SILVIU66, la 29 Jan 2008, 14:40, a spus:
hai sa facem un pic de teorie...am facut o mizerie de desen cu pixul sa mearga repede.
cazul 1 decolare normala: elicea da tractiune...tot avionul incepe sa se miste cu intreaga suprafata portanta fata de intreaga masa de aer pe care o consideram fixa (nu bate vantul).viteza aer constanta pe TOATA suprafata portanta SI LA NIVEL POTRIVIT=DECOLARE.
in cazul doi :tractiunea data de elice loveste suprafata portanta fix unde arata sagetile.....banda rulanta anuleaza miscarea avionului fata de intreaga masa de aer deci am portanta pe o fractiune din suprafata.de aceea si eleroanele atat de artistic desenate de mine nu au efect pana cand nu au viteza de aer pe ele.in cazul de fata pe eleron nu avem viteza de aer pentru ca nu sufla nimeni aer spre avion iar suflul de la elice nu are cum sa ajunga pana acolo(facem analogia cu jetul unde nu sufla nici macar elicea pe aripi).se vede clar din desen ca nu avem viteza de aer pe toata suprafata portanta pentru ca am stabilit mai sus ca aerul sta pe loc.
nu confundati tractiunea cu portanta...tractiunea trage tot avionul pana ajunge la portanta si decoleaza,in cazul de fata nu se ajunge la portanta suficienta.
Silviule, ai dreptate doar dacă ții avionul pe loc. Dar nu se spune că se blochează roțile, așa că ele permit deplasarea avionului de-a lungul axei longitudinale. Ori tu exerciți o forță (de fapt un impuls, da' trecem peste...) către înapoi - aerul ăla de-l mișcă elicea, pentru că și el are o masă. Mică, dar este.
Conform principiului conservării impulsului, avionului îi este imprimat un impuls față de aer, egal și de sens contrar (impulsul tre' să rămâne zero, care este, da?! Asta e legea și nu s-a abrogat încă) Deoarece avionul se deplasează FĂRĂ REȚINERE pe suprafața pe care stă (nu se specifică că roțile sunt înfipte în pistă / bandă / whatever), el o va lua înainte.
Aici intervine și calculul de forțe: avem frecarea care trage avionul înapoi (dar NU de roți, ci DE SUB ROȚI!!) și împingerea generată de elice (sau de motorul cu reacție, tot aia). În clipa în care tracțiunea elicei > frecarea roților, avionul se va mișca accelerat înainte. Dacă tracțiunea elicei < frecarea roților, avionul o ia în spate.
Sunt două principii implicate: compunerea forțelor și conservarea impulsului. Rezultatul e că peste o anumită forță de tracțiune, o ia înainte. De-aia are roți.
Și ca să clarifici tu mai bine, mai fă un desen că eu nu am scanner aici: aceeași schiță, dar din profil. Desenează și acolo forțele, dar ai grijă cum le pui să fie cele corecte.
Hai să facem testul, pe bune.
Aceasta postare a fost editata de ave: 29 January 2008 - 02:59 PM