IlPadrino, la 30 Jan 2008, 16:01, a spus:
ca sa nu moara subiectul de tot lansez urmatoarea provocare:
figurati fortele de frecare pentru urmatoarele cazuri:
1) in repaus cu rotile direct pe pista
Forța de frecare nu are o direcție anume, fiind frecare statică. Va compensa eventualele forțe aplicate din direcție orizontală asupra avionului.
Citeaza
2) la decolare normala de pe pista
3) la decolare de pe banda care se misca in sens invers
Aici ai frecarea, mai exact doua
http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif : frecarea rotilor cu pista, frecare statica (iarasi nu influenteaza miscarea in planul de rotatie, plan ce include axa longitudinala a avionului sau o paralela la aceasta - intocmai ca la masina) si frecarea de rostogolire din rilmentii / lagarele rotilor. Asta se opune rotirii rotilor, ceea ce duce la o franare destul de redusa, dar totusi franare. Mai exista si rezistanta opusa de aer, care creste cu partratul vitezei fata de aer cand avionul accelereaza. (Deoarece aerul poate fi considerat fix fata de sol, putem spune ca vorbim de vitezaa avionului fata de sol).
Diferenta dintre punctele 2 si 3 este doar viteza de rotatie a rotii. Daca in loc de roti pui patine si pe banda dai cu vaselina, obtii exact acelasi lucru doar ca e vorba de frecare de alunecare nu de rostogolire. Care nici una (sic!) nu depinde de viteza cu care are loc fenomenul (de alunecare sau de rostogolire). Deci nu e nici o diferenta din punct de vedere al rezistentei intre aceste ultime 2 puncte.
Citeaza
Nu vreau linkuri sau poze preluate de pe net. Vreau sketch (cropiu) de mana care sa reflecte modul personal de interpretare al fenomenului
N-am un scanner sa pot pune o schita, dar eventual o pun diseara dupa ce ajung acasa...
Aceasta postare a fost editata de ave: 30 January 2008 - 04:13 PM