motoare racheta procedeu de obtinere
#1
Postat 25 June 2007 - 09:06 AM
combustibil, proportii:
- azotat de potasiu KNO3, 75g
- sulf pulbere 12 g
- carbune de lemn de calitate ( preferabil NU mangal de gratare), eventual carbune medicinal pastile 17-19g
Se mojareaza ( in mojar de portelan ori sticla) separat toate componentele f fin si se cern prin sita de faina. Se amesteca, tot in mojar, cu o spatula de lemn ( sa nu faca scantei!!!). Se usuca bine in strat subtire pe o sursa de caldura fara flacara (ex: calorifer).
Se ia o cantit mica- un varf de cutit-, se pune pe o hartiuta, apoi pe beton si se aprinde, pt proba. Trebuie sa arda violent, fara fasaituri, etc, dar si fara explozie. E posibil sa ceara mici ajustari la cantitatea de carbune ori sulf, functie de calitatea si puritatea materialelor. Se pasteaza in cutii metalice etanse ( de ness, de ex), amestecul e higroscopic.
Pentru motorul propriu-zis: se procura cartuse de vanatoare ( tuburile goale de carton) de cal 20, 16 sau 12, in functie de diametrul dorit pt motor. Se confectioneaza la strung o matrita ( preferabil din bronz-nu produce scantei, dar merge si otel) cu pereti grosi de cca 20 mm, in care tubul intra alunecator. In partea inferioara, un "dop" din acelasi material, cu un stift conic, care va da forma camerei de ardere.
De asemenea, doua pistoane, poansoane, ma rog, imi scapa acum termenul, cu care vom presa combustibilul, de diametre cat diametrul interior al tubului de carton. Pistonul lung are o gaura- se potriveste cu stiftul conic la inceperea umplerii. Pistonul mai scurt, pentru presarea finala.
Amestecul combustibil - bine uscat, fara apa!!- se umecteaza cu eter, cloroform sau alt lichid usor volatil. Se poate si cu alcool, dar asta contine si apa si e greu de uscat apoi. Combustibilul trebuie sa fie umed pentru a putea fi presat. Introduceti treptat combustibil umectat in tub si cu pistoanele presati-l, la inceput cu mana, apoi prin lovire cu un ciocan de lemn, cauciuc, etc. Trebuie sa iasa o kestie de duritatea betonului! http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif Motorul e gata de a fi folosit dupa 2-3 ore (sau zile) de uscare pe calorifer ( depinde ce ati folosit ca umidificator).
Camera de ardere se poate forma si cu un burghiu de 4-mm, e bine sa ajunga cam 3-4 cm in interiorul tubului.
Lasati un spatiu de cca 10-12 mm in partea de sus a tubului, aici se va pune incarcatura pt expulzarea parasutei. Dar asta e alta poveste, si v-o spun numai daca intereseaza pe cineva. La fel, pastrati o cantitate mica de combustibil pentru fabricarea fitilului. Tot...alta poveste!
Daca intampinati dificultati in a proiecta matrita ( elementul cel mai important!), am sa incerc sa va fac o schita, doar sa vad cum se pot atasa poze aici!
Astept comentarii, completari sau eventuale intrebari!
Atentie: nu folositi KClO3 ( clorat de potasiu) sau alti clorati pe post de comburant, pericol de autoaprindere la lovire! La fel, NU zahar!!!!( cum am vazut ca recomanda cineva pe forum)
#2
Postat 25 June 2007 - 09:21 AM
Intereseaza, ca orice amanunt conteaza...
Important e faptul ca iti place sa scrii ce si cum se poate face. Sper sa nu te opresti doar la asta. Si continua cu restul ideilor, ca nu strica sa le avem scoase la suprafata...
Spor la treaba!
Telefon: 0721 385365
#3
Postat 25 June 2007 - 11:06 AM
vad ca foarte multi folosesc termenul "camera de ardere" gresit (dupa parerea mea). camera de ardere e practic corpul motorului.
acea gaura (conica, cilindrica, stelata, etc.) se numeste miez (core-in engleza)
gresesc cumva?
Dex
#4
Postat 25 June 2007 - 11:11 AM
Dexter_Jr, la 25 Jun 2007, 12:06, a spus:
gresesc cumva?
Dex
E corect "camera de ardere"!
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 25 June 2007 - 07:53 PM
Cu rabdare si ciocan.
#5
Postat 25 June 2007 - 04:28 PM
Marinaru, la 25 Jun 2007, 11:11, a spus:
Dexter_Jr, la 25 Jun 2007, 12:06, a spus:
vad ca foarte multi folosesc termenul "camera de ardere" gresit (dupa parerea mea). camera de ardere e practic corpul motorului.
acea gaura (conica, cilindrica, stelata, etc.) se numeste miez (core-in engleza)
gresesc cumva?
Dex
E corect "camera de ardere"!
Daca am un baton de combustibil ce arde pe toate suprafetele (neinhibat) care este camera de ardere?
MIG-29
#7
Postat 25 June 2007 - 08:04 PM
Ce conteaza e ca se pot face motoare performante ( am castigat premii frumoase ca ...pionier!) cu mijloace la indemana tuturor, si nu uitati ca un hobby trebuie sustinut, pe langa pasiune si daruire, si cu bani. Cu cat mai putini, cu atat mai bine, iar satisfactia de a face cu mana ta o kestie competitiva e fenomenala, nu te mai simti frustrat in fata celor cu bani multi si fantezie/talent limitate http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif
Evident, tehnologia a facut salturi extraordinare, dar sa nu uitam de unde s-a plecat. Invatarea, fiind inscrisa in legile firii omenesti, e cu atat mai temeinica cu cat o luam gradual. De la simplu la complex. Recomand tuturor incepatorilor in ale rachetomodelismului sa construiasca si sa experimenteze si asemenea motoare simple si ieftine. Prin cl a IX-a, am construit un model la scara al Apollo 17, cu trei trepte, propulsat de asemenea motoare in baterie ( 5+3+1), dupa o idee proprie. Nu stiu le ce inaltime a ajuns, nu puteam masura pe atunci, dar am gasit treapta a treia la o distanta de 7-8 km de locul de lansare ( a contribuit si vantul, la parasuta...). Nu va hazardati de la inceput sa folositi asemenea motoare in baterie, e o adevarata aventura sa le faci identice si mai ales sa le sincronizezi aprinderea/arderea, dar e o provocare, nu? :(
#8
Postat 25 June 2007 - 08:07 PM
Se merge un pic prea departe, nu e cazul sa comparam un motor cu ardere cilindrica pe toate suprafetele cu un cartus de vanatoare in care se indeasa pulbere. Termenul acela de “camera de ardere†a fost ceva uzual, folosit impropriu desigur dar inteles de toata lumea si se potrivea perfect scopului pentru care era folosit. Sunt multe astfel de situatii in limbajul tehnic sau in viata de zi cu zi.
Chiar daca o intoarcere la tehnica de batut motoare de acum 40 ani pare un pic deplasata, se poate totusi aplica si azi fara nici o modificare, rezultand motoare care pot fi folosite fara probleme dar si fara pretentii de performanta sau calitate. E un plus de experienta, o baza pe care se poate cladi dar si un semn ca au trecut 40 ani cam degeaba.
Cateva completari totusi: camera aceea de ardere trebuie facuta mai scurta la inceput, pentru probe, lungita apoi cu burghiul (incet si cu f.mare atentie aici, au fost accidente serioase) sau se fac mai mlte pastile cu varfuri de diferite lungimi.
Apoi veti vedea ca tabla aceea se poate scoate, hartia si tabla dinauntru de asemenea si pot fi inlocuite cu alta hartie mai densa care prin batere formeaza un ajutaj corect cu sectiunea critica mai mica.
De asemenea e necesar un capac din carton de 1-2 mm grosime, gaurit la mijloc si bine lipit de tub care separa “camera de ardere†de pulberea de catapultare.
Tubul acela rezista pana la cca 3 secunde de ardere, de multe ori se ardea complet (dupa incetarea functionarii). Pentru siguranta se poate suplimenta grosimea cu un strat sau 2 de hartie mai groasa carton sau fibre.
Asa cum e descris, procedeul de obtinere a BP nu va conduce in nici un caz la viteza de ardere mare si reziduuri putine. Poate ramane asa la inceput.
#9
Postat 25 June 2007 - 08:29 PM
Deci: luati cateva grame ( cam o lingura) de combustibil ce tocmai l-ati facut si amestecati-l cu putina apa intr-un paharel, pana obtineti o pasta de consistenta uleiului/smantanii moi. Adaugati cateva picaturi de guma arabica ( guma de lipit), sper ca se mai gaseste prin librarii. Daca nu, cred ca merge si cu aracet. Guma de lipit, pe langa faptul ca intareste compozitia pe fitil, regleaza si viteza de ardere ( cu cat mai multa, cu atat arde mai lent).
Luati o sfoara de bumbac 100% ( din cea pentru ambalat, impletita in 3), desfaceti-o in cate 3 fire de cca 1 m lungime. Scufundati-o in pasta de mai sus, agitati bine cu un creion si trageti incet de ea, astfel incat sa iasa din pahar cat mai uniform incarcata cu pasta. Puneti la uscat atarnata la aer. Dupa uscare, taiati in bucatele de 12-15 cm, trebuie sa fie relativ rigide si ard frumos, cu cca 1cm/s. Se pastreaza drepte intr-un penar etans. Cum am zis, trebuie ceva experimente pana gasiti proportia de apa/combustibil si lipici, dar merita.
Puteti face si o mica smecherie: exista niste tuburi de plastic termocontractile, ( ca si cele de pe baterii, dar mai mici in diametru, cca 4-5 mm), cred ca pe la pescari. Introduceti fitilul in asa ceva, incalziti usor cu un uscator de par (atentie sa nu ia foc!) si obtineti un fitil imun la cate o ploicica rebela...
#10
Postat 25 June 2007 - 09:33 PM
Materiale:
-praf de pusca(pulbere fina)
-ata de bumbac groasa
-lipici pentru hartie transparent pe baza de apa(se gaseste la aproape orice magazin,sub forma unui tub lung)
-o cutie de la film cu capac(din ala in care se pune filmul de la aparatu de facut poze)
-vas de amestecat praful de pusca cu lipiciul
Procedeu:
1.Se amesteca prafu de pusca cu lipici pana devine o pasta omogena,ca si smantana.
2.Se agata cam 1 m de ata de bumbac, de ceva sa atarne in jos
3.In cutie se da gaura pe misloc in capac si in cutie
4.Se introduce ata prin capac si cutie
5.Seintroduce amestecu facut inainte in cutie
6.Se inchide capacul ,si duce cutia pe sfoara pana sus
7.Se rasuceste ata (ii ata impletita din mai multe fire) intr-o parte pentru a se desface
8.Se trage incet cutia pana la capatul fitilului de vreo 4 ori dupa care se aduce inapoi sus
9.Se lasa ata sa se rasuceasca la loc
10.Se trage cutia pana jos si se scoate de pe fitil
11.Se lasa la uscat cam 12 ore ca sa fie uscate complet
Cam cate fitile am facut intr-o juma de ora azi(scuzati dezordinea ):
Imagini atasate
#11
Postat 25 June 2007 - 09:49 PM
http://www.youtube.c...h?v=k8z--aPU1pc
Caracteristici:
Combustibil :praf de pusca
Dimensiuni:-ID:2 cm
-OD:2,6 cm
-lugime:8 cm
-diam sectiune critica:6 mm
Aceasta postare a fost editata de Tza rocket: 25 June 2007 - 09:52 PM
#12
Postat 25 June 2007 - 11:33 PM
teacher64, la 25 Jun 2007, 20:29, a spus:
si cand ai pus chibritu' pe el a si plecat racheta...ai auzit de quickmatch? ala e exact acceasi treaba numai ca se baga in tub de hartie... ia un fitil si pune-l intr-un simplu pai de baut sa vezi ca arde aproape instant...
Dex
#13
Postat 26 June 2007 - 05:57 AM
Citeaza
Gaura aceea de 6 mm mi se pare enorma pentru diametrul motorului. Poate ca asa se potriveste cel mai bine la “camera†ta sau la modul cum faci motorul. Ceea ce am vazut la alte motoare de dimensiuni comparabile nu trece de 2,5 sau 3 mm, deci sectiune de peste 4 ori mai mica.
Din film nu se vede mai nimic, poate ar fi mai bune cateva fotografii. Jetul pare cam subtire pentru diam motorului (cam 35-40 grame de comb. banuiesc). Nu am alt exemplu acuma decat tot din secventele (nr 2 si 3) din filmul rachetei cu boostere, motorul acela are 18 mm interior si 40 mm lungimea batonului de comb, deci mai mic ca al tau, scoate un jet respectabil.
Nu stiu ce poate demonstra un racheto-bat, mai bine cu motorul in pamant, macar vezi jetul, altfel e ceva extrem de stupid si inutil, sare ceva in sus, nu prea stii incotro si cum. E asa de greu de facut o racheta mica, f. solida, cu care sa se poata testa comparativ cateva motoare ? Cu asta a mers mai sus, cu celalalt a plecat mai incet, etc.
Uite ce este, zii ce-ti trebuie, poate varfuri, balsa sau ale materiale marunte, iti dau eu pe gratis.
Apoi toata discutia asta inutila despre fitil (stiti ca sunt categoric contra lor), din momentul in care-i dai foc si pana pleaca racheta nu ai nici un control, poate se rastoarna si pleaca orizontal, asa cum ti s-a intamplat, poate intervine ceva sau cineva (copil, animal, etc, nu vei putea intotdeauna sa lansezi de unul singur, vei dori sa « iesi in lume ») si atunci te-ai ars.
In plus, fitilele ard cu viteze f. diferite in functie de conditii, se mai opresc din ars cand ajung la sectiunea critica (desi la gauroaie de 6 mm nu prea cred...), e f. riscant de mers inapoi la racheta, scos fitilul la care-i mai arde mocnit miezul de bumbac. Nu ati patit voi, au patit-o altii inaintea voastra si s-au vindecat definitiv de fitile cu bumbac si pulbere.
Nu e asa mare lucru o baterie si cateva fire care permit control deplin asupra lansarii si o pozitie confortabila la distanta. Si amorse electrice se pot face repede, intr-un ceas ai vreo 10, problema e: ai 10 motoare ptr. ele?
#15
Postat 26 June 2007 - 07:29 AM
Racheta pentru motor nu am avut facuta si noah,asta e.
PS:nu uita de balsa.
#16
Postat 26 June 2007 - 07:47 AM
Dexter_Jr, la 25 Jun 2007, 23:33, a spus:
Dex
Dex, am impresia ca ai chef de mistocareala :D Ai dreptate, pui fitilul intr-un tub si se aprinde aproape instantaneu. Stii si de ce?! Gazele arse ( si fierbinti, ca asa-i natura lor... :huh: ) ies cu presiune pe unde pot. Si pe unde pot? pai, de exemplu, printre fitil si tubul tau. C-o fi pai de plastic, ca-i din hartie, ma rog... acum, calde fiind ( gazele), ce sa faca si ele? Aprind restul de combustibil din zona... si iaca quick-match-ul tau. Daca citesti atent, am zis "tub termocontractil". Asta se muleaza binisor pe fitil si nu prea lasa aerul fierbinte sa circule cum vrea muschii lui. Cu conditia sa ai un fitil relativ neted. Merge si cu spray de vopsea, cand ma gandesc bine, ba chiar ar merita o incercare, ( aviz Tza rocket!!) va rog s-o faceti, cei care aveti o bucata de fitil la indemana, eu nu ma apuc de lucru pentru atata.
Liviu: ai dreptate, un dispozitiv electric e mult mai sigur si chiar mai usor de facut, dar unde-i adrenalina si sentimentul ca "participi" la ce se intampla? :D Un hobby trebuie alimentat si cu asa ceva, ba chiar cu mici "intamplari" , altfel...se stinge! Daca sunteti curiosi, am si eu cateva povestioare de pe cand eram copil, si ar fi un bun exemplu despre cum NU TREBUIE sa faci rachetomodelism!
#17
Postat 26 June 2007 - 08:40 AM
cat despre aia cu tubul termocontractil stiu cum e, stiu cum se muleaza dar nu poti fi sigur 100% ca nu cumva a ramas undeva un pic de aer, plus ca fitilul trebuie sa fie foarte neted. pe langa asta tubul ala e si gros, arde prost si rigidizeaza fitilul... cel mai simplu treci fitilul printr-o baie cu nitrolac si gata...
cat despre adrenalina aia...aprinde tu un motor cu carcasa metalica, care genereaza peste 1500N. sau se stinge fitilul "la intrare"...mergi si scoate-l... mult mai bine cu capsa
Nu zic ca si eu am patit-o de 2 ori pana acum sa am capsa defecta in motor si cand o scoti iti creste pulsu cu 200%...
Tza... del a liviu cam greu cu blasa...din Canada e cale lunga...iti zic eu pe ym de unde sa cumperi
Dex
#18
Postat 26 June 2007 - 06:28 PM
Este o ocazie si atat. Altfel intr-adevar, costurile cu posta sunt mari, am trimis acum vreo 2 ani un colet de vreun kil jumate si am platit 42 de dolari, iar ptr o singura hartie (certif. nastere) in plic la Expres am dat 110.
Daca ati putea sa veniti si voi acolo ptr o zi sau doua (de obicei in ultima zi sunt machetele mari, deci e ceva de vazut) eventual se poate face rost de cateva motoare, din pacate nu este altceva mai mult in Ro. Eu am propus si organizat acum cativa ani la unul din concursurile din Ro (“cupeâ€) o proba de rachete mai mari, distractive sau experimentale, a iesit bine adica au fost vreo 7-8 concurenti si zboruri spectaculoase cu motoare pana la 160 Ns.
(Complet of topic..)
#20
Postat 26 June 2007 - 08:47 PM
Societatea a mai evoluat si poate ca cei mai multi de aici ar vrea sa incerce a tine pasul cu ea, folosind experienta din trecut dar fara sa se intoarca la ea. E poate util sau interesant sa stie cum mergea Trabantul dar ma indoiesc ca tinerii de azi l-ar prefera chiar si unui Logan.
Scrieti-mi pe MI.
#22
Postat 27 June 2007 - 12:13 PM
Dexter_Jr, la 27 Jun 2007, 12:09, a spus:
la un motor cu combustibil lichid care-i camera de ardere? sau poate se face vreun vortex acolo... :lol:
E volumul ce cuprinde injectoarele de oxidant si carburant!!! Daca vrei documentatie, am si pentru asta!!! :o
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 27 June 2007 - 12:15 PM
Cu rabdare si ciocan.
#24
Postat 27 June 2007 - 12:49 PM
Marinaru, la 27 Jun 2007, 12:13, a spus:
Dexter_Jr, la 27 Jun 2007, 12:09, a spus:
la un motor cu combustibil lichid care-i camera de ardere? sau poate se face vreun vortex acolo... :lol:
E volumul ce cuprinde injectoarele de oxidant si carburant!!! Daca vrei documentatie, am si pentru asta!!! :o
Exista o infinitate de volume care satisfac definita ta. Si universul e un volum ce cuprinde injectoarele de carburant si oxidant.
Prin urmare definitia ta restrictioneaza doar ca minim volumul posibil al camerei de ardere.
Corect este camera de ardere a unui motor racheta cu combustibil lichid este volumul in care are loc combustia gazelor si este delimitata de existenta a doua faze:
1.) amestecul componentelor - definit de timpul trg- de ramanere in camera de ardere
2.) volumul in care are loc ardere- vezi lungime caracteristica a camerei de ardere a motoarelor racheta cu comb lichid- aceasta lungime fiind parametrul principal ce-ti delimiteaza de fapt volumul camerei de ardere 9depinde de tipul de carburant+oxidant folosit).
Punand astea cap la cap rezulta ca de fapt camera de ardere este portiunea cilindrica (sferica etc.) in care are loc ardere plus fractiune din sectiunea convergenta a ajutajului. Lucru ce cuprinde bineinteles si injectoarele de carburant (mai rar vezi injectoare puse-n conu rachetei, nu-i asa?)
#25
Postat 27 June 2007 - 01:15 PM
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 27 June 2007 - 01:17 PM
Cu rabdare si ciocan.
#26
Postat 27 June 2007 - 01:20 PM
Dexter_Jr, la 27 Jun 2007, 13:49, a spus:
Gaze in cazul motoarelor se numesc doar produsele de ardere!!!! Confuzia e enorma!...In cazul motoarelor cu propelant lichid (din discutie), exista amestec de carburant si oxidant pe care le amesteci in anumite rapoarte!!! (acestea pot fi pulverizate, dar starea de agregare a lor putand fi in continuare lichida, nu musai gazoasa!!!!)
Personal evit sa folsesc chiar sablonul de "gaze de ardere", mai corect consider eu fiind "produsele de ardere"
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 27 June 2007 - 01:41 PM
Cu rabdare si ciocan.
#27
Postat 27 June 2007 - 01:31 PM
Marinaru, la 27 Jun 2007, 13:20, a spus:
recte: carburant si comburant
valabil si la propelant solid. Ex: azotatul de potasiu (in cazul combustibilului solid) este ala care da oxigenul pt oxidare, adicatelea el este comburantul, el oxideaza restul componentilor, azotatul reducandu-se (oxido-reducere)
oxido-reducere: oxidare - reducere adica unu' da electroni altu' cere (adica primeste)
buruburu...
deci amestecurile astea ard si in spatiu (cosmic) unde nu avem oxigen..
Aceasta postare a fost editata de IlPadrino: 27 June 2007 - 03:29 PM
0728.26.93.19
#29
Postat 27 June 2007 - 04:18 PM
Marinaru, la 27 Jun 2007, 13:20, a spus:
Dexter_Jr, la 27 Jun 2007, 13:49, a spus:
Gaze in cazul motoarelor se numesc doar produsele de ardere!!!! Confuzia e enorma!...In cazul motoarelor cu propelant lichid (din discutie), exista amestec de carburant si oxidant pe care le amesteci in anumite rapoarte!!! (acestea pot fi pulverizate, dar starea de agregare a lor putand fi in continuare lichida, nu musai gazoasa!!!!)
Personal evit sa folsesc chiar sablonul de "gaze de ardere", mai corect consider eu fiind "produsele de ardere"
Concluzie: camera de ardere este de fapt carcasa motorului-noi discutand despre volumul camerei de ardere si nu despre "functioneaza sau nu motorul in spatiul cosmic?"- pentru a doua problema infiintam sectiunea- visatorii vechi...
Daca ai face calculul folosind volumul core-ului... ma indoiesc c-ai mai obtine presiunile estimate. Pentru detalii trimitem si noi documentatie :lol:
Dex & MIG-29
#30
Postat 29 June 2007 - 06:08 PM
O sa fie un concurs de rachetoplane RC in Bucuresti, aerodromul Clinceni, pe 15 iulie si nu am motoare.
Hai, treaca de la mine, sa traiti oricum!
Io le zbor pentru popor!
Schaum vor dem Mund,
Und Papier fuer der Fund!