Formula de calcul masa aeromodele
#1
Postat 28 June 2021 - 01:14 PM
#2
Postat 30 June 2021 - 01:30 PM
Hai sa facem un exercitiu de verificare : sa presupunem ca executam un avion la scara 1/10 !
Acest aeromodel ar avea 80 cm anvergura si masa de 100 Kg !!!, deci sigur nu va putea zbura !(Totusi el va zbura daca va avea un motor cu reactie , cred, dar la o viteza mult mai mare !)
Prima concluzie: misorand scara de lucru la 2, suprafata portanta scade de 4 ori, deci greutatea finala trebuie sa fie si ea micsorata de 4 ori.
In ipoteza ca viteza este constanta, avem urmatoarea relatie intre greutatea avionului si geometria sa:
G(greutatea=masa)=q*S*V*V*Cz/2 // Deci masa machetei-avionului trebuie sa fie direct proportionala cu suprafata portanta.
#3
Postat 01 July 2021 - 03:16 PM
S-a mai discutat in trecut gasiti aici pe forum.
#4
Postat 07 July 2021 - 03:02 AM
nicagabriel, la 30 June 2021 - 01:30 PM, a spus:
Hai sa facem un exercitiu de verificare : sa presupunem ca executam un avion la scara 1/10 !
Acest aeromodel ar avea 80 cm anvergura si masa de 100 Kg !!!, deci sigur nu va putea zbura !(Totusi el va zbura daca va avea un motor cu reactie , cred, dar la o viteza mult mai mare !)
Prima concluzie: misorand scara de lucru la 2, suprafata portanta scade de 4 ori, deci greutatea finala trebuie sa fie si ea micsorata de 4 ori.
In ipoteza ca viteza este constanta, avem urmatoarea relatie intre greutatea avionului si geometria sa:
G(greutatea=masa)=q*S*V*V*Cz/2 // Deci masa machetei-avionului trebuie sa fie direct proportionala cu suprafata portanta.
#5
Postat 07 July 2021 - 07:39 AM
S=suprafata portanta
V=viteza avionului (in formula apare la patrat)
Cz=coeficient de portanta (depinde de profil si de multe altele..../valori:0,8-1,4)
----------------------
Evident ca mai apare si o rezistenta la inaintare (cuplata cu coeficientul de rezistenta Cx) care este anihilata de puterea motorului (tractiunea motorului); dar astea sunt alte calcule luate in seama de specialisti.
Calculul masei la aeromodele Indoor - clasa F1D, are alte principii legate de viteza si deci implicit de numarul Reynolds.
Formula portantei pleaca de la ipoteza mentinerii vitezei constante; ori e greu sa proiectam aceasta putere a motorului; de obicei se pleaca de la puterea motorului si apoi se proiecteaza structura (nu intodeauna).
#6
Postat 07 July 2021 - 08:47 AM
zgr_44, la 07 July 2021 - 03:02 AM, a spus:
Evident ca misorand scara avionului, viteza de zbor va fi micsorata (din motive de rezistenta materialelor); ori aceasta viteza influenteaza la patrat portanta !
De aici rezulta un calcul care se reia din nou (ciclic, asa cum se si procedeaza in realitate)pentru stabilirea puterii motorului cu cerintele aerodinamice.
In general nu cred ca exista vreo formula (nici liniara , nici logaritmica) care sa ne dea greutatea avionului functie de scara.
#7
Postat 07 July 2021 - 12:16 PM
nicagabriel, la 07 July 2021 - 08:47 AM, a spus:
De aici rezulta un calcul care se reia din nou (ciclic, asa cum se si procedeaza in realitate)pentru stabilirea puterii motorului cu cerintele aerodinamice.
In general nu cred ca exista vreo formula (nici liniara , nici logaritmica) care sa ne dea greutatea avionului functie de scara.
Iti dau un raspuns (din experienta mea de proiectant aeromodele); o formula empirica ar fi asta:
Daca micsorezi dimensiunile cu scara: 1/N , atunci masa aeronavei ar fi bine sa fie in limitele: G/N*3 :yahoo: parca vad o multime de teoreticieni ca-mi sar in cap, si au dreptate, pe de o parte, dar eu doresc sa-si expuna ei argumentele. :good:
#8
Postat 07 July 2021 - 01:30 PM
nicagabriel, la 07 July 2021 - 07:39 AM, a spus:
S=suprafata portanta
V=viteza avionului (in formula apare la patrat)
Cz=coeficient de portanta (depinde de profil si de multe altele..../valori:0,8-1,4)
----------------------
Evident ca mai apare si o rezistenta la inaintare (cuplata cu coeficientul de rezistenta Cx) care este anihilata de puterea motorului (tractiunea motorului); dar astea sunt alte calcule luate in seama de specialisti.
Calculul masei la aeromodele Indoor - clasa F1D, are alte principii legate de viteza si deci implicit de numarul Reynolds.
Formula portantei pleaca de la ipoteza mentinerii vitezei constante; ori e greu sa proiectam aceasta putere a motorului; de obicei se pleaca de la puterea motorului si apoi se proiecteaza structura (nu intodeauna).
#9
Postat 07 August 2021 - 05:55 PM
Aceasta postare a fost editata de Horja: 07 August 2021 - 05:55 PM
#10
Postat 07 August 2021 - 08:40 PM