Postat 22 March 2004 - 06:21 PM
Vin sa-l sustin pe Vivi. Suruburile de plastic nu sunt de evitat. Din contra, sunt binevenite, chiar si numai pe post de "sigurante fuzibile". Insa, trebuie folosite judicios si bine dimensionate. Atentie, in cazul temperaturilor scazute, polietilena devine un pic (mai) casanta.
Dragoane, daca tie ti s-a rupt la declansare, atunci probabil surubul nu era bine dimensionat (trebuia mai mare), nu era bine gandita amplasarea (concentratori de tensiune/muchii vii), era prezenta o amorsa de rupere (defect de injectare, ciupitura la prelucrare) sau a fost o evolutie cu factor de sarcina prea mare.
Tu stii cel mai bine, dar suruburile de plastic, isi au locul lor binemeritat, ca elemente de siguranta. La sculele 3D (si nu numai), se folosesc pe ici-pe colo chiar suruburi de plastic supradimensionate ce au prelucrate intentionat o gaura diam. 1-1,5-2 mm perpendicular pe axa surubului, ce actioneaza ca amorsa de forfecare in planul de forfecare al imbinarii aripa-fuselaj, de ex. E mai rentabil ca busitura sa te coste doua suruburi noi si eventual o inaditura de cablu la servo decat o aripa noua sau mai rau...
Dar repet, tre folosite judicios.
La unul din HLG-urile mele (clasic) aripa sta pe fuselaj cu un M4 si un M3 de plastic. La remorcare de sandou (ca animalu', fara mila) nu m-au lasat niciodata. In schimb, la busituri mai serioase (si a luat cate ceva), se foarfeca in mod constant. No problem, mai am in cutiutza...
In schimb, am un HLG ce se lanseaza SAL/DLG (Side Arm Launch/Discus Launch Glider). Eee, la asta se schimba calimera. Fortele centrifuge la lansare sunt uriase! Viteza liniara la lansare ajunge la fo 100km/h. Viteza de rotatie, la capatul arcului de 360 grd. echivaleaza cu 175 rpm. Cele 150 gr ale fuselajului sunt supuse la vreo 50G (cincizeci de Ge-uri!!). Daca doar surubul principal ar suporta intreaga solicitare, atunci tensiunea de forfecare in tija lui ar fi de 95kg/cmp! Asadar, cat ar parea de firav planorasul meu, surubul principal este un imbus M4 clasa 10.9 iar cel dinspre bordul de fuga e ordinar, de plastic, M4. Altfel nu merge!
Deci, folositi suruburile de plastic in mod judicios. Si oricum, Dragoane, eu nu as lasa siguranta fixarii AO doar in seama unui SINGUR surub, fie el de plastic sau de ...Crom-Molibden! Conceptul de redundanta il aplic ori de cate ori e fezabil. Nici cele mai amarate suprafete de comanda nu le articulez DOAR cu DOUA balamale! Intotdeauna pun TREI! Am patit si eu cedare de balama de profundor in aer (nu aveam decat doua pe fiecare juma de profundor) si nu mai vreau!
..................
Fain jurnal! Bravos!
Orice pas inainte e un shut in fund!