bujii
#1
Postat 07 December 2002 - 08:42 AM
In definitiv, toate motoarele pe care le folosim sunt diesel chiar daca au bujie in constructie! De ce? pentru ca bujia incandescenta este doar un ignitor alimentat la pornire, temperatura de functionare pe durata functionarii motorului fiind data filamentului de la ciclurile anterioare! Deci, atata timp cat nu se indeplineste conditia Otto (scanteie actionata la un timp anume), motorul functioneaza dupa principiul motoarelor diesel.
Elementul sensibil al bujiei este filamentul. Acesta este confectionat dintr-un aliaj platina/rhodium (nu nikelina sau alte sarme) dintr-un motiv foarte riguros: platina induce o reactie catalitica in contactul cu metanolul, adica, alcoolul se poate aprinde in contact direct, fara sa fie nevoie uneori sa incalzesti elementul de platina. Fenomenul este dictat de puritatea platinei si in functionarea motorului/ Cum? Acesta ar avea de suferit (apriderile s-ar realiza spontan, indiferent daca pistonul a efectuat cursa completa spre punctul superior sau nu) daca filamentul ar fi din platina pura fapt pentru care se aliaza cu rhodiumul! Cantitatea de rhodium variaza intre 15-35% la diferitele tipuri de bujii (cu cat se doreste un relanti mai jos si mai stabil se creste procentul de Rhodium).
Cu rabdare si ciocan.
#2
Postat 07 December 2002 - 08:49 AM
O alta clasificare a bujiilor ar mai fi data de temperatura generata in urma alimentarii (calde, reci, medii). Alegerea acestora se face in funtie de turatia motorului si anume, cu cat aceasta este mai mare se aluneca catre bujiile reci (asa incat aprinderea sa se efectueze doar cand pistonul ajunge foarte aproape de punctul mort superior) si invers pentru motoarele de turatii mai joase, bujii calde.
Unele bujii au din constructie o bara transversala: rostul acesteia este de a dispersa amestecul proaspat in jurul filamentului si nu de a stropi direct filamentul. bara nu are rolul conservarii energiei termice si nici de a proteja mecanic filamentul (am auzit asemenea afirmatii).
Cu rabdare si ciocan.
#3
Postat 07 December 2002 - 08:58 AM
Ar mai fi bujiile scurte si lungi (in functie de tipul de chiulasa al motorului)
Nu stiu nimic de modul de folosire al bujiilor la motoarele in 4 timpi!
Unele firme mai produc bujii din cu totul alte aliaje dar cu depunere superficiala de platina pe suprafata exterioara a filamentului (mai ieftine, mai proaste)...Astfel poti avea la un moment dat surpriza sa ai o bujie care se inroseste corect dar motorul nu porneste (deoarece stratul superficial de care vorbeam dispare in timp)
...si cred ca aici trebuie sa mai discute si altii!
Cu rabdare si ciocan.
#4
Postat 10 December 2002 - 04:50 AM
Bujie caldä inseamnä filament subtire si capacitate de incandescentä micä deci pentru regim de lucru färä nitro sau max 5 % in functie de cilindree. De ex. 4ccm aero , bujie caldä si 1-2 % nitro: sau 3,5 ccm auto bujie caldä 10 % nitro.
Motoarele aero de la 7,5 pinä la 10 ccm de racire bunä prin radiatie necesitä deja o bujie medie pentru combustibil färä nitro sau max 1 % nitro.
Peste 10 ccm bujiile calde nu prea mai pot fi folosite.
Motoarele in 4 timpi necesitä min 10 % nitro, pentru resultate bune trebuie folosit combustibil cu 15 % nitro. Bujiile incandescente folosite sint speciale " 4T ". Aceste bujii sint defapt bujii foarte reci, deci cu filament foarte gros. Incandescenta trebuie sä sarä un ciclu iar in timpul admisiei amestecul aer-combustibil räceste in mod destul de eficient filamentul. Existä Bujii " super cool " pentru motoare in 2 timpi care pot fi folosite si pentru motoarele in 4 timpi färä probleme. Chiar si bujiile 4T nu pot garanta incandescenta permanentä mai ales in regim de turatie inferioarä su relani.
Aici trebuie sesizat si afptul cä motoarele 4t trebuie sä fie folosite in regim de usoarä supraalimetare penrtu a asigura ungerea suficientä a lagerelor, rulmentilor , tachetii s.a.m.d. Supraalimenrare insmnind si räcire a bujiei. Aceastä supraalimentare este necesarä, deoarece amestecul aer-carburant nu trece prin blocul motor, deci nu contribuie direct la räcirea si ungerea motorului precum in cazul motoarelor in 2 timpi.
In general Bujiile motoarelor in 4t sint aproape in permanentä sub tensuine, conectate la un acumulator de brord separat cu 1,2 V. Comanda se face prin cicuite electronice, Glow plug / Glühautomatik, coectate paralel cu servo de gaz. Curentul este intrerupt in regimul superior de turatie.
C4FU
#6
Postat 10 December 2002 - 10:43 PM
#7
Postat 14 December 2002 - 03:44 PM
http://www.rcnitro.c...s/glowplugs.asp
http://zeus.rcwizard...r_hill/GLOW.htm
http://www.holdfastm...owglowplug.html
http://www.foxmanufacturing.com/store/shop...at=Glow%20Plugs
http://www.rcmodels.com/car---truck-access...llstarpacg.html
...pentru alte detalii, mai am ceva documentatie in limba rusa de la constructorul de motoare sovietive Vorobiev...
Cu rabdare si ciocan.
#10
Postat 19 December 2002 - 10:16 PM
Tare mi-as dori sa vad unul mergand pe viu ! Corsair tu cred ca esti mai aproape de el si cred ca o sa-l vezi mai repede ca mine.
Salutari!!!
Aceasta postare a fost editata de S62: 19 December 2002 - 10:18 PM
#11
Postat 19 December 2002 - 10:49 PM
o micä neintelegere. Deoarece am citi in mesajul täu F1, m-am gindit cä te referila motorul FX nu FI, Fuel injection. Aici intradevär este vorbe despre o bijutetrie ... Motorul are injectie electronicä cu comandä in raport de temperatura de functionate si turatie. Reglajul motorului se face prin telecomandä. Dupä cum se vede in fotografie comanda are douä steckere pentru receptor. Aceastä comandä nu are nimic de aface cu comanda bujei. Cred cä nici nu mai este necesar ! Cred cä aici nu prea mai este loc de experimnte si accesorii ajutätoare ... Folosirea combustibilului, a bujiei si a elicilor indicate de OS gerateazä cu sigurantä functionarea impecabilä a motorului.
Am trei colegi in club care pasedä motoare OS 140 RX si din cite am väzut functioneazä excelent. Pornirea nici mäcar nu trebie efectatä la palä. Invirtirea scurtä si puternicä contre sens este de ajuns ca motoarele sä porneascä.
Salut
#12
Postat 19 December 2002 - 11:15 PM
Multumesc Corsair !
Succes tuturor!
Aceasta postare a fost editata de S62: 19 December 2002 - 11:16 PM
#13
Postat 19 December 2002 - 11:18 PM
salutari
Aceasta postare a fost editata de S62: 19 December 2002 - 11:19 PM
#14
Postat 20 December 2002 - 12:41 AM
am fost la pagina OS si m-am uitat la 140 RX FI, are pirghie de acceleratie pe partea opusä a injectorului. Probabil cä este un carburato asemänätor cu cele automatice de la OS 10 OS 46 LA sau 65 LA cu un singur jiclor.
Nu cred cä este posibil a construi un sistem de injectie cu mijloace de amator.
Incercarea moarte n-are B)
#15
Postat 20 December 2002 - 01:53 PM
Vad ca ai vazut pe viu multe motoare si esti foarte bine documentat tehnic in privinta asta .
Mai am o intrebare pentru tine, daca se poate : ai vazut cumva un motor rotativ Wankel mergand?
Ce de stelute ai strans pentru bradutul de Craciun ! La mai multe si la anul!
Cu bine!
Aceasta postare a fost editata de S62: 20 December 2002 - 01:56 PM
#17
Postat 20 December 2002 - 02:23 PM
dacä doresti un motor ceva mai deosebit gindeste-te la un motor 4T. Diferenta de pret o scoti prin consumul redus de combustibil. Diferenta de putere la acceias capacitate cilindricä, exprimatä in cifre, pare mare. In schim cuplul de fortä este la motoarele 4T mult mai mare decit la 2T. Am "mäsurat" motoarele mele 4T la sol. aceleratia compl. deschisä:
8,5 ccm cu elice 12x6 trage la cintar 3,1 Kg
15 ccm , 14x6 - 3,9 Kg
20 ccm , 16x8 - 4,8 Kg
In aer si in miscare elicea dezvoltä un randament ceva mai mare. Deci cu 20 ccm poti zbura un modelde 5 Kg cu 1900 - 2200 mm amvergurä, dependent de profil, färä probleme.
Este o metodä ciudatä dar asa poti compara in practicä si exprima in cifre ceva despre putere.
Salut
#20
Postat 21 December 2002 - 12:19 AM
am scris cä este o metodä ciudatä färä sä o descriu. Da un simplu cintar de care avionul este legat .... Dacä ceea ce am mäsurat eu se poate numi fortä de tractiune .... Probabil cä cei invätati in domenitul fizicii si a motoarelor vor ride. Nu este nici o supärare ;) . Dacä aceastä "fortä der tractiune" este aproape l fel de mare ca greutatea avionului, atunci aviounul este considerat ca motorizat suficient.
Criticä este doritä si bine venitä !
Sänätate
#21
Postat 21 December 2002 - 08:04 AM
stai linistit, carcotasi experti se vor gasi. eu vreau sa-ti spun ca metoda folosita de tine o gasesti si pe la altii. Eu am folosit-o la motodeltaplane si la modele. Dar o mai poti intalni si prin fabricile de avioane sau motore/elici, sub diverse versiuni constructive, mai alambicate. Dar in general este cam aceeasi treaba si da rezultate.
Big resort
#23
Postat 24 February 2003 - 11:00 PM
Azi am efectuat rodajul unui motor de 15 ccm 4T. Dupä rodaj, am mäsurat turatia max cu elice 14x6 la sol.
La 5 % Nitro max 6800 rot/min
La 16 % Nitro max 9700 rot/min
Combustibil cu 15 % ulei ( amestec 9% ricin si 6% syntetic )
CF4U
Aceasta postare a fost editata de Corsair4FU: 24 February 2003 - 11:01 PM
#26
Postat 22 May 2003 - 03:44 PM
Prima varianta dureaza 2 min. si da rezultate sigure. Cred ca e la fel ca in cazul calculului fortei de tractiune.
#27
Postat 03 September 2008 - 10:34 AM
http://www.scootwork...c/gloplugs.html