Deschid acest topic ca urmare a crash-ului Piper-ului lui Teo Costin
Echipat cu un tren de aterizare dural si cu bechie, foarte rigid - a luat 2 topaieli si s-a intins pe jos in lanul de grau intr-o brazda
Acum o sa spuneti - deep shit ! Ok !
Dar asta mi-a adus aminte de ceva......asa ca iata topicul
Pe de alta parte problema mea este legata de 2 avioane pe care le posed si care tocmai au parte de interventii la tren
Primul este un trainer de la Hangar 9 - cazut la Arad a fost reparat - eu nervos foc pe roata de bot si pe trenul originel de sarma de 5 am purces la instalarea unui tren de aterizare din dural de la BT folosind rotile originale - niste tundre gumate frumos
Acum ma intreb daca am facut bine - trenul nou este si un pic mai greu - muult mai rigid si mi-a dat si de furca cu roata spate pe care a trebuit sa o improvizez si sa o leg de deriva - nu ma mai satisface vizual si recunosc ca nu i-am dat maiden intrebandu-ma daca nu cumva ranforsarile facute pentru noul tren nu vor face rau la o eventuala brutalitate - poate ma trezesc cu botul in 2 parti.... ;)
Al doilea animalut este un Diamant Robbe cu tren lipsa - intrucat tocmai am purces la refacere ma intrebam daca sa folosesc trenul original ( vorba vine ca nu-l am si-l reinventez ) - o sarma tip M ancorata intr-un sistem de placaje sandwich in care se tine si partea din fata a aripii - sistem care a dat rateuri pina acum intrucat toate Diamantili sunt ciuntite exact acolo in caz de nepolitete
Ori
Sa folosesc un tren de aterizare 'clasic' din dural - carbon-ul este extrem de scump - dupa care urmeaza discoteca cu readaptarea sistemului de prindere
Cum e mai bine in general - cum va place mai mult sa aterizati pe cur sau pe bot - ce ati patit mai des - ce ati rupt mai des
Merci
Am re
Pagina 1 din 1
Ce tip de tren de aterizare folosim Roata de bot sau bechie ?
#2
Postat 30 March 2010 - 02:09 AM
fiecare tip de tren (bechie, jamba bot) vine cu particularitatile sale si structurale dar si modalitati diferite de decolare si aterizare.
Personal consider modelele cu trenul cu jamba in bot mai dificil de decolat deoarece nu stii exact care e viteza optima in care poti sa tragi de el (la cele cu bechie odata accelerate coada se va ridica de pe sol si cam atunci e momentul optim sa incepi sa-l tragi). In schimb la aterizare nu poti veni sa faci o aterizare in trei puncte, trebuie mai tot timpul sa aterizezi pe rotile din spate apoi sa lasi botul. Aici mai tot timpul risti sa dai cu coada (si implicit ansamblu motor al ei, tije, echii servoaie) prin iarba si sa aduni iarba /rupi etc. Riscul de "ground loop" e putin mai mare la modelele cu jaba in bot.
La bechie odata coada pe sol aceasta va scadea unghiul de incidenta al aripii si implicit riscul "angajarii" si deci ground loopul nu va mai aparea dar nu e imposibil.
Mai toate modelele care le-am avut cu jamba in bot (si care le observ la colegii de aici) au jamba lovita, indoita, peticita, hulita etc. Taxiul cu jamba in bot e mai dificil, iar ansamblul motor al jambei adauga greutate in plus pe servoul de pe directie.
Cat despre materiale, am preferat tot timpul ce e mai usor. Sub anumite dimensiuni aluminiul e ~ la fel de greu ca compozitul. Fixarea am evitat tot timpul s-o fac rigid. Mai tot timpul cand l-am fixat rigid - la aterizari violente - n-a avut de suferit doar trenul ci si modelul. Pe de alta parte, daca nu e fixat suficient exista riscul sa se rupa prea usor si sa loveasca aripile/profundorul (in special daca ai carenajele pe el - va intepa aripa cu siguranta). Eu folosesc suruburi M5, dubro (nailon) in piulite captive. Carenajele le evit cat pot de des. La 8kg de exemplu, 6 suruburi M5 pe un tren INTREG (deci nu din 2 picioare) tin linistit si la aterizari nu tocmai ok. Pe yak, la 4kg am 2xM5 nailon si un M3 otel calit intre cele 2 picioare individuale.
Daca am aberat imi cer scuze, imi expuneam parerea din experiente personale care pot sau nu fi luate de bune ;)
Numai bine,
Calin
Personal consider modelele cu trenul cu jamba in bot mai dificil de decolat deoarece nu stii exact care e viteza optima in care poti sa tragi de el (la cele cu bechie odata accelerate coada se va ridica de pe sol si cam atunci e momentul optim sa incepi sa-l tragi). In schimb la aterizare nu poti veni sa faci o aterizare in trei puncte, trebuie mai tot timpul sa aterizezi pe rotile din spate apoi sa lasi botul. Aici mai tot timpul risti sa dai cu coada (si implicit ansamblu motor al ei, tije, echii servoaie) prin iarba si sa aduni iarba /rupi etc. Riscul de "ground loop" e putin mai mare la modelele cu jaba in bot.
La bechie odata coada pe sol aceasta va scadea unghiul de incidenta al aripii si implicit riscul "angajarii" si deci ground loopul nu va mai aparea dar nu e imposibil.
Mai toate modelele care le-am avut cu jamba in bot (si care le observ la colegii de aici) au jamba lovita, indoita, peticita, hulita etc. Taxiul cu jamba in bot e mai dificil, iar ansamblul motor al jambei adauga greutate in plus pe servoul de pe directie.
Cat despre materiale, am preferat tot timpul ce e mai usor. Sub anumite dimensiuni aluminiul e ~ la fel de greu ca compozitul. Fixarea am evitat tot timpul s-o fac rigid. Mai tot timpul cand l-am fixat rigid - la aterizari violente - n-a avut de suferit doar trenul ci si modelul. Pe de alta parte, daca nu e fixat suficient exista riscul sa se rupa prea usor si sa loveasca aripile/profundorul (in special daca ai carenajele pe el - va intepa aripa cu siguranta). Eu folosesc suruburi M5, dubro (nailon) in piulite captive. Carenajele le evit cat pot de des. La 8kg de exemplu, 6 suruburi M5 pe un tren INTREG (deci nu din 2 picioare) tin linistit si la aterizari nu tocmai ok. Pe yak, la 4kg am 2xM5 nailon si un M3 otel calit intre cele 2 picioare individuale.
Daca am aberat imi cer scuze, imi expuneam parerea din experiente personale care pot sau nu fi luate de bune ;)
Numai bine,
Calin
#3
Postat 30 March 2010 - 02:38 AM
nefiind sigur de afirmatia referitoare "ground loop" m-am mai documentat putin. Aparent modelele cu bechie sunt mai susceptibile la groundloop decat cele cu jamba in bot. Eu ma refeream la riscul decolarii in stall si implicit executarea unei "roti a tiganului" cand una din aripi loveste pamantul.
De asemenea am gasit un articol bun despre taildraggere, cu avantajele si dezavantajele lor:
http://en.wikipedia....al_landing_gear
De asemenea am gasit un articol bun despre taildraggere, cu avantajele si dezavantajele lor:
http://en.wikipedia....al_landing_gear
Aceasta postare a fost editata de Calin: 30 March 2010 - 02:47 AM
#5
Postat 30 March 2010 - 02:12 PM
Io NU sunt pentru jamba de bot pentru ca la decolare topaie ca imbecilu ... orice damb il tot arunca... si ma enerveaza . N-are destula viteza.. el ridica botu.. iar cade.. iar ia viteza iar sare..
O avea avantaje si dezavantaje dar topaiala aia ma scoate din minti..
O avea avantaje si dezavantaje dar topaiala aia ma scoate din minti..
Aceasta postare a fost editata de ZOD: 30 March 2010 - 02:13 PM
DT
Arata acest topic
Pagina 1 din 1