.pdf (68.87K)
Number of downloads: 284
#403
Postat 25 February 2008 - 06:40 PM
Eu am niste intrebari asa de carcotas: ce impuls are motorul acela? Mie imi pare foarte mic pentru o racheta de 2.2m!
Ce masa, ce inaltime, ce viteza speri sa atingi?
Spor la treaba
#404
Postat 25 February 2008 - 07:09 PM
Sper sa pot termina standul si sa fac un test sa stiu exact curba de tractiune. Motorul e cam potrivit pt racheta asta. Am mai lansat o racheta (ceva mai mica) cu un C-400 (vedeti la Nakka) care e mai slab si s-a dus la supararea, iar la viteza nu mia comentez (dupa ce s-a oprit motoru' se auzea cum fluiera).
La masa, altitudine, viteza inca nu ma pot pronunta...nu am toate datele.
#405
Postat 25 February 2008 - 09:19 PM
1. In primul rand este vorba de proportii. Daca intr-adevar desenul este cam 1:1. adica la scara cel putin, motorul pare mic in raport cu racheta.
Nu am facut desigur calcule intrucat nu sunt date, dar cel putin dupa "poza" asa se pare. Daca tinem cont ca motorul cu SU are un impuls specific de 2 ori mai mic decat un motor comercial echivalent ca dimensiuni, inceraca sa schitezi un motor de 2 ori mai mic (ca volum) si inlocuieste-l pe desen. Iese ceva foarte mic, raportat la marimea rachetei.
2. De ce trebuie ca racheta sa fie atat de lunga? Pentru asa motor mic stabilitatea se poate asigura mai usor. Este lunga ca sa incapa parasuta aia de 3 m diametru care f. mare pentru asa racheta. Nu cred ca e nevoie de o parasuta atat de mare, ca doar nu e copil nou nascut. Vor fi dificultati serioase la pliat ca sa incapa in corp si mai ales sa iasa in buna stare.
Cu o cantitate sanatoasa de pulbere de catapultare se rezolva, mai trebuie sa se si desfaca. Nu zic ca nu se poate, dar e bataie de cap in plus si un risc suplimentar. Greutatea insasi a parasutei principale reprezinta cel putin 25% din toata racheta. Asta va duce CG mai sus decat ai vrea tu (coeficientul ala va fi destul de mult peste 2). Repet, nu stiu ce motor ai si cat cantareste. Ce-i in poza e mic. Clasa I se termina la 640Ns. Un motor comercial echivalent , neperformant, 50 mm dia si 300 mm lung contine 0.5 kg combustibil ptr 750 Ns.
3. Cum torni varful cu pereti asa de grosi?
#406
Postat 25 February 2008 - 09:57 PM
Racheta e lunga nu neaparat ca sa incapa parasuta aia mare (aia am adaugat-o mai tarziu ca o masura de siguranta). Parasuta respectiva se va deschide la ~100mm de sol pt ca viteza finala a rachetei sa fie cat mai mica.
Am pliat-o si intr in corp foarte usor si iese la fel de usor. parasuta respectiva va reprezenta sub 25% din greutatea rachetei... (motorul gol are cam 1kg).
Am postat racheta si pe un forum de experimental (in principal zahar) si am primit doar aprobari.
Ca un exemplu' cam ce poate motoru ala, in 2006 am lansat o racheta cu un motor tot cu zahar de clasa H. Racheta avea 1,6m. 50cm diametru 60mm, tranzitie conica 10cm, 90cm diametru 50mm si varf de 100mm ogiva. Racheta la lansare a avut 3kg. Rezultatul se vede in film.
nu am gasit-o pentru ca a cazut la mama naibii (cu parasuta)...
Nu vreau sa mai risc sa nu o recuperez si prefer sa am o altitudine mai mica. Oricum asta e doar preliminar. Cand o sa am forta motorului masurata atunci o sa mai fac modificari daca e nevoie.
Varful o sa il torn un cilindru cu diametrul de 80mm si cu gaura aceea interioara dupa care va fi strunjit la forma finala.
Fisiere atasate
-
lansare.zip (2.76MB)
Number of downloads: 173
#409
Postat 26 February 2008 - 06:17 PM
Dexter_Jr, la 26 Feb 2008, 09:59, a spus:
Avand deja dimensiunile geometrice ale rachetei e clar ca stii exact CP. Dar de unde stii daca e totul OK, necunoscand CG??? Stii greutatea fiecarei componente??? Ai un plan detaliat, ca pe desen nu apare CG?
Sau in functie de cum obtii CG, modifici ampenajul ca sa ``cazi`` cu CP in pozitia corecta??
(e posibil sa nu poti reusi sa cazi cu CG unde trebuie doar din deplasarea limitata a unor componente interioare...)
Aceasta postare a fost editata de AG-74-HESS: 26 February 2008 - 06:25 PM
#411
Postat 29 March 2008 - 04:12 PM
#413
Postat 29 March 2008 - 10:21 PM
http://img85.imagesh...dsc00038if8.jpg
Am lucrat destul de mult la ea.
Uite si filmuletu cu lansarea(nu ii tot ca o inchis camera prea devreme cameramanu meu):
http://www.youtube.c...h?v=RwTYT6-0ZO8
#414
Postat 30 March 2008 - 05:31 PM
Foarte faina treaba ai facut. Si peisajul de pe fundal e belea. Nu e de mirare ca s-a emotionat cameramanul. Doar o intrebare am: parasuta ati avut?
Succese fara numar...
#415
Postat 01 April 2008 - 10:01 AM
Aceasta postare a fost editata de Tza rocket: 01 April 2008 - 10:02 AM
#418
Postat 01 June 2008 - 04:19 PM
Filmuletul:http://www.youtube.c...h?v=SWt2E0sXQRo
Si cateva poze:http://img228.imageshack.us/img228/4076/p1...p1000410db6.jpg
http://img228.images...p1000412dp5.jpg
#419
Postat 01 June 2008 - 10:42 PM
Tza rocket, la 1 Jun 2008, 16:19, a spus:
Filmuletul:http://www.youtube.c...h?v=SWt2E0sXQRo
Si cateva poze:http://img228.imageshack.us/img228/4076/p1...p1000410db6.jpg
http://img228.images...p1000412dp5.jpg
La multi ani Tza Rocket!
Super faina treaba a-ti facut voi acolo! Super tare si recuperarea, ca la carte ce sa mai, jos palaria!
Felicitari!
Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 01 June 2008 - 10:42 PM
#420
Postat 02 June 2008 - 06:09 AM
N-am mai citit pe aici cam de mult, vad ca e ceva miscare in sus si-n jos.
Am vazut filmuletul cu lansarea de la BM, se pare ca “intarzierea†(lipsa) este inca un secret care n-a fost descoperit si asta inseamna inaltimi mici si riscul de a se rupe ceva.
Am si eu un film si niste poze la adresa de mai jos, cu unul din testele pregatitoare pentru realizarea unei machete mai complexe.
Testul a vizat constructia si testarea ajutajului aceluia suplimentar despre care am pomenit intr-o postare anterioara, ajutaj fals care trebuie atasat la cel real, si in al doilea rand testarea unei parasute ejectate in plina viteza, de fapt dupa o f. mica intarziere. In al treilea rand, tot cu ocazia aceluiasi zbor s-a testat timerul actionat de g-switch. Filmul original e foarte clar, e cu zoom, se vede fiecare fir, pe net nu e prea clara imaginea, mai ales la catapultare. S-a folosit o semimacheta mai veche, destul de grea cu ejectarea la o secunda dupa incheierea functionarii motorului. In consecinta inaltimea nu a fost prea mare, cca 150 m, dar oricum prea mare pentru treapta I a viitoarei machete. Nu am remarcat influenta semnificativa a ajutajului fals. De asemenea nu s–a rupt nimic la parasuta foarte simpla, din mateial plastic (fas) taiat dintr-un zmeu de jucarie chinezesc de 1 dolar. Suspantele insa au fost din Kevlar f. rezistent, la fel amortizorul “jupuit†dintr-o coarda din acelea cu care se arunca nebunii de pe poduri (bungee jump).
Am pus o niste poze cu ajutajul in timpul lucrului, e facut din fire de carbon infasurate pe calapod si lipite cu rasina epoxidica neagra, foarte rezistenta la temperatura (peste 800 grade, de fapt chiar este rasina folosita la motoarele rachetei originale). Peretii nu s–au ars, vopseaua de pe ajutaj (tot f. rezistenta la caldura) s-a cam umflat, trebuie refacuta.
Suportul port-motor din poza este cel al viitoarei machete si include intrerupatorul si contactele electrice pentru fixarea amorselor pentru boostere (se aprind ulterior in zbor, dupa iesirea de pe rampa).
http://picasaweb.goo...234/TestMay2008