unu din exemple:
Citeaza
Pai ca sa intrii in vrie trebuie sa ajungi in situatia in care fileurile de aer de pe extrados sa se desprinda. De aceea vria este de mai multe feluri: pe langa cea de toata ziua, (asa cum ti-a explicat Pitts) mai avem vrie acrobatica si vria in viteza.
Vria acrobatica se face cam asa:
din zbor orizontal cu motorul la relanti sau aproape, se creste unghiul de incidenta usor progresiv. Cand ne apropiem de unghiul critic se trage brusc mansa pana la capat de cursa, se taie motorul daca era cumva la regim mai mare de relanti, si se da palonier (directie) pana la refuz, brusc, pe partea pe care se doreste rotirea. Uneori aceasta manevra se face pe o panta usor ascendenta .
Vria de viteza se face doar cu anumite aparate si poate fi extrem de periculoasa . Diun zbor orizontal cu viteza oricum mai mare decat cea minima , se trage brusc, pana la refuz mansa, si se da concomitent palonier, tot pana la refuz. Rezultatul este aceeasi rupere de fileuri de pe extrados, insa vom constata ca aceasta se face la viteza mai mare decat cea de angajare, si de aceea i se mai spune si vrie de viteza.
In cazul aparatelor cu centraj pe bot (adica cu CG mai spre inainte) singura solutie de a face vrie este cea acrobatica, altfel aparatul intra in asa numitul deep stall, adica o angajare parasutata, stabilizata, din care la primul semn de slabire a mansei spre inainte va accelera rapid iesind in zbor normal fara probleme.
Asa numita vrie plata este atunci cand ampenajul orizontal este scaldat complet de siajul aripii, iar centrajul este in afara limitelor normale, spre coada. Din aceatsa vrie sansele de iesire sunt foarte mici.
Manevrele de revenire din vrie sunt logice, nu instinctive:
este necesar ca mai intai sa aducem unghiul de atac al aripii la valori normale, subcritice, si asta se face prin slabirea mansei spre inainte. La unele aparate, cum ar fi planoarele cu alungire mare, este necesar sa dam si palonier pe partea inversa rotirii. de regula se recomanda ca manevrele de iesire din vrie sa se faca cu motorul la relanti, insa nu este o regula clara decat la unele avioane.
Interesant este ca uneori aparatul sare in vrie pe partea opusa comenzilor date de pilot, fiind influentat de momentul motor.
Pot sa spun ca am facut sute de vrii, si cu planorul 1:1 si cu avion 1:1 si cu aeromodele. Pe langa ranversare si rasturnarea pe verticala, este una dintre figurile mele favorite. Pana acum nu am rupt nimic din cauza asta.
Unii piloti confunda vria cu spirala picata. Diferenta este ca la vrie stratul limita se rupe iar la spirala picata - nu. manevrele de revenire sunt diferite: la vrie, asa cum spuneam se da viteza si apoi se opreste rotirea, iar la spirala picata se opreste rotirea si imediat se scade viteza.
Dar despre vrie putm povestii sute de ecrane, insa nu vreau sa va plictisesc.
Big
deci stie danny ceva despre fileuri,stie si baronurosu ceva despre cat motor sa-i dai sau nu ca sa iesi...
pana la urma poate ajungem la o intelegere :D