Aceasta postare a fost editata de bitex: 25 April 2010 - 07:30 PM
Dinam sau alternator? Pt. o eoliana ce este mai bine sa folosesc?
#2
Postat 25 April 2010 - 05:21 PM
Aceasta postare a fost editata de bitex: 25 April 2010 - 07:23 PM
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#5
Postat 27 April 2010 - 05:32 AM
#6
Postat 27 April 2010 - 11:34 AM
MLGore, la Apr 25 2010, 06:21 PM, a spus:
Salut,
Deacord cu dl MLGore.
Iata cateva aspecte:
1: Alternatorul s-a dovedit a fi varianta constructiva optima adoptata pentru functia de generare a curentului electric, datorita randamentului superior pe care il are in procesul de conversie al energiei mecanice in energie electrica. S-au utilizat si alte tipuri de masini electrice generatoare, cum ar fi dinamul sau magnetoul insa nici unul dintre acestea nu a fost capabil sa concureze cu avantajele oferite de alternator, motiv pentru care sunt si depasite tehnologic.
2:Alternatorul propriu-zis se compune in esenta dintr-un rotor si un stator. Rotorul (inductorul) are rolul unui magnet permanent iar statorul (indus), este bobinajul in care se induce curent electric prin variatia fluxului magnetic generat de rotor, variatie ce se realizeaza prin rotirea acestuia in vecinatatea statorului. Dispunerea bobinajului de pe stator si plasarea polilor magnetici ai rotorului este facuta in asa fel incat liniile de camp magnetic generat de rotor sa intersecteze perpendicular spirele statorului, pentru ca efectul inductiv sa fie maxim. Pentru aceasta, rotorul are o bobina si doua piese polare sub forma de gheara, ce realizeaza asa-numitii "poli aparenti". Ei realizeaza variatia maxima a campului magnetic indus in stator.
Rotorul poate produce camp magnetic doar daca primeste un curent electric care se face prin inelele colectoare si periile alimentatoare (carbunii). Unul din carbuni este legat la masa sistemului iar cealalt poarta denumirea de borna de excitatie.
3: La autovehicule, statorul are trei bobine in care ia nastere tensiunea electrica. La bornele statorului se culege o tensiune electrica alternativa trifazata (deoarece sunt 3 bobine) -- de asta iti trebuie traf trifazat in primar.
Daca doresti sa folosesti un invertor electronic atuncti aceasta tensiune trebuie redresata, adica transformata in curent continuu. Acest lucru este realizat de puntea de diode, ce contine 6 diode montate in asa fel incat la intrare primesc tensiunea alternativa trifazata (din cele 3 fire de la bobine), iar la iesire furnizeaza tensiune continua
4: Viteza de rotire a alternatorului (rotorului), influenteaza direct viteza de variatie a fluxului magnetic si deci tensiunea furnizata de alternator. Pentru alimentarea consumatorilor insa este nevoie de o tensiune constanta (fie in primar 13V cum zice dl MLGore fie in secundar 220V).
Aici intervine rolul releului regulator, care controleaza tensiunea indusa in rotorul alternatorului, prin micsorarea acesteia pe masura ce creste turatia rotorului. Astfel la iesire tensiunea va ramane constanta.
Sper sa ajute.
Cu stima,
Daniel
Daniel
#7
Postat 27 April 2010 - 07:32 PM
#9
Postat 27 April 2010 - 08:09 PM
Cornelius, la Apr 27 2010, 08:32 PM, a spus:
Salut
Cea mai buna alegere este alternatorul , singurul dezavantaj este ca necesita curent de excitatie la pornire. Curentul pentru excitatie nu reprezinta energie pierduta decat cea aferenta caderii de tensiune (caldura) , restul o regasesti inapoi la iesire! La dinam nu ai stabilizare atat de precisa a tensiunii si culmea nu fara pierderi considerabile..
Din cc cum treci usor in ca fara a pierde aproape jumtate din cantitatea de energie produsa ? :rolleyes:
Oricum stai linistit , atat alternatorul cat si dinamul (avand rotor cu magnet permanent) produc curent alternativ
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 27 April 2010 - 08:20 PM
#10
Postat 27 April 2010 - 09:35 PM
Cornelius, la Apr 27 2010, 08:32 PM, a spus:
Salut,
Desi nu am verificat practic (rog specialistii sa ma corecteze), cred ca aceasta problema cu pornirea se poate rezolva foarte usor.
Orice corp feromagnetic (rotor) are ceea ce se numeste inductie remanenta (cativa mT). Este suficient pentru a obtine o mica tensiune in stator in cazul in care rotorul se invarte.
In acest caz, se poate lega excitatia direct pe iesirea alternatorului (tensiunea continua dupa puntea de diode) iar tensiunea rezultata se poate folosii la marirea excitatiei. Este ca o reactie in lant.
Acest principiu se foloseste la pornirea motorului sincron cu autoexcitatie. In acest caz nu ai nevoie de o sursa separata de cc.
Cu stima,
Daniel
Daniel
#11
Postat 28 April 2010 - 05:07 AM
Dinamul nu are nici un avantaj. De aceea a si disparut in totalitate de pe autovehicule. Pana si generatorul de la bicicleta este tot alternator.
Zen, la Apr 27 2010, 08:02 PM, a spus:
In acest moment dinamul se transforma in alternator. Tensiunea de iesire va fi alternativa. Asa este facut generatorul de bicicleta.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 28 April 2010 - 05:17 AM
#12
Postat 19 May 2010 - 12:44 AM
Cornelius, la Apr 25 2010, 05:01 PM, a spus:
pai de ce nu poti construi un alternator cu magneti? (si dinamul si alternatorul auto nu-s tocmai indicate).
#13
#14
Postat 19 May 2010 - 08:44 PM
Exista niste masini de spalat LG cu motor fain, care am inteles ca ar merge rebobinat si folosit pe post de geneartor. Are cineva idee de detalii despre o astfel de varianta? Am vazut doar poze si pare OK, dar n-am pus mana... Nu pun link, cine stie raspunsul n-are nevoie de ajutor :D
Telefon: 0721 385365
#15
Postat 19 May 2010 - 10:27 PM
Sunt mai multe modele care au asa ceva, in gama LG, in mare, motoarele brushless folosite sunt "aplatizate" (fata de cele vechi) si prinse direct de spatele cuvei rotative (este ceva foto ilustrativa pe google la cautare de imagini, daca cautati cu termenii "direct drive washing machine").
#16
Postat 19 May 2010 - 10:49 PM
Telefon: 0721 385365
#17
Postat 21 May 2010 - 02:55 PM
avantajul ar fi ca sunt partial construite dupa cum ai zis si tu.
dezavantajul major este efectul de "cogging" care se creeaza intre magneti si polii statorului.
practic ar trebui un vant pe cinste sa invinga aceasta frana magnetica.
ar mai fi dezavantaje ca nu poti scoate prea mult din motoarele astea.
cel mai bun este procedeul cu bobinele " in aer" sau fara miez feromagnetic.
intra mai multa sarma la bobinaj dar scoate curenti mari pe vant slab.
plus ca sistemul stalp, pivot si scoatere din vant tot trebuiesc construite asa ca nu castigi mare lucru.
http://modelmania.110mb.com/home.html
#18
Postat 24 May 2010 - 12:45 PM
O primă belea o reprezintă turaţia nominală a celor două tipuri de generatoare, turaţie ce este mai mare decît turaţia unui motor eolian. Deci de multiplicatoare de turaţie nu scăpaţi.
A II-a problemă o reprezintă excitaţia. Şi dinamul şi alternatorul (ambele cu destinaţie auto şi an de fabricaţie mai recent, nu de la 1800, deci ce aveţi şansa să găsiţi la dezmembrări auto, nu la muzeul tehnic) au nevoie de tensiune de excitaţie,deci şi de releu regulator.
Legat de natura tensiunii generate, continuă sau alternativă, zic eu că nu putem vorbi de avantaje sau dezavantaje dat fiind faptul că ambele trebuie să satisfacă necesarul instalaţiei auto, şi care instalaţie este de curent continuu. De asemeni energia produsă de generator în perioadele cu vînt, e de dorit a fi înmagazinată şi utilizată şi cînd generatorul nu mai funcţionează, din lipsă de vînt, deci tot la curent continuu se ajunge. Povestea cu alternator şi transformator ridicător de tensiune, viabilă de altfel pe hîrtie, în practică nu-i de abordat.
Pe lîngă valoarea tensiunii, curentul alternativ este caracterizat şi de frecvenţă, spre deosebire de becurile cu incandescenţă ce acceptă curent cu tot felul de "gogolaşe sau gogoloaaaee" ceilelţi consumatori fac mofturi şi pretind ca tensiunea să aibă frecvenţa pentru care au fost ele realizate. Pe la noi 50Hz, pe la alţii olecuţă mai mult, dar nu asta contează, contează că şi transformatorul folosit pe post de ridicător de tensiune va cere tot 50Hz.
Soluţie la problema în cauză, evident că există, dar se pretează la case mai mari, nu la nivel de amator. Deci, regulatoarele de turaţie pentru motorul eolian sînt o obţiune, dar nu şi în acest caz.
Deci, pînă aici, nici unul din cele două tipuri de generatoare, nu putem spune că este mai cu moţ.
Legat de puterea celor două tipuri de generatoare, dat fiind domeniul comun de utilizare,zic eu că diferenţe notabile nu sînt.
Acum, ca părere personală, dacă ar fi să aleg între cele două tipuri, ar avea cîştig de cauză cel cu tensiunea şi puterea mai mare. Adică 12V în loc de 6V, sau 24V în loc de 12V.
Ar mai fi de spus:
Excitaţia generatoarelor, indiferent de tensiunea produsă (continuă sau alternativă) se poate realiza cu ajutorul magneţilor cît şi cu ajutorul înfîşurărilor de excitaţie.
Părinţii maşinilor electrice, au numit Dinam, generatorul de curent continuu de la care se culege tensiune continuă, în urma redresării tensiunii alternative , cu ajutorul lamelelor colectoare ( colector cu lamele ). Deci numele dinamului nu este legat de natura excitaţiei, magnet permanent ,el este legat de prezenta colectorului cu lamele pe post de redresor.
Că obţinerea tensiunii continue se poate face prin redresarea celei alternative, cu ajutorul redresoarelor bazate pe
semiconductori, e un fapt, numai că dispozitivele în cauză se numesc redresoare, şi chiar şi în situaţia în care ele fac parte constructivă a generatorului de tensiune alternativă, nu-i vor da generatorului numele de dinam.
#19
Postat 25 May 2010 - 07:44 PM
In "paralel" cu ceva panouri solare,cu un eventual parau prin apropiere (turbina hidro) se poate alimenta "decent" o casuta unde n-ai pretentii de electrocasnice ce necesita 50Hz.
Brushless-urile direct-drive de la scutere,biciclete, se gasesc relativ usor si nu au nevoie de turatie mare pentru a produce curent deci se elimina necesitatea multiplicatorului care trebuie evitat cu toata putinta.
#20
Postat 25 May 2010 - 08:15 PM
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#21
Postat 29 May 2016 - 12:13 PM
1.Motor Output voltage: 6V-24V
Maximum output current exceeds: 1500mA
Maximum load power: 20 watts
Easy to use,Hand power generation
This machine can be used as standby lighting power supply, charging, experiment, teaching, hydroelectric generator...You have a lot of methods to the application.Make small experiment, for small capacity battery, and so on. astea ar fi datele motorului.(Brand Name:noneContinuous Current(A):1500mAUsage:Boat,Car,Electric Bicycle,Fan,Home ApplianceOutput Power:20WProtect Feature:Totally EnclosedType:Micro MotorConstruction:Permanent MagnetCertification:CCC,CESpeed(RPM):30 rpmCommutation:BrushlessVoltage(V):6V-24VModel Number:46295Efficiency:small
2. YesCurrent Type:DCModel Number:B3606Phase:otherUsage:Voltage Regulators Step-down ModuleItem:ParameterThe modular nature: Non-isolated BuckBUCKInput Voltage:6V~40VOutput Current:0~6AOutput voltage:0~36VConversion efficiency:92%maxFrequency:-40℃~+85℃Control method:Digital control + LED display
As vrea sa imi spuna cineva daca este bun acest regulator pentru ce vreau eu sa fac si cam ce baterie as putea sa incarc. Nu vreau ceva foarte industrial sa zic asa , vreau doar sa aprind o banda led pe timp de noapte . va multumesc .( nu am pus linkuri pentru ca nu stiu daca este voie )