motor brushless
#31
Postat 10 July 2005 - 05:08 PM
Traseul de cablaj este un banal tacho, servea deasemenea la diverse sincronizari in electronica veche.
Poti folosi motorul CU senzorii Hall, si comanda e mult usurata din pct de vedere al sincronizarii, sau FARA senzori Hall, cu problemele si avantajele cunoscute.
Pentru inversarea sensului se inverseaza doua faza intre ele, daca ai si senzori ei trebuie sa ramana in corelatie cu bobina respectiva.
Cu stima,
Costel
#32
Postat 10 July 2005 - 08:12 PM
Asa ca va trebui sa folosesc acei senzori sau alte artificii pentru ca motorul sa porneasca in sensul dorit.
Ma bate gandul sa pun aceste motoare pe un cnc. Echipate cu encoder si controler. Mai am de studiat in sensul asta.
#33
Postat 10 July 2005 - 08:19 PM
Magnetul de pe rotor mi se pare destul de slabut. E ca o banda continua.
Niste magneti Neodim cred ca ar fi ideali.
Fac niste masuratori sa vad cam ce dimensiuni ar trebui si dau sfoara-n tara.
Sau poate visez ?! Oricum e un vis frumos.
#34
Postat 12 July 2005 - 11:11 AM
Mai mult ca sigur motorasele alea au trei fire (trei infasurari in stea) si pentru a le utiliza ti-ar fi trebuit controllerul, dar ca generator nu te deranjeaza, numai ca o sa obtii curent alternativ. Nu te gandi ca e mai bine si ca-l pui pe un transformator trifazat si ca poti obtine 220 direct - va avea mari variatii de tensiune si de aceea cel mai bine e sa redresezi curentul si sa-l stochezi intr-un acumulator iar de acolo ori cu in invertor obtii eventual 220 ori sa folosesti tensiunea bateriei...
Cat despre magneti... nu stiu de unde o sa gasesti la noi in tara doar de la recuperari de harduri, eu am incercat sa gasesc magneti normali in Romania si nu am reusit (fara sa ma deplasez in localitatea cu pricina)
Daca nu vrei sa folosesti reductor atunci e indicat sa folosesti o elice cu 2 pale, din cate stiu eu cu cat numarul de pale e mai mare cu atat turatia e mai mica (la acelasi vant) dar cu cat ai mai multe pale cu atat forta pe care o poti obtine e mai mare...
Daca vrei sa o pui pe balcon nu stiu daca o sa mearga deoarece elicea trebuie plasata intr-un flux de vant constant fara turbulente iar "dupa blocuri" ma indoiesc ca ar putea exista un asemenea flux, cel mult o sa ai o groaza de curenti (puternici) dar foarte haotici care nu o sa faca decat sa iti invarta generatorul in plan orizontal pana o sa ti-l zapaceasca. Cel mai bine ar fi sus pe bloc (daca stai pe la et 9 ar fi bine) pe terasa plus 5-9m ceea ce ar insemna cam 40m iar daca stai in Bucuresti zona de est ai avea vinturi cu viteze mediate la 2min si de 30m/s
Daca o pui pe un astfel de bloc nu uita s-o ancorezi bine altfel ramai fara ea la prima rafala la inaltimea aceea forta vantului ajunge usor la 300Kg/mp (cam atat ar trebui sa iei in calcul cand iti faci ancorele)
Altfel MULT SUCCES
#35
Postat 12 July 2005 - 01:47 PM
Din simplul motiv ca eu cunosc doar unitatile CD-ROM, nu si unitatile din alte aparate care folosesc CD-uri.
Ai dreptate privind faptul ca exista si cu perii. Am vazut cu ochisorii mei in talcioc 9 unitati de CD (posibil de pe la auto sau ceva vechi) care aveau motor de antrenare a CD-ului cu motoare cu perii. Parca era ceva pe la 6V cu virgula dar motoare cu perii, clar marcate cu + si -, cu doar doua fire. Erau cate doua motoare pe unitate, unul pentru CD altul pentru deplasarea sistemului optic radial pe disc. Ambele motoare erau marisoare ca gabarit, identice si CU PERII.
PA!
Revin.
Telefon: 0721 385365
#36
Postat 13 July 2005 - 07:42 AM
-turatia unui disc la cd-rom ajunge peste 7000rot/min caz in care uzura periilor s-ar accentua
-fiabilitatea unui motor cu perii este mult scazuta fata de unul fara perii, ca nu degeaba se chinuie baietii de la aero sa faca motoare fara perii din motoarele de cd-rom pentru modelele lor
-si in ultimul rand s-ar putea sa fie si o chestie de zgomot, cel cu perii (zic eu) este mai zgomotos decat unul fara
Nu mai vorbesc de dimensiuni si simplitate la cele fara perii rotorul bobinat sta fix si se invarte doar un magnet pe un ax cu bucsi nici macar rulmenti...rezulta dimensiuni reduse
De curiozitate cum arata motorul asta cu perii de la cd-rom ? are magnetul fix si se rotorul bobinat se invarte ? Bitex spune-ne si noua
#37
Postat 13 July 2005 - 11:19 AM
E exact ca motorasul clasic, magneti pe stator, rotor cu colector. Daca vezi motorul pe masa, mori si nu-ti dai seama ca a fost scos din mecanism de antrenare a discului. Si pe bune ca am vazut 9 unitati cu mecanica nedemontata. Nu mi-a venit sa cred. Cred ca e de la unitati audio, unde e turatie mica.
Telefon: 0721 385365
#40
Postat 10 October 2005 - 03:06 PM
Problema e aceeasi, trebuie sa stii ordinea de alimentare a "bobinelor" si sa le alimentezi pe rand (pastrezi polaritatea). Schimbarea sensului de rotatie se poate face prin ssschimbarea ordinii de alimentare...
Telefon: 0721 385365
#42
Postat 24 October 2005 - 05:47 PM
se poate modifica intr-un motor f bun pt aeromodelism
PS bai eu jur ca am citit chestia asta undeva aici pe forum si din cat stiu parca a zis-o domnu doctor
Aceasta postare a fost editata de D3xt3r_Jr.: 24 October 2005 - 06:58 PM
#44
Postat 24 October 2005 - 07:00 PM
#45
Postat 24 October 2005 - 07:49 PM
http://www.rcgroups....ad.php?t=127606
http://www.rcgroups....ad.php?t=174595
http://www.rcgroups....ad.php?t=204419
http://www.rcgroups....ad.php?t=212576
http://www.rcgroups....ad.php?t=218494
http://www.rcgroups....ad.php?t=227915
http://www.rcgroups....ad.php?t=345301
0728.26.93.19
#47
Postat 24 October 2005 - 08:17 PM
Ia ca am revenit pe forum, cu nick nou intrucat am uitat vechiul nic si nu mai pot intra cu el.
Motoarele de antrenare ptr. HDD si pentru CD-rom si/sau CD audio sunt NUMAI pas cu pas. Viteza la citire a unui CD (respectiv viteza RADIALA) este constanta, respectiv cea de rotatie este VARIABILA functie de pista citita.
Citirea pistelor necesita o precizie ridicata in ceea ce priveste stabilirea vitezei radiale, care da, la randul ei, bit-rate-ul.
Trebe controler. Sunt ircuite dedicate care fac treaba asta. Le dai, fie un semnal PCM fie semnal pe ununumar de biti si stiu sa faca variatia vitezei precum si sensul.
Un search cu google da raspunsul la intrebarea" Ce fel de circuit sa folosesc?".
Malko
#48
Postat 24 October 2005 - 09:12 PM
#49
Postat 24 October 2005 - 09:16 PM
Adica un motor pas cu pas merge bine si in curent alternativ daca obtii un defazaj cu un condensator (turatie proportionala cu frecventa curentului), un motor brushless poate functiona cu electronica pentru motor pas cu pas in trei faze, motorul pas cu pas este de fapt si brushless ca n-are perii, motorul asincron clasic functioneaza aproape ca un brushless alimentat in alternativ, brushless-ul functioneaza in mod normal in curent continuu dar nu ca n-ar functiona si in alternativ cu modificarile de rigoare in electronica. La unipolare se merge in DC, pe cand la bipolare in alternativ (nu si sinusoidal)... Sunt tot felul de nuante privind functionarea. Si nu-s numai astea.
Dar sunt niste conventii nescrise privind motoarele si din cauza aia nu le incurcam cand vorbim despre ele.
Adica luam varianta clasica, conventionala.
La CD-rom si HDD-uri sunt numai brushless-uri ca functioneaza ca atare. La un pas cu pas nu se citeste pozitia rotorului ca la brushless-uri.
Faptul ca se simt polii la mana nu inseamna ca-s pas cu pas. Doar mecanismele pentru pozitionarea capului de citire-scriere erau pe vremuri actionate cu mpp-uri ca erau piste distincte, suficient de rare si pozitiile erau usor de obtinut cu motoare pas cu pas bune. S-a renuntat de mult la asta.
Ce-i acum sunt brushless-uri.
Cred ca atunci cand spui "viteza radiala" te referi de fapt la cea tangentiala, ca aia pur radiala e extrem de mica, adica zero la HDD-uri si aproape zero la unitatile de CD... Si nici macar viteza aia tangentiala nu-i importanta ca un CD se citeste aproape cu orice viteza, se scrie cu orice viteza. O sa masor viteza unghiulara la un CD audio sa vad daca un track se citeste diferit la extremitati, adica daca CD-ul este rotit mai tare cand se citeste la inceputul CD-ului si mult mai incet cand e spre terminarea lui. Acolo se poate observa si la ochi, ca e de la simplu la dublu sau si mai rau, si parca n-am observat asta. Ba mai mult, la HDD-uri motoarele au turatie constanta. Ca la astea moderne poti interveni oarecum prin soft, e alta treaba, dar citirea si scrierea se fac cu viteza constanta de rotatie a discurilor. Si era batuta in cuie de fabticant. Parca nu demult vorbeam de HDD-uri la 3600 rpm, de 4200, 4500, ... 5200, 10000 si asa mai departe. Niciodata intre ele.
Ca trebuie controller votez si eu.
Parerea mea...
PS. Am cautat si eu pe net sa vad ce gasesc nou si singura observatie ar fi ca unii se feresc sa defineasca motorul HDD-ului ca fiind de un fel sau de altul, adica destul de rar e denumit brushless, dar NICIODATA pas cu pas.
O varianta posibila pentru brat: http://www.storagereview.com/guide2000/ref...ctActuator.html
si o varianta uzuala pentru ala central: http://www.storagereview.com/guide2000/ref...dd/op/spin.html
Am luat la nimereala ceva cu poze.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 24 October 2005 - 10:01 PM
Telefon: 0721 385365
#50
Postat 24 October 2005 - 11:58 PM
Ventilatoarele brushless pe PC-uri care se alimenteaza cu curent continuu, sunt tot niste motoare de curent alternativ, au intern doi senzori hall si doua tranzistoare care convertesc tensiunea continua in tensiune alternativa. In concluzie, in bobinele de la aceste ventilatoare, intra curent alternativ. Sunt motoare brushless 100% cu doar doua faze si sunt motoare numai de curent alternativ.
Motorul pas cu pas se alimenteaza cu pulsuri de tensiune de un anumit sens, asta in functie de varianta constructiva.
Aceste motoare seamana cu cele brushless din multe puncte de vedere si este clar ca nu sunt brushless, sunt folosite la cu totul alte aplicatii.
Cu o electronica proiectata corespunzator , acest motor poate deveni si motor brushless, dar nu este indicat, exista motoare brushless proiectate special.
Daca pui un controller de brushless la un motor pas cu pas , sigur o sa se prajeasca ceva, motorul sau controller-ul, n-o sa se miste nici macar un sfert de tura, sigur iese fum.
Invers, o electronica de comanda de motor pas cu pas n-o sa miste deloc un motor brushless si normal...iese fum...la greu.
Brushless-ul are bobinele facute complet diferit fata de motorul pas cu pas. Fiecare tip de motor are nevoie de o comanda electronica dedicata.
Ati facut vorbire de motoare de HDD-uri cu 4 fire, sunt motoare brushless 100% cu 4 faze...deci sigur nu sunt pas cu pas.
Daca vrei sa rotesti axul unui motor cu 1,80 grade, atunci alegi un motor pas cu pas, cu un brushless n-o sa reusesti in veci asa ceva.
Motoarele trebuie folosite in functie de aplicatia aleasa, ca seamana intre ele...ce sa mai zic...iar confuzia cu motorul de curent continuu este de 100 de puncte...la fel...ce sa mai zic...si vad ca se si insista in greseala...ce sa mai zic.Si revin, trebuie sa mai studiezi putin.
Albastru
#51
Postat 25 October 2005 - 12:47 PM
"Motorul pas cu pas se alimenteaza cu pulsuri de tensiune de un anumit sens, asta in functie de varianta constructiva."
Sau de ambele sensuri, cum ziceai si tu, ca depinde de motor. Prin bobinele celor bipolare curentul trece in ambele sensuri. Asta nu inseamna ca-i neaparat alternativ sinusoidal. Nici n-am zis asta.
"Daca pui un controller de brushless la un motor pas cu pas , sigur o sa se prajeasca ceva, motorul sau controller-ul, n-o sa se miste nici macar un sfert de tura, sigur iese fum."
Depinde de alimentare. Daca nu depasesti parametrii nominali nu iese fum de nicaieri.
Am rotit motor brushless (de HDD din ala de care zici tu ca merge in "alternativ") cu electronica de pas cu pas si motor pas cu pas cu electronica de brushless si n-am ars nimic. Sunt probleme cu cuplul motor, cu pornirea ca nu se poate face brusc, dar nu se arde nimic.
"Daca vrei sa rotesti axul unui motor cu 1,80 grade, atunci alegi un motor pas cu pas, cu un brushless n-o sa reusesti in veci asa ceva." Acel "veci" ar putea deveni realitate daca motorul brushless ar avea un numar mare de magneti. Nu e cazul ca nu sunt construite asa.
Imi iau angajamentul ca de maine incep sa invat!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 25 October 2005 - 07:49 PM
Telefon: 0721 385365
#52
Postat 30 October 2005 - 01:13 PM
#55
Postat 30 October 2005 - 02:38 PM
neste magneti neodim N40 sau mai mari
sarma de cupru emailata ca sa refaci bobinele
un controller brushless ca la astea ai 3 fire
si niste bataie de cap ca sa il converstesti
acumulatori cel mai bine LiPol dar merg si NiMh