Bricul/Barcul Mircea Planuri, detalii barcuri etc.
#35
Postat 10 October 2004 - 09:40 PM
Acum, daca inteleg eu bine, singurele planuri pentru barc sunt alea din Modelism, tot de Craciunoiu... Am varianta din carte, arata convingator si suficient de detaliate. Problema e ca dupa ce i-am studiat "opera" omului nu mai am incredere in ce vad pe planurile lui.
#37
Postat 11 October 2004 - 11:19 AM
Deci sa inteleg ca altceva in afara de cartea lui Craciunoiu nu ai avut?
Eu am cartea dar din pacate fara planuri.
Planurile le-am studiat intr-o biblioteca acum multi ani.
Sunt mai detaliate decat cele din revista? Cu ce probleme te-ai confruntat?
#40
Postat 11 October 2004 - 11:34 AM
http://www.esys.org/gofo/gofofam.html
Pentru cine nu pricepe germana, cateva idei despre navele-sora, barcuri "clasa" Gorch Fock.
Practic, singura nava-sora a lui Gorch Fock I (adica Tovarisci-ul de-acum al ucrainienilor) in adevaratul sens al cuvantului este Mircea. Restul sunt versiuni mai mult sau mai putin modificate ale variantei de baza(sau cum li se spune acolo "surori vitrege").
Aveam mai demult (le-am dat ;) ) planurile pt. Tovarisci din Plany Modelarskie. Dar se gasesc pe Net planuri rusesti. O sa le compar azi cu varianta "Craciunoiu".
Cat despre bric, oare a mai observat cineva (care are cartea) ca nu se prea pupa planurile cu desenele din carte, si nici cu pozele? Iar greementul (pe planuri) e de-a dreptul ridicol. Imaginati-va ca la vremea cand am facut modelul asta habar n-aveam de chestii d-astea, n-aveam nici cartea, asa ca l-am facut exact cum era in planuri. Acum imi vine sa-mi dau palme cand imi vad "creatia". Am de gand sa m-apuc odata sa redesenez planurile alea.
#41
Postat 11 October 2004 - 11:38 AM
#42
Postat 11 October 2004 - 02:34 PM
Un plan relativ simplu am si eu de Gorch Foch (Tovarisch cu 3 catarge) ca mai este unul cu 4 catarge (il am si pe ala daca il vrei).
Cat despre interes cred ca ar fi cate cineva care sa incerce sa faca o macheta.
#43
Postat 11 October 2004 - 02:50 PM
O sa bag la Vademecum un text mai elaborat despre metoda mea cu cartonul. In esenta se aplica doar la corpul navei (vergi de carton ar fi chiar penibil), executia este aceeasi ca la lemn, doar materialul difera. Iar odata vopsit, nu se mai vede diferenta. Ar fi de punctat doar problemele legate de rezistenta mecanica, si cum se rezolva ele.
De fapt, n-ar fi mai bine un topic "tehnic" strict la navomodelism? Ca sa nu ne-ncurcam cu "aripi de aluminiu" si "motoare racheta" ? Doar o idee...
Aceasta postare a fost editata de Oke: 11 October 2004 - 02:53 PM
#44
Postat 11 October 2004 - 08:54 PM
Pe mine unul ma seaca povestea asta cu "e barc, da' noi zicem ca-i bric, ca asta e traditia".
:lol: Sa se stie si sa se cunoasca. Bricul (eng. brig) are 2 catarge cu vele patrate. Mircea are 3 deci nu e bric nici dupa uragan. Punct. Reporterilor care, cand s-a intors acum Mircea, ii tot dadeau cu "bricu-n sus, bricu-jos" le-am urat s-ajunga unde e bricul acum. Sub 2 metri de namol de Dunare. :lol:
Bricul e mort! Traiasca barcul, tovarasi!
#45
Postat 12 October 2004 - 07:54 AM
Unii ii mai zic parca bricul cu artimon (ce o mai fi si ala?) :lol: .
Sunt de acord ca ar trebui un vademecum numai pentru navomodele, dar nu prea am vazut sa fie amatori.
A inceput stamy un forum care pe undeva este si un vademecum pentru ca se spun pareri despre realizari personale.
Si eu sunt pe cat posibil adeptul cartonului ca invelis al carenei din motive foarte simple: se gaseste pe toate drumurile, se modeleaza usor si este si ieftin (o coala de carton de aproape 1 mp este in jur de 10.000).
Mai ales ca prin Bucuresti cauti si eu unul nu am gasit un depozit cu materiale de constructii care sa vanda si placaj.
Avand in vedere experienta ta la realizarea bricului Mircea poate ne ajuti pe cei care doresc sa il realizeze. Poate de data asta iti iese mai bine, ce zici? :lol:
#46
Postat 12 October 2004 - 01:25 PM
C.Craciunoiu - "Navomodele", 1979, pagina 21:
"barc = constructie cu 3-5 arbori, ultimul avand vele aurice". Mircea 2 se incadreaza, nu?
"bric = nava cu 2-3 (mai sa fie!) arbori si vele patrate pe primii doi". Pai un bric din asta cu 3 catarge ce e? Nu intra la definitia de mai sus? -_- Se contrazice singur pe aceeasi pagina.
Asta imi suna a inventie menita doar sa dea un aer "stiintific" prostiei cu bricul-barc. Nu exista bric cu 3 catarge, sa fim seriosi.
La pagina 114 bricul cu 3 catarge dispare! Avem in schimb "bricul cu artimon". :wub:
Pasa-mi-te asa-i zic "specialistii" (care specialisti?) ca sa-l deosebeasca de primul. "Licenta unanim acceptata"... Da, sigur! Si marmota invelea ciocolata-n staniol. Iti rade-n nas oricine aude de un bric "cu artimon". Ce-are daca-i zici barc, cand asta e, un barc?
Sa trecem la ceva mai apropiat de ce-am vazut pe-aici.
"Vademecum pentru modelisti", 1983, pagina 214:
Amatorismul in floare, i-auzi:
"Nava de linie cu vele (fregata)" - O fregata este o nava de linie? Ce prostie!
"are trei punti" - Fregata are 3 punti? Care fregata? Marmota?
In varful bompresului "se afla sageata aproape verticala cu o verga si o vela mica." Se vede ca noi n-am avut asemenea nave. O confuzie evidenta intre jib boom si sprit topmast. Cel mai la indemana acum este link-ul la Historic Ship Models de Mondfeld, ca sa va faceti o idee despre ce e vorba. Asta ar fi doar un exemplu de umor involuntar.
Deci Victory ar fi o fregata, bocaportii au aparut in sec XIX si alte stupizenii. Cand vad asemenea abureli semidocte ma gandesc ca exista destui modelisti la noi care n-au avut (sau n-au) acces la alte informatii in afara cartilor scrise de ai nostri, in maniera asta. Partea de "surubaraie" se poate invata si la orele de atelier, nu e legata strict de modelism, si nu prea ai ce sa gresesti acolo. Insa cand vine vorba de termeni navali, clasificari sau istoria tehnicii navale (chiar istoria navala in general) nivelul calitativ si cantitativ al informatiilor din astfel de lucrari se rezuma la cateva generalitati exacte intr-o mare de bazaconii inventate sau potrivite unde nu le e locul, plus o multime de lucruri importante omise complet. Si mi se pare normal. Ce sa stie tataie tov. ing. Nustiucare despre greementul navelor de linie cu 74 de tunuri? Ce-i pasa lui ca-i invata pe copii aiureli cum ca fregata are 100 de tunuri dispuse pe 3 punti? Doar astea sunt carti aparute in perioada cu cercuri de pionieri navomodelisti, nu? Construiti, copii, barja Glina 4, ca e de mare interes, lasati-o cu Le Redoutable, Cutty Sark sau USS Arizona ca nu va trebuie voua sa stiti d-astea. Poate par prea vehement dar ma deranjeaza faptul ca lucruri "banale" in restul lumii sunt inexistente aici sau tratate foarte superficial.
Pentru claritate, strict despre Mircea, intr-un mesaj separat.
Aceasta postare a fost editata de Oke: 12 October 2004 - 01:52 PM
#47
Postat 12 October 2004 - 02:17 PM
Mie mi-au cazut in mana pana acum vreo 4 carti de navomodelism:
- Navomodelism pioneresc de Cristian Craciunoiu;
- Navomodele, vechi nave romanesti de Cristian Craciunoiu;
- Vademecum pentru modelisti de vreo 3 autori toti cu acelasi nume de familie (cum se nasc unii cu totii scriitori, nu? :wub:);
- Tanarul navomodelist de S. Lucinov.
La astea mai pot adauga revistele Modelism si binecuvantat fie INTERNETUL de unde am invatat cu adevarat despre nave.
La vremea lor au fost bune si cartile alea cand nu stiam nimci mai bun, dar acum cu Net-ul, desi le am pe ultimile 3, decat a III mi se pare de o oarecare valoare si a II la care mai sunt ceva planuri (bune, rele dar sunt).
Poate nereunim mai multi si scoatem un cd (sau mai multe) in format html (sau de ce nu sa facem un site). La partea cu html-ul ma bag cu eu cu conditia sa fiu ajutat. Pe cd punem si parte de explicatii si planuri. Dupa care le punem la dispozitia doritorilor.
#48
Postat 12 October 2004 - 02:37 PM
In primul rand sa fie clar ca nu am nimic cu Craciunoiu. E meritul lui ca a incercat o prima varianta de reconstructie a bricului. Problema e ca planurile lui din "Corabii strabune" sunt oarecum simpliste, si in plus se si bat cap in cap atat intre ele cat si cu ilustratiile din carte. Nu pot decat sa presupun ca tot pe alea le are si acum (Chiar, a cumparat cineva planurile recent? Sunt aceleasi?). Ar fi prea frumos sa fi reluat omul subiectul, de data asta serios si profesionist. Pentru ca poate! Planurile barcului de azi sunt (parerea mea) mult mai bine facute. Sunt unele erori de conceptie generala (manevrele curente suprapuse peste cele fixe produc o babilonie greu de urmarit, astea se dau separat la nave de complexitatea asta). Problema cu ele e ca au fost publicate incomplet si cu erori. De exemplu in "Navomodele" e o singura plansa cu un plan incomplet iar imaginea e compusa din mai multe segmente care n-au fost potrivite exact. Iar despre varianta publicata in "Modelism" nu cred ca mai are rost sa vorbim, contine si alte vederi dar e nefolosibila.
Eu unul as face iarna asta un model al bricului din 1882 ceva mai "lucrat" decat ce mi-a iesit cand eram mic, iar daca mai e cineva interesat, hai sa ne punem capetele la contributie sa vedem exact ce probleme sunt pe plan si cum s-ar putea rezolva.
:wub: Iar dac-ar veni si Dr. Craciunoiu sa ne zica ce-a mai aflat de-atunci sau ce mai stie si n-a zis inca ar fi perfect. Chiar, cum am putea da de el?
Aceasta postare a fost editata de Oke: 12 October 2004 - 03:19 PM
#49
Postat 13 October 2004 - 10:05 AM
Despre bricul din 1882 are cineva idee unde anume a fost construit? Stiu ca in Anglia, dar la ce santier? As incerca sa-mi pun baietii din Anglia la treaba sa caute daca mai exista ceva. Ca daca tot ii avem, de ce sa nu-i folosim?
#50
Postat 13 October 2004 - 06:35 PM
Suprastructurile seamana dar nu rasar (diverse chestii care nu apar sau au pozitii diferite) dar planurile rusesti au ceva in plus: desene de detaliu. Ancore, cabestane, greement, chestii utile pentru un model.
_________
(Hmm...eu postez de unul singur aici?)
Aceasta postare a fost editata de Oke: 13 October 2004 - 06:39 PM
#51
Postat 13 October 2004 - 07:15 PM
user vechi:stamy
#52
Postat 14 October 2004 - 08:37 AM
Despre planurile care se vand la redactia Modelism nu stiu prea multe, pentru ca mi se pare fara sens sa le cumpar de acolo cand gasesc unele mai detaliate pe net (si pe toate gusturile).
Un prieten mi-a spus ca s-a dus mai demult sa achizitioneze planurile vedetei suedeze Saar, si ca la redactia Modelism a gasit aceleasi planuri ca in revista numai ca la un format mai mare. Eu am gasit si articolul din Modelist Konstruktor care probabil le-a dat ideea celor de la Modelism http://mkmagazin.alm...hips/sar_33.htm
Oricum cat despre contactul cu Cristian Craciunoiu cred ca cel mai simplu ar fi sa-i expediezi un e-mail la redactie si ceri o intalnire.
Dar parerea mea este ca daca ne tinem de el am putea sa facem chiar noi ceva. Eventual poate ca ar trebui vazut daca sunt mai multe date la Muzeul Marinei din Constanta.
#53
Postat 14 October 2004 - 11:40 AM
In primul rand am dat (si mai am locuri de incercat) niste mesaje pe la "adevaratii" din domeniu sa vad daca se stie ceva de bric sau de cartea din 1915 data de Craciunoiu in bibliografie ca sursa planurilor corpului. I-auzi, ia, cica Unser Geefriegsbuch e un nonsens, nu exista asa expresie in germana! Eroare de tipar sau ce-o fi, chestia e ca mi-a cam taiat din start sperantele s-o gasesc. Dar, in definitiv, n-o avea Craciunoiu singurul exemplar! Iar la Modelism nu raspunde nimeni. Or fi dat faliment...
Mai raman arhivele din Anglia, care nu e Romania. Stiu cum se lucreaza acolo si mi se pare posibil sa mai existe ceva planuri. Daca nu le-or fi bombardat si pe astea. Doar au n'spe mii de planuri din 1700 toamna (lista cu planurile de la NMM ma baga in boala)! Dar nestiind unde anume a fost construit bricul e greu sa le zic alora ce sa caute. La cate bricuri s-au contruit acolo in 1882 si cate santiere aveau...
Ceva mai usor a fost sa studiez mai serios planurile si fotografiile din carte. Probleme serioase fratilor! Proportiile arborilor cica sunt luate de prin anuare si "Manualul gabierului" din 1912 (p-asta nu l-or avea pe la Constanta?). Daca alea sunt dimensiunile reale ma las de modelism! Asta ar fi prima nava pe care o vad la care gabia trinchet e mai sus decat gabia mare. Proportiile arborilor gabier si zburator nu se potrivesc intre poze, desene si planuri. Nu stiu acum cum ii zice in romana la "topmast cap", e piesa care fixeaza arborele zburator de gabier, deasupra crucetei, si toata lumea stie ca arborele gabier (topmast) se termina la "topmast cap". Ei, nu, aici continua mult peste. Nu mai inteleg nimic.
Mi-ar trebui cineva din Constanta care sa vada ce-au aia pe la Muzeu.
#54
Postat 14 October 2004 - 12:31 PM
peste doua saptamani ajung in c-ta , ca-s de fel de pe acolo, stiu ca era o macheta pe acolo, am sa fac si ceva poze daca reusesc, tot intamplator cunosc pe cineva care a plecat cu mircea asta primavara in america, si trebuia sa vina in toamna, cred ca avenit....
in general la bordul navei ramane un plan original, poate reusim cu putin ajutor sa copiem de pe acolo cate ceva, nu-ti pot promite nimic, dar am sa incerc sa iau legatura cu nenea care este ofiter si profesor la Institutul de Marina Militara din Constanta,
Multa bafta
Vasia
#58
Postat 05 April 2007 - 10:50 PM
Corsaru, la 5 Apr 2007, 15:24, a spus:
Exista 6 nave identice printre care si Mircea.Una este la americani restul in Europa,respectiv Portugalia,Rusia,Germania,Italia si Romania.Daca vrei sa afli istoria celor doua bricuri-scoala Mircea cauta cartea "Veteranul valurilor" scrisa de Valentin Donici .O gasesti aici:Veteranul valurilor
#59
Postat 06 April 2007 - 08:30 AM
1) Gorch Fock I (construit in 1933) - actualul SSS Tavarisci II - Rusia. El a fost luat ca prada de razboi de la Germania fascista dupa WWII. In paranteza fie spus, Tavarisci I a fost un barc cu 4 catarge - asta o stiu de la un prieten rus;
2) Horst Wessel (construit in 1936) - actualul USCG Eeagle - USA. El a fost luat ca prada de razboi de la Germania fascista dupa WWII. http://www.cga.edu/eagle/
3) Albert Leo Schlageter (construit in 1937) - actualul Sagres II - Portugalia. http://www.marinha.pt/sagres/
4) Gorch Fock II (construit in 1958)- reconstruita de germani. http://www.esys.org/gofo/gofofam.html
Mircea a fost construit in 1937. Datele se pot citi in germana aici: http://www.janmaat.de/gfock.htm
De asemeni, mai puteti afla cate ceva aici: http://www.esys.org/gofo/gofofam.html
Acolo, veti gasi un tabel numit "Die GORCH FOCK - Familie".
Nu exista nici o nava data in Italia.
#60
Postat 06 April 2007 - 08:38 AM