bitex, la 28 Jan 2008, 15:45, a spus:
Eu propun sa posteze cineva conditiile concrete pentru care sa discutam (chiar daca nu vor fi cele din experiment), altfel aproape fiecare are dreptate dar pentru alta problema. Pana acum am vazut discutii pentru ambele ipoteze de lucru si de aici apare confuzia.
Pui avionul pe o banda rulanta. Problema apare in acest moment: față de cine măsori viteza avionului? ASTA e cauza a tot ce aberăm noi pe aici. Soluții:
1. Măsori viteza față de BANDĂ. Atunci trebuie să pornești banda DUPĂ ce ai pornit avionul, și intri într-o buclă de reacție pozitivă (crești viteza benzii -> crește frecarea în roți -> crește rezistența la înaintare -> crești tracțiunea motorului -> crești viteza avionului și ciclul se repetă).
2. Măsori viteza față de SOL. Atunci distracția se complică deoarece odată trecut de la forța de frecare statică la forța de frecare de rostogolire (rulmeții roții) trebuie să crești viteza benzii la niște valori la care roata nu e concepută să reziste (tocmai cum spuneai, bitex, că e vorba de o roată TRASĂ nu MOTOARE) deci experimentul nu are sens.
IlPadrino: de fapt problema este pusă prost, pentru că unii (pilotul) măsoară viteza față de AER, iar cei cu covorul o măsoară pe cea față de SOL. Comparația nu este stupidă, este pur și simplu fără nici un sens. Deci nu e mit, e aberație.
Revenind la Bitex: cu rolele alea nu e deloc aberație. Poți înlocui bine mersi covorul tras de Adam (sau cine l-o trage) cu multe-multe role din alea mici-mici-mici (este o metodă matematică, parcă ceva cu limita). Ideea e că acele role înlocuiesc covorul. Am sugerat acel model pentru că este perfect asemănător cu experimentul nostru: roata din față (cea motoare, legată la cutia de viteze) stă pe ASFALT - care asfalt este ALTCEVA decât rolele alea, la fel cum AERUL antrenat de elice este altceva decât COVORUL / BANDA aia trasă cu mașina. Sunt două sisteme de referință diferite, iar principiile sunt aceleași.