schitele tunurilor de la muzeul marinei romane
#1
Postat 14 August 2009 - 08:49 AM
#2
Postat 14 August 2009 - 09:56 AM
Foarte bine ca ai intrat...si sunt 100% convins ca o sa gasim poze cu tunul pe care l-ai prezentat. Eu unul ma inscriu la "cautari". Dar eu cred ca ar fi bine sa ne prezinti mai multe date despre respectivul tun. Intamplarea face ca in acest concediu sa ajung la muzeul marinei din constanta (pentru prima oara) si sa admir exponatele de acolo. M-a incantat felul in care arata muzeul, precum si dotarile.
Daca bine-mi aduc aminte acest tun l-am observat pe o sectiune (replica) a unei vedete de siguranta.
Una peste alta, uite ce am gasit eu pana acum
http://www.navweaps....m_Hotchkiss.htm
http://www.odkrywca-online.pl/forum_pics/picsforum16/37mm_hotchkiss.jpg
http://www.odkrywca-online.pl/forum_pics/picsforum18/0s47mmmarina.jpg
si mai cautam
#3
Postat 14 August 2009 - 10:18 AM
Dupa cum se poate observa din pozele atasate mai sus tunul hotchkiss de 37 mm , naval cu tragere rapida, difera fata de tunul postat din pozele de la muzeul marinei. Poate acel tun de la muzeu este de alt tip. Din pozele mele am reusit sa postez o imagine de la bordul crucisatorului elisabeta, unde se poate vedea un tun cu 5 tzevi cu tragere rapida.
#4
Postat 14 August 2009 - 10:49 AM
dupa cum se vede si din aceasta foto, specific pentru Hotchkissul de la mmr este prezenta catarii pe dreaota la gura tevii...
#5
Postat 14 August 2009 - 12:18 PM
Am selectat niste fisiere cu toata documentatia tehnica, profilul unei tzevi precum si sistemul de ochire si tragere sunt asemanatoare cu ce ai postat tu, si daca te ajuta, da-mi un mail si le trimit.
Uite aici o fotografie facuta de un membru al forumului (Victorian) a unui tun de o vedeta de siguranta . Si link-ul http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?show...=13831&st=0
http://666kb.com/i/b2s7u34xwc0xxd1ru.jpg
Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 14 August 2009 - 12:32 PM
#6
Postat 14 August 2009 - 01:07 PM
emailul meu este av0c@yahoo.com
din cate stiu eu, vedetele de siguranta nu avea tunuri Hotchkiss, drept pentru care descrierea de la MMC este probabil gresita. majoritatea insemnarilor despre acest tip de vedeta de siguranta sustin ca era armata cu un tun de 47. cu toate acestea, o fotgrafie din nr.1/1989 Modelism arata un tun cu un afet asemanator celui de la tunul Hotchkiss 37mm cu tragere rapida despre care am vorbit.
#7
Postat 14 August 2009 - 07:24 PM
claudiu_ne, la Aug 14 2009, 01:18 PM, a spus:
Am selectat niste fisiere cu toata documentatia tehnica, profilul unei tzevi precum si sistemul de ochire si tragere sunt asemanatoare cu ce ai postat tu, si daca te ajuta, da-mi un mail si le trimit.
Uite aici o fotografie facuta de un membru al forumului (Victorian) a unui tun de o vedeta de siguranta . Si link-ul http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?show...=13831&st=0
http://666kb.com/i/b2s7u34xwc0xxd1ru.jpg
Salut,
Tunul din imagine nu a apartinut unei vedete de siguranta.
Tunul de la MMR din sala cu vedeta de siguranta a fost identificat corect de catre AV0C si piese similare au fost instalate la bordul torpiloarelor de la 1888; pentru verificare, fotografiile cu torpiloarele mentionate publicate in "Romanian navy torpedo-boat" pag. 22 , 23 nu lasa nicio indoiala asupra acestui lucru.
Iata o fotografie cu o vedeta de siguranta; diferentele in ceea ce priveste afetul, teava si scutul tunului sunt evidente:
#8
Postat 15 August 2009 - 03:50 PM
#9
Postat 15 August 2009 - 09:33 PM
claudiu_ne, la Aug 15 2009, 04:50 PM, a spus:
Vedetele de siguranta aveau un tun de 47 mm similar cu cele de pe monitoare.Ca la toate navele romanesti au aparut si aici modificari ale armamentului; in prima faza a fost montata o mitraliera la pupa, apoi o alta pe o suprastructura construita in locul reflectorului, intre cosuri si tunul de 47 mm. Tunul a ramas o constanta pe intreaga durata a serviciului.
Aceasta postare a fost editata de MUGUR: 15 August 2009 - 09:41 PM
#10
Postat 19 August 2009 - 06:31 PM
Imi pare rau, abia acum am observat si eu acest topic. Nu stiu de ce mai nou forumul asta nu iti mai arata frumos raspunsurile insirate unul dupa altul, e doar o lista si trebuie sa selectezi raspunsurile unul dupa celalalt...foarte greoi si neplacut.
In fine. Identificarea tunurilor din colectia MMR... un subiect fascinant!
De acord, uneori identificarea s-a facut gresit si mai trebuie lucrat la aceasta identificare. Spre exemplu, in colectia Muzeului Militar National exista unul dintre tunurile originale ale "Elisabetei", numai ca nimeni nu-l mai recunoaste ca atare, scos din afetul sau si intins direct pe pamant...
Acum, in ceea ce priveste tunurile de la MMN, exista unele tunuri care ar putea sa fie comparate cu cele existente la MMR, macar pentru a ne lamuri ce NU este tunul respectiv.
Atasez alaturat o fotografie de detaliu cu unul dintre tunurile de la MMN inclusiv placa de identificare. Bineinteles, pana la o eventuala verificare pe fotografii de epoca textul trebuie luat doar ca valoare de inventar. Dupa cum vedeti, ei spun ca provine de pe "Bistrita"!
#11
Postat 19 August 2009 - 11:29 PM
In primul rand sunt pe deplin de acord cu Victorian in ceea ce priveste aspectul forumului! rugam admin sa rezolve problema! este singurul forum care arata in aceasta formula!
Tunul respectiv nu putea sa fie decat la pupa canonierei; la prova clasa BISTRITA dispunea de tunuri de 57 mm Nordenfelt; din pacate nu se observa cu precizie nici chiar in fotografiile de rezolutie mare (7,5 mb ) ce anume era la pupa: tunul din fotografia lui Victorian (probabil Hotchkiss QF) sau Hotchkiss cu cinci tevi (asa cum apare in MODELISM 2/1995 ).Raspunsul se poate afla in cele trei variante ale istoriei marinei romane scrise inainte de primul razboi mondial.Studiind fotografia publicata in MODELISM 2/2009, inclin sa cred ca este vorba despre Hotchkiss QF (profilul tunului infatiseaza o teava subtire, iar scutul pare dintr-o singura bucata).
O seara buna!
#12
Postat 20 August 2009 - 08:23 AM
#13
Postat 21 August 2009 - 11:02 AM
Numai bine, pe curand!
#14
Postat 30 August 2009 - 12:12 PM
#15
Postat 02 September 2009 - 08:21 PM
http://www.cannonsup...m/hotchkiss.htm
#16
Postat 12 September 2009 - 08:25 PM
Asa ar trebui sa arate si tunurile noastre expuse la MMR si MMN! Din pacate metodele de conservare aplicate de catre aceste muzee par a se rezuma la aplicarea de straturi groase de vopsea peste straturile deja existente si peste rugina necuratata...Lipsa de respect fata de trecut denota gradul de civilizatie!
Am trecut la inceputul acestei luni pe la Varna si am avut o tentativa de a vizita Muzeul Marinei Bulgare.Din pacate acesta se afla intr-o ampla actiune de renovare, insa torpilorul DRAZKI este in afara spatiului expozitional, asa ca l-am putut admira de aproape si nestingherit.Am fost impresionat! Torpilorul a fost salvat de la taiere prin 1968.
Va reamintesc faptul ca in acel an canoniera ROMANIA era inca in stare de functionare, iar FULGERUL in stare de plutire!S-a preferat insa conservarea unui BKA-1125 cu un simulacru de turela rau facut; in opinia unora aceea este nava reprezentativa pentru marina romana! cum ar spune un vechi prieten de-al meu: NIET KULTUR!
Cel mai ingrijorator lucru este disparitia canonierei EUGEN STIHI de la Mangalia. Nava era intr-o stare avansata de degradare, cu ceva timp in urma fiind in pericol de a se scufunda.Nu ati vazut-o pe undeva?astept raspunsul vostru.
Postez in continuare cateva fotografii cu tunul de pe DRAZKI si cu o piesa de artilerie care se afla in acest moment la Balcic, expusa intr-o piata, fara nicio explicatie, dar oricum mai bine conservata decat tunurile din muzeele noastre (cred ca este vorba de una din piesele de 100 mm de pe crucisatorul NADEJDA).
O seara buna!
#17
Postat 13 September 2009 - 11:34 AM
La noi mai repede vor disparea de tot.
#18
Postat 13 September 2009 - 10:06 PM
Ce bafta pe tine ca ai ajuns pana la Varna sa pozezi torpilorul. Si eu aveam in plan pentru anul asta o excursie pana acolo, dar planurile s-au schimbat si excursia s-a mutat pe litoralul romanesc. Oricum am fost pana la Mangalia sa vad si sa pozez vechea canoniera Stihi, binenteles ca nici urma de ea, dar de pe internet, daca bine-mi aduc aminte pe marinarii.ro, am citit ca sunt planuri marete cu canoniera in vederea restaurarii ei si asta ar fi motivul lipsei de pe liman.
Cat despre tunurile si materialele expuse la muzeul marinei din CT, eu zic ca sunt pe maini bune, cele din interior arata mai bine decat cele pozate la Varna, si ma pot duce si mai departe sa zic ca si cele din curte arta destul de bine.
Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 13 September 2009 - 10:07 PM
#19
Postat 14 September 2009 - 11:00 AM
Da, e adevarat ca in 1968 undeva pe Dunare, nu mai tin minte, la Braila, Tulcea sau Galati se afla si Fulgerul si Romania. de cea din urma nu stui ce s-a inatmplat dar despre Fulgerul, stiu sigur ca a fost dat la taiat, tinerii UTM fiind foarte mandrii de isprava pe care au facut-o spre binele si progresul industriei si econimiei in plin avant a RSR!
Vremurile au trecut si entuziasmul unor tineri UTM-isti a fost luat de locul rapacitatii si/sau incapabilitatii unor inalti potentati (caschetati) care in momentul de fata considera (atentie, inca nu au considerat!) ca reconditionarea navei ar fi prea scumpa si ar necesita mult prea mult efort nejustificat, in comparatie cu solutia finala - LA TAIAT! - care ar scoate si un profit frumusel de altfel.
E pacat sa se piarda un astfel de simbol al Marinei Romane, insa probabil numai printr-o actiune concertata si cu un anume rasunet ar putea fi salvata, altfel, ne vom mira cum peste 2-3 ani nu mai exista.
#20
Postat 14 September 2009 - 11:38 AM
av0c, la Sep 14 2009, 11:00 AM, a spus:
Da, e adevarat ca in 1968 undeva pe Dunare, nu mai tin minte, la Braila, Tulcea sau Galati se afla si Fulgerul si Romania. de cea din urma nu stui ce s-a inatmplat dar despre Fulgerul, stiu sigur ca a fost dat la taiat, tinerii UTM fiind foarte mandrii de isprava pe care au facut-o spre binele si progresul industriei si econimiei in plin avant a RSR!
Vremurile au trecut si entuziasmul unor tineri UTM-isti a fost luat de locul rapacitatii si/sau incapabilitatii unor inalti potentati (caschetati) care in momentul de fata considera (atentie, inca nu au considerat!) ca reconditionarea navei ar fi prea scumpa si ar necesita mult prea mult efort nejustificat, in comparatie cu solutia finala - LA TAIAT! - care ar scoate si un profit frumusel de altfel.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Asta e o alta problema la noi.La Americani ofiterii de pe navele muzeu sunt la fel de mandrii de ele ca si de o nava activa, si au tot sprijinul marinei.Comandantul de pe USS Constitution(parca asa se numeste velierul),intr-un documentar, vorbea despre nava de parca ar fi condus flota Atlanticului.
Revenind la vountariat cand s-a recuperat o nava Liberty ship pentru a o duce in Statele Unite pentru a o transforma in muzeu(singura de altfel nava muzeu din aceasta clasa), cel mai tanar membru al echipajului avea daca nu ma insel...63 ani.Nu l-a obligat nimeni.
Alta lume.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
E pacat sa se piarda un astfel de simbol al Marinei Romane, insa probabil numai printr-o actiune concertata si cu un anume rasunet ar putea fi salvata, altfel, ne vom mira cum peste 2-3 ani nu mai exista.
Aceasta postare a fost editata de frigate 264: 14 September 2009 - 11:44 AM
#21
Postat 14 September 2009 - 01:38 PM
Poti sa ne spui despre planurti viitoare de actiune, restaurari, cercetari...ar fi si culmea ca muzeul marinei romane sa orbecaie dupa documente, fotografii si altele, cand are asigurata o arhiva destul de voluminoasa...Ar fi interesant de stiut ce s-a intamplat cu canoniera EUGEN STIHI, dupa cum bine remarca si colegul Mugur...si care nu se mai afla ancorata la Mangalia
PS..."nava Romania spuneti ca mai exista la sf. aniilor 60...pe undeva prin Romania?"
AR FI INDICAT CA MUZEUL MARINEI SA AIBE UN FORUM PE SITE-UL LUI UNDE AM PUTEA DEZBATE TOATE PROBLEMELE ASTEA. Dar oare exista un site al muzeului????????????????????....si mai zicem de bulgari
O fi asta de jos...de la serbarile marinei militare :D :) :) :D :blink:
Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 14 September 2009 - 01:53 PM
#22
Postat 14 September 2009 - 01:54 PM
Ca veni vorba, VA ROG FRUMOS, gasiti o solutie sa protejati cumva carma aceea de nava de razboi englezeasca pe care o tineti de vreo doi ani de zile prin iarba in curtea muzeului... nu de alta dar obiectul respectiv a rezistat deja o suta cincizeci de ani sub apele Dunarii, e indoielnic ca mai rezista inca cinci ani in bataia intemperiilor!
#23
Postat 14 September 2009 - 08:03 PM
Bulgarii au un site al muzeului lor, insa este scris in limba bulgara si nu raspunde la o cautare cu google.com.
A fost o idee foarte buna infiintarea Muzeului Marinei de la Mangalia, avand in vedere faptul ca astfel a fost salvata de la taiere o vedeta din clasa HUCHUAN.
Pierderea canonierei EUGEN STIHI ar fi o grea lovitura pentru noi deoarece este cea mai veche nava militara romaneasca ce inca mai exista (aici ma refer la nave militare construite in acest scop si nu la nave civile care au purtat armament la un moment dat).Iata o scurta lista cu nave conservate ce apartin unor tari care nu au avut un trecut maritim iesit din comun, nu au fost puteri coloniale, ci mai degraba "fleet in being":
-submarinul finlandez "Vesikko"
-distrugatorul polonez ORP "BÅ‚yskawica"
-torpilorul bulgar "Drazki"
-submarinul israelian "Gal"
-submarinul indian "Kursura"
-submarinul norvegian "Utstein"
Este necesar ca si EUGEN STIHI sa fie macar conservata, daca nu se doreste readucerea ei la felul cum arata in wwII.
O seara buna tuturor!
#24
Postat 15 September 2009 - 09:22 AM
Victorian, la Sep 14 2009, 02:54 PM, a spus:
Ca veni vorba, VA ROG FRUMOS, gasiti o solutie sa protejati cumva carma aceea de nava de razboi englezeasca pe care o tineti de vreo doi ani de zile prin iarba in curtea muzeului... nu de alta dar obiectul respectiv a rezistat deja o suta cincizeci de ani sub apele Dunarii, e indoielnic ca mai rezista inca cinci ani in bataia intemperiilor!
Victorian,
A avut intentia la deschdierea oficiala a intregii expozitii sa o montam undeva in interior sa nu mai fie supusa intemperiilor. Intr-adevar este o piesa de mare valoare, istorica... Din cate stiu, e posibil ca nici macar sa nu fie inregistrata. Nu vreau sa ma acuz, din aceasta cauza paranteza ce urmeaza nu vrea sa fie o scuza, ci o prezentare a unui fapt (in institutia noastra sunt doar 4 specialisti pe muzeografie: veche, medie, moderna si contemporana - si abia am redeschis muzeul dupa reparatiile capitale ce au durat 4 ani, mult prea multa muca pentru cate o singura persoana pe un sector intreg, credeti-ma!, plus lucrarile de cercetare si indatoririle specifice functiei pe care o ocupa un civil in armata!) dar este posibil ca unele obeicte, mai ales cele care provin din descoperirile arheologice subacvatice recente s-ar putea sa nu fie clasate. Datorita acelorasi vicisitudini cazone, nu ne este ingaduit sa tinem decat UN SINGUR RESTAURATOR- si acela fara sa dispuna de laborator. Ca atare piesa pe care ati amintit-o in mod sigur nu a trecut prin mana vreunui restaurator de cand a fost scoasa de comandorul Scarlat. Spre rusinea mea, va marturisesc ca nici nu stiu despre ea mare lucru, nefiind in campul meu de activitate. Va rog frumos sa mi dati cateva detalii despre ea, si va asigur, ca in cel mai scurt timp, pentru binele patrimoniului vom cauta o solutie daca nu sa o restauram,cel putin sa o ferim de viitoarele intemperii.
Andrei
#25
Postat 15 September 2009 - 10:27 AM
Piesa respectiva nu a fost scoasa de comandorul Scarlat, a aparut cam in urma cu doi ani, intr-un moment in care Dunarea era foarte scazuta, gasita de cineva pe fundul raului si adusa pur si simplu la muzeu. Nu stiu amanunte, in momentul respectiv am discutat despre obiectul respectiv cu Dna. Georgeta Boranda, care ma intreba ce parere am despre ce au primit.
Este partea centrala a unei carme de nava ce se poate incadra tipologic intre 1750-1860. Se vede ca a fost placata cu cupru, acum aproape complet mancat, ceea ce inseamna pentru epoca respectiva ca a fost aproape sigur o nava militara, iar stilul de balamale realizate din gunmetal imi sugereaza ca era de origine engleza. Este posibil sa fi fost de la un bric englezesc in perioada ostilitatilor din timpul razboiului Crimeii, cand englezii si francezii erau aliati cu turcii impotriva rusilor.
In privinta conservarii piesei, ea este remarcabil de bine conservata pentru cei 150 de ani de stat sub apa, tot ce trebuie facut de urgenta este sa nu mai stea direct pe pamant (de unde poate fi atacata de daunatori) si sa nu mai fie lasata in voia soartei in ploaie si soare, altfel in circa 3 ani o pierdeti si e pacat.
In privinta ajutorului pentru Muzeul Marinei, intrucat sunt tot in Constanta, stau la nici 10 minute de Muzeul Marinei si mi-am petrecut multe ore in institutia d-voastra in calitate de prieten si pasionat, mi-ar placea sa va pot ajuta. Consider ca ar fi utila o discutie la fata locului si ca atare v-am lasat acum catva timp un numar de telefon prin mesaj privat. Astept in continuare un semn de viata, multumesc.
#26
Postat 15 September 2009 - 11:53 AM
claudiu_ne, la Sep 14 2009, 02:38 PM, a spus:
Este vorba despre canoniera STIHI. Ea apartine ca si gestiune Statului Major al Fortleor Navale. A fost pe shtatul Muzeului pana anul trecut. Acum nu mai este. La un moment dat, canda Liga Navala Romana filiala Constanta a avut in intentie sa constituie un draft de proiect pentru reconditionarea si transformarea navei STIHI in muzeu, totul rezumnadu-se doar la sedinte a caror propuneri nu au fost luate in seama, se vorbea despre concluzia ,,unora" cum ca ar scoate mai mult profit imediat daca ar fi taiata si vanduta. E drept ca in momentul de fata nu mai este in grija Muzeului dar se pare ca nici nu sfarsitul ei tragic a fost amanat. Nu se mai afla in parcul rece al bazei de sub podul spre 2 Mai de la Mangalia, este in portul maritim Mangalia asteptand noi propuneri de la superiori pentru a suferi oarece transformari in a se face ,,utila". Nu spun ca urmeaza a fi sigur taiata. dar cert e faptul ca in momentul de fata drumul pana la a ajunge nava muzeu este foarte lung. Muzeul Marinei Romane nu are site web pentru ca ii este interzis activand si ca unitate militara a Fortelor Armate Romane. Are in skimb un link pe www.navy.ro. De aceea nu are nici un forum. Insa ar fi interesant daca am putea deschide un forum al navai STIHI pentru a strange cat mai multi simpatizanti ce ar putea-o salva si astfel sa ii schimbe soarta transformand-o poate in cele din urma, de ce nu, intr-un muzeu!
Andrei
#27
Postat 15 September 2009 - 12:12 PM
claudiu_ne, la Sep 14 2009, 02:38 PM, a spus:
PS..."nava Romania spuneti ca mai exista la sf. aniilor 60...pe undeva prin Romania?"
AR FI INDICAT CA MUZEUL MARINEI SA AIBE UN FORUM PE SITE-UL LUI UNDE AM PUTEA DEZBATE TOATE PROBLEMELE ASTEA. Dar oare exista un site al muzeului????????????????????....si mai zicem de bulgari
O fi asta de jos...de la serbarile marinei militare :) :rolleyes: :) :) :blink:
Dupa cum bine ati observat, am intrat pe acest forum tocmai pentru a afla unele informatii despre unele obiecte despre existenta carora nu putem afla multe din sursele pe care le avem la dispozitie. Incercam sa scoatem cate un catalog detaliat pentru fiecare colectie. In momentul de fata lucrez la catalogul pieselor de artilerie navala ale Muzeului Marinei Romane. Deci, arhiva nu este deloc chiar asa de... voluminoasa.
Legat de ROMANIA este posibil sa fi avut informatii gresite in ceea ce priveste existenta ei alaturi de FULGERUL la sfarsitul anilor 60, insa in nici un caz nu cred ca este vorba despre cea din fotografia postata de dumneavostra. Care apropos e de o mare valoare. Serbarile Marii in urma cu 40 de ani erau mult mai impresionante si li se acorda mult mai multa atentie decat in zilele noastre. Ce avem acolo este o reconstituire dupa cum bine stiti si dumneavoastra. Numai ca de mult nu s-a mai incercat o reconstituire (exceptand panzarul de la Galati) a unei ambarcatiuni istorice in Romania, lucru destul de trist. Daca nu reusim sa reconditionam ce este deja (cum ar fi STIHI) bine ar fi daca autoritatile ar fid e acord sa aloce fonduri macar pentru reconstructii chiar si alegorice ale unor astfel de nave. Publicul ar aprecia mult!
Forum nu avem pentru ca nici site-nu ne este permis sa avem deocamdata. Ca picanterie asa: pe toate site-urile muzeelor care se respecta de afara exista un plan al muzeului respectiv. S-a incercat asa ceva si in cazul nostrudar orizonturile cazone au interzis postarea unui astfel de plan deoarece, cladirea considerata cazarma nr. XXX este OBIECTIV MILITAR! asa ca mai avem multe conceptii de depasit pana cand cultura va ocupa locul pe care il merita intr-o tara ca Romania.
#28
Postat 15 September 2009 - 09:29 PM
In privinta constructiei acelui site...eu cred ca fiecare dintre noi ar putea sa inregistreze un domeniu www.muzeulmarineiromane.ro si sa-l faca neoficial site-ul marinei. Fara planuri de cladiri sau alte date de identificare. Oricum acest lucru ar ajuta ENORM...activitatea unor pasionati ai marinei romane si sigur sunt o gramada...si din Romania si din strainatate.
In privinta canonierei fac apel la cei care pot face niste fotografii in portul Mangalia...ca nu se stie...ce Q7, sau alte "vapoare" trebuie sa-si, cumpere unul si altul...
O seara buna.
PS..."chiar ca trebuie deschis un topic nou, aici sau in alta parte, referitor la canoniera Stihi"
#29
Postat 16 September 2009 - 08:21 AM
#30
Postat 16 September 2009 - 04:40 PM
Desigur, pentru o nava atat de complexa planurile respective sunt sarace in detalii, insa planul este suficient pentru realizarea unui model frumos. In fond, chiar si asa e mai mult decat nimic, sunt atatea nave romanesti de la care nu avem nici macar o poza. Pe de alta parte, fiind una dintre putinele nave romanesti de razboi vechi care inca de bine, de rau, mai exista, e dureros sa stiu ca nu s-a facut macar un releveu perfect al navei.
Desigur e la fel de dureros sa stiu ca nava aceea risca sa fie distrusa de ideile limitate ale unor inconstienti, pe de alta parte trebuie sa stiti ca peste tot in lume acolo unde s-au pastrat nave, a fost nevoie de niste fonduri importante pentru a face acest lucru. Dar, cu putina bunavointa din partea celor care sunt in stare sa decida, chiar daca n-ar fi restaurata, macar nu s-ar distruge.
Am trecut in luna mai ultima data peste podul de la Mangalia in drum spre Varna (unde, intre altele, am facut mai multe poze ale canonierei "Draski"... muzeul nu este accesibil, fiind in reparatie). In momentul acela nava Eugen Stihi inca era bine merci la locul ei, desi se vedea bine pe ea ca nu este ingrijita, fiind mai degraba o epava plutitoare.
Cat despre planurile Muzeului Marinei tinute la secret, ce va mirati? Prin 1972 inca mai erau "la secret" planurile crucisatorului Elisabeta, desi nava fusese taiata bine merci dupa primul razboi mondial! Macar de-ar fi fost pastrate planurile respective pana acum... din pacate, intre timp cineva "bine intentionat" si-a dat seama de eroare, iar planurile respective si-au luat locul bine-meritat pentru istorie, adica la cos... :rolleyes: Off topic: Av0c, te caut maine!