Creatiile noastre.....
#301
Postat 25 March 2007 - 06:08 PM
Ps:am folosit o baterie de masina de 12 V.
#302
Postat 25 March 2007 - 07:47 PM
Am mai jos un link catre cateva poze cu rachete cu mai multe motoare in paralel (cluster). Au fost facut in anii trecuti pentru competitie de altitudine, cu 4 motoare de 5 Ns. Asa e regula.
Prima racheta, cea cu un singur corp a intampinat la primul start o problema asemanatoare cu cea descrisa de TZA si anume unul din motoare a functionat defectuos, a sarit ajutajul (partial)- defect de fabricatie. Racheta a mers destul de bine totusi, a luat locul II, nu am insistat.
Anul urmator la acceasi proba am avut o racheta cu 4 corpuri in loc de unul, motoarele asezate in stea, astfel incat suprafata sectiunii era mult mai mica desi coeficientul aerodinamic ceva mai prost datorita interferentei dintre corpuri. De data asta jucaria a mers perfect si a castigat competitia, dar am folosit si un trick: "in flight ignition" adica motorul central a fost facut sa se aprinda in zbor, cu o secunda intarziere, in timp ce celelalte tocmai se terminau. Smecheria se pare ca contribuit serios la reusita zborului, intrucat si alti concurenti aveau rachete cu configuratii asemanatoare. Aici conteaza f. mult si calitatea centrajului, finisarea perfecta a corpului pentru ca viteza este foarte mare, sunt 4 motoare care practic nu cara mai nimic (trebuie totusi greutate de echilibrare-inertie).
Am o poza cu unul din sistemele de amorse ramase, prinse in pozitia necesara pe o placa de balsa. In acest fel se simplifica mult procedura de instalare pe rampa. Tuburile acelea de plastic se umplu cu cateva granule de BP care la aprindere sunt aruncate in interiorul motorului.
http://picasaweb.goo...4/Altitudine4x5
Imagini atasate
#304
Postat 26 March 2007 - 04:22 PM
Varful mare este din balsa, un pic chituit cu epoxi + talc si lacuit oglinda. Balsa e moale si nu trebuie strung, doar un cutit fin si smirghel. Varfurile albe sunt din plastic (ABS) cu pereti subtiri de 0.5 mm. De obicei fac din balsa si varfurile mici ca sunt mult mai usoare, dar in cazul respectiv nu aveam nevoie sa fie chiar usoare fiind vorba de proba de altitudine nu de durata.de acea am preferat conuri din comert pe care le-am mai aranjat pe la margini si varf.
La prima racheta aripile sunt din balsa de 2,5 mm subtiate pana la 1,5 la cap, un pic lacuite si acoperite cu autocolant lucios si f. subtire. La racheta cu 4 corpuri aripile sunt din balsa tare, de 1 mm grosime acoperite cu rasina, vopsite, lustruite.
Pare un pic complicat pentru amatori, dar totusi modelele erau pentru o competitie si trebuiau facute cu mai multa atentie. Ca exemplu suplimentar as putea mentioana ca toate aveau cate 2 sisteme de recuperare cu streamer cu ejectare de la motor diferit, pentru siguranta.
#305
Postat 26 March 2007 - 04:53 PM
liviu123, la 26 Mar 2007, 16:22, a spus:
Daca scoti ogiva perfecta din brisca si smirghel eu ma las de rachetomodelism....
#306
Postat 26 March 2007 - 05:53 PM
Sunt foarte multe imperfectiuni in constructia rachetelor, unele cu influenta mult mai mare decat forma zisa perfecta ptr. ogiva.
Racheta zboara la viteze diferite, Re diferite si forma este o oricum o aproximare/optimizare.
In plus daca toti ar face "ogive" perfecte poate n-ar mai fii competitii...
Deci cu cat mai aproape de forma perfecta cu atat mai bine dar influenta unei erori poate fii mica.
Dupa cateva (sau cateva zeci...) de conuri facute cu mana sa stii ca treaba va merge destul de usor si foarte precis. Lucrurile nu sunt toate in alb si negru.
http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif
#308
Postat 26 March 2007 - 08:16 PM
Chiar acuma ma duc sa-mi iau un Ceneceu....
Nu stiu unde sa-l pun http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/laugh.gif
Lasand gluma, s-ar putea sa ma coste prea mult un varf facut asa pe strung, chiar daca fac eu programu. Daca as gasi pe careva sa-l faca pe o bere, as mai zice, asta o fi valabil in Ro. Aici ora de lucru e 70 $.
Pe deasupra lemnul de balsa nu se poate prelucra bine pe strung, doar aproximativ si grosier apoi trebuie luat la mana cu placa de smirghel si tot acolo ajung.
La alte materiale merge.
#309
Postat 27 March 2007 - 08:49 AM
liviu123, la 26 Mar 2007, 21:16, a spus:
Chiar acuma ma duc sa-mi iau un Ceneceu....
Nu stiu unde sa-l pun :D
Lasand gluma, s-ar putea sa ma coste prea mult un varf facut asa pe strung, chiar daca fac eu programu. Daca as gasi pe careva sa-l faca pe o bere, as mai zice, asta o fi valabil in Ro. Aici ora de lucru e 70 $.
Pe deasupra lemnul de balsa nu se poate prelucra bine pe strung, doar aproximativ si grosier apoi trebuie luat la mana cu placa de smirghel si tot acolo ajung.
La alte materiale merge.
Cand regulamentul a impus prima data limitarea la 18 mm a diametrului tubului rachetei (anii 80...pana atunci se concura cu diametre impuse direct de diametrul motorului...rachetele aveau grosimea unui creion si motoarele erau evoluate....nu le mai putea arbitra nimeni), conurile le realizam cu ajutorul masinutelor rusesti care se gaseau la acea vreme in librarii, la 450 lei (cele cu circular, polizor, pasla...strung de lemn)....bucata de balsa o gauream pe lung si o insurubam fortat in axul masinii, dupa care, cu ajutorul unei dalti pentru lemn, ebosam conul la o forma aproximativa...cotele finale se obtineau din smirghel...acelasi lucru se poate realiza cu o bormasina electrica azi, cu o tija filetata prinsa in mandrina (M8-M12)...singura conditie e ca masina sa fie prinsa rigid si dalta sa aibe sprijin.
Later edit: azi la cat a ajuns diametrul minim al rachetelor, impus de FAI?...38-40 mm parca!
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 27 March 2007 - 10:19 AM
Cu rabdare si ciocan.
#310
Postat 27 March 2007 - 06:59 PM
Diametrele sunt intr-adevar marite, depinde de clasa, 30-40 mm. plus ca lungimile ajung la 500 mm. Cu toate astea, performantele la probele de durata nu sunt mai scazute, parca se intalnesc mai multe zboruri maxime decat inainte. S-au mai perfectionat si rachetele si oamenii, deja e un fel de “productie de serieâ€.Varfurile din balsa au cam disparut in schimb, sunt deja “greleâ€, demodate. E prea greu de scobit un varf pana sa se obtina pereti de 2-3mm, e mai usor direct din placi subtiri sau din hartie, fibre. sau profilate din expandate (spuma).
#311
Postat 27 March 2007 - 09:24 PM
#312
Postat 27 March 2007 - 10:18 PM
#315
Postat 28 March 2007 - 03:39 PM
Am impresia ca folositi incorect niste termeni.
Polistirenu extrudat e destul de tare tare si nu-l poti prelucra usor pe o bormasina.
Extruderea este un procedeu mai complicat care foloseste material topit fortat sa treaca prin canale sau orificii astfel incat se pot obtine bare, placi, tuburi, etc. Tari.
Exista insa diferite varietati de p. expandat, unele mult mai dense de nu se vad "bule" sau granule si de obicei este acela colorat verde deschis sau roz, spre deosebire de acela banal alb cu granule vizibile si foarte friabil.
Tocmai acela mai dens, colorat este f. bun pentru modele, intr-adevar se taie usor cu lama sau cutterul si se finiseaza f. bine cu smirghel. In plus un varf din acela este extrem de usor (si fragil totusi). E un material excelent dar numai pentru modele de rachete,
si parca intr-adevar face "scartz" cand il freci... http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif
Am inteles acum.
#318
Postat 28 March 2007 - 05:55 PM
Tza rocket, la 28 Mar 2007, 17:32, a spus:
poti incerca sa formezi un mesaj COEREENT?
adica sa ai subiect, predicat si complemente. sa ai fraze si semne de punctuatie?
#319
Postat 28 March 2007 - 08:23 PM
Mai precis, m-am referit strict la PLACILE IZOLANTE FOLOSITE LA CONSTRUCTII, suficient de groase (30-50 mm) ca sa iasa un varf. Acolo e sursa.
Aceasta indiferent de denumirea comerciala iar “depron†e o denumire comerciala care cuprinde atat polistiren/polietilena expandata cat si extrudata cu celule inchise, dar depronul “extrudat†tot o spuma este (“foamâ€, are deci aer inauntru) si e folosit pe larg ca material pentru aeromodele. Poate fi de asemenea format in matrite si rezulta cutii, pahare. Nu l-as folosi la varfuri.
Deci atentie ca poate vorbim de materiale diferite. Nu va legati de denumiri ca nu denumirea conteaza ci felul: daca e prea poros NU e bun de varfuri.
Pentru rachete mai mari insa, materialul e prea fragil, se poate folosi ca umplutura sau in combinatie cu alte materiale (con din hartie sau plastic de exemplu) pentru partea rotunjita din varf sau cumva armat cu o teava sau tija in interior la conurile mai lungi.
Ar trebui mutate astea la alt subiect.
Cat despre postarea cu "pusul" extrudatului pana devine expandat, pune-l la subiectul "Tampenii si alte lucruri traznite" http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/laugh.gif
#320
Postat 28 March 2007 - 08:55 PM
Merge strunjit, finisat putin cu smirghel(300-360 granulatie) si apoi laminat peste fibra de sticla sau chiar acoperit doar cu un strat de rasina EPOXY(avea Nakka un varf de genul asta la FF2 daca nu ma inseala memoria).
Intr-n fel sunt bune ca daca pica racehta in bot mai amortizeaza. Dar in rest in afara de faptul ca sunt relativ usor de facut alte avantaje nu prea au.
La o racheta de sa zicem 1,5m la care ai vreo 1-2Kg in primii 30cm de la baza(motor, stabilizatoare) aproape sigur va trebuii sa-i pui ceva plumb in bot s-o echilibrezi...deci tot un varf de fag e ok http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif
Dex
#321
Postat 18 April 2007 - 07:22 AM
Dexter_Jr, la 26 Mar 2007, 16:53, a spus:
liviu123, la 26 Mar 2007, 16:22, a spus:
Daca scoti ogiva perfecta din brisca si smirghel eu ma las de rachetomodelism....
iti arat mai dezteras un om care face niste conuri din balsa de te kci pe tine :D plecam o data in Polonia la un campionat si el si-a uitat conurile pe masa si in gara la Deva cat am asteptat trenul a facut 3 conuri de am ramas tampit.Sunt oameni si oameni .. poate baiatul a mai folosit si o bormasina ca sa il faca mai bine dar nu ai de unde sa stii .. anyway ... mi se pare cam scurta racheta .. sper sa nu danseze pe la sol cand o aprinde ... BAFTA ANYWAY...
Aceasta postare a fost editata de st3fy: 18 April 2007 - 07:25 AM
#322
Postat 18 April 2007 - 08:18 PM
motorul este un g inferior.
http://www.youtube.c...h?v=EIPh4jYqWug
Aceasta postare a fost editata de Mr. F: 18 April 2007 - 08:19 PM
#323
Postat 18 April 2007 - 09:02 PM
Citeaza
Sunt oameni si oameni .. poate baiatul a mai folosit si o bormasina ca sa il faca mai bine dar nu ai de unde sa stii .. anyway ... mi se pare cam scurta racheta .. sper sa nu danseze pe la sol cand o aprinde ... BAFTA ANYWAY...
"Baiatu" (mersi) n-a folosit bormasina, dar alta data o va folosi...
A fost scurta intr-adevar dar cu o contragreutate de 15 gr. foarte aproape de varfu varfului. A fost racheta de altitudine, deci trebuia sa fie mai grea ca sa merga mai bine in inertie si in plus sa asigure frecare minima.
A facut 2 zboruri f. bune, dupa aia am taiat-o si mai mult :mellow: ca sa o folosesc ca booster ptr. alta racheta. Cei trei "R"...
Nu pastrez rachetele folosite. Le lansez pana se se pierd, se deterioreaza, recuperez ce se poate, le arunc, etc.
Vorbim la vara daca vii la national.
#324
Postat 18 April 2007 - 10:02 PM
combustibil: 65-35, 4 batoane inhibate la exterior L: 35 mm, D: 20 mm , C: 6 mm;
carcasa: otel sudat, 0.7 mm perete, DI: 23 mm. Lungimea interioara a carcasei este de 170 mm pentru a putea contine in urmatoarele teste si o pastila trasoare.
nozzle: SC: 6mm, expansiunea de 10 ( divergenta de 12grade), fara sectiune convergenta.
partea mobila este dopul de presiune prins din exterior cu 4 suruburi si etansat cu silicon de temperatura. Nozzle-ul este turnat direct in carcasa din ciment negru normal.
Aceasta postare a fost editata de Mr. F: 18 April 2007 - 10:05 PM
#325
Postat 18 April 2007 - 10:07 PM
Chiar se si aude momentul in care apas pe butonul de lansare.
Aceasta postare a fost editata de Mr. F: 18 April 2007 - 10:08 PM
#326
Postat 24 April 2007 - 11:32 AM
O lansare... :D
Motor din clasa E.
http://www.youtube.c...h?v=1JR6Ktk3Dag
Si recuperarea:
http://www.youtube.c...h?v=JLOBPzj8Fn8
MIG-29
#327
Postat 24 April 2007 - 03:18 PM
lansarea aceea mai veche un pic instabila de care am mai vorbit. in cele din urma am reusit sa fac rost de filmulet..B)
#328
Postat 15 May 2007 - 07:45 PM
o racheta noua de-a mea plus cateva poze din timpul constructiei. Aceasta racheta a aparut din dorinta de a experimenta recuperarea cu 2 parasute.
Aceasta postare a fost editata de Mr. F: 15 May 2007 - 09:19 PM
#329
Postat 06 June 2007 - 06:28 AM
Ca sa mai fie ceva si pe la « Rachetomodele »
Am o serie de fotografii facute saptamana trecuta la concursul anual de modele de racheta.
Cum am mai spus si cu alta ocazie, aici se folosesc curent motoare mult mai mari decat la concursurile FAI, de obicei pana la 80 Ns, in plus in fiecare an se schimba probele, e mai distractiv.
Am adaugat fotografii cu detalii cu macheta de altitudine in stare finala si in zbor.
http://picasaweb.goo...iu1234/Tomahawk
Sunt apoi o serie de foto luate in ziua a doua de concurs, proba de altitudine cu incarcatura (2 oua crude) clasa 80 Ns si proba de machete de altitudine, clasa 40 Ns.
Motoarele in marea majoritate Estes sau Quest cu BP, plus cateva motoare cu combustibiul compozit (APC).
Modelele nu sunt din kit-uri.
Am pus si un scurt film cu una din lansarile mai “aratoaseâ€, din pacate nu am facut filme cu lansarea rachetelor in trepte, e destul de dificil de prins.
Se vede si o explozie de motor destul de mare, daca racheta e bine construita, nu are de suferit prea mult (atentie, e vorba de rachetomodele de competitie, foarte usoare, corpuri de juma de milimetru grosime, balsa, etc)
http://picasaweb.goo...viu1234/SAM2007
Imagini atasate
#330
Postat 24 June 2007 - 04:53 PM
Modelul a fost conceput pentru testarea unui sistem mai simplu de ejectare a rachetelor auxiliare laterale (“boostereâ€), care avand motoare mai mici dar cu forta mare si timp scurt ajuta semnificativ lansarea, astfel ca se poate folosi un motor mai slab ca motor principal.
Racheta poate zbura in 16 configuratii diferite (o treapta sau 2 trepte, cu boostere sau fara, cu boostere active sau inerte, largabile sau fixe, etc) plus inca cateva variante in functie de motoarele folosite. Nu e mare, diametrul primei trepte e de 70 mm, tr. 2 are 42 mm diametru, lungimea totala cca. 900 mm.
Motoare: treptele cate un motor C, D sau E pe 24 mm fiecare iar in boostere cate un motor A sau B pe 13 sau 18 mm diam. Se pot pune si motoare principale F de 60-80 Ns dar numai o data, ca dupa lansare n-o mai gasesc nici cu politia.
Materiale: hartie rulata ptr. corpuri, corpul tr. 2 are si doua straturi spirale din fibre de sticla 0.05, placaj aviatic de 2 mm ptr aripile incastrate in corp. Treapta superioara e aprinsa cu teava de la motorul primei trepte cu zero intarziere. Stramerul primei trepte aruncat de un arc spiral, pe la partea inferioara a corpului, in momentul aprinderii tr.2.
Nu este nimic f. complicat, trebuie doar ceva experienta, atentie si bineinteles motoare, problema cea mare care este atat de greu de rezolvat in Ro, sau cel putin pentru cei care nu sunt inca membrii ai vreunui club (spun asta ptr. ca am facut rachete asemanatoare, mai mari chiar, in Romania, cu materiale “indigene†100% - deci se poate. Unii din rachetistii romani de la cluburi fac rachete si mai complexe, deci atentie iarasi: se poate si in Ro).
http://picasaweb.goo...iu1234/BOOSTERS
Jucaria asta inceraca sa demonstreze ca se pot obtine zboruri spectaculoase, care au si zgomot si fum si inaltime folosind motorase mult mai usor de facut sau procurat. Sigur ca nu e acelasi lucru cu ceeea ce se poate obtine cu motoare mult mai mari, dar si munca si costul sunt considerabil mai mici. Presupunand ca as fi facut acelasi fel de racheta, dar folosind motoare mari, de sute de Ns in loc de zeci de Ns as fi avut in plus serioase probleme cu aprobarea pentru lansare, pe langa numeroase complicatii constructive in vederea indeplinirii unor criterii de siguranta. Pana la 160 Ns per total nu intreaba mai nimeni de sanatate, cel mult acela care supravegheaza lansarile face o scurta inspectie si zice Ok/Not Ok sau “capu’ la cutieâ€.
Am FILMUL lansarii, numai 5 secunde in total, cca 150 cadre, 10 Mb, e f. greu de prins zborul in obiectiv (ap. foto nu video). Am postat cateva secvente
Daca la fata locului totul a parut Ok, pe fim dat cadru cu cadru se vede ca nu a fost chiar asa: un booster s-a aprins ceva mai devreme (0,1 sec) si s-a separat mai devreme (0.2 sec) in timp ce racheta s-a rotit in jurul axei cu cel putin 180 grade, al doilea a avut separare mai violenta, etc. Pe film se vede norul de la aprindere al tr. 2, dupa numai cateva cadre separatia e vizibila, deci totul s-a petrecut f. rapid.
Racheta a fost lansata in conditii de vant destul de tare, 5-6 m/sec, inainte de furtuna. Locul de lansare e o ferma de “gazonâ€, care creste iarba si apoi o recolteaza ptr. replantare, asa ca alergarea pentru recuperare a fost o placere!
Un nou zbor va fi probabil pe 21 sau 22 iulie.