IlPadrino, la 29 Jan 2008, 09:37, a spus:
Mereu iti zic ca ai dreptate. Si cand masori suta de km a avionului o spui ca o are fata de sol ca e mai simplu asa ca stai comod cu radarul pe sol si o masori. Dar in realitate conteaza suta fata de aer (de multe ori solul si aerul sunt imobile). Ca daca bate vantul din fata cu 100 km de ora si avionul ar fi mers inainte tot cu 100, avionul sta pe loc fata de observatorul de pe sol dar decoleaza frumos, ca orice avion. Fara sa conteze ca are 0 km fata de pamant. Situatia ar fi aproape la fel si daca pamantul s-ar deplasa inainte sau inapoi sub avion.
Avionul se poate afla in situatia pe care o descrii tu, dar nu inceplineste conditiile tehnice de decolare. Chiar daca banda s-ar deplasa cu 2000 km/h in spate si masori ca ar avea aceeasi viteza si un alt punct al rotii dar in sens opus, ai dreptate ca centrul rotii (si implicit avionul) e imobil fata de observatorul terestru. Situatia asta se intampla cand motorul foloseste o forta de tractiune egala doar cu fortele de frecare cu banda, adica un mic procent din cea totala. Viteza benzii e data totusi de un motor extern atasat ei, nu de roata avionului.