cateva sfaturi pentru un incepator....
#1
Postat 10 November 2011 - 11:30 PM
As dori sa incep un proiect din lemn balsa, nu doresc unul de cumparat pentru ca apreciez eu ca placerea este una destul de mare cand obtii ceva facut de mana ta chiar daca se pierd destule ore in munca , bani in materiale etc ... sunt constient de asta ... as dori sa construiesc un model de avion insa aici este problema ... nu stiu de unde sa iau planul cu dimensiunile componentelor , nu stiu cu ce model sa incep pentru ca fiind incepator nu as vrea sa-mi prind urechile cu ceva super profi ... as vrea sa incep sa construiesc un avion de dimensiuni medii nu foarte mic, si pe care ulterior sa-l pot zbura ... intrebarile ar fi :
1. de unde pot downlada planul unui avion cu toate dimensiunile componentelor ?
2. ce model de avion as putea alege pentru un incepator ca mine ?
3. de unde stiu ce dimensiuni si ce cantitati de lemn balsa imi sunt necesare pentru un asemenea proiect, si ce alte materiale in afara de lemn balsa ?
4. as dori sa construiesc un avion pe care sa-l pot echipa pentru zbor cu un buget cat de cat ok accesibil oricarui om normal, de aici si intrebarea nr 2...
cam astea ar fi intrebarile pentru inceput ... abia m-am familiarizat cu denumirile pe forum ca sa-mi dau seama despre ce se discuta in unele topicuri asa ca daca gresesc pe undeva sa nu ma "injurati" :nea: ... astept sfaturile voastre si in functie de ajutorul primit o sa incerc sa dau start unui avion din lemn pe care in viitorul apropiat il voi si zbura ... Numai bine tuturor !
#2
Postat 10 November 2011 - 11:46 PM
#3
Postat 11 November 2011 - 12:36 AM
Altfel, ar fi pacat ca la sfarsit dupa multe ore de munca si ceva banuti sa rezulte o macheta statica sau si mai rau sa se termine cu un faras de scobitori.
Stiu ca la inceput e greu cu nerabdarea si dorinta de a pleca pe drumul propus e foarte mare, dar aminteste-ti ca majoritatea celor de aici au parcurs deja drumul si ii stiu si fundaturile, asa ca e bine sa pleci o ureche la ce au de spus :pardon:
Succes.
If you can't fix it with a hammer you have an electrical problem.
#4
Postat 11 November 2011 - 04:07 AM
http://www.airfieldm...ng_aircraft.htm
Tot ceea ce spune domnul respectiv este plin de bun simt si vine din multa experienta.
Bineinteles ca ar fi bun un Kit. Si, tot bineinteles este, ca nu trebuie sa-l zbori singur.
Daca vrei, poti arunca o privire si aici:
http://www.rhcforum....or-in-montreal/
Zborul de unul singur nu face decat sa prelungeasca invatatul, sa mareasca costurile si sa amplifice frustrarea.
Multa, multa bafta.
#5
Postat 11 November 2011 - 09:40 AM
Aceasta postare a fost editata de mike007: 11 November 2011 - 09:41 AM
#6
Postat 11 November 2011 - 10:27 AM
mike007, la 11 November 2011 - 09:40 AM, a spus:
Daca vrei sa construiesti din depron, modelele cele mai potrivite ar fi Blue-Baby sau/si Izicraft. Eu am inceput singur cu BB si l-am zburat din prima fara probleme. Asta nu pentru ca as fi vreun talent ( aveam totusi cateva luni de antrenament pe simulator ) ci pt.ca modelul este foarte potrivit pentru incepatori . Nu am construit Izicraft-ul insa din ce am vazut pe camp este si el OK.
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#7
Postat 11 November 2011 - 10:32 AM
cred ca cel mai bine e sa construiesti un model din depron. la urmatoarea adresa web gasesti tot ceea ce ai nevoie pentru a construi un Izicraft. este un aeromodel usor de controlat si foarte docil. http://www.greenhobb...r_free_plan.htm
se construieste foarte usor, depronul se poate lipi cu Bison poliuretanic monocomposit sau cu Bison universal hobby glue cu capac verde. prima varianta lipeste si se intareste mai repede 6-12h dar iese mai multa murdarie, surplusuri de material, are culoarea galbena, insa lipitura este durabila. cea dea doua varianta lipeste mai greu 12-24h, este transparent, mai putina murdarie, lipeste la fel de bine.
ca motorizare pentru acest aeromodel iti recomand emax fc2822, 1200 kv, un esc de 30A,un lipo 3s 1300 mah - 2200 mah, elice sf 9*6, servo de 9gr htx 900 spre exemplu.
iti recomand sa nu ii pui roti la inceput, pentru ca il vei lansa din mana la inceput. nu munci prea mult la finisaje pentru ca sunt sanse multe sa-l rupi. pentrufuselaj poti cauta o bucata de izolator de parchet de 50 mm cu o lungime de 750 mm si o latime de 80 mm, unde vezi un santier intreaba daca au un rest de dimensiunea asta, eu asa am facut.:D in felul asta vei scuti mult timp, vei construi doar aripile.
mult spor la construit!
#8
Postat 11 November 2011 - 10:43 AM
http://plans.rcmodell.hu/elect-j.jpg
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#10
Postat 11 November 2011 - 01:22 PM
Mai simplu avion de balsa ca acela greu sa imi inchipui, ce s-a recomandat, cu nervuri si infoliere deja e grupa mare.
Gasesti aici topicul si cateva poze:
http://www.rhcforum....__1#entry418910
#11
Postat 11 November 2011 - 01:28 PM
Fisiere atasate
-
182%20SHEET1.pdf (58.46K)
Number of downloads: 239 -
182%20SHEET2.pdf (64.51K)
Number of downloads: 176
Aceasta postare a fost editata de mike007: 11 November 2011 - 01:30 PM
#12
Postat 12 November 2011 - 07:37 AM
#13
Postat 12 November 2011 - 10:47 AM
tot ce zic este doar o parere...
Modele:
1) Easy star
2)P-51D Mustang Art-tech
#14
Postat 12 November 2011 - 12:31 PM
#15
Postat 12 November 2011 - 02:55 PM
Daca vezi cum se face surcele avionul construit de mana ta o sa ti se rupa inima,si cel mai probabil o sa te lasai de sportul asta.
tot ce zic este doar o parere...
Modele:
1) Easy star
2)P-51D Mustang Art-tech
#16
Postat 12 November 2011 - 03:21 PM
Daca incepe cu simulator si face primele zboruri cu cineva priceput alaturi, modelul care asigura o invatare usoara si rapida este trainerul clasic cu motor de minim .40 si anvergura de minim 1 600mm.
Nici macar nu-i atat de scump. Uite un RTF:
http://www3.towerhob...&I=LXEXK2**&P=7
In pret ai si un simulator foarte bun.
Pentru dimensiunile in sistem imperial. Un inci are 25,4mm. Deci valoarea ta o inmultesti cu 25,4. Exemplu: 3/32x25,4=3x25,4:32=2.38mm
Multa, multa bafta.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 12 November 2011 - 03:23 PM
#17
Postat 12 November 2011 - 07:04 PM
Ideea e ca a iesit perfect si foarte repede. Rupturile erau foarte clare. Cu putin superglue fin am rezolvat problema.
Spumele nu se repara mai usor decat balsa. Este o iluzie. Te bucuri ca l-ai lipit la camp, in 5 minute, dar de fapt avionul zboara din ce in ce mai prost cu fiecare crash, pentru ca niciodata nu se lipeste perfect. In plus, apar torsiuni care nu se vad decat daca sunt verificate cu atentie. Lemnul ori revine la forma, ori se rupe. Este simplu.
Sa nu sustina cineva ca un easy star lipit cu scotch zboara la fel de bine ca nou. Easy star nou nu e un avion extraordinar. Singurul lui 'avantaj' e ca nu descurajeaza incepatorii. Insa lovit, zboara mai prost. Cineva obisnuit sa rekituiasca un model in fiecare zi, probabil nu este in masura sa aprecieze cat de bine zboara unul, ci cat de repede se repara.
#18
Postat 12 November 2011 - 09:43 PM
La balsa.Trebuie scos orice e rupt,incluzand folia,apoi inlocuit/lipit si apoi reinfoliat.
Sa zicem ca suntem la camp cu doi novici.Niciunu nu are simulator la activ.Unul primeste un easy star spumigen si celalat un trainer ca cel recomandat mai sus.Putem paria ca mai mult de 10 secunde nu zboara niciunul in mana incepatorilor absoluti.Ok,ambele pupa terra.Sa zicem ca la easy star s-a rupt o aripa si profundorul.Cu CA se rezolva in mai putin de 15 minute.Acelasi damage pt balsa inseamna chiar si o zi de munca.O zi care putea fi petrecuta zburand,nu lipind...
tot ce zic este doar o parere...
Modele:
1) Easy star
2)P-51D Mustang Art-tech
#19
Postat 12 November 2011 - 10:08 PM
CiprianGL, la 12 November 2011 - 09:43 PM, a spus:
La balsa.Trebuie scos orice e rupt,incluzand folia,apoi inlocuit/lipit si apoi reinfoliat.
Sa zicem ca suntem la camp cu doi novici.Niciunu nu are simulator la activ.Unul primeste un easy star spumigen si celalat un trainer ca cel recomandat mai sus.Putem paria ca mai mult de 10 secunde nu zboara niciunul in mana incepatorilor absoluti.Ok,ambele pupa terra.Sa zicem ca la easy star s-a rupt o aripa si profundorul.Cu CA se rezolva in mai putin de 15 minute.Acelasi damage pt balsa inseamna chiar si o zi de munca.O zi care putea fi petrecuta zburand,nu lipind...
Hai sa-l lasam pe Mike007 sa decida singur, dupa o vreme, cum e cu spumele si cu balsa. Ca principiu, nimic nu se repara fara urme, le nesfirsit!
Cind te duci la cimp, Mike, nici sa nu-ti iei adeziv la tine ca nu asta-i ideea ori spiritul. Pregateste-te de zbor, nu de reparat. Oricum, la cimp nu prea se repara.
Daca preferi sa le si construiesti singur, incearca sa le iei la rind, ca materiale si complexitate.
Bun venit si multa bafta.
#20
Postat 12 November 2011 - 10:31 PM
CiprianGL, la 12 November 2011 - 09:43 PM, a spus:
Asta e problema, nu materialul.
Nu aveati ce cauta acolo fara simulator sau profesor !
#21
Postat 12 November 2011 - 11:30 PM
Asta e nimic pe langa americanul care cumpara modele USA produse de HorizonHobby care vin gata de zbor si, spre deosebide de cele din China, zboara din prima bine, nu mai trebuie sa faci chiar nimic.
Eu zic ca e un lucru bun, cine are chef de mai mult o sa faca mai mult, cine nu, nu o sa faca vreo branza daca incepe cu trainer clasic. Eu zic ca e un lucru bun caci "modelele" din Carefour aduc mai multi modelisti pe forum intr-o zi dacat ai adus tu intr-o viata. Pe langa alea stifturile HK sunt meserie.
Am fost si eu o singura data in USA pe un camp de zbor si am ramas masca. Media de varsta 60 ani, unii aveau sigur pampersi. La noi e mult mai bine.
Iar il luati in serios pe Ciprian si umpleti pagini.
dan_mitea, la 12 November 2011 - 03:21 PM, a spus:
Daca incepe cu simulator si face primele zboruri cu cineva priceput alaturi, modelul care asigura o invatare usoara si rapida este trainerul clasic cu motor de minim .40 si anvergura de minim 1 600mm.
Nici macar nu-i atat de scump. Uite un RTF:
http://www3.towerhob...&I=LXEXK2**&P=7
In pret ai si un simulator foarte bun.
Pentru dimensiunile in sistem imperial. Un inci are 25,4mm. Deci valoarea ta o inmultesti cu 25,4. Exemplu: 3/32x25,4=3x25,4:32=2.38mm
Multa, multa bafta.
Aceasta postare a fost editata de stiganas: 12 November 2011 - 11:32 PM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#22
Postat 13 November 2011 - 08:38 AM
Si culmea e ca nici pe toate drumurile nu sunt nici simulatoare si nici profesori, din pacate, oricat de mult m-am uitat pe drum, pe A2, inspre Cobadin ... n-am vauzt nici d-ala si nici d-alalalt, pe cuvant de soim al patriei ...
Iar daca e sa luam in calcul ca tocmai ai dat 600-700lei pe un model RTF si ai ramas dator la intretinere 2 luni, parca n-ai prea mai vrea sa dai inca 250-300lei pe un simulator (ca poate radio-comanda rtf-ului tau "nu stie" sa - simulator), ca sa mai adaugi inca o luna de datorie la intretinere, mai ales acuma cand giga-caloria zboara singura la cer! Si nici simulatoru' ala nu-l poti conecta la orice computer 486, are si el niste cerinte minime care pentru a fi indeplinite, iti mai scoate din buzunar niste sute de lei! Asa ca nu-ti ramane de facut decat sa dai 1leu - pe superglue, mergi la camp si ... zbori, lipesti, zbori lipesti, pana ... ori incepi mai mult sa zbori si mai putin sa lipesti sau ... realizezi ca nu-i de tine si te lasi pagubas.
Daca totusi incepi mai mult sa zbori si mai putin sa lipesti, atunci poti avansa, daca asta-ti doresti si poti avansa atat spre pilotaj cat si spre traforaj. Poti ajunge la un nivel de cunostinte impresionant, de o asemenea maniera incat sa-ti proiectezi sau sa imbunatatesti proiectele altora, sau ... poti ramane un simplu pasionat de zbor la nivel de hobby si atat.
Sa scrii niste randuri pe un forum, e ...
Mai am o intrebare de adaugat pentru adeptii simulatoarelor: ziceti sa aveti voi nevoie de citostatice, radio-terapie si morfina ca n-ati trantit niciodata, nici macar odata in viata voastra de cand va stiti voi modelisti un model, dupa ce a-ti bagat simulator de-ati vazut zorii mijind voi in fata computerului fiind!!! Ia ziceti!!! Si includ aici si motivele independente de cunostintele pilotului, adica defectiuni tehnice, turbulente, vant in rafale, etc. care nu le regasesti prea des in simulatoare (cel putin defectiunile tehnice ... )
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#23
Postat 13 November 2011 - 09:41 AM
In rest, acum o ora constatam in alt topic nerabdarea copiilor de azi. Se pare ca si adultii s-au molipsit...
"Chinezul" Lajos ne povestea in topicul ASW24 ca a construit intr-o viata de vreo 30 ani de modelism 8 planoare. Stiu pe unul care a cumparat doar anul asta 7 planoare. Ghici de care ma simt mai apropiat, ca modelist...
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 13 November 2011 - 09:43 AM
#24
Postat 13 November 2011 - 09:54 AM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#25
Postat 13 November 2011 - 10:32 AM
Acum cei sub 30 de ani din pacate vor totul rapid si acum. Faptul ca zboara majoritatea spume este datorita faptului ca o spuma iarta multe, o pate repara rapid, si nu in ultimul rand pentru ca ea costa putin. Cati din cei care zboara sunt instare sa repare un model de balsa?
Balsa sau spuma pentru incepator esential este PROFESORUL daca va invata sa zboare corect si disciplinat iar profesorul va fi in stare sa-l si educe orce incepator va deveni in catva ani profesor.
#26
Postat 13 November 2011 - 11:23 AM
Sfatul si ideea ta, @renatoa sa incepi cu un model non-rc este nemaipomenit.
Dar, dar are mica hiba:
Deschizi computerul si te uiti pe ofertele magazinelor de profil, sau mergi la supermarket si-ti iei o duda din aia cu un rc de bate 20m si are 2 motorase si-o zbori. Vezi ca, daca stranuti langa avionul "de hartie" din supermarket, gata, s-a si dus dupa gaste/rate/maimute ... si vrei ceva mai cumva, care sa zboare si daca vantul bate cu peste 10kmh.
Buuun! Dai un search pe goagle si ... te umple de magazine de profil si de modele care mai de care mai frumoase, care mai de care mai realistice, care mai de care mai ... "usor" de zburat si ... dorinta-i gata! Te apuci, strangi banu' (cum il strangi, numai tu stii, intretinerea, lumina, telefonu' etc., etc. le lasi pe ... mai incolo) si comanzi aveonu'.
Pana vine aveonu' cauti sa vezi cam cum zboara respectivu' aveon si vezi la videoclipe pe youtube sau aiurea, zburate care mai de care mai frumos, mai cu figuri 3d, 5d, 7d, care mai de care mai spectaculoase si ... ramai cu o impresie buna. Ce nu stii tu la momentul respectiv, este ca cei din spatele stick-urilor, nu zboara de ... ieri, ci zboara de niste multe ore de zbor.
Ti-a sosit aveonul, de cele mai multe ori intr-o cutie frumos colorata si ... deja esti nebun de fericire! Incepi despachetatu' cu mai mult sau mai putina nerabdare!
Eeeee si acu' incepe un mic circ: habar n-ai care si cum se monteaza, asa ca de abia acum te apuci de citit in manual!
Sa zicem ca esti un baiat istet si montezi aveonul cum trebuie (desi durerea de cap e deja magnifica) si fuga la camp cu el!
La camp, pui bateria, pornesti statia (nu stii inca ordinea corecta, daca nu scrie in manual) si ... ii dai cu aveonul pe ceriu! Nasol moment, pentru ca ... daca zborul dureaza mai mult de 10 sec, esti deja ... bun! Oricum, in primul minut de zbor aveonul tau frumos, e deja jos, pe mama terra, plin de praf si ...eventual rupt!
Aoleu si aoleu, ai faramat dand de pamint, 600-700lei c-o prostie, ce-o sa zica nevasta, soacra, socru, mama, tata, frati surori ... o-r sa te besteleasca de-or sa-ti mearga fulgii, pentru ca puteai sa gasesti o utilitate mult mai ... utila celor 700lei decat sa-i distrugi in primul minut!!! Puteai de ex. sa-ti cumperi anvelope de iarna ...
Eeee si abia acum incepe adevarata munca de documentare si invatare, pentru ca de abia acum te apuci sa cauti forumuri de specialitate, oameni care sa te poata ajuta si indruma sa ... tii si tu cele 600-700lei pe ceriu, mai mult de ... 30de sec. Abia acum afli ca ... poti sa-l repari lipindu-l cu superglue si ... multe altele!
Numarul celor care ... intai s-au documentat bine, bine de tot inaite de a da cu aveonul de pamint, cred ca e destul de mic si fara teama de a gresi prea mult, as putea spune ca ... dintr-o 100, poate 10 intai s-au documentat si abia apoi s-au apucat de ... zburatacit sau traforat si zburatacit!
Ce scrie p-aci prin acest forum, despre cum sa ai primul zbor incununat de succes ... incepatorul il va vedea in 90% din cazuri, abia dupa ce a trantit (si poate nu odata) un model!
Pe de alta parte, p-aci pe forum sunt si multe orgolii si multa ipocrizie, care polueaza informatia strict la subiect si care face ca informatia necesara sa fie greu de gasit, daca nu cumva imposibil. De asemenea, in multe cazuri, lenea unora care desi activeaza altminteri fervent pe forum, face ca informatia sa fie accesata mult mai greu.
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#27
Postat 13 November 2011 - 11:34 AM
Intr-o astfel de societate majoritatii i se pare foarte normal si natural sa dea suta de lei pe ora de meditatii la mate/ romana / engleza / etc... si asta nu o data, ci saptamanal de 2/3 ori timp de 4 ani sau mai mult, ca sa invete ce ar trebui sa invete gratuit in alta parte unde se duce (degeaba) zilnic, dar i se pare anormal sa plateasca un drum pana la cel mai apropiat om care intr-o ora te poate invata (gratis) mai mult decat inveti intr-o luna de stat pe forumuri.
Oi fi eu anormal...
#29
Postat 13 November 2011 - 01:51 PM
renatoa, la 13 November 2011 - 11:34 AM, a spus:
Intr-o astfel de societate majoritatii i se pare foarte normal si natural sa dea suta de lei pe ora de meditatii la mate/ romana / engleza / etc... si asta nu o data, ci saptamanal de 2/3 ori timp de 4 ani sau mai mult, ca sa invete ce ar trebui sa invete gratuit in alta parte unde se duce (degeaba) zilnic, dar i se pare anormal sa plateasca un drum pana la cel mai apropiat om care intr-o ora te poate invata (gratis) mai mult decat inveti intr-o luna de stat pe forumuri.
Oi fi eu anormal...
Asta e varianta cea mai buna.Dar ce te faci cand nu ai pe cine?Asa cum am inceput sa gust din nou tainele zborului dupa zeci de ani de pauza,cumparand un avion din supermarket,dar a fost de ajuns sa iei virusul din nou.Apoi dupa ce vezi ce si cum zici sa treci la etapa urmatoare.M-am gandit sa ma duc sa invat din nou,dar cand am fost acolo unde ar fi trebuit sa existe un cerc de aeromodelism am gasit "mai nimic".Deci?ajungi tot la forum si abia apoi la camp unde spre surprinderea mea placuta la acea vreme oamenii au fost foarte amabili si asa cum zici te invata rapid ce sa faci dar mai ales ce sa nu faci.
Cat despre simulatoare e asa de greu sa le iei de pe net?Nu e corect,dar.. e m ai ieftin si iti poti plati si intretinerea,.. :excl: :excl: Iar ca sa nu iti strici radiocomanda iti poti lua una cu 6 ch de 60 ron si ai rezolvat problema.E chiar asa de greu?Dar e mai simplu sa ne plangem.Chiar dupa 2 ani de zbor pot sa spun ca habar nu am cu ce se mananca zborul.Ca decolez si aterizez in perfecta stare avionul,e una dar sa faci un zbor ca la carte,acrobatic vorbesc,e mult pana acolo,mai ales daca nu iti spune nimeni micile trucuri.Pe net sunt o gramada de filmulete dar nu se compara cu cineva care sta langa tine si vede ce greseli faci si ti le corecteaza.Cat despre primul zbor pot spune ca m-a ajutat mult forumul,deoarece erau niste tutoriale cu ce trebuie sa faci inainte de primul zbor.Asa ca dupa ce am dat cu avionul de pamant si s-a rupt prima elice,am stat si am citit si apoi totul a fost muuult mai simplu.Era altceva.Apoi progresiv mai intai un zbor simplu,apoi prima curba ,apoi un looping si uite asa evoluam. :pardon: :good:
Radio:
Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz
Aero:
BADAN Kit - Yak55M 2.8m; MVVS116NP; Rezo RE2 MTW
EXTREME FLIGHT - Extra 300 2.3m; MVVS58 Prosport; Rezo -MVVS
MULTIPLEX - Funcub;Parkmaster;Funjet Ultra2
FREEWING - F22 Xicoy X45 Jet
ROBBE - Mistral 2.0m
F22 depron
AERONAUT - Triple RES 2.0m
Auto:
TRAXXAS - E Revo 1/16
ARRMA - Typhon 6S
#30
Postat 13 November 2011 - 05:13 PM
Depinde dupa aceea, ce-si doreste fiecare de la aeromodelism, iar eu imi doresc/mi-am dorit ... o metoda sa-mi limpezesc creierii, ceva gen pescuit, care sa ma relaxeze, sa ... ceva!
"Ca la carte" nu ma simt obligat sa fac nimic in hobby-ul acesta si nici nu vreau sa ma simt.
Aterizari line va doresc!
Ion Iliescu - Strategie si Reforma