Planoare RC F3J/F3B/F3A Tehnologii de realizare a aripei
#1
Postat 13 January 2003 - 02:17 PM
Personal am incercat niste aripi din polistiren expandat de granulatie mica armate cu balsa, problema ca nu stiu cu ce sa lipesc balsa de polistiren.
Alta varianta ar fi armarea cu fibra de sticla dar se dezlipeste usor.
#3
Postat 13 January 2003 - 02:49 PM
#4
Postat 13 January 2003 - 02:54 PM
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 13 January 2003 - 03:47 PM
Cu rabdare si ciocan.
#5
Postat 13 January 2003 - 03:29 PM
Nu cred ca i\si mareste volumul pentru ca balsa nu o aplici si gata.
Se face mai intii un calapod pe care lucrezi iar dupa ce ai aplicat spuma si placa de balsa se preseaza iar spuma cred ca are mai mare aderenta la lipit pentru ca la urma urmei tot un polistiren este cind se usuca...
Epoxy este foarte bun in alta parte dar nu aici pentru ca dupa uscare se formeaza o pelicula deasupra polistirenului si se jupeste usot cu un strat subtire de polistiren.
Asa ca altceva nu am gasit mai bun.Metoda asta am incercat\o pe aripi de S8 si sunt multumit , dar nu stiu cit de rezistent e la planoare.
Mentionez ca polistirenul folosit e din ala germat la vreo 300-400 de mii coala la 1500 pe 1m.Se slefuieste la fel ca balsa...... B)
#6
Postat 13 January 2003 - 03:31 PM
armatura cu baghete se lipeste bine cu Epoxid. Cind "imbraci" planul de stiropor cu balsa 0,5 - 1,5 mm ai nevoie de adezivi speciali deoarece este vorba de suprafete mari.
De armare cu baghete nu este neapärat nevoie la aripile din styropor / styrodur! Dupä ce executi ambele jumätät de plan ,inclusiv finisaj, balamale pentru eleroane läcasuri si sisteme de monraj servo, le imbini cu ponal express (aracet ) . Planul i-l imbraci cu fibrä de sticlä.
Cel mai bine merge cu räsinä Epoxid cu timp mediu de prelucrare, cä 90 min. si timp de intärire 24 h la 18-22°.
Problemele care apar aici sint bäsicile de aer intre styropor si fibra de sticlä si suprafata asprä care trebie ulterion chituitä, ceea ce insaeamnä greutate !. Prima problemä se rezolvä prin aplicarea epoxidului pe stiropor iar pinza-fibrä de sticlä se aplicä dupc ca 45 min. Pinza se lipeste prin rularea cu o rolä ce cauciuc pimnä cind fibra de sticlä este saturatä cu epoxid. Eventual se mai aplicä ceva epoxid le nevoie pe pinzä.
la problema 2: dupä incheierea aplicärii pinzei aripa se imbracä in celofan de bucätärie. (de ex. Melita Frischhaltefolie ) Folie trebuie intinsä pe plan cu o tiplä de tinichigiu sau cu o carte de genul EC.
Clepofenul TREBUIE indepärtat dupä ca 12-16 ore !! Suprafata rämine ca planä cä o oglindä, ca o aripä din fabricä si poate fi direct vopsitä.
CF4U
#7
Postat 13 January 2003 - 03:35 PM
Care este utilizat cu succes la planoarele de competitii? Daca ar fi vorba numai de greutate nu as pune intrebarea, dar nu stiu cat de solicitate sunt aripile la un model lansat dinamic! Care sunt tehnologiile de confectionat aripile?
Am primit de la Big un superfuselaj si vreau sa intregesc un planor! Orice sfaturi, detalii sunt binevenite...
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 13 January 2003 - 03:38 PM
Cu rabdare si ciocan.
#8
Postat 13 January 2003 - 04:03 PM
O metoda ar fi de a confectiona doua matrite din lemn de tei in marimea naturala a aripei, finisata complet dupa care se toarna doua matrite din ipsos(jumatati de profil), matrita trebuie sa fie oglinda.
Dupa care se aplica un strat de epoxy in negative peste care se aplica vreao doua straturi de fibra de carbon (tesatura). Dupa uscare se obtin doua jumatati de aripa pe care se pot lipi sistemele de prindere a aripii etc upa care se "PUPA" amindoua. Se obtine (cred), un plan aproape perfect , gata finisat(atentie la suprafata matritei), si usor.Cred ca seamana cu cel din comert numai ca nu folosesc plastic.
Problema este alta , DE UNDE ATITA FIBRA DE CARBOON.
Am auzit ca este pe undeva la Bucuresti si ca nu este foarte scumpa la ROMCARBON, nu stiu unde este exact dar daca auziti....
Sau poate aveti prea multa si mai vreti sa faceti si voi un ban .........
Astept
#9
Postat 13 January 2003 - 05:21 PM
- pret ridicat
- ai nevoie de matrita care trebuie sa fie PERFECTA!
- daca se rupe nu stiu cum o mai carpesti
Din cate am vazut, cele mai multe dintre modelele actuale au fuselajul din fibra, eventual si ampenajul vertical, si aripa din nervuri, sau polistiren placat cu abachi sau balsa Ampenajul vertical e din balsa sau nervuri.
Deci pentru fuselaje, ideea cred ca e super, dar pentru aripi, nu cred ca se renteaza.
"Parerea mea".
#10
Postat 13 January 2003 - 05:28 PM
Vivi are dreptate cu matrita perfectä. Penrtu planoare trebuie sä faci douä, aripa sitngä si dreaptä ambele perfecte si identice. Pentru F3A poti sä faci numai una pentru cä se folosesc in general profile simertrice.
salut
#11
Postat 13 January 2003 - 05:31 PM
Noi am folosit pentru lipirea dintre balsa si polistiren un adeziv poliuretanic care expandeaza dar nu atat de violent ca cel folosit la etansarea dintre tocul geamurilor si zidarie, faptul ca expandeaza este foarte benefic deoarece adezivul patrunde intre particulele polistirenului si ii mareste rezistenta, nu imi amintesc acum cum se numeste (adezivul) dar va promit ca am sa revin cu denumirea si cu cateva poze din timpul constructiei unei astfel de aripi.
#12
Postat 13 January 2003 - 05:58 PM
Mai intai avem nevoie de 2 matritze, de care a pomenit si Zippo, care sa se "pupe", dar din fibra de carbon sau mult mai bine ar fi una facuta la freza computerizata. Acum avem nevoie de o solutie cu care se da matritza pe interior, ca sa nu se lipeasca fibra de pereti. Apoi urmeaza sa imbracam matrita pe interior cu un amestec, sa zicem de culoare alba, care da culoarea si care umple colturile matritei. Dupa ce am "tencuit" matrita, aceasta va avea pe interior doar forme rotunjite. Acum putem pune tesatura de sticla si peste epoxi-ul. Ultimul pas e "puparea" celor doua matrite si imbinarea celor doua bucati de fuselaj (in matrita!). Dupa uscare va iesi un fuselaj de fuselaj care nu va mai trebui nici slefuit, nici vopsit. Simplu, nu? ( in teorie B) )
Fibra de sticla ar fi pe la 10 euroi mp, dar depinde de grosime, greutate pe mp, cantitatea cumparata. Asta in west. La noi nu stiu cat e.
#13
Postat 13 January 2003 - 07:03 PM
confectionerea unui fuselaf din fibrä de sticlä este ceva mai simplä. Cele douä jumätäti nu trebuie sä se pupe in formä. Se fac cele douä jumätäti si dupä de se monteazä armärile intetrioate, pläci pentru servo suporti penrtu rezervor si Firewall, jumätätile se imbinä si se lipesc pe dinäuntru.
Rämine de mentionat faptul cä un avion confectionat este deja numai din privinta costurilor materialelor mai scump decit unul din fabricä. De muncä nu vorbim pentru cä mesteritul ne face pläcere. Sigur cä un model fäcut " de casä " are o valoare incomparabilä cu unul de gata.
Si mai ales inestimabilä ... B)
Mä apuc sä fac si sä atasez citeva poze.
#14
Postat 13 January 2003 - 09:08 PM
Cita dreptate ai cu lucrul facut de mina prorie B) B) (pentru cei care s-au gindit la prostii sa le fie rusine, se numeste lucrul manual, perversilor).
Trebuie insa sa recunosti ca se intimpla sa uiti unde vroiai sa ajungi - adica SA ZBORI - si stai luni de zile sa construiesti. Dupa care te apuca frica sa nu-l spargi si modelul se prafuiesti gratios printr-o vitrina. Dupa ce am trecut si eu prin aceasta etapa am devenit adeptul kiturilor ARF - Almost Ready to Fly. Cu putina experienta la poti imbunatati si ajungi multa mai repede de la magazin la cimp. In citeva zile termin un ARF si va trimit poze.
-- Nu mor caii cind vor cainii --
#15
Postat 13 January 2003 - 10:10 PM
nu cred cä ai renuntat definitiv la KITuri. Nici eu B) O fi el KIT de la fabricä dar poartä amprenta ta !
Eu incerc sä am permanent 3-4 avioane Ready to take off B) plus 2-3 ARF in cutie ... mai ales vara, si iarna 1-2 avioane sä zicem -cal de bätaie - bineinteles ARF de care nu mi-e mare milä. Deci in permanantä nu numai unul de rezervä, pentru cä vreau sä zbor. Nu existä nimic mai groaznic pentru un aeromodelist decit vreme frumoasä si n-ai cu ce zbura ......
Gabi
Aceasta postare a fost editata de Corsair4FU: 13 January 2003 - 10:11 PM
#16
Postat 13 January 2003 - 11:30 PM
Fuselajul din fibra de sticla ridica probleme deosebite dar nu tocmai insurmontabile. daca cunosti putin tehnologia, si faci experimente de cateva sute de euroi, plus ceva documentatie, timp la discretie, scule si ajutoare, poti sa obtii rezultate satisfacatoare. sunt o multime de trucuri pe care sigur nu ti le va spune nimeni din motive lesne de inteles.
In cazul aripilor complet compozit situatia se schimba putin. aici ai nevoie musai de experienta cu compozitele, si nu putina. apoi ai nevoie de matrite perfecte, plan de delimitare perfect, muchii dure si ascutite etc. exista 2 modalitati de constructie:
1. umed
se lucreaza in ambele semimatrite concomitent. cupa gelcoat rasina si tesatura se aplica un strat in general poros (balsa, rohacell, moltopren, honeycomb etc) in scop de rigidizare a aripii in interior se aplica un balon care dupa imbinarea matritelor se umfla pentru a tine toate straturile lipite de matrita.
2. uscat
este o tehnica ceva mai simpla si mult mai folosita. se lucreaza in semimatrite, straturile sunt cam la fel. dupa aplicarea lor se vacumeaza matrita in acelasi scop. dupa polimerizarea completa se unesc cele 2 jumatati. si aici sunt foarte multe aspecte tehnice delicate.
Aceasta tehnologie se foloseste si la confectionarea planoarelor mari, 1:1.
cel mai simplu este insa constructia stiro+balsa, nuc, abachi, plop etc. eu folosesc polistiren de constructii ordinar pe care lipesc balsa sau ce o fi sa fie, cu epoxy. uneori este necesar sa intariti si cu tesatura + rasina la exterior, asta in cazul planoarelor cu anv peste 3,5m. eu sunt foarte multumit de tehnologia asta chiar daca a trecut cam multa vreme de cand nu am mai confectionat nimic astfel. timpul asta...
Big wings
#17
Postat 14 January 2003 - 12:09 AM
Exact. Descriere perfectä a raportului costuri/ rezultate B) Bravo Big intelept. Si fiind vorba despre mai multe sute de Euro poate cä este mai bine sä cumperi un avion din fibrä de sticlä si gata.
Citeva exemple de fuselaj fibrä de sticlä si aript Styro-balsa
Fisiere atasate
-
Fuselaj.JPG (48.5K)
Number of downloads: 183
#18
Postat 14 January 2003 - 12:13 AM
Fisiere atasate
-
Aripa_1.JPG (52.5K)
Number of downloads: 164
#19
Postat 14 January 2003 - 12:16 AM
Fisiere atasate
-
Aripa_2.JPG (54.93K)
Number of downloads: 149
#20
Postat 14 January 2003 - 12:18 AM
Fisiere atasate
-
Servoeleron.JPG (47.9K)
Number of downloads: 149
#21
Postat 14 January 2003 - 12:22 AM
Fisiere atasate
-
Eleron.JPG (49.83K)
Number of downloads: 116
#22
Postat 14 January 2003 - 12:25 AM
Fisiere atasate
-
Fuselaj_interior1.JPG (50.71K)
Number of downloads: 112
#23
Postat 14 January 2003 - 12:26 AM
Fisiere atasate
-
Fuselaj_exterior.JPG (49.73K)
Number of downloads: 103
#24
Postat 14 January 2003 - 12:28 AM
Fisiere atasate
-
Fuselaj_interior3.JPG (50.91K)
Number of downloads: 99
#25
Postat 14 January 2003 - 12:30 AM
Fisiere atasate
-
Fuselaj_interior4.JPG (55.24K)
Number of downloads: 94
#26
Postat 14 January 2003 - 12:31 AM
Fisiere atasate
-
Fuselaj_exterior2.JPG (60.7K)
Number of downloads: 93
#27
Postat 14 January 2003 - 12:36 AM
Fisiere atasate
-
Orizontal.JPG (50.04K)
Number of downloads: 93
#28
Postat 14 January 2003 - 12:37 AM
Fisiere atasate
-
Firewall.JPG (59.07K)
Number of downloads: 99
#29
Postat 14 January 2003 - 07:20 AM
Fain modelul tau dat exemplu mr. Corsair! ce este?
Big
#30
Postat 14 January 2003 - 12:16 PM
este un CAP 231
www.bzmbau.de
si avionul este foarte stabil dupä cum se vede in pozä B) B) B)
Fisiere atasate
-
Stabilitate.JPG (45.22K)
Number of downloads: 137