Angrenaje cu roti dintate formule de calcul
#2
Postat 18 February 2003 - 05:04 PM
Daca nu gasesti pe net formulele scrise mai omeneste, iti descriu eu ceva simplu, babeste:
raportul de transmitere de la intrare la iesire, notat "i_12" este:
i_12 = n_1/n_2 = D_2/D_1 = z_2/z_1 = ...
n, D, z, reprezinta: turatia, diametrul respectiv numarul de dinti, si 2 sau 1 reprezinta indici. Consideram ca roata motoare este notata cu 1.
Pe scurt, 18000/6000=3 (=i_12) = z_2/z_1 (=60/20, ca exemplu)
Daca stii numarul de dinti ai rotii motoare poti afla numarul de dinti ai rotii conduse (stiind raportul). Sa zicem ca pe axul motor ai o roata cu 20 dinti, pentru a reduce turatia de trei ori trebuie sa ai pe axul de iesire o roata dintata cu 60 dinti.
Sper ca n-am inversat ceva pe acolo, nici macar eu nu sunt obisnuit cu scrierea pe care am facut-o. Sorry. Deschide orice carte de reductoare, mecanica... In principiu, problemele sunt mai complicate.
PS. Vrei sa scanez formulele si textul de rigoare?
Aceasta postare a fost editata de bitex: 18 February 2003 - 05:06 PM
Telefon: 0721 385365
#3
Postat 19 February 2003 - 10:29 AM
Practic:
18000ture si 6000 de ture se obtin punand pe motor o roata cu N dinti iar pe iesire o roata cu Nx3 dinti astfel incat raportul e 1 la 3 adica 18000 impartit la 3 = 6000 ture.
Daca nici acum nu ai inteles du-te pe adresa www.crocodile-clips.com si da jos crocodile physics care are pe langa miscarea corpurilor, experimente cu lumina si tot felul de roti dintate chiar si curele cu care sa incerci...asta ca o ditractie.
#4
Postat 19 February 2003 - 01:34 PM
PS Si apoi odata rotile construite, pentru un angrenaj cu raportul constant, nu mai merge 18000 cu 5000-8000 ci 18000 cu o singura valoare... (batuta in cuie!).
8000 pentru 5000 e aproapde dublul, asa ca trebuie sa dea cu banul.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 19 February 2003 - 01:38 PM
Telefon: 0721 385365
#5
Postat 20 February 2003 - 09:21 AM
Nu m-am speriat da' mi-am dat seama ca o sa-mi fie greu sa realizez rotile dintate :lol:, asa ca m-am gandit la niste roti dintr-un casetofon vechi si curea (sau curele - inca nu stiu) din cauciuc :lol:.
Principiul de calcul ar fi acelasi?
Poate ar fi bine chiar sa pun mai multe roti, de marimi diferite, si sa fac un dispozitiv de schimbare a curelei ceva gen bicicleta...
Atasez o poza sa va lamuriti.
#6
Postat 20 February 2003 - 07:06 PM
Spor la treaba! S-ar putea sa fie mai bine cu curea.
Telefon: 0721 385365
#7
Postat 21 February 2003 - 11:51 AM
Ideia acestui forum nu e numai de a intreba ceva teoretic si de a ti se raspunde la intrebare, si cei care raspund poate au ceva de invatat... ca de, omul cat traieste invata
Poate solutia pe care o cauti tu nu e cu un motor de 18000 de ture.
Hai lamureste-ne ca mor de curiozitate :))
#10
Postat 21 February 2003 - 12:53 PM
Decât sa muncesti la reductor mai bine pui un motor mai puturos, sau alimentat la mai putin decât trebuie.
Acum reductorul ala te-ar ajuta sa scoti mai bine elicea in apa, dar poti si direct pe ax. Mai fain e un motoras mai mic ca-i mai simplu.
Telefon: 0721 385365
#11
Postat 21 February 2003 - 01:11 PM
Eu am un Speed 400/6v.
Stiu ca este prea puternic pentru asa ceva insa l-am achizitionat initial de la RHC pentru un aeromodel electric si ma gandeam sa-i dau mai multe intrebuintari :)
As dori sa ne intalnim... iti scriu un MI
#14
Postat 25 June 2003 - 09:52 AM
bitex, la 18 Feb 2003, 17:04, a spus:
raportul de transmitere de la intrare la iesire, notat "i_12" este:
i_12 = n_1/n_2 = D_2/D_1 = z_2/z_1 = ...
n, D, z, reprezinta: turatia, diametrul respectiv numarul de dinti, si 2 sau 1 reprezinta indici. Consideram ca roata motoare este notata cu 1.
Pe scurt, 18000/6000=3 (=i_12) = z_2/z_1 (=60/20, ca exemplu)
Avand in vedere turatia destul de mare despre care e vorba si destul de probabil ca e vorba si de ceva putere...
Pe langa formula simpla de demultiplicare, mai e un aspect foarte important, care dicteaza puterea transmisa prin angrenaj, puterea disipata de angrenaj, uzura in timp a acestiua, etc.
Da, e foarte important ca dintii sa se potriveasca, si tot foarte importanta este distanta intre axele rotilor, adica masura in care se incaleca dintii.
Din pacate, aici nu stiu formule :(
Si la angrenajele cu roti dintate, tolerantele pentru axe sunt foarte stricte.
Deci atentie
#15
Postat 14 April 2008 - 02:31 PM
#16
Postat 14 April 2008 - 05:11 PM
Uite un exemplu:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti00...?&I=LXRK15&P=FR
si mai sunt, cred vreo alte cinci modele inclusiv cu angrenaj melcat, samd.
succes!
#17
Postat 14 April 2008 - 06:33 PM
Nu ai acces la acel diametru, cu ataqt mai mult cu cat roata inca nu-i facuta.
Diemetrul exterior (in functie de niste coeficienti) este aproximativ egal cu: m*(z+2...2,5)
E usor de tinut minte: De=m*(z+2) si aproximeaza bine. O parte din coeficienti sunt standardizati, o parte se pot alege in functie de numarul de dinti, de modul, de...bla, bla, bla). Cine face roti stie ce sa aleaga.
Pentru facut roata in SW vezi asta: http://www.omtr.pub....ae/angrenaj.pdf
Bafta!
Multumiri inaintasilor nostri care ne-au dat textul din link-ul de mai sus!
Telefon: 0721 385365
#18
Postat 23 October 2008 - 08:50 AM
Vad ca sunt ceva cunoscatori pe-aici. As avea si eu nevoie de putin ajutor, daca poate cineva, si, desigur, vrea.
Mi s-a dat un proiect, si anume "Realizarea algoritmului de calcul de rezistenta al angrenajelor paralele cilindrice exterioare cu dantura inclinata in evolventa.", si habar nu am de unde sa incep. Mi s-a dat si un STAS, si anume STAS 12268/84. Trebuie sa il editez in MathCAD sau orice alt program, unde sa pot introduce date initiale, de unde sa reiasa rezultatele.
Dau o bere (una mare) pentru cine ma ajuta.
10x.
#19
Postat 23 October 2008 - 12:27 PM
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#20
Postat 23 October 2008 - 01:37 PM
Noi folosim ceva similar: "Elemente constructive de mecanica fina" unde ai toata teoria, inclusiv formule cu tot ce trebuie.
Dar cred ca pana la urma tot pe STAS trebuie s-o tragi, ca ce-i acolo e batut in cuie. Practic, nu poti face proiectul decat daca ai formulele de acolo. Pentru orice altceva e ca si cum ai canta fara partitura. Nu zic ca n-ar suna bine, dar...
Poti cauta standardul la o biblioteca mai serioasa sau sa-l cumperi de la:
http://www.magazin.asro.ro/index.php?pag=3...mp;id_p=1325587
In rest, cauta articole scrise pe la tezele de doctorat sau conferinte ca mai scoti ceva idei de acolo.
Sau vezi pagini cam ca astea:
http://130.15.85.212/proceedings/WorldCong...papers/A869.pdf
http://130.15.85.212/proceedings/WorldCong...papers/A970.pdf
http://www3.interscience.wiley.com/journal...=1&SRETRY=0
si o iei chinezeste la cautat pe net sau in biblioteci, dupa bibliografie.
Spor la treaba!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 23 October 2008 - 01:38 PM
Telefon: 0721 385365