Motoare pentru multirotoare
#1
Postat 26 September 2013 - 03:25 PM
Stiu ca motoarele se aleg in functie de configuratia zburatoarei, greutate, etc.
Care ar fi cele mai eficiente motoare in ceea ce priveste consumul de curent ?
#2
Postat 26 September 2013 - 03:59 PM
Eficienta e cu atat mai mare cu cat creste elicea, dar atunci devine mai sensibil la vant.
Nu numai din motor scoti timpi mari.
Mai poti creste timpul si cu baterii mai usoare, cum ar fi zippy compact, cele galbene.
Sau, ultima noutate, baterii Li-Ion de laptop, legate in paralel, pentru ca nu dau curent mare. Cu asa ceva este realizat recordul de peste 100 minute, un ciorchine de 4s4p, total 13400mAh la aprox 700g, fata de peste un kg cat ar fi cantarit aceasta capacitate din pack-uri HK. Cele mai tari lipo la ora actuala stocheaza aprox 200Wh pe kg, pack-urile de 11.000mAh 4s de 860 grame de la MaxAmp, care costa 300$. Solutia cu elemente LiIon stocheaza aprox 260Wh/kg si costa la jumatate, putin mai mult decat ar costa pack-uri HK e aceasi capacitate dar mai grele.
La fel de important este si folosirea unui cadru cat mai usor. Filozofia ca sa fie tanc ca sa nu vibreze e falimentara, vibratiile se stopeaza la sursa, nu marind rigiditatea fara rost. Oricum vibratiile aparent tinute in frau de un cadru rigid trebuie sa se refuleze cumva, si se vor duce in rulmenti, singurul element ramas liber in ecuatie.
Vezi topicul "50 minute flight..." pe rcgroups, ai acolo solutii ieftine, fiind bazate aproape numai pe hk, ca sa faci un zbor cat mai lung.
Ce am vrut sa spun este ca nu vei creste spectaculos timpul de zbor umbland doar la un singur element, motor sau oricare ar fi el.
Costi_n zboara 17 minute cu 2700mAh 3s cu aproape exact ce ai si tu, acele iPower, la 1.1kg complet, fara nici o sarcina. E mult, e putin...
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 26 September 2013 - 04:04 PM
#4
Postat 26 September 2013 - 04:27 PM
Aceasta postare a fost editata de adioperator: 26 September 2013 - 04:27 PM
#5
Postat 26 September 2013 - 04:40 PM
adioperator, la 26 September 2013 - 04:27 PM, a spus:
incearca niste periste, permax 600 ;)
#6
Postat 26 September 2013 - 04:53 PM
#7
Postat 28 September 2013 - 12:19 AM
Daca vrei timp bun de zbor si nu te intereseaza ca imaginea obtinuta de camera sa fie Hollywood-grade, un pancake cu elice SlowFly e imbatabil. Combinatia 4S - 620 kV - 12x3.8 o folosesc pe un quad si pe un hexa. Quadul zboara 20 min. Zbor efectiv, nu hover de record, caci il folosesc la AP si mai ajunge la 2-300m inaltime unde se plimba cateva sute de m sa pot fotografia hectarul lu mamaie si pe axa N-S si pe E-W. Hexa cu 1 pack a filmat 18 min. dar ar duce 2 packuri linistit, insa nu l-am folosit niciodata asa.
Timpi si mai buni de zbor aveam pe o platforma 4S - 360 kV - 16x5.5. Daca mai sus aveam la o incarcare de 500g per motor un consum de 4.2A, aici consumam doar 3.3A. Am avut un zbor de 30 min.
Problema mare la platformele astea e cand bate vantul. Pe calm plat, e o distractie cu ele. Pe vant, e chin. Pe asta cu elici de 16 era sa-l pierd odata... il zburam FPV, eram bine orientat in terenul de zbor de la CET, aveam spotter, tot tacamul. Numai ca orice tentativa de a veni acasa la un unghi peste 10-15 grade se transforma in zbor cu spatele.
Bine ca i-am rebobinat motoarele in d-alea de gimbal si am scapat de-o grija :D
#8
Postat 28 September 2013 - 07:30 AM
Dar si eficienta :(
#9
Postat 28 September 2013 - 08:55 AM
#10
Postat 28 September 2013 - 08:57 AM
#11
Postat 28 September 2013 - 09:05 AM
#12
Postat 02 October 2013 - 12:58 PM
Acu as dori niste sfaturi (ar fi trbuit sa le cer inainte de a lua in graba NTM-urile) in ceea ce priveste motoarele pentru un hexa a carui greutate ajunge pana la 3kg dar mai trebuie sa zboare si in zile cu vant. Din experientele altora, eliciile mari combinate cu motoare de turatia mica duc la un consum mic dar si o sensibilitate crescuta pe vreme cu vant. Ma gandesc ca motoare cu 650-700 kv + elici 12x ar fi potrivite pentru cazul meu. Acestea or fi bune? Alte variante pentru un buget asemanator ? :D
#13
Postat 02 October 2013 - 01:02 PM
adioperator, la 02 October 2013 - 12:58 PM, a spus:
Acu as dori niste sfaturi (ar fi trbuit sa le cer inainte de a lua in graba NTM-urile) in ceea ce priveste motoarele pentru un hexa a carui greutate ajunge pana la 3kg dar mai trebuie sa zboare si in zile cu vant. Din experientele altora, eliciile mari combinate cu motoare de turatia mica duc la un consum mic dar si o sensibilitate crescuta pe vreme cu vant. Ma gandesc ca motoare cu 650-700 kv + elici 12x ar fi potrivite pentru cazul meu. Acestea or fi bune? Alte variante pentru un buget asemanator ? :D
eu am patit recent asta cu rulmentul, numai ca eu nu am NTM, am fost mai inteligent, am luat niste chinezarii, clone dupa dt750, doar ca sunt de 800kw, extrem de proaste, la unul am avut o problema la rulment, am tot ignorat-o pana s-a blocat motoru, am desfacut s am schimbat rulmentii la toate cu unii sper ca mai buni luati de la kele, 5 lei perechea
#14
Postat 02 October 2013 - 01:20 PM
adioperator, la 02 October 2013 - 12:58 PM, a spus:
Acu as dori niste sfaturi (ar fi trbuit sa le cer inainte de a lua in graba NTM-urile) in ceea ce priveste motoarele pentru un hexa a carui greutate ajunge pana la 3kg dar mai trebuie sa zboare si in zile cu vant. Din experientele altora, eliciile mari combinate cu motoare de turatia mica duc la un consum mic dar si o sensibilitate crescuta pe vreme cu vant. Ma gandesc ca motoare cu 650-700 kv + elici 12x ar fi potrivite pentru cazul meu. Acestea or fi bune? Alte variante pentru un buget asemanator ? :D
Sa speram ca invata altii...
Socoteala ce ti-ai facut-o e corecta, cam pe acolo trebuie sa tintesti, desi stii deja ca eu ti-as zice sa supui la slabire mastodontul... :D
Referitor la motoare, eu am viata si experienta placuta cu astea:
http://www.hobbyking...pter_Motor.html
10$ per bucata mai ieftine = 60$ per total, si 30 grame per bucata mai usoare = 180 grame mai putin la greutate totala.
Referitor la putirinta, le ai aici testate:
http://www.rcgroups....d.php?t=1733937
Deci din tabelul 2 cu 4s, de pe linia 5, de 500 grame per bratz (ca sa faca 3kg hexa), si la o medie de 65W (per bratz) intre elicile de 11 si 13", ca nu a testat cu 12... asta inseamna 390W per total... impartit la 4s 14.8W... 26A per total, deci vei zbura cam 5/26*60 = 11-12 minute din 5000mAh.
Mai mult ca cele de la HK, care daca este adevarat ce scriu aia acolo ca ar fi clone Tiger 3508 700kv, o simulare ecalc da 9 minute :D
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 02 October 2013 - 01:24 PM
#15
Postat 02 October 2013 - 01:30 PM
Pe linia de 500 grame si coloana 12x4 vedem 67 W per bratz, apropiat de estimarea mea de 65W, poti reface calculele, va da pe aproape, tot in plaja 11-12 minute.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 02 October 2013 - 01:30 PM
#16
Postat 02 October 2013 - 01:46 PM
In plaja 500-750g tractiune, testat cu Graupner 11x5, APC 12x3.8, Xoar 12x4 si RCT carbon 13x6.5 rezultatele sunt cvasi-identice. Difera un 0.1A intre masuratori, probabil de la starea packului. Quadul meu de 2.2 Kg cu graupnerele face loiter la 16A pe calm si 18A pe vant.
3 au venit echilibrate perfect, al 4-lea era groaznic. Tind sa cred ca si-a luat o lovitura la transport. Rulmenti buni, daca ai o urgenta se potrivesc niste Traxxas de auto luati de la magazinul forumului, si ABEC5 gasesti la GotHeliRC.com
#17
Postat 02 October 2013 - 02:36 PM
As spune ca am oarece retineri in a folosi pe multicoptere motoare cu sistem de prindere a elicei de tip penseta :)
#18
Postat 02 October 2013 - 02:59 PM
#19
Postat 02 October 2013 - 04:15 PM
http://phoenixmodels.ro/shop/images/8120.jpg
#20
Postat 02 October 2013 - 04:26 PM
Toate au elicea prinsa fie direct pe ax, fie pe clopot cu adaptor.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 02 October 2013 - 04:26 PM
#22
Postat 02 October 2013 - 05:04 PM
#24
Postat 02 October 2013 - 08:38 PM
renatoa, la 02 October 2013 - 05:04 PM, a spus:
Nu se poate, am incercat :)
Daca renunti la saiba de jos, strangand piulita pe elice tragi axul din clopot si creezi presiune mare in rulmentul de jos, prin siguranta.
#25
Postat 06 October 2013 - 06:17 PM
http://www.hobbyking...pter_Motor.html
sau asta?
http://www.rctimer.c...roduct_859.html
Sau cele doua sunt aproximativ egale? Ce regulator ar merge? ceva de la rctimer care are update de la SIMONK de 30 amperi? http://www.rctimer.c...roduct_876.html
Nu de alta dar nu l-am gasit nici pe unul in aplicatia "ecalc" http://www.ecalc.ch/xcoptercalc.htm
Intentionez sa finalizez si eu un quad gen TBS Discovery ce are in componenta brate DJI de la SIERRA iar frame-ul chior fara electronica are undeva la 450 grame. Se va mai adauga un modul DJI NAZA M Lite, motoare, GOPRO si eventual un FPV.
Aceasta postare a fost editata de p_cipri: 06 October 2013 - 06:19 PM
https://www.youtube....HuEcHGiek&t=14s
Quad S500 cu Naza V2
EasyGlider Pro
#26
Postat 06 October 2013 - 06:44 PM
Cu mai indicat, ar fi trebuit sa te lamuresti singur, datele posatea de mine si de para contin toata informatia ca sa aflii care e mai eficient. Daca la eficienta te referi, unii au si alte criterii.
Regulatoare... Afro ESC uber alles, one ESC rules them all.
Pune 20A linistit, nu are sens 30A la sub 1kg/bratz, nici macar ca sa dorimi linistit, "lasa acolo, sa fie..." :)
Regulatorul nu e asa critic in eCalc, poti schimba cateva la intamplare sa vezi ca efectul e minor.
Parerea mea... :)
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 06 October 2013 - 06:45 PM
#27
Postat 06 October 2013 - 10:49 PM
p_cipri, la 06 October 2013 - 06:17 PM, a spus:
Daca frame-ul te limiteaza ca elice, motorul de la RCT e cam greu pentru 11 inch. AX-ul pare mai potrivit intr-o combinatie 4S / 10x4.5. Dar neaparat rulmenti de schimb de calitate la AX-uri... parca S694ZZ. http://www.gothelirc...22&cat=Bearings
#28
Postat 06 October 2013 - 11:02 PM
p_cipri, la 06 October 2013 - 06:17 PM, a spus:
http://www.hobbyking...pter_Motor.html
sau asta?
http://www.rctimer.c...roduct_859.html
Sau cele doua sunt aproximativ egale? Ce regulator ar merge? ceva de la rctimer care are update de la SIMONK de 30 amperi? http://www.rctimer.c...roduct_876.html
Nu de alta dar nu l-am gasit nici pe unul in aplicatia "ecalc" http://www.ecalc.ch/xcoptercalc.htm
Intentionez sa finalizez si eu un quad gen TBS Discovery ce are in componenta brate DJI de la SIERRA iar frame-ul chior fara electronica are undeva la 450 grame. Se va mai adauga un modul DJI NAZA M Lite, motoare, GOPRO si eventual un FPV.
motoare 3536-750rot/v, elice 10x4,7,quad dji f450,esc hobby king 30A alea albastre,zenmuse gopro,5800mA-4s,total 2000g zbor la 15 min foarte stabil iar cu 12x3,8 merg spre 17 min.motoare mai bune daca te tine punga ar fi tiger motor 2814 la 710 rot/v. pentru timpi mai lungi de zbor treci pe pancake ca motor si elice mare 15x5.
#29
Postat 10 October 2013 - 11:09 AM
Ma gandeam sa pun pe cantarul de bucatarie un inaltator (20-30 cm) pe care sa montez motorul si elicea, apoi pun tara la 0 si sa incerc o masuratoare. Bine inteles si cantarul ancorat corespunzator.
#30
Postat 10 October 2013 - 12:17 PM
Fabrici un brat de copter artificial, sa zicem de 50 cm, care il montezi articulat cu o balama pe o margine de masa.
la capul lui montezi motorul de testat, esc-ul cat mai aproape, si bateria prinsa cu pretele scai undeva la jumatate bratz.
Dai gaz si prin glisarea bateriei incerci sa gasesti o pozitie de "hover" la 50% gaz.
Tractiunea va fi: masa motor+elice+esc + masa bateriei*raportul bratelor fortelor.
De exemplu la un motor de quad de 2kg, adica 500 grame tractiune per bratz, daca motor+esc+elice au 100 grame, si bateria are 200 grame, ma astept ca hover-ul sa se faca cu bateria la jumatatea bratului (100 + 200*2 = 500). Daca bateria ar avea 133 grame, atunci hoverul va fi realizat cu bateria la 1/3 din lungimea bratului, masurat de la balama. (100 + 133*3 = 499)
Masurarea cu motorul in pozitie de avion, tractiune orizontala, nu mi se pare ca ar da rezultate chiar asa corecte pentru utilizarea la un multicopter, parerea mea, nu pot intra in detalii acum.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 10 October 2013 - 12:18 PM