reportaj ASPACH 2003 cel mai mare meeting de electrice
#1
Postat 19 December 2003 - 09:16 AM
Cu ocazia sarbatorilor de iarna, va prezint o dare de seama despre ceea ce s-a intamplat in 19-21 sept. la ASPACH (Germania) cu ocazia celui mai mare meeting de zbor electric din Europa.
Ceea ce o sa cititi mai jos, este traducerea articolului aparut in revista AUFWIND (http://www.aufwind-magazin.de/), articol semnat de prietenul nostru Philipp Gardemin, care este si redactor sef la aceasta revista. Este si membru al forumului nostru, sub indicativul FLIP. Este cel cu monstrul ala de Ju 52, 4,8 m anv., electric!
AUFWIND, in colaborare cu Federatia Germana de Aeromodelism, au organizat aceasta editie (a 13-a) a meetingului.
Prin bunavointa lui Philipp, am tradus acest articol si vi-l trimit spre lectura si visare. Eu, deja ma visez la anul acolo, gura-casca!
Dupa traducerea articolului, urmeaza pozele. Aici o sa pun unele mici cu ceva explicatii, asa cum au aparut in revista si o sa-l rog pe webmaster sa le lase un timp. O sa i le trimit si ceva mai mari, sa le puna in sectiunea de poze.
[B]
#2
Postat 19 December 2003 - 09:28 AM
Batalia caldurii: ASPACH 2003
In acest an meetingul de la Aspach a ajuns la a 13-a editie consecutiva si a doua patronata de Federatia Germana de Aeromodelism, Deutscher Modellfliegerverband (DMFV e.V., www.dmfv.de) in colaborare cu AUFWIND model sport magazine (www.aufwind-magazin.de), ca parteneri competenti si de succes.
Per ansamblu, 180 piloti au etalat 283 de modele, admirate de 2500 de spectatori sambata (20 Sept) si 4000 duminica (21 Sept)! In plus, de data aceasta au fost mai multe standuri decat anul trecut: cortul lung de 70 m. nu numai ca a fost plin dar si imprejur s-a umplut de comercianti ce etalau sau alimentau universul zborului electric.
Ca de obicei, pilotii au venit nu numai din Germania ci si din intreaga Europa. Au fost reprezentanti din Danemarca, Franta, Elvetia, Olanda, Norvegia, Austria, Cehia si Marea Britanie. Multi dintre participanti au sosit din timpul saptamanii, unii chiar de marti.
Perfectiunea peisajului a fost intregita de perfectiunea vremii: cel mai stralucitor soare si temperaturi de peste 30°C si nici un nor pe cer - vant deloc toata sambata si doar o usoara adiere diminica au facut posibila evolutia tuturor felurilor de modele: chiar si cele “indoor”, minuscule elicoptere sau modele uriase dar fragile s-au ridicat in aer. Caldura a avut serioase repercursiuni: spectatorii si pilotii au avut de furca serios cu rezervele de racoritoare ale clubului iar modelele au trebuit protejate de soare si de praf.
In timpul weekendului, pe perioada evenimentului, s-a aplicat ca si anul trecut, sistemul conform caruia fiecarui pilot care evolua i se acorda o atentie speciala. Adica, fiecarui pilot care statea cu modelul la coada pentru a intra pe pista, un membru al clubului ii aducea la timp emitatorul, verificat canalele, fereastra de zbor, supravegeat alte modele ce evoluau in spatiul aerian, la momentul respectiv. Duminica, aceasta procedura a fost modificata, in asa fel incat prezentatorii sau chiar pilotii insisi puteau alege modele cu caracteristici asemanatoare pentru evolutii in grup sau puteau modifica ordinea intrarilor pentru a asigura continuitate in evolutii. Li s-au permis evolutii solo numai modelelor mari cu turbina sau machetelor mari. Treaba a mers atat de bine incat toata lumea a fost multumita cu disciplina de zbor instituita. Coada inevitabila a devenit mai scurta si pilotii au folosit acest prilej pentru a sta la taclale si a schimba informatii.
Din fericire, au fost putine crashuri majore. Pentru prima data, de cativa ani buni, cariera din apropiere si-a luat tributul! De altfel splendidul Airbus A300-ST “Beluga”, construit si zburat de Bill Kleinbrahm, Hamburg, a sufeit o angajare pe panta de aterizare si a plonjat in abis, distrugandu-se 120 m. mai jos.
(Dupa cum vedeti si in poze, pista se termina intr-o cariera, adanca de 120 m! In zilele cu vant, este o adevarata aventura sa vii la aterizare dinspre cariera sau sa decolezi spre prapastie. N.tr.)
Alt Airbus, un A320 a lui Heinz Ernstberger, sufera o cedare de motor dupa un razmut din directia carierei. Motorul dreapta s-a oprit dintr-un motiv anume iar pilotul nu a mai putut degaja spre stanga, pe singurul teren de urgenta de pe camp. Au fost de asemenea, cateva incidente minore pe parcursul decolarilor sau aterizarilor duminica, atunci cand vantul, de altfel slab, se intetea ocazional, din diverse directii, dupa cum luau nastere termicele de pe camp. Asemenea rafala, materializata intr-un vant de coada, a cauzat pierderea extraordinarului “Rutan Ares” construit si pilotat de Heino Dittmar. Dupa decolare, modelul s-a angajat si Heino s-a muncit cu urmatoarele angajari, atat cat sa-l aterizeze pe un teren alaturat. Heino Dittmar a primit premiul "Best Craftsmanship" pentru acest model cu o seara inainte, ceea ce a facut ca accidentul sa fie si mai amar, fapt care nu numai ca-l va determina cu siguranta sa reconstruisca acest minunat model ci mai mult, chiar sa fie gata pana la sezonul urmator de zbor.
Alte aspecte mai importante sunt relevate de fotografiile de mai jos, a caror selectie nu poate fi decat subiectiva si nu se doresc a se constitui intr-o ierarhizare. Niciodata nu e loc in aceasta publicatie pentru a prezenta toate modelele interesante; daca cineva vrea sa vada si sa traiasca toate astea, atunci nimic nu se compara cu a fi acolo!
Privind in urma, nu poti decat sa-ti doresti ca si la anul sa fie aceeasi vreme minuata, acelasi minuat festival.
Cele mai multe multumiri, se cuvin membrilor clubului din Aspach, fara de care “Aspach nu ar fi Aspach”. Lista completa cu toate modelele inscrise, inclusiv toate datele tehnice disponibile, poate fi trimisa via e-mail la cerere, de catre editor sau se poate face un download de la: www.aufwind-magazin.de.
Philipp Gardemin
Foto Rainer Bingel, Markus Schmidt
Traducere in engleza: Ralf Dvorak
Comerciantii la Aspach 2003
Au fost mai multi decat niciodata! Un rand de 70 de metri de standuri duble in interiorul cortului si alti 50 de metri imprejur, au constituit un nou record pt. un astfel de eveniment.
Prezente au fost urmatoarele companii:
AUFWIND, Battmann, Modellbau Bichler, Andrea Braun, Causemann, Conzelmann, DMFV e.V., Flyware, Franken-Modellbau, FVK, GeFa, Hepf, Herkströter/Modellbauprofi, Hobbyland Liening, Der himmlische Höllein, Gebr. Köhler, Kontronik, MuG-Modellbau, Peter Adolfs models (PAF), Modellbau Peters, Plettenberg, RC-Network, RS-LRK-Motoren, Schmierer, Schreiner GFK-Modellbau, Stratberger, Thommys, Torcman, Varioprop (Ramoser) and WeMoTec.
Poze online
- Catalin Lepadatu (Kerosen de pe forumul nostru, n.tr.) a venit aici de la Bruxelles (Belgia) si a facut o gramada de fotografii:
www.pbase.com/kerosen
(la aceasta adresa puteti vedea si poze de la alte doua mari mitinguri: Rothenburg, Germania - August 2003 si Nijmegen,Olanda - Iulie 2003; merita vazute! n.tr.)
- Wolfram Herzog pusese poze online deja din seara primei zile:
www.wherzog.de/aspach2003/
-"Wilmersdorf Chaos Team" de asemenea gazduiesc pe site-ul lor o mare selectie de poze:
www.vct-online.de.vu
Opinii de la fata locului:
Ing. Alois Raffaj, CZ-Hradec Králové: “Vreau sa va multumesc pentru acest meeting minunat. Sederea aici a fost foarte placuta, instructiva si iti da impulsuri sporite pentru viitoare prioecte.”
Claus Eckert, Geisenhausen Model Club, partner al Aspach Club:
“Aspach a fost si ramane Mecca zborului electric. Tot respectul meu pentru organizatori, Aspach Club, revista AUFWIND, nu in cele din urma lui Philipp Gardemin, Ludwig Retzbach si DMFV!"
Sepp Hölzl, Geisenhausen Club: "Particip aici de 12 ani la rand si de fiecare data e mai bine decat inainte! Organizare desavarsita si ce camp de zbor! Multe multumiri Aspach Club!”
(traducere si adaptare: Florin Dumitru)
Aceasta postare a fost editata de Valteras: 19 December 2003 - 09:30 AM
#6
Postat 19 December 2003 - 09:35 AM
#7
Postat 19 December 2003 - 09:36 AM
#9
Postat 19 December 2003 - 09:38 AM
#10
Postat 19 December 2003 - 09:39 AM
#13
Postat 19 December 2003 - 09:42 AM
Iti place Dom'Profesor, cum sta atarnat in elice? E facut din Depron, ca si tavile de mici!
#14
Postat 19 December 2003 - 09:43 AM
#16
Postat 19 December 2003 - 09:45 AM
Pacat ca s-a distrus!
#20
Postat 19 December 2003 - 09:50 AM
#24
Postat 19 December 2003 - 09:53 AM
#25
Postat 19 December 2003 - 09:54 AM
#27
Postat 19 December 2003 - 09:56 AM