Aproape totul despre celula acumulator
#61
Postat 08 December 2006 - 04:56 PM
Si uite asa s-a dus o celula, cam definitiv si iremediabil.
Concluzia: pe linga o supraveghere atenta la nivel de celula cu un voltmetru (macar la 3 folosiri), mai trebuie si nitica ordine, adica marcarea acumulatorilor in functie de aparatele la care le folosim. Nu facem asta, sa nu ne miram ca dupa un timp se imputineaza acumulatorii buni, indiferent de marca lor: GP, Panasonic, Sanyo.
#62
Postat 09 December 2006 - 01:03 AM
Ce sa va spun despre probele facute .....eu folosind LI-PO am eliminat peste un kil de baterii ...urmarea a fost urmatoarea : redanele barcii au ramas descoperite ..deci viteza totala .
Masurat 60 km la ora de la 40 cat era initial !
Deci investitia a meritat (am castigat dupa aceea doua pariuri si juma din bani i-am recuperat )(am facut o cursa impotriva unui HIDRO in trei puncte care nu are rival - i-am stat in "coaste " trei ture asa cum prevedea pariul .)
Despre comportamentul incarcatoarelor : eu detin trei computerizate unul mai costisitor ca altul... ROBBE , GRAUPNER , TRITON .
Cel mai mult ma satisface CEL DE LA ROBBE care ma lasa sa reglez DELTA -PEAKUL de la 0 pana la 30 mV .
Cu asta cred ca am spus totul citind comentariile pe aceasta tema .
Daca poti controla DPEAK-ul rezolvati toate problemele voastre !
STIMA
#63
Postat 09 December 2006 - 11:48 PM
Marius
Si de unde stiu eu ce delta peak e optim ?! E iara o nebuloasa si aici.
Concluzia este ca aparatele existente cam bajbaie ca si doctorii de altfel.
Ar trebui un aparat sa masoare sarcinile electrice din celula, atunci vezi 100 % cat mai are si tot, sa poata analiza chimic celula deci ceva ce acum este un vis doar.
Sa spuna cate incarcari mai suporta, curentul optim de incarcare in functie de celula, cat la suta se mai incarca si tot asa.
Deci un al doilea Einstein in domeniul acesta ar trebui sa faca asa ceva, abia atunci vom fi multumiti cu totii.
Plus producatorii de acumulatori sa garanteze nr de incarcari in functie de anume conditii.
Deja au scos astia niste acc acum, se incarca in 6 minute si suporta pana la 15000 incarcari, apoi se mai incarca dar la 80 % cam, se vor experimenta pentru masinile 1:1 electrice, deci baieti, suntem in urma rau.
Aceasta postare a fost editata de DjGenove: 09 December 2006 - 11:48 PM
#64
Postat 10 December 2006 - 12:24 AM
DjGenove, la 9 Dec 2006, 23:48, a spus:
Concluzia este ca aparatele existente cam bajbaie ca si doctorii de altfel.
Acuma pt. DPeak un producator serios il furnizeaza ca si valoare , - in practica fiecare isi cunoaste acumulatorii pe care ii are - si asa iti adaptez Delta Peakul dupa cum stii tu ca iti raspunde acumulatorul . Sincer eu stiu ca daca incarc Ni-MH deasupra lui 10 mV nu am ce cauta ca mi se supraincalzesc , iar daca incarc NI-CD o valoare care oscileaza in jurul lui 20 mV imi este perfecta (eu raportez totul la temperatura packului in timpul incarcarii .
Avand sonda de temperatura stiu daca valoarea DPeak este cea optima !
Si desigur pe urma fiecare cu experienta lui .....
Cu respect !
#65
Postat 10 December 2006 - 09:13 AM
Delta Peak de 10mV/celula la NiMH e cam mult. Mai toti producatorii (de celule si incarcatoare), recomanda 3-5mV.
Incarcatoarele de la Graupner (Ultramat 25, Ultra Duo Plus 30, Ultramat 14) iti permit toate setarea Delta Peak. Io am avut Utramat 25 (beton!) si acum am Utramat 14. Asta stie si LiPo si mai mult, stie direct 220V, ceea ce e un bonus excelent.
Intr-adevar, verificarea/supravegherea valorii Dp setate cu sonda de temperatura, e binevenita.
Daca terminarea incarcarii (data de Dp) se face pe la 55-60 grade C, e cam pe acolo. Atentie, ar trebui monitorizate toate celulele, pt. a o depista pe cea care se incalzeste cel mai mult. Io le mai supraveghez cu un termometru cu infrarosu si de obicei, sunt variatii de pana la 5 grd.C. (cate o data chiar mai mult).
Ma bucur ca-ti functioneaza "shlepul" cu upgrade-ul LiPo! Go kick some ass!
#68
Postat 12 December 2006 - 12:54 PM
Capacitatea acumulatorilor, este functie de suprafata electrozilor. (pentru R6 sau AA, discutam de circa 2 metri patrati). Prin tehnologia sinterizarii (aglutinare din pulberi metalice), se pot obtine capacitati mai mari (macinare mai fina), dar asta reduce drastic curentul maxim admisibil (se topeste pulberea si se sudeaza). Periodic, industria (lor nu a noastra) face cite un salt tehnologic, implementeaza tehnologii mai noi, produce pulberi mai fine, si atunci producatorii ofera capacitati mai mari.
In plus LiPo, au fost interzisi la folosinta publica (mai mult de 10 de ani), din cauza pericolului de explozie (primele modele se autoaprindeau in aer liber, si ardeau la temperatura mare), si a inexistentei unei tehnologii de recilclare sau decontaminare (atit erau de toxici).
Aceasta postare a fost editata de vlad1: 12 December 2006 - 12:59 PM
#69
Postat 15 December 2006 - 04:58 PM
Valteras, la 10 Dec 2006, 09:13, a spus:
Incarcatoarele de la Graupner (Ultramat 25, Ultra Duo Plus 30, Ultramat 14) iti permit toate setarea Delta Peak. Io am avut Utramat 25 (beton!) si acum am Utramat 14. Asta stie si LiPo si mai mult, stie direct 220V, ceea ce e un bonus excelent.
Salut !
Am luat si eu acum ULTRAMAT 14 - este intr-adevar BETON !
L-am luat in special ca stie LI-po si mere si la 220 V.
Dar l-am si desfacut deja ca nu m-am rabdat sa nu-i retroiluminez LCD -ul cu doua microleduri albe de inalta intensitate ....sa-l vezi acum cu se vede !
Asa ...si i-am mai schimbat si ledul ala verde care era afundat inauntru de nu se vedea deloc !
Ghici sursa cum este facuta .....?
Este un bloc separat in plastic (ca si ala de la laptop ) doar mult mai mic .
O chestie faina ca daca se strica nu ai treaba cu placa de baza . Inca ceva : eu i-am eliminat si firele groase rosii de la 12 volti ...ca doar e facut pentru casa nu pentru masina ...zic eu '
Asa ULTRAMAT a devenit mai decent , cu LCD retroiluminat !
Stima
#70
Postat 15 December 2006 - 07:32 PM
Citeaza
Io nu le-as fi dat jos. Ce te faci daca-ti trebe la masina?
#71
Postat 15 December 2006 - 07:48 PM
marius10, la 15 Dec 2006, 17:58, a spus:
GRESIT!!!...de aia era afundat inauntru, ca sa se vada luminand in cutie, pe timp de zi!!!
Cu rabdare si ciocan.
#73
Postat 29 December 2006 - 08:10 PM
vlad1, nu stiu ce acumulatori erau aia, prietenul meu mi-a spus ca au aparut acumulatori pentru masini 1:1, akku care se incarca in 6 minute si suporta 15000 cicluri incarare, dupa atatea tot va mai merge dar nu la 100 % din capacitate.
S-ar fi putut sa fie capacitoare si nicidecum acumulatori, voi afla.
Maiine am sa intreb sa-mi dea sursa sa vad si eu ce si cum.
Deci cu ce umblam noi, sunt deja relicve se pare.
Sunt satul de timpi de incarcare mari
Eu nu am aflat pana la urma ceva referitor la acumulatori:
Stiu ca s-a discutat, stiu ca nu s-a ajuns la nici o concluzie pentru ca nimeni nu stie dar totusi repun intrebarile fie ele si retorice.
Cum aflam curentul optim de incarcare pentru fiecare tip de acumulator, pentru a atinge maxim de cicluri posibile de incarcare-descarcare, fie dupa tip adica NiMh, NiCd, LiPo, fie si dupa marca de akku pentru ca nu fiecare fabricant ii fac la fel.
De ex unele nume de akumulatori R6 poate suporta curent incarcare 0,5 C, GP-urile R6 se aude ca nu suporta mai mult decat 1/4 sau 1/5 din C curent maxim incarcare.
Cum aflam ce curent maxim de descarcare suporta fiecare tip de acumulator in asa fel incat sa putem folosi acumulatorul la maxim nr de cilcluri, nr maxim nu cum e la LiPo ci maxim cu care chiar poti lucra efectiv fara daune, nu maxim admis teoretic.
Se aude ca maxim 3 C la NiMh, 10 C la NiCd, dar e relativ, nu se stie care exte maxim efectiv, nu se stie la fiecare marca de akku care este adevarul.
Acum cu privire la un charger:
Cum aflam cati mAh are acumulatorul in el la momentul testarii ?! Cu alte cuvinte cum vede cat de incarcat este in maxim 30 secunde sau 1 minut.
Cum aflam daca dupa o incarcare fresh si dupa ce a bagat sa zicem 2000 mAh din 2000, cat dureaza, daca acumulatorul este 100 % bun si tine ce a luat, de unde stiu eu ca in 3 ore nefolosit nu pierde de 3 ori mai mult ca unul sanatos.
Cum aflam cate cicluri de incarcare-descarcare mai suporta acumulatorul, iar la care din ele suporta cat la suta incarcare.
Apoi ce charger face toate astea plus sa ne spuna ce am intrebat mai sus, curent optim incarcare si descarcare ar rezulta cutare nr max de cicluri sanatoase, anume curent incarcare, ai atatea cicluri
Deci un charger ultramodern, profi.
Stiu ca asa ceva nu exista, dar oare nu este necesar ? Exista si nu stim noi ?
Am vazut in Cora o faza dura, niste akku NiMh de 2000 mAh R6, promiteau baietii incarcare in 15 minute cu chargerul din pachet.
Cum pot eu sa-mi inchipui ca aia suporta curent incarare 4C dar mai atinge si 500-1000 cicluri sanatoase ?!
Acumulatorii nu se cumpara ca sa-i arunci dupa 20 cilcuri sau 25 ori chiar 10, am uitat pretul dar precis era destul.
Acum problema:
Acumulatori GP 2000 R6, tinuti intr-o statie defecta Attack o zi. Dupa aceasta zi, tensiunile le celule erau:
1- 0,997 V
2- 0,201 V
3- 0,270 V
4- 0,219 V
5- 0,133 V
6- 0,168 V
7- 0,302 V
8- 0,261 V
Nr de la 1 la 8 sunt nr de celula notate.
Am incarcat pe toate de urgenta la un curent de 400 mA (ele avand 2000 mAh capacitate), au luat 2100 mAh.
Nu le-am testat inca de ieri, ce ziceti ? Au avut de suferit ca au stat 15 ore la voltajele alea mortal de dezastruase ? Le-am stricat irecuperabil ?
Faptul ca chargerul Power Peak Li, baga in ei cel putin cat capacitatea lor si nu opreste incarcare cu mult inainte, este un semn ca akku sunt buni ?
Sau nu conteaza ?
De ex la un pack NiCd, celule sub-c, 7,2 V, 1700 mAh, baga in ei 558 mAh si incheie incarcarea. Acest pack stiu ca e cam obosit.
#75
Postat 16 January 2007 - 11:09 PM
Care este curentul maxim de descarcare permis efectiv nu teoretic la acumulatorii Pb-Acid de 12 V in asa fel incat sa nu li se scurteze viata ?
De ex la un acumulator Pb-Acid de 12 V si 5 Ah din alea cumparate de pe Academiei sau de la GP bateries.
Am uitat, daca stie cineva si ce curent maxim de incarcare suporta Pb-Acid ca sa nu scurtam viata lor ?
Aceasta postare a fost editata de DjGenove: 17 January 2007 - 08:10 PM
#76
Postat 18 January 2007 - 05:41 AM
#77
Postat 18 January 2007 - 01:45 PM
Asa si la Pb Acid, dupa capul lor ai sta 16 ore sa-i incarci, iar ca sa-i descarci ar trebui sa tragi cu maxim 0.1 C ceea ce mi se pare o aberatie.
La incarcare mai zic un 0,1-0,2 C dar si la descarcare ?! Cat de tampit sa fie un acumulator fie el NiMh sau NiCd suporta un 1 C curent de descarcare lejer de tot fara sa-l strici.
#78
Postat 18 January 2007 - 09:20 PM
Aparat incarcat Power Peak Ultimate Li
4 celule R6 GP 2000 (1900 mAh capacitate)
Curent incarcare setat de mine de 300 mA
Incarcarea s-a inceput dupa ce aparatul a efectuat descarcarea celulelor.
Rezultat: Aparatul baga de 11 ore, a bagat in ei 3000 mAh deja desi capacitatea setata de mine a fost de 1900 mAh si nu se mai opreste incarcarea. Ce dracu se intampla ?
Vreo idee ?
Stiam ca la un akku prost se opreste incarcarea dupa ce a bagat aparatul mult mai putin decat capacitatea acumulatorilor.
#79
Postat 19 January 2007 - 02:32 PM
#80
Postat 19 January 2007 - 04:52 PM
Am pus un curent ca incarcare C/6,3 (300 mAh la capacitate acumulatori de 1900 mAh).
Trebuie pus minim C/5 la NiMh ca delta peak-ul sa se trezeasca dar uitasem, am documentatiile in fata dar m-am luat dupa ceilalti sa incarc cu cat mai mic curent, unii zic ca e bine asa, altii invers, este o nebunie mare de tot.
Chiar in documentatia ce o am in fata acum scrie asa:
"NiMh se incarca bine in incarcatoare rapide si ultrarapide"
La Nicd la fel, la o incarcare lenta de C/10 atingem 70 % din capacitate, la incarcare cu 1 C atingem 90 % din capacitate. Pan la urma unde-i maria cu palaria ? Ca eu nu mai inteleg nimic.
Iar pentru Pb n-am primit vreun raspuns ce curent incarcare, ce curent descarcare max, baieti aveti la navo d-astea, chiar nici unu nu stie ?
In documentatie ce am in fata mea scrie ca C/10 dar iara nu mai am incredere nici asa.
#81
Postat 20 January 2007 - 03:41 AM
Cei cu plumb se incarca la 1/10 din capacitate. Curentul maxim de descarcare il afli pentru fiecare baterie in parte de la producator. Deosebirea fundamentala este ca acestia adora sa fie tot timpul incarcati. Aminteste-ti cum functioneaza pe masina. Se incarca tot timpul (fara sa se depaseasca 2.3V pe element) si dau curent ocazional. Daca nu folosesti masina ii mai incarci din cand in cand.
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 20 January 2007 - 03:42 AM
#82
Postat 20 January 2007 - 11:33 AM
Daca ma iau iar dupa producator care probabil are interesul sa arunci cat mai repede acumulatorul, stau 14-16 ore la incarcat, chestie ce-mi da o depresie adanca rau.
O avea interesul asta intrucat nu garanteaza cate incarcari poti face, deci daca faci 10 sau 700 e tot aia, va spune "am garantat eu mai mult de o incaracre cumva ? Scrie undeva asta ?
Daca ma iau dupa documentatii, incarcarea NiCd la C/10 duce la o maxima capacitate de 70 % si cum spuneau alti modelisti pe aici, se lenevesc acumulatorii.
In acelas timp producatorul de NiCd recomanda C/10 curent incarcare.
La Pb fiind incarcare cu tensiune constanta, intr-adevar merge incarcare C/10 dar eu cum folosesc la becuri de 24 V si 40-60 W de teste Tensiune-Curent, nu tin deloc ca lumea, U la borne scade continuu nu am 24 V constant timp de n ore sa zicem.
De curentul de descarcare n-am auzit nimic la Pb care e maxim pentru a nu distruge acumulatorii.
Eu nu-i folosesc ca Jump start ci ca deep cycle, deci nu folosesc doar pentru demaror adica curent mare pe timp scurt, ci folosesc la becuri asa ca am nevoie de U constant la borne pe timpul debitarii curentului pe care-l poate da.
Daca am 5 Ah si 24 V, vreau ca un consumator care trage 2,5 A sa mearga 2 ore cu conditia sa am 24 V la borne in aceste 2 ore nu sa ajunga la 9 V sau mai putin.
Silviu cam are dreptate, NiMh imbatranesc cam repede, acum un an am cumparat GP 2000 si acum iau unii 400 mAh maxim la incarcare. NiCd am de 4 ani de 700 mAh si acum iau 784 mAh la incarcare deci bine.
Se poate si asa, tu ai spus ce scrie standard, eu vreau niste raspunsuri reale nescrise de la cineva.
De ex la ###### am intrebat si mi-au spus ca aia de la GP nu prea au habar cum ca unii acumulatori poti sa-i bagi 0,5 C fara probleme asa ca nici nu stiu ce sa cred.
#83
Postat 11 February 2007 - 08:54 PM
O alta intrebare pentru expertii de lipo ...
In prospectul bateriei mele imi scrie ca pot sa incarc bateria mea LIPO (3300mA, 11,1 V si 20 C) cu 1C , deci cu 3,3 A.
Pana aici e totul OK .
Intrebarea mea este daca eu incarc cu 1 Amper in loc de trei (pentru alungarea vietii ...) exista posibilitatea ca bateria sa nu mai fie asa nervoasa la descarcare .
Sau faptul ca merg cu 1 Amper , sau cu trei la incarcare nu are nici o importanta ci doar ti se mareste timpul de incarcare (pentru 1 A imi trebuie trei ore , in schimb pentru 1C 3,3 A intr-o ora bateria se incarca )
Multumesc !
#84
Postat 11 February 2007 - 09:33 PM
marius10, la 11 Feb 2007, 20:54, a spus:
O alta intrebare pentru expertii de lipo ...
In prospectul bateriei mele imi scrie ca pot sa incarc bateria mea LIPO (3300mA, 11,1 V si 20 C) cu 1C , deci cu 3,3 A.
Pana aici e totul OK .
Intrebarea mea este daca eu incarc cu 1 Amper in loc de trei (pentru alungarea vietii ...) exista posibilitatea ca bateria sa nu mai fie asa nervoasa la descarcare .
Sau faptul ca merg cu 1 Amper , sau cu trei la incarcare nu are nici o importanta ci doar ti se mareste timpul de incarcare (pentru 1 A imi trebuie trei ore , in schimb pentru 1C 3,3 A intr-o ora bateria se incarca )
Multumesc !
cel mult ii maresti viata....
nicidecum n-o scurtezi si nici ce poate da nu se modifica ....
#87
Postat 25 February 2007 - 05:38 PM
Am citit cu interes cele dezbatute in acest subiect ( felicitari tuturor! ). Insa nu am reusit sa inteleg care este fenomenul pentru a gasi o rezolvare la o problema cu incarcarea acumulatorilor. De aceea, rog pe cei ce s-au dovedit experimentati si implicit cunoscatori ai fenomenului, sa ma ajute cu o explicatie.
Fenomenul sta in felul urmator: fac un ciclu descarcare/incarcare. Toate merg bine pana la finalul incarcarii, cand desi este depasita capacitatea acumulatorului cu 20 , uneori chiar 30%, tensiunea indicata din acumulator descreste si creste ciclic in paralel cu, curentul de incarcare. Cred ca nu reuseste sa depisteze delta peak-ul ?!. Sa fie oare incarcatorul de vina, sau acumulatorii? Nu reusesc sa inchei incarcarea decat cu functia de Temperature Cut-Off fixata la 40 grade C.
Dar va propun sa discutam pe un fapt concret:
- incarcator E-STATION 501DX ( Bantam-Coreea) computerizat si full automatizat. I-am fixat delta peak-ul ptr. NiMH la 5mV.
- pack de 8 celule NiMH GP 2600 mAh
- curent de incarcare 0,3 A
- incarcarea a ajuns la 2964 mAh si nu se opreste
- tensiunea indicata la bornele pack-ului a ajuns la 11,96 V si scade brusc la 11,57V. In acelasi timp curentul de incarcare scade si el de la 0,3 la 0,0. In acest moment curentul incepe sa creasca inapoi la 0,3A si concomitent tensiunea creste si ea inapoi la 11,96. Mai trece putin timp ( 3 min) si iar se repeta fenomenul. In acest timp temperatura pack-lui este de 35 gr.C.
- cresc curentul de incarcare ( am inteles ca la curenti mici este mai greu de depistat delta peak-ul) la 0,5A. Creste si capacitatea incarcata peste 3000 mAh, tensiunea de la bornele pack-ului creste si ea la 12,01V. Insa fenomenul de fuctuatie in paralel a curentului de incarcare si tensiunea de la borne continua. Insa fortand cu un curent mai mare ( 0,5A) temperatura pack-ului ajunge in 8 min la valoare de 40 gr.C, cand este activata functia de cut-off si se opreste automat incarcarea. Insa nu stiu sigur daca este corect.
Cu speranta ca am reusit sa fiu destul de explicit, astept raspunsurile voastre, si va multumesc anticipat.
#88
Postat 25 February 2007 - 07:07 PM
Citeaza
Salut,
Curent de incarcare de 0.5A pentru un pac de 2600mAh mi se pare prea mic pentru detectia deltaV-ului. Din ce am citit, detectia deltaV-ului functioneaza de la curenti de incarcare de minim 0.5...0.6C. Eu incarc NiMH pe la 0.7...0.8C si nu am probleme cu detectia. Sugestia mea este sa descarci acumulatorul si sa-l incarci cu 0.7C, adica 0.7*2.6=1.8A si sa refaci experimentul. De asemenea coreleaza si cu timpul cat sta in incarcator si vezi daca pare normala durata. Incarcarea unui pac de 2600mAh cu 0.5A ar trebui sa dureze minim 6 ore. Incarcarea cu 0.7C (1.8A) ar trebui sa dureze sub 2 ore. Asa se intampla?
Poate mai sunt si alte opinii...
Cirip
Aceasta postare a fost editata de Cirip: 25 February 2007 - 07:09 PM
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#89
Postat 25 February 2007 - 08:06 PM