variator de tensiune pt. mot. cc schema pentru variator tensiune
#1
Postat 19 September 2006 - 11:48 AM
Va rog sa ma ajutati sa gasesc (am incercat dar fara rezultat...) o schema pentru un variator de tensiune pentru alimentarea unui mot. de cc la 24V. Este un motor pentru stergator de parbriz de la un camion (sau poate pentru altceva) si vreau sa il fac sa se roteasca cu diferite viteze. Nu stiu ce putere are, dar am masurat curentul (cu rotorul aproape blocat) si este de cca. 8A. Cred ca nu m-am inselat.
Exista cumva montaje gata facute?
As putea folosi un regulator de turatie de la o bormasina cu care sa alimentez redresorul pentru motorul meu si daca da unde gasesc o schema pentru asta sau un montaj gata facut?
Multumesc anticipat
#4
Postat 19 September 2006 - 03:16 PM
ipsihi, la 19 Sep 2006, 12:57, a spus:
Va actiona un circular pentru lemn (scandura are maxim 10-12 mm grosime) cu care vreau sa tai baghete ( mai groase sau mai subtiri). Pentru asta am diverse panze, cu diverse diametre si diverse grosimi. Totodata poate fi si slefuitor cu banda.
#5
Postat 19 September 2006 - 04:45 PM
Pe Conrad -Franta, la "Notices" (pe linia de comenzi din partea de sus a paginii) poti cauta informatii suplimentare despre modulele 192287 sau 191507 (sint acelasi lucru) si ti se deschide o pagina de unde poti downloada in format pdf, in diverse limbi (germana, franceza, maghiara si altele mai putin utile) o schema buna pentru un controler ce functioneaza de la 12 la 24 V si debiteaza max 10A. Piesele de baza sint un 555, un tranzistor mosfet si doua amplificatoare operationale.
Este un controler tip "in comutatie", deci cu pierderi mici la viteze mici.
pun linkul paginii cu documentele pentru 192287 http://www1.produktinfo.conrad.com/cgi-bin...&ins=&x=52&y=11 sperind sa mearga. Daca nu, iti pot trimite pdf-ul pe o adresa de mail (are 600k). Doar sa specifici limba germana sau franceza.
O sa urmaresc cu interes progresul lucrarii tale caci acelasi lucru l-am inceput si eu. Doar ca eu ma gindeam la un motor mai puternic, direct pe 220V, cu carbuni, luat de la un robot de bucatarie Moulinex ce a sucombat prematur.
ultima editare: Din pacate la Conex n-am gasit nici kit nici modul gata asamblat pentru ce-ti trebuie tie.
Aceasta postare a fost editata de navigator: 19 September 2006 - 04:59 PM
#9
Postat 20 September 2006 - 07:30 AM
Sir_Vaska, la 20 Sep 2006, 05:28, a spus:
Multumesc Sir_Vaska
Intr-adevar este mai simpla schema, dar eu nu stiu sa recalculez valorile pieselor. Daca m-ar ajuta cineva...
Bafta!
#11
Postat 20 September 2006 - 09:40 AM
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#12
Postat 20 September 2006 - 10:02 AM
Te ducu in targ si cumperi un transformator care tre sa arate cam de dimensiunea unui borcan de 800 sau mai maricel. Duapa asta te uiti. cand ai vazut unul te apleci la el si te uiti ce tensiuni sre el peacolo si ce sarma.
Trebuie sa aiba sarma din secundar de cel putin 2.5-3mm diametru. Altfel te ridici si pleci mai departe.
Daca e cat un borcan de 800 si are sarma de 2.5-3mm atunci e cam ce-ti trebuie. Daca infasurarea lui da afara 24V alternativ e ok.
Din transformatorul ala scoti niste prize. Dai izolatia de carton laoparte ca sa ajungi la spire si zgarii putin emailul ca sa poti masura tensiunea. Pana gasesti cateva prize care iti convin. una de 12V alternativ una de 18V alternativ una de 24V alternativ.
Vei avea astfel 3 iesiri de tensiune pentru trei turatii. Mai mult nu ai nevoie.
Cauti apoi un condensator electrolitic de cel putin 40.000 micro farazi si o punte de cel putin 20A dinalea patrate mai vechi. Sau diode de 25A ca sa-ti faci o punte.
Si gata ai o sursa care iti invarte motorul cu trei turatii.
Atenti...daca motorul ala consuma 8A in gol atunci in sarcina va consuma de cateva ori mai mult.
De ce spun cele de mai sus.
Am un strung care este invartit de un astfel de motor de stergator de parbriz de camion. Merge la aprox 30V curent continuu.
In invart cu un trafo care are 18x18x18 cm ca dimensiuni, sarma in secundar are 3.5mm CuEm, o punte facuta din 4 diode de 80A si doua condesatoare de 63.000 micro farazi in paralel;(o sursa care o foloseam candva la un emitator radio).
Cand blochez motorul se incalzesc firele. Curentii cand motorul se chinuie sa invarta sunt foarte mari. Ti-ar trebui cateva MOSFET-uri (6-8 sau chiar 10 cu IDS=60A) care sa-ti reziste la momentul cand se intampla sa se opresca motorul (adica la efort maxim).
Succes.
#13
Postat 20 September 2006 - 10:08 AM
charlie, la 20 Sep 2006, 10:02, a spus:
Te ducu in targ si cumperi un transformator care tre sa arate cam de dimensiunea unui borcan de 800 sau mai maricel. Duapa asta te uiti. cand ai vazut unul te apleci la el si te uiti ce tensiuni sre el peacolo si ce sarma.
Trebuie sa aiba sarma din secundar de cel putin 2.5-3mm diametru. Altfel te ridici si pleci mai departe.
Daca e cat un borcan de 800 si are sarma de 2.5-3mm atunci e cam ce-ti trebuie. Daca infasurarea lui da afara 24V alternativ e ok. ...
Simplu, practic, ieftin ! :( :wub:
Subscriu ! :)
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#15
Postat 20 September 2006 - 11:17 AM
Io am zis asta mai de mult ! :) http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/cool.gif
Stima,
PS: Subscriu iar ... ! :(
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#16
Postat 20 September 2006 - 01:07 PM
Citeaza
radian, ideea lui charlie cu traful e genial de buna ca e simpla si oricum aveai nevoie de traf, punte si (eventual)condesator.
Iar schema lui ipsihi este excelenta asa ca o iau si eu. Multumesc ipsihi!
Aceasta postare a fost editata de navigator: 20 September 2006 - 01:11 PM
#17
Postat 20 September 2006 - 02:58 PM
Motorul are cam 10cm diametru si cam 12cm lungime. este de culoare neagra cu capace din zamac (un material cam cum este carburatorul de dacie). Avea axul melcat.
Banuiesc ca si motorul lui este lafel.
secretul solutiei mele sta in transformator si in modul in care iti faci comutatorul cu mai multe pozitii pentru turatie. Practic 3 turatii iti sunt suficiente.
#18
Postat 20 September 2006 - 03:11 PM
#21
Postat 20 September 2006 - 05:04 PM
#22
Postat 21 September 2006 - 08:28 AM
Probleme care apar sunt doua:
1. Comanda lui trebuie facuta cu un semnal ca pentru servo.
2. Puterea care trebuie "rupta" cu MOS-FET-urile este destul de mare. Trebuie mai multe MOS-uri de tensiune mare in primul rand; Nu mereg IRFZ44N de exemplu. Deci trebuie gasite niste MOS-uri de tensiune mare, 100V sa zicem, care insa vor avea curent IDS mic, in jur de 20A cum ar fi IRF-540 (100V 30A). Motiv pentru care trebuiesc puse mai multe in paralel si comandata simultan.
Pretul ar fi cam 40.000 per MOS si in functie de curentul necesar se inmultesc MOS-urile.
Este interesat cineva? Sa intru mai tare in detalii?
Aceasta postare a fost editata de charlie: 21 September 2006 - 08:33 AM
#23
Postat 21 September 2006 - 08:36 AM
radian, la 20 Sep 2006, 16:11, a spus:
Aaaaaa....pai asta nu este stergator de camion...sa vezi cum arata cel de camion...asta este o "jucarie" pe langa ala de camion. Dar si pentru el tot solutia cu transformator as adopta-o. Eu am si unul dinsta dar nu este de 24V ci de 12V. Atentie. Sau poate ca in aceeasi carcasa exista varianta bobinata pentru 12V cat si pentru 24V
#24
Postat 21 September 2006 - 12:43 PM
#25
Postat 21 September 2006 - 02:40 PM
La un transformator asa mare cum ti-am spus din 3-4 spire in 3-4 spire tensiunea variaza cu un volt. La o adica poti sa iltauri la un colt o parte din carcasa si te cuplezi la inceputuul stratului de sub stratul exterior. acolo tensiunea va fi destul de mica. Nu uita ca sarma atrebuie sa aiba 2-5-3mm asa ca operatia descrisa mai sus este usor de facut.
daca sarma nu este de 2-3 mm atunci nu poti folosi trafo pentru ca nu va duce suficient curent ca sa invarta motorul.
E simplu, ce naiba, dastea faceam in clasa a-7-a.
#26
Postat 21 September 2006 - 02:52 PM
Daca totusi se foloseste variator cu tiristor ( In variatoarele pt becuri de veioza se gasesc tiristoare si punte redresoare , nu triace) , nu este necesara inlocuirea cu unul mai mare , merge asa cum e. Motorasele de genu asta sunt robuste dar slabe ca putere , incomparabile cu cele de modelism. De regula sunt folosite mai mult din spirit conservator , cine le poseda ii este "mila" sa le arunce. De ex. un motoras de la bormasina cu acumulatori (seria 540) ar face mai multa treaba. Si eu am prin seratre unu' identic , da de 12V :)
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 21 September 2006 - 03:09 PM
#28
Postat 28 October 2006 - 07:56 PM
#29
Postat 28 October 2006 - 08:06 PM
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal