Bujie la temperatura constanta. Se poate?
#1
Postat 03 December 2006 - 09:37 PM
Cred ca o solutie eleganta ar fi montajul care mentine firul pentru taiat polistiren la temperatura constanta. Ma refer la montajul descoperit de PavCostel in RET. Se bazeaza pe masurarea rezistentei firului ce variaza o data cu temperartura.
Reusim sa gasim si sa adaptam schema?
#2
Postat 03 December 2006 - 09:45 PM
Era in alternativ, iar executia se facea cu triac. Deci pica.
Se poate face cu PIC, tehnic vorbind realizabil, dar va rog, spuneti-mi si mie UN SINGUR avantaj al acestei scheme.
Cu stima,
Costel
#3
Postat 03 December 2006 - 09:50 PM
pavcostel, la 3 Dec 2006, 22:45, a spus:
Cu stima,
Costel
Menajeaza bujia!...bunaoara, bateria o aduce la o anumita temperatura iar dupa pornire, daca nu e debransat, motorul supraincalzeste bujia...dupa indepartarea alimentarii bujiei, temperatura acesteia scade, ramanand la temperatura de functionare nominala, deci pentru ce trebuie sa o supraincalzesti si sa risti chiar sa se arda?...zic si eu! Un alt motiv ar fi cresterea randamentului montajului electronic: adica, daca tot nu mai alimenteaza bujia, acumulatorul nu traieste si el mai mult? Parca RED discutase asa ceva pe forum in timpuri indepartate, dar nu am regasit subiectul...foarte posibil sa fie din perioada hakerita!
Scula exista undeva pe piatza, nu e idee proprie! Probabil acum vor aparea cei care spun ca de o viata ei pornesc cu power panel standard sau acumulator si ca e deajuns...nici nu neg asa ceva. E vorba de o discutie pur tehnica!
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 03 December 2006 - 10:12 PM
Cu rabdare si ciocan.
#4
Postat 03 December 2006 - 09:54 PM
1: - la ce temperatura incalzeste bujia Power Panelul cam stim.
2: - la ce temperatura o incalzeste motorul in 30 secunde? Vara? Iarna? Cat se traduce in Ohmi aceasta diferenta de temperatura?
Apoi putem afirma cele din postul anterior, cu sentimentul sigurantei.
Costel
#5
Postat 03 December 2006 - 09:59 PM
pavcostel, la 3 Dec 2006, 22:54, a spus:
1: - la ce temperatura incalzeste bujia Power Panelul cam stim.
vara-iarna?...pai inmultesti cu doi si cam atat adauga motorul, ca e variatie liniara in domeniul conductorilor!
Cu rabdare si ciocan.
#6
Postat 03 December 2006 - 10:05 PM
Deci noi ar trebui sa alimentam bujia tot in alternativ la maximum 1,5V (efectivi). Comanda o putem face cu o punte de tranzistoare obisnuite sau FET-uri.
Frumusetea este ca putem afisa real time valoarea temperaturii bujiei.
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 04 December 2006 - 03:07 AM
#7
Postat 03 December 2006 - 11:06 PM
Aceasta postare a fost editata de Calu2: 03 December 2006 - 11:07 PM
#9
Postat 04 December 2006 - 09:24 AM
(in mod similar, noi nu folosim preincalzitoare la carburant sau rotile umplute cu azot, sa n-aiba compensator barometric)
Aceasta postare a fost editata de vlad1: 04 December 2006 - 09:26 AM
#11
Postat 04 December 2006 - 01:22 PM
Acum, majoritatea Power Panelurilor sunt PWM, cu mos sau bipolar. Eu spun ca se poate face, tehnic vorbind, dar inca NU AM VAZUT un singur argument viabil PENTRU, ci doar comentarii de la Calu2 si Vlad1, care sustin oarecum ce am spus si eu: CE avantaje aduce? Practic, se obtine ceva? Merita? Personal am destule de facut, iar de amorul artei nu ma apuc de asa ceva, desi este posibil tehnic.
Cu stima,
Costel
#12
Postat 04 December 2006 - 03:20 PM
1. Se reduce numarul bujiilor arse prin menajarea filamentul bujiei din momentul pornirii motorului pana la extragerea fisei.
2. O eventuala mica economie de curent.
De asemanea, un astfel de sistem ar putea indica o bujie innecata (ce prezinta o rezistenta a filmentului mai mica), lucru util pentru cei ce pornesc motoarele fara demaror, adica "manual" :-), (aici s-ar face o economie importanta de efort si de bataturi). Dar pentru asta exista si solutii mai simple.
#13
Postat 04 December 2006 - 05:35 PM
Dupa parerea mea, este posibila tehnic, dar complet inutila practic la nivelul meu de incepator un asemenea gadget.
Cu stima,
Costel
#14
Postat 04 December 2006 - 05:40 PM
mult mai interesant mi s-ar parea un sistem care sa-mi tina bujia alimentata cand motorul e la relanti sau e inca rece,ca sa fiu sigur ca nu se opreste,si sa decupleze alimentarea cand urc in turatie.am vazut aceste sisteme facute industrial,se folosesc in special la motoarele in 4T (desi nu e nevoie),dar mananca o celula R6 la un zbor...
adica reglajul acestui device ,la ce turatie sa dea/sa scoata curentul in/din bujie e doar o gluma.chestia aia tinea bujia alimentata tot timpul zborului.
Citeaza
2. O eventuala mica economie de curent.
in cazul nostru
1.se reduce numarul modelelelor distruse datorita opririi motorului in pozitii critice de zbor din cauza bujiei
2.o eventuala mica economie de bani.(model intreg ,bujie schimbata mai des)
cat costa o bujie ,cat costa un model?
#15
Postat 04 December 2006 - 06:08 PM
Silviu ,
Problema mea cu celula r6 a fost rezolvata la un moment dat. Era un Nimh de 2500 care se consuma foarte repede. Am pus un NICD de 3300 si tinea mai multe zile.
Totusi am renuntat la glow ( nu stiu cum sa ii zic in romaneste) pentru ca imi aducea 200 de g in plus la model ( celula era foarte grea). La un model de 2.7 kg se simte mai ales daca esti la limita. In rest am fost multumit de scula si nu mi-a ars nico bujie. In schimb bujia s-a ars dupa fro 15 de zboruri dupa ce am scos glow-ul.
Io il setasem sa tina aprinsa bujia pana pe la 15 % din gaz.
daca motorul e reglat prost sau combustibilul nasol sau prea umed sau prea cald sau prea frig.. tot se opreste.. nu asa des dar tot se opreste.
#16
Postat 04 December 2006 - 06:11 PM
doua celule SC.
Cam 3 ore autonomie efectiva.
Greutate 2*55g + 15grame placuta cu mufe,fire,etc.
Setabil la repriza si la 1/2 cursa, throttle-cut.
Tensiune la alegere,1,6-1,2V pe bujie.
Dar asta e alta poveste, si nu am decoperit eu apa calda.
Cu google, "Glow" sau "GlowSL." Mai departe, fiecare e pe cont propriu, in alt subiect.
Cu stima,
Costel
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 04 December 2006 - 06:13 PM
#17
Postat 04 December 2006 - 06:12 PM
Eu ma gandeam ca un consum mai mare de energie (curent, tensiune, relativ la o valoare de referinta) ar putea indica innecarea unei bujii, de altfel eu foloseam un ampermetru in serie cu acumulatorul pentru a ma asigura de continuitatea filamentului si pentru a-mi indica momentul innecarii acestuia (variatia rezistentei nu e foarte mare, aprox. 10%). La momentul respectiv nu prerea se purtau power pannel-urile :-).
@SILVIU66: Da, inca doua motive, problema cu motoarele in 4T care folosesc incalzirea electrica a filamentului in timpul zborului e ca indiferent de sistem, in cazul pierderii continuitatii filamentului nu mai e nimic de facut...
#18
Postat 04 December 2006 - 06:17 PM
1. ai si nu ai dreptate... La panelurile actuale, nu se mai prevede protectie la scurt pe iesire. De ce? pentru ca rezistivitatea firelor de la bujie e comparabila cu rezistenta filamentului. Astfel, pe ampermetru, (ferice cine-l are si-l foloseste!), diferenta de consum e foarte mica, poate fi diagnosticata ca o scadere a tensiunii bateriei. Asa ca ne putem pacali usor...
2. Aici ai dreptate. Dar cata vreme e intreg, al lui Zodel scotea 10rpm, cred, fara sa se opreasca.
Cu stima,
Costel
#19
Postat 04 December 2006 - 06:32 PM
1. Dar de ce sa mai folosim alimentarea de bujie a power pannel-ul?
Un astfel de sistem ar avea nevoie de ceva mai mult decat cei 1,2V pe care-i da iesirea de bujie a power pannel-ul (pentru partea de electronica ar fi nevoie de o tensiune stabilizata de ordinul a 5V).
#20
Postat 04 December 2006 - 06:35 PM
Nu inteleg...
Pai daca e power panel de firma, e una. Daca e manufacturat, poti sa faci multe! Tensiunea de bujie intre 1,2V-2V, adaugi un charger de pack receptie, terst servo, alte gadget-uri.Dupa necesitati si dorinte, cum vrea Marinaru - temperatura constanta!
:lol:
Cu stima,
Costel
#21
Postat 04 December 2006 - 06:45 PM
Din pacate de manufactura oricum nu se scapa, ideea e ca un astfel de sistem te scapa eventual de power pannel :-).
Problema e cum se justifica munca, aici il voi cita pe marinarul: "de ce nu?...se justifica efortul sa faci modelism?...dupa aceiasi logica!"
#22
Postat 04 December 2006 - 06:59 PM
Citeaza
Da, se justifica! Dar sa faci un model 1:1 ca sa-l zbori RC se justifica? Asta ar fi gradul de comparatie dupa mine!
Eu nu-i gasesc nici un avantaj real, parerea mea!
Costel
#25
Postat 04 December 2006 - 09:23 PM
Faptul ca are pompa de combustibil incorporat, automat de incarcare a acumulatorului "seringii" cu care unii isi pornesc motoarele sau regulator de tensiune pentru incarcarea acumulatorului de 12V care il deserveste, au fost doar plusuri la functia lui principala de a incinge bujia inteligent. Reglajul este cu un circuit MosFet care asigura alimentarea optima pentru orice tip de bujie. Variatiile curentului sunt semnificative! Pentru un motor OS FX91 cu bujie A5, curentul cu bujia uscata este aprox. 1 - 1,5A in functie de temperatura cilindrului. Daca este inecat, curentul ajunge pe la 4A. Nu trebuie stiinta prea mare sa iti dai seama la orice tip de motor ( ca doar am si doua de 7,5 ) care este curentul la care va porni sigur la prima pala. La OS cand, curentul creste pe la 2,5-3A, motorul va porni cu siguranta la urmatoarea incercare.
Am pornit motoare de toate felurile si toate dimensiunile, foarte usor am observat bujii arse sau scurtcircuitate si poti observa cat de mult scade curentul in momentul in care motorul intra in regim normal de functionare la temperaturi mai scazute, atunci poti decupla fisa de pe bujie.
Ca am de carat o baterie de 12V 7Ah dupa mine? Care-i problema? De acolo alimetez evident starterul electric, dremelul pentru mici reparatii, mini letconul de 12V pentru interventii in cazuri disperate sau chiar incarcarea acumulatorului de receptie dupa prea multe zboruri, cand ma lasa nevasta fara masina... :lol:
Eu zic ca merita investitia!
#26
Postat 04 December 2006 - 09:27 PM
Imagini atasate
#27
Postat 04 December 2006 - 09:39 PM
Electronica respectiva mentine constanta temperatura la o statie de lipit .Temperatura este de aproximaiv 320 gradeCsi o mentine cu precizie foarte buna.Principiul, este destul de simplu.Masor rezistenta electrica pe intervale de timp foarte scurte a elementului de incalzire.
Elementului de incalzire ii variaza rezistenta cu temperatura.In urma masuratorii cu operationalul din microcontroller decid daca trebuie sa incalzesc rezistenta la 24 volti sau nu trebuie, timp in care execut o noua masuratoare.Pentru precizie masuratoarea se face alimentand rezistenta la +5volti.
In felul acesta inertia termica este foarte redusa iar lipiturile ies foarte frumoase. Nu necesita un element in plus care sa monitorizeze temperatura varfului de lipit, care desigur ar fi introdus o inertie termica destul de mare.
Cu niste modificari destul de mici cred ca ar putea merge bine si la o bujie de modelism.
Albastru
Imagini atasate
#28
Postat 04 December 2006 - 10:10 PM
Mentinearea bujiei la temperatura constanta este cat se poate de fezabila, iar cel mai practic lucru este sa se adapteze o schema de regulator ce controleaza temperatura pistoalelor de lipit.
O schema cu detalii v-o poate da doar cine chiar a facut asa ceva, sa se dea detalii fara sa se fi facut ceva ar fi doar aberatii.
O idee mai trasnita pare cea a lui Silviu, sa se mentina temperatura bujiei constanta in timpul functionarii modelului. Dar cum cred ca temperatura in cilindru e mai mare ca temperatura dorita a bujiei.... cel mai practic lucru ar fi doar sa se incalzeasca bujia cand se raceste.... daca asa ceva se poate intampla in timpul zborului.
Happy landings :D
Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 04 December 2006 - 10:11 PM
#29
Postat 06 December 2006 - 02:12 AM
La bujia noastra ar fi inca un avantaj. Imi cer scuze ca ma repet dar cred ca nu am explicat prima data clar.
Putem afisa valoarea medie a temperaturii filamentului bujiei. Deci o informatie aproximativa de ce se petrece in motor.....zic si eu. Daca Marinarul a intuit el ceva inseamna ca trebuie privita problema cu seriozitate. Este vocea experientei.
De aici nu mai este decat un pas ca sa alimentam bujia tot timpul. Mi se pare excelent.
PS. Zozo ce model exact de power panel folosesti? Toate alimenteaza inteligent bujia? Chiar vreau sa-mi cumpar unul si mi-ar prinde bine un sfat. Multumesc. Eu credeam ca este doar un banal stabilizator de tensiune.
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 06 December 2006 - 04:23 AM
#30
Postat 06 December 2006 - 08:29 AM
albastru, la 4 Dec 2006, 21:39, a spus:
Electronica respectiva mentine constanta temperatura la o statie de lipit . ...
Eleganta solutia ! :angry:
Masuratoarea fiind facuta chiar pe elementu' activ, si cu o frecventa ridicata masoara temperatura reala a rezistentei. Mai ramane in discutie problema transferului termic intre rezistenta si varfu' metalic.
Acu' daca pui varfu' de lipit pe o masa mai mare, care preia brusc caldura varfului, tre' un pic de putere sa compenseze ... disiparea cu pricina. Da' ma gandesc ca folosesti bijuteria aia, pe la smd-uri si alte ... lucruri mici, nu ?
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal