As dori sa fac un cnc
#61
Postat 22 July 2015 - 08:44 PM
As vrea sa dau comanda la alushop , si nu stiam exact ce sa iau , am zis sa iau pentru masa o placa de 740 pe 650 groasa de 20mm dar nu am gasit , numai de 15 , oare ar fi buna si de 15 ?
La axa y cam ce grosime sa fie la placa de sustinere ?
Am luat de pe forum ghidaje de la fanefane de 580 mm 4 patine de 15 mm . astea doresc sa le pun pe axa y , dar ma intrebam cam cat de gros sa fac peretele la axa y , latimea .
As diri sa pun un ghidaj pe latura de sus , si unul in partea de jos .
Nu le prea am cu desenul pe pc , dar pe hartie il nimeresc , am fost la arte , si daca nu iasa un cnc , fac o sculptura :) .
#63
Postat 22 July 2015 - 09:01 PM
#64
Postat 23 July 2015 - 03:58 AM
Elicopter, la 22 July 2015 - 09:01 PM, a spus:
:)...Gabi pe vremuri milita asiduu pentru proiect...inteleg ca merge si pe hartie...am tras cu teul mult timp...dar in cazul de fara nu cred ca exista nimic...ci poate dornta coool de cnc...
Gabi mi-a explicat prima data cu sta treaba cu lagaruirea fixa...l-am rugat sa imi prelucreze blocurile...mi s-a explicat ca nu e timp...mi-am luat strung - problema a devenit banala atata timp cat centrezi cum trebuie piesa intoarsa...
Dar partea de proiectare te reprezinta de fapt...ce taie cnc-ul e matematica si stie el mai bine...
#67
Postat 06 August 2015 - 12:45 PM
Placa as dori sa fie de 750 / 560 , si am zis sa pun sinele pe laterale , sa pun un singur surub sub ea .
Fisiere atasate
-
New Bitmap Image.bmp (191.46K)
Number of downloads: 344
Aceasta postare a fost editata de Elicopter: 06 August 2015 - 12:46 PM
#68
Postat 06 August 2015 - 01:21 PM
Revenind la problema ta. Ce axa o sa fie cea schitata de tine? Daca ai unde sa-ti faci prelucrarile pe cele doua fete ar trebui sa fie ok, in functie de designul masinii, aici tu stii mai bine. Nu te poti baza pe suprafata care rezulta din debitarea placii...
Bogdan
0742 796 172
#71
Postat 16 September 2015 - 12:07 PM
#72
#74
Postat 21 September 2015 - 08:27 PM
- relativ la ghidajele liniare respectiv patinele " noi" care se pot aproviziona intern - de exemplu aici vs unele aparent mai " brand" dar folosite de genul asta , voi , cei cunoscatori in domeniu ... spre care ati opta ... ?
Multumesc anticipat si scuze daca intrebarea pare deplasata ....
#76
Postat 22 September 2015 - 12:00 AM
OcsiRC, la 21 September 2015 - 08:27 PM, a spus:
- relativ la ghidajele liniare respectiv patinele " noi" care se pot aproviziona intern - de exemplu aici vs unele aparent mai " brand" dar folosite de genul asta , voi , cei cunoscatori in domeniu ... spre care ati opta ... ?
Multumesc anticipat si scuze daca intrebarea pare deplasata ....
Daca este primul cnc, pe cele care sunt mai ieftine dintre cele doua. Precis o sa faci greseli, precis o sa vrei sa-l vinzi mai tarziu iar noul cumparator va fi interesat de pret mai mult decat de calitate. De obicei se pierd bani la vanzarea unuia sh asa ca......
#77
Postat 22 September 2015 - 08:38 AM
steelmind, la 22 September 2015 - 12:00 AM, a spus:
Multumesc ... e un aspect pe care nu l-am avut in vedere ... intrebarea are si o tenta financiara , dat fiind ca preturile componentelor noi - disponibile intern - sunt comparabile cu cele sh care pot fi aprovizionate de pe ebay ... avantajul ar fii producatorul dedicat vs componente noi ... altminteri e foarte clar ca componente noi de aceiasi calitate au pret mult mai atractiv pe ebay ...
Este prima " masina " pe care imi doresc sa o construiesc - de nevoie nu neaparat manat de febra creatiei - iar cat priveste potentialele greseli .. o sa intreb de mai multe ori - cu riscul de a deveni plictisitor / enervant pe de alta parte investesc mult timp in documentare - , o sa incerc sa beneficiez de suportul celor cu experienta urmand ca doar apoi sa demarez " productia " ... ar putea sa fie un proiect colectiv , care ar putea fii de folos incepatorilor ca mine ....
In acest spirit inca o intrebare de incepator ambitios :pardon:
- cat de imperativa este utilizarea ghidajelor de tip " sina + patine " vs axe " cilindrice sprijinite + rulmenti liniari " daca routerul e destinat prelucrarii materialelor " moi " de genul polistiren extrudat / mdf /textolit / corian cu freze de max 5mm , suprafata utila de prelucrare 900x400x150 si toleranta " suportabila " este - nu imi doresc sa suprind neplacut pe nimeni - de 0,07-0,15 mm ....
In ce priveste proiectul ...cred ca redimensionarea proiectului lui katran imi pare o varianta foarte atractiva .
#78
Postat 22 September 2015 - 09:21 AM
OcsiRC, la 22 September 2015 - 08:38 AM, a spus:
Este prima " masina " pe care imi doresc sa o construiesc - de nevoie nu neaparat manat de febra creatiei - iar cat priveste potentialele greseli .. o sa intreb de mai multe ori - cu riscul de a deveni plictisitor / enervant pe de alta parte investesc mult timp in documentare - , o sa incerc sa beneficiez de suportul celor cu experienta urmand ca doar apoi sa demarez " productia " ... ar putea sa fie un proiect colectiv , care ar putea fii de folos incepatorilor ca mine ....
In acest spirit inca o intrebare de incepator ambitios :pardon:
- cat de imperativa este utilizarea ghidajelor de tip " sina + patine " vs axe " cilindrice sprijinite + rulmenti liniari " daca routerul e destinat prelucrarii materialelor " moi " de genul polistiren extrudat / mdf /textolit / corian cu freze de max 5mm , suprafata utila de prelucrare 900x400x150 si toleranta " suportabila " este - nu imi doresc sa suprind neplacut pe nimeni - de 0,07-0,15 mm ....
In ce priveste proiectul ...cred ca redimensionarea proiectului lui katran imi pare o varianta foarte atractiva .
La materialele si precizia mentionata este ok cu bare rezemate; diametru 25 mm, macar pe axa lunga.
#79
Postat 23 September 2015 - 10:13 AM
steelmind, la 22 September 2015 - 09:21 AM, a spus:
Multumesc mult pentru suport , e o veste foarte buna ... in sensul ca costurile scad incurajator ... daca raspunsul la urmatoarele intrebari vor fii afirmative , chiar voi deveni optimist :
- relativ la antrenare , in conditiile expuse mai sus ...credeti ca utilizarea suruburilor cu bile vs surub trapezoidal ar modifica dramatic functionarea / precizia in plaja tolerata ?
- ghidajele rezemate ca cele de aici fata de cele su suport integral pe toata lungime pot reprezenta o alternativa viabila ? - avantajul consta in aprovizionarea rapida si debitarea la dimensiunile solicitate
Si o ultima intrebare din ciclul " incepator insistent " :pardon:
Am retinut ca pe axa x e indicat sa utilizez ghidaje cu diametru de 25 mm , este indicat sa folosesc acelasi diametru si pentru y / z ? Aici nu e vorba de diminuarea costurilor ci a greutati / inertiei - posibil sa bat campii ... cu intrebarea asta , dar e mai practic sa intreb ca sa evit posibile greseli
#80
Postat 23 September 2015 - 12:50 PM
OcsiRC, la 23 September 2015 - 10:13 AM, a spus:
- relativ la antrenare , in conditiile expuse mai sus ...credeti ca utilizarea suruburilor cu bile vs surub trapezoidal ar modifica dramatic functionarea / precizia in plaja tolerata ?
- ghidajele rezemate ca cele de aici fata de cele su suport integral pe toata lungime pot reprezenta o alternativa viabila ? - avantajul consta in aprovizionarea rapida si debitarea la dimensiunile solicitate
Si o ultima intrebare din ciclul " incepator insistent " :pardon:
Am retinut ca pe axa x e indicat sa utilizez ghidaje cu diametru de 25 mm , este indicat sa folosesc acelasi diametru si pentru y / z ? Aici nu e vorba de diminuarea costurilor ci a greutati / inertiei - posibil sa bat campii ... cu intrebarea asta , dar e mai practic sa intreb ca sa evit posibile greseli
Suruburile trapezoidale sunt ok pentru proiectul mentionat daca sunt gresate des, caci se uzeaza repede altfel. Barele rezemate sunt evident mai de dorit decat cele suspendate (flambaj). Ghidaje tot de 25 si pe Y, motivul fiind piulita care face contact pe o circumferinta mai mare.
Un lucru de gandit: viata arata ca oamenii vor mai mult dupa o perioada (ceea ce este firesc). Incepem mai "subtire" si vrem mai "gros". Adica poate vrei intr-o zi sa-ti bagi nasul si-n aluminiu mai serios. Daca asta va fi cazul, vor fi 2 variante la acel moment: fie vinzi ce faci acum si faci altul; fie faci upgrade la cel ce-l gandesti acum. Pentru a doua varianta, n-ar strica sa incorporezi de la acest moment niste ingrediente. Sunt mai multe variabile care se pot gandi iar subiectul devine amplu. Dar in principiu, daca va veni Mos Niculae cu un buget mai generos si-ti imaginezi ca vei pune la acel moment sine profilate si suruburi cu bile, intrebarea va fi: se va ridica stuctura masinii (masa +portalul) la "inaltimea" acelor tolerante evident mai mici decat cele ale surubului trapezoidal si barelor sprijinite ? Este bine de stiut ca majoritatea slabiciunilor unei masini vin din torsiunea si incovoierea elementelor mecanice statice (in principal elementele fixe de portal si masa), din flambaj al elementelor dinamice (sprijin surub peste un anumit rpm) si overhang, care da un efect compozit. Regula de aur este sa ingrosi aceste elemente pana la limita bugetului la indemana. Nu stiu ce constrangeri ai ( buget, spatiu, carat pe scari etc) ca atare numai tu poti gandi aceasta strategie. Am citit mai demult un exemplu care mi-a placut si as vrea sa-l folosesc aici: se referea la barbatii care se duc la sala ca sa faca muschi. Sunt doua arhetipuri de armonie corporala masculina: Adonis (subtire, filiform ) si Hercule (masiv). Ce au in comun cele 2 este armonia. Acum sa ne inchipuim ca luam bustul lui Adonis si-l punem pe picioarele lui Hercule si invers. Ce obtinem este precis lipsa de armonie.
In cazul tau, merita sa faci structura mesei si portalului in format cat mai Hercule posibil iar restul mai adonisian, daca si numai daca gandesti in viitor un upgrade. Altfel, fa-l Adonis all the way.
#81
Postat 23 September 2015 - 02:34 PM
steelmind, la 23 September 2015 - 12:50 PM, a spus:
Un lucru de gandit: viata arata ca oamenii vor mai mult dupa o perioada (ceea ce este firesc). Incepem mai "subtire" si vrem mai "gros". Adica poate vrei intr-o zi sa-ti bagi nasul si-n aluminiu mai serios. Daca asta va fi cazul, vor fi 2 variante la acel moment: fie vinzi ce faci acum si faci altul; fie faci upgrade la cel ce-l gandesti acum. Pentru a doua varianta, n-ar strica sa incorporezi de la acest moment niste ingrediente. Sunt mai multe variabile care se pot gandi iar subiectul devine amplu. Dar in principiu, daca va veni Mos Niculae cu un buget mai generos si-ti imaginezi ca vei pune la acel moment sine profilate si suruburi cu bile, intrebarea va fi: se va ridica stuctura masinii (masa +portalul) la "inaltimea" acelor tolerante evident mai mici decat cele ale surubului trapezoidal si barelor sprijinite ? Este bine de stiut ca majoritatea slabiciunilor unei masini vin din torsiunea si incovoierea elementelor mecanice statice (in principal elementele fixe de portal si masa), din flambaj al elementelor dinamice (sprijin surub peste un anumit rpm) si overhang, care da un efect compozit. Regula de aur este sa ingrosi aceste elemente pana la limita bugetului la indemana. Nu stiu ce constrangeri ai ( buget, spatiu, carat pe scari etc) ca atare numai tu poti gandi aceasta strategie. Am citit mai demult un exemplu care mi-a placut si as vrea sa-l folosesc aici: se referea la barbatii care se duc la sala ca sa faca muschi. Sunt doua arhetipuri de armonie corporala masculina: Adonis (subtire, filiform ) si Hercule (masiv). Ce au in comun cele 2 este armonia. Acum sa ne inchipuim ca luam bustul lui Adonis si-l punem pe picioarele lui Hercule si invers. Ce obtinem este precis lipsa de armonie.
In cazul tau, merita sa faci structura mesei si portalului in format cat mai Hercule posibil iar restul mai adonisian, daca si numai daca gandesti in viitor un upgrade. Altfel, fa-l Adonis all the way.
Inca odata multe multumiri pentru sfaturi , si nu in ultimul rand pentru timpul acordat si exemplificarea plastica !
Aceasta " masina" o construiesc din cauza costurilor de prelucrare prin frezare cnc care sunt infioratoare , indisponibile pe aproape si pentru timpul alocat deplasarilor / explicatiilor repetate relativ la ce imi doresc sa se execute ....
Constructia sper sa fie una indeajuns de rigida , la ora asta nu cred ca va beneficia de upgrade ( nu exclud :rolleyes: ) ... in schimb , cu putina rabdare - timp de prelucrare mai lung , pasi mai mici , cred ca am sa o pot utiliza pentru a debita componentele urmatoarei masini , asta daca voi fi prins de microbul prelucrarilor 3D
Se pare ca am lamurit aspectele legate de ghidaje si antrenare , urmatorul pas este masa si portalul , aici cred - dar am nevoie de confirmare - ca o structura din profile de aluminiu , ITEM sau MK , nu doar ca mi-ar usura mult munca dar mi-ar oferi si garantia - atat cat poate fi ea - paralelismului si planeitati , poate gresesc .... Gandesc la un cadru dreptunghiular cu o traversa pe mijlocul laturei lungi - X - sper sa fie acoperitor .
Daca cunoasteti profilele mentionate mai sus , poate imi puteti indica care - dimensiune - ar putea suporta cadrul mesei respectiv suportul ghidajelor Y .
Portalul cred ca ar putea fi destul de rigid daca ar fi executat din aluminiu laminat 7075 de 15 mm ( au ceva ramasite la alushop care mi-ar fi deajuns ) - proiectul lui katran utilizeaza de 12 mm fara sa stiu ce tip de placa de alu a gandit - ar fi potrivit ?
Cred ca e important sa mentionez ca motorul de frezare la care visez nu o sa fie imens - max 800W racire cu aer , nu stiu daca riscul unui produs " china " care arata "dragut " o sa fie cea mai buna alegere , mi-ar place asta sau poate cel de aici
Ca tot hobby-stul , desigur ca am limitari de bugetare a acestui proiect , asa ca analizez fiecare posibilitate de a reduce costurile dar fara a afecta major calitatea si precizia prelucrarilor despre care spuneam ca este relativ relaxata - asta nu se traduce in pirderea timpului si cheltuirea resurselor doar ca sa am o freza cnc de hobby , asa ca orice sfat / opinie / recomndare e binevenita !
#82
Postat 23 September 2015 - 05:05 PM
OcsiRC, la 23 September 2015 - 02:34 PM, a spus:
Aceasta " masina" o construiesc din cauza costurilor de prelucrare prin frezare cnc care sunt infioratoare , indisponibile pe aproape si pentru timpul alocat deplasarilor / explicatiilor repetate relativ la ce imi doresc sa se execute ....
Constructia sper sa fie una indeajuns de rigida , la ora asta nu cred ca va beneficia de upgrade ( nu exclud :rolleyes: ) ... in schimb , cu putina rabdare - timp de prelucrare mai lung , pasi mai mici , cred ca am sa o pot utiliza pentru a debita componentele urmatoarei masini , asta daca voi fi prins de microbul prelucrarilor 3D
Se pare ca am lamurit aspectele legate de ghidaje si antrenare , urmatorul pas este masa si portalul , aici cred - dar am nevoie de confirmare - ca o structura din profile de aluminiu , ITEM sau MK , nu doar ca mi-ar usura mult munca dar mi-ar oferi si garantia - atat cat poate fi ea - paralelismului si planeitati , poate gresesc .... Gandesc la un cadru dreptunghiular cu o traversa pe mijlocul laturei lungi - X - sper sa fie acoperitor .
Daca cunoasteti profilele mentionate mai sus , poate imi puteti indica care - dimensiune - ar putea suporta cadrul mesei respectiv suportul ghidajelor Y .
Portalul cred ca ar putea fi destul de rigid daca ar fi executat din aluminiu laminat 7075 de 15 mm ( au ceva ramasite la alushop care mi-ar fi deajuns ) - proiectul lui katran utilizeaza de 12 mm fara sa stiu ce tip de placa de alu a gandit - ar fi potrivit ?
Cred ca e important sa mentionez ca motorul de frezare la care visez nu o sa fie imens - max 800W racire cu aer , nu stiu daca riscul unui produs " china " care arata "dragut " o sa fie cea mai buna alegere , mi-ar place asta sau poate cel de aici
Ca tot hobby-stul , desigur ca am limitari de bugetare a acestui proiect , asa ca analizez fiecare posibilitate de a reduce costurile dar fara a afecta major calitatea si precizia prelucrarilor despre care spuneam ca este relativ relaxata - asta nu se traduce in pirderea timpului si cheltuirea resurselor doar ca sa am o freza cnc de hobby , asa ca orice sfat / opinie / recomndare e binevenita !
Trebuie sa marturisesc ca eu sunt cam freak cu rigiditatea asa ca sugestiile mele urmeaza aceeasi tendinta; deci, amendeaza-le dupa cum crezi. La portal, decat o placa de 15 mai bine 2 placi de 10 (ideal tot 15) cu distantiere intre ele, dispuse distantierele ca dintii de fierastrau (zig-zag). Asa cum se fac fermele din lemn la casele care au deschideri mai mari intre reazeme. Esti din Maramures, asa ca stii bine cum arata. La final, cele 2 placi paralele trebuiesc "inchise" cu capace sus-jos. Trebuie retinut ca piesa de prelucrat este locul unde se intalneste torsiunea cadrului cu rotatia sculei. Ele trebuiesc imprietenite dand fiecareia ce are nevoie: rigiditate portalului si avans corect frezei.
#84
Postat 23 September 2015 - 10:36 PM
steelmind, la 23 September 2015 - 05:05 PM, a spus:
Multumesc pentru implicare si apreciez mult solutia !
Mi-e teama ca din punct de vedere constructiv si complexitate a executiei solutia depaseste potentialul meu actual - voi apela la un coleg de pe forum pentru debitarile componentelor ... nu vreau sa suprasolicit un ajutor colegial pe care il apreciez foarte mult ... sunt convins ca intelegeti ...
Pe de alta parte am facut o pasiune pentru proiectul publicat de katran , simpatic denumit " low cost " ... as profita cat de mult de faptul ca am descarcat proiectul - altul atat de complet nu am - si mi-e la indemana sa il cotez ... urmare ma gandesc serios sa il rescalez , respectiv sa modific dimensiunile profilelor folosite - ITEM 40x40 ....
Credeti ca profilul atasat orientat cu latura de 80 mm pe verticala si cu solutia de fixare a ghidajelor - vorbim de axa Y - ar depasi un pic varianta " Adonis-iaca " in ce priveste rigiditatea ?
#85
Postat 23 September 2015 - 11:27 PM
OcsiRC, la 23 September 2015 - 10:36 PM, a spus:
Mi-e teama ca din punct de vedere constructiv si complexitate a executiei solutia depaseste potentialul meu actual - voi apela la un coleg de pe forum pentru debitarile componentelor ... nu vreau sa suprasolicit un ajutor colegial pe care il apreciez foarte mult ... sunt convins ca intelegeti ...
Pe de alta parte am facut o pasiune pentru proiectul publicat de katran , simpatic denumit " low cost " ... as profita cat de mult de faptul ca am descarcat proiectul - altul atat de complet nu am - si mi-e la indemana sa il cotez ... urmare ma gandesc serios sa il rescalez , respectiv sa modific dimensiunile profilelor folosite - ITEM 40x40 ....
Credeti ca profilul atasat orientat cu latura de 80 mm pe verticala si cu solutia de fixare a ghidajelor - vorbim de axa Y - ar depasi un pic varianta " Adonis-iaca " in ce priveste rigiditatea ?
Cred ca cel mai in masura sa aprecieze este chiar Katran. El a construit multe masini din aluminiu si are feeling-ul profilelor bine format.
#86
Postat 24 September 2015 - 07:29 AM
#87
Postat 24 September 2015 - 10:30 AM
katran, la 24 September 2015 - 07:29 AM, a spus:
lemn , plastic , si niste gravuri usoare in neferoase ... in nici un caz pentru frezare in aluminiu .
Daca vrei ceva un pic mai serios , uite asa ceva ....
Ehei...katran ... am studiat in amanunt si proiectul de mai sus ( pe toate forumurile unde apare ) , e clar o masina de alta clasa la care cred ca ar fi o nesimtire sa te abati de la proiect si sa inlocuiesti sinele cu ghidaje suspendate iar suruburile cu bile cu unele trapezoidale ... repere de prelucrat de 4 ori mai multe , gauri de precizie de 5 ori mai multe … profile + materiale de 3 ori… mai pe scurt ... nu pot bugeta constructia ...
Pe de alta parte specificam in posturile anterioare ca materialele pe care imi doresc sa le prelucrez sunt " moi " maxim corian care are consistenta comparabila cu a mdf-ului cu diferenta ca nu e hidroscopic , nu se torsioneaza dupa prelucrare si se lustruieste foarte frumos , iar toleranta suportabila este in jur de 0,1 mm .... cel mai des si mai mult ca volum ar trebui sa frezeze polistiren extrudat ….
Consider ca e o cale buna - corectati-ma daca gresesc - sa calaresc in continuare proiectul " low cost " , e mai motivant si solicita costuri mai apropiate de previziunile financiare . Deasemenea e educativ - ca absolut incepator - sa incepi sa construiesti intai un Logan , lasand Mercedes-ul mai incolo , cand ai acumulat un pic de experienta /indemanare si te-ai aclimatizat cu problemele / greutatile inerente - asta daca te-a prins microbul si nu mai poti digera asemenea tolerante .
Ramane de vazut cum o sa-mi iasa , o sa continui sa solicit pareri / sfaturi / opinii la fiecare etapa a constructiei si mai apoi voi testa daca " creatia " se apropie de cerinte ...
Multumesc pentru sugestie … dar momentan nu consider ca o masina de asemenea calibru ar fi motivanta pentru nevoile curente - nu ca nu mi-ar place !
#88
Postat 24 September 2015 - 01:53 PM
OcsiRC, la 24 September 2015 - 10:30 AM, a spus:
Pe de alta parte specificam in posturile anterioare ca materialele pe care imi doresc sa le prelucrez sunt " moi " maxim corian care are consistenta comparabila cu a mdf-ului cu diferenta ca nu e hidroscopic , nu se torsioneaza dupa prelucrare si se lustruieste foarte frumos , iar toleranta suportabila este in jur de 0,1 mm .... cel mai des si mai mult ca volum ar trebui sa frezeze polistiren extrudat ….
Consider ca e o cale buna - corectati-ma daca gresesc - sa calaresc in continuare proiectul " low cost " , e mai motivant si solicita costuri mai apropiate de previziunile financiare . Deasemenea e educativ - ca absolut incepator - sa incepi sa construiesti intai un Logan , lasand Mercedes-ul mai incolo , cand ai acumulat un pic de experienta /indemanare si te-ai aclimatizat cu problemele / greutatile inerente - asta daca te-a prins microbul si nu mai poti digera asemenea tolerante .
Ramane de vazut cum o sa-mi iasa , o sa continui sa solicit pareri / sfaturi / opinii la fiecare etapa a constructiei si mai apoi voi testa daca " creatia " se apropie de cerinte ...
Multumesc pentru sugestie … dar momentan nu consider ca o masina de asemenea calibru ar fi motivanta pentru nevoile curente - nu ca nu mi-ar place !
Imi place ca stii ce vrei. Mai rar oameni la inceput care sa fie si lucizi in febra pregatirilor de constructie. De obicei, la aceasta faza narile freamata in vant si multi vor Logan care sa faca offroad si Jeep care sa ''prinda'' 250. Pentru ca ramai la proiectul low-cost, cateva mici sugestii: 1) lateralele portalului nu le decupa; orice ''plin'' este mai bun decat orice ''gol'' ; 2) incearca sa dublezi prinderile la colturi (si la masa, si la portal) cu coltare de otel din comert (aditional coltarelor speciale pentru aluminiu); as folosi epoxy, daca nu-l vei demonta vreodata; 3) pe laturile exterioare (4) ale mesei din profile de aluminiu, as lipi tot cu epoxy niste profile T din otel, ( atat cat ma lasa suruburile in lateral); la fel si pe spatele portalului; cu cat mai groase in carne si mai in diagonala (la portal), cu atat mai bine. Probabil ca vei pierde la estetica, dar intuiesc ca este relativ secundar acest aspect. Un kg de epoxy de aprox 30 euro este de ajuns pentru toata masina, iar T-urile de otel si coltarele (cat mai groase) folosite la imbinarile de lemn le gasesti in Brico/Dedeman/Hornbach etc adesea importate din Germania si sunt destul de la 90 de grade (oricum epoxy-ul compenseaza lipsa de perpendicularitate, asa ca nu sunt probleme aici). Si nu sunt scumpe. NU folosi suruburi la prinderea otelului de aluminiu, caci otelul este stramb si tare iar aluminiul este drept si moale, iar suruburile o sa ''traga'' aluminiul dupa otel. T-urile de otel nu trebuie sa fie la fel de lungi cat profilele de aluminiu pe care le rigidizeaza: du-te cu ele atat cat te lasa vecinatatile. Atata timp cat pe o lungime X de aluminiu ai macar 2/3 din X din otel, este ok. Este bine de gandit ca orice metal este de fapt un cauciuc: el are propria elasticitate pe care forta omului la mana nu o resimte in acest fel; doar ca aluminiul este un cauciuc mai moale iar otelul este un cauciuc mai tare (cam de 3 ori mai tare). Epoxy-ul este prietenul tau. Rigidizarea elementelor prin contrapunere perpendiculara este cea mai buna si ieftina solutie de a scoate maximum in conditiile date. In felul acesta realizezi o simbioza corecta: planeitatea aluminiului este nealterata iar rigiditatea otelului este ''magarul'' care preia eforturile principale. Accent mare pe prinderile de la orice colturi (neaparat coltare de otel).
#89
Postat 24 September 2015 - 11:18 PM
Solutia de “ fixare “ a profilelor de otel cu ajutorul rasinei epoxidice imi era chiar straina - forumul isi dovedeste inca odata rostul - si imi vine ca o manusa , in sensul ca dispun de mai multe volume de rasina de diverse vascozitati si timpi de lucru precum si de aditivi thixotropizanti si de armare a rasinei . Cu siguranta voi utiliza solutia propusa .
Cred ca urmatorul pas logic , data fiind posibilitatea de a obtine ghidaje si suruburi trapezoidale la dimensiunile solicitate , ar fii dimensionarea mesei si raportat la ea a portalului respectiv a grinzi de sustinere pentru ghidajele axei y si mai apoi z .
Urmatoarele zile am sa ma ocup de o adaptare a proiectului “ low cost “ la dimensiuni acoperitoare impuse de nevoile curente ... o sa vad ce imi iese :rolleyes: