Modelism - RHC Forum: Laser cutter 101 - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 4 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Laser cutter 101 sau "Initiare in taierea balsa cu laser"

#61 Userul este online   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 22 February 2021 - 10:55 PM

Vezi postareaACS, la 22 February 2021 - 07:51 PM, a spus:

Te invidiez ca ai timp.....



am pe dracu...
0

#62 Userul este online   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 22 February 2021 - 11:05 PM

Vezi postareaender67, la 22 February 2021 - 08:09 PM, a spus:

Mdah ... la versiunea 4 incerc sa micsorez emisia de fum.



păi scoate fum mai puțin când nu taie!...

PS - am testat F4500 față de F550, cu S900, diferențele sunt destul de mari!!!...cam printre trebuie lucrat...

Cu F450 și S900 a decupat 3mm în trei treceri...
0

#63 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 23 February 2021 - 12:43 PM

Vezi postareaMihai_supy, la 22 February 2021 - 11:05 PM, a spus:

păi scoate fum mai puțin când nu taie!...

PS - am testat F4500 față de F550, cu S900, diferențele sunt destul de mari!!!...cam printre trebuie lucrat...

Cu F450 și S900 a decupat 3mm în trei treceri...


Da, cam pe acolo e "G-spot" in G-code, eu tin minte ca preferam 4 treceri cu F600 pentru balsa de 2-2.4 mm. De aia aveam algoritmul ala de prelucrare fisere EstlCAM cu "4 treceri de 0.5 mm pentru gravare totala de 2 mm"
Daca stai sa te gandesti putin timpul necesar pentru 3 treceri la F450 e cam acelasi cu 4 treceri la F600.
Hai sa lkuam o nervura de 18 cm pentru un planor RES. Sa tai nervura ai un traseu total de 360 mm..adica 360/450*3=2.4 min la F450 si 360/600*4=2.4 min. Bineinteles ca aici intervin si rampele de accelerattie si franare dar nu sunt mari diferente ntre F450 si F600. Pe de alta parte am preferat intotdeauna calitatea taierii la 4 treceri. Plus ca am gasit si placi de balsa de 2.35 mm grosime la care 3 treceri s-ar putea sa nu fie de ajuns.



0

#64 Userul este online   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 23 February 2021 - 08:14 PM

azi am tăiat aceleași piese, dar cu F600. Intră mai puțin în material, dar e mai subțire tăietura...

E clar chestie de testare.

Chiar sunt curios cum se comportă în placaj...dar asta văd mâine seară!
0

#65 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 24 February 2021 - 08:52 AM

3 treceri la 450, 4 treceri la 600, 5 treceri la 750...adica n*150. Nu sunt mari diferente de timp dar in mod sigur se simte la calitate. Stiu ca pare un pic overkill sa tai balsa de 2 mm din 5 treceri dar eu cred ca merita.
Despre placaj nu stiu ce sa zic..nu am taiat niciodata (nu m-a interesat, nu ca nu se poate). Am vazut in week-end o mostra de taiat placaj la taietor cu CO2, cred ca pe fata avea un kerf de (nu exagerez) vreo 0.5 mm si pe dos un 0.3 mm. Asa e optica la fascicolul infrarosu la CO2, fascicul gros de cel putin 5 mm care iese din tubul cu CO2, se plimba cu sistemul de oglinzi si este focalizat cu lentila foarte aproape de suprafata de taiat ..de aici si conicitatea mare si trebuie focalizat bine pe suprafata de taiat si diferentele vizibile de kerf intre cele 2 suprafete. La laserele astea de 405-450 nm fascicolul este mult mai ingust, se focalizeaza destul de usor si nici nu e asa critica focalizarea (un sensul ca daca placa de balsa nu e absolut plana nu e nici o tragedie, am taiat si placi "elice" fara macar sa ma chinui sa le lipesc pe dos cu scoci dublu adeziv sau pe margine, pur si simplu pusa pe taietor si da-i cu laserul).
Mai demult imi propusesem sa iau un taietor cu CO2 de 40W (cred ca e pe la 400 EUR sau ceva de genul asta) si sa il modific, sa renunt la carcasa ce permite o suprafata de taiere A4 si sa ii fac o masa de taiere cu mecanica mea dar pina la urma am renuntat la idee, trebuie racire cu apa la tub, de ventilatie nu scapi, ocupa spatiu...si pina la urma a invins bunul simt (sau mai degraba lenea). Ma chinui ...ca sa ce? Sa obtin viteze de taiere de 4 ori mai mari? Nu mai bine fac 4 "scandurici" de banii astia si tai 4 placi in paralel?

Aceasta postare a fost editata de ender67: 24 February 2021 - 08:54 AM

0

#66 Userul este online   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 25 February 2021 - 06:18 AM

placajul de 0,8 mm e dat dracului. Un amic zicea că rășina din el nu se taie.. Se taie, da greu de tot, și pute ca dracu!..

da se taie..

Fisier atasat  bf386ecb-2563-4e3e-8c09-1d52a982bf8a.jpg (137.65K)
Number of downloads: 64

S900 F600, și iese perfect, numai că au trebuit ceva treceri..și ceva fum!..
0

#67 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 25 February 2021 - 10:23 PM

OK, am taiat azi PAL pentru ultimele 4 bucati de "scandurele" (dar cu PAL facute) si maine ma apuc sa le asamblez. Daca mai doresti cineva o "scandurica" acum e momentul sa isi exprime dorinta...daca nu incepand cu weekend-ul asta cele 4 taietoare vor fi puse la produs (probabil kituri de RESOpen sau alte kituri de planoare) . (Traducere: astea 4 sunt ultimele pentru care am piese, resursa critica fiind modulele laser, celelalte module pe care le am nu mai sunt de putere mare de 445 nm albastre ci de putere medie 500mW-1W de 405 nm, cumparate pentru imprimatele 3d cu laser pentru rasina, bune la gravat dar mai slabe la taiat... si singurele module laser de taiat balsa la Bangood Europa sunt de doua ori mai sucumpe, 133 USD). Deci...ultimele 4 cu piese pe stoc...

Aceasta postare a fost editata de ender67: 25 February 2021 - 10:24 PM

0

#68 Useril este offline   MR-JW 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 530
  • Inregistrat: 15-May 10
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 02 March 2021 - 08:59 AM

Este promotie la Laserul de 30W NEJE optic 7,5W. Credeti ca merita luat ?
https://www.banggood...&rmmds=category
0

#69 Useril este offline   ALEX2007_BZ 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 395
  • Inregistrat: 07-February 08
  • Gender:Male
  • Location:buzau

Postat 02 March 2021 - 11:13 AM

Din cate stiu laserul lui Mihai e 30W si a taiat cateva kit-uri pana acum. Deci eu cred ca e bun. Depinde si ce vrei de la el.
Orice poate zbura..............DACA II PUI UN MOTOR DESTUL DE MARE
0

#70 Useril este offline   MR-JW 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 530
  • Inregistrat: 15-May 10
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 02 March 2021 - 11:51 AM

Ma interesa daca ar putea taia placaj pana la 6mm. Ei se lauda ca taie placaj de 3mm cu o singura trecere si dau de inteles ca ar putea spre 8mm??????
0

#71 Useril este offline   ALEX2007_BZ 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 395
  • Inregistrat: 07-February 08
  • Gender:Male
  • Location:buzau

Postat 02 March 2021 - 12:37 PM

Nici o sansa. Poate doar sa taie din 20-30 treceri. Mihai sa chinuit sa taie placaj de 0.8 ca nu are puterea necesara sa treaca de adeziv. Poate doar carton de 3 sa-l taie dintr-o singura trecere :)). Nici balsa de 2 nu o tai dintr-o singura trecere.
Orice poate zbura..............DACA II PUI UN MOTOR DESTUL DE MARE
0

#72 Userul este online   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 02 March 2021 - 08:34 PM

haideți să vă povestesc...ce am obținut eu.

- Placaj de 0,8mm de la Phoenixmodels - are un adeziv care doar se dizolvă, și polimerizează imediat ce a trecut laserul. Am reușit să trec prin cele două straturi de adeziv în 12 treceri..Cristi avea dreptate, unele placaje nu merg tăiate cu laserul, mă rog nu cu cele sub 50W. El are de 40W cu CO@ si nici ala nu prea îl taie!
- placaj de plop de 3mm. Pe ăsta îl taie în 10 treceri, dar cu viteză mai mare, astfel kerf-ul e insesizabil, cam cât o pânză de traforaj, sau o lamă de cutter...cum zicea cineva;
- balsa de 2mm, aici 5treceri cu viteză de 700mm/min, și e exact ce trebuie.
- balsa de 3mm - am tăiat cu 7 treceri la fel.

O placă plină de profile durează aproximativ o ora. Cam cât îți pui un coniac și te pregătești de aracet!

PS - am văzut la sierra la placaje că scrie că sunt pentru tăiere laser. Nu-l mai stresez pe Cornel, și o să iau, la următoarea comandă ceva placaj pentru teste.
0

#73 Userul este online   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 02 March 2021 - 08:39 PM

Vezi postareaMR-JW, la 02 March 2021 - 11:51 AM, a spus:

Ei se lauda ca taie placaj de 3mm cu o singura trecere si dau de inteles ca ar putea spre 8mm??????



ei se laudă..dar F e 100...adică 100mm/minut...cred că e posibil, dar, probabil arde ca dracu!
0

#74 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 02 March 2021 - 10:48 PM

Cateva lamuriri... si raspuns la mesajele PM primite.
-laserul lui Mihai NU este de 30 W. Este primul meu modul laser cumparat acum cativa ani si care nu a fost folosit intens (cred ca am taiat per total vreo 4 kituri de Dynamo si un kit de aripa Arrow..e posibil ca Mihai sa fi taiat deja mai mult cu el decat am taiat eu). Dar stiam ca e fiabil, avea racire "beton" si un modul TTL cu radiator mai "sovietic". Plus o focalizare f buna, iar "spotul" laserului avea dimensiuni aproape egale pe cele 2 axe. Recunosc, sunt "magar", i-am pus lui Mihai un modul laser "uzat" dar in care aveam incredere si m-am incadrat in bugetul stabilit cu el (nu e nici un secret, taietorul lui Mihai a fost 1000 de lei inclusiv instructajul ridicat de la mine de acasa...si cu mentiunea ca daca nu ii convine "marfa" are o luna pentru retur "no question asked"). Din ce tin minte (deh...varsta) ala era un modul laser de 2 W (!!!) dar "watti adevarati" , de pe vremea cand chinezii nu faceau reclama la "watti consumati". La vremea lui laserul ma costase peste 100 de dolari ...plus TVA
- laserul lui Andrei (ACS) e facut cu un modul laser parca de 2.5 W cumparat acum vreo 2 ani si care a fost folosit doar 1 ora pentru teste. E ceva mai compact dar spre deosebire de modulul laser al lui Mihai nu avea control TTL (adica nu se putea intrerupe laserul prin semnal de control, doar prin alimentare la 12 W). Pentru a obtine totusi controlul laserului si a puterii de taiere i-am facut un controler separat. Din ce tin minte laserul m-a costat vreo 90 USD + TVA la vremea lui. A stat pe raft nefolosit pentru ca nu aveam nevoie de 2 taietoare, era modul laser "de rezerva". Pretul platiti pentru taietorul asta a fost de 1200 de lei (conditii la fel, ridicat de la mine de acasa, facut proba, facut instructaj, explicat functionarea, samd, samd)
- am pus preturile pe care le-am cerut (1000 RON respectiv 1200 RON ...in cazul lui Mihai mi-am aplicat singur o "amenda de neseriozitate"...stie el de ce) ca sa puteti sa le comparati cu cat costa o lista de piese incompleta comandata in China (241 de dolari parca ...cam 1000 de lei). Plus (daca aveti ghinion) TVA la posta vamala. Cu ce am luat in plus peste costul pieselor mi-am rezervat un Ferrari, il astept zilele astea
- un coleg m-a intrebat pe PM cu cat dau kitul de piese, ca el prefera sa il monteze singur ca "se pricepe". Raspunsul meu oficial e ca NU vand kituri de piese. Si nu in orice caz colegilor care "se pricep". Pentru ei era publicata lista de materiale (incompleta, dupa cum spuneam, mai trebuiau niste coltare, o scandura, suruburi, riglete de contact metalic, cablu flexibil litat de retea de calculatoare, samd samd ...chestii minore).
- am preferat sa lucrez cu 2 colegi de pe forum care sunt relativ aproape de mine (Buzau si Campina) si care mi-au spus din start ca nu se pricep la asa ceva si nu si-ar putea face asa ceva singuri. Initial ii propusesem lui Mihai o alta solutie (cu modificarea unui taietor din China) dar la cererea lui dupa multe intarzieri din partea mea am reusit sa ii finalizez jucaria preferata
- repet...am lucrat cu 2 colegi de pe forum, absolut "nulitati" in ceea ce priveste electronica cu Arduino sau compilare firmware sau lasere sau programele pe care le-am propus spre utilizare...dar cu dorinta de a progresa in "mestesugul balsei" si care sigur ar fi apreciat dispozitivul asta la "adevarata lui valoare"
- si acum, fara nici un fel de mandrie sau ceva de genul asta, pot sa spun ca "adevarata valoare" a taietorului nu este in pretul pieselor sau in orele de proiectare sau de montaj...ci in experienta pe care o capeti in timp pe masura ce te obisnuiesti cu taietorul si iti formezi workflow-ul de la proiectul pe care il ai in cap la schitele in CAD la desenele nervurilor la pregatirea fisierelor de taiere si subtilitatile taierii propriu zise. Personal faptul ca am avut un taietor pe balcon m-a facut sa trec de la proiectarea unor kituri "manual" in QCAD la realizarea unor programe de prioectat kituri de aripa (orice fel de aripa) si progresul spre proiectarea 3D si imprimante 3D cu rasina (care sunt tot niste "chestii" cu laser dar in care tai nervura...dupa nervura ...dupa nervura ...si nervurile astea distantate la 0.1 mm sau cat vreau). Asta e toata "smecheria", imprimanta laser 3D cu rasina isi are originea in "scandurica"...si daca scandurica obtine in balsa un kerf de 0.15-0.2 mm cu miscare cu rezolutie de 0.01 mm..si la rasina obtin cam la fel (adica ce nu se poate face cu o imprimanta cu plastic topit).
- exista un "paradox al taierii laser" : "scula asta de 250-300 de dolari poate sa bata la fundul gol un laser CO2 de 40-6-8-80-100 W. Cand am pus chestia asta pe forum cu exemple de taiere la laserul CO2 cu kerf de 0.4 mm sau pe acolo...si cu piese taiate de mine in acelasi tip de balsa cu kerf sub 0.2 mm cred ca multi au zis ca glumesc. Totul depinde de cat de bine poti focaliza raza laser pe suprafata si sa faci cat mai multe treceri la viteza mare ca sa obtii un keft cat mai mic (dar nu foarte mare ca sa obtii totusi o miscare fluida si foaret precisa...un compromis). Mecanica taietorului e destul de rigida ca sa poti taia si cu F1000 ...practic i-am zis lui Mihai si lui Andrei ca taiam de obicei cu F500 sau F600 sau F750.
- si acum revin la intrebarea colegului ...cu laserul de 30W. Aia sunt "watti consumati"...practic "watti optici" ar fi teoretic pe sfert, ceva gen 7.5 W ...adica de 3 ori puterea modulelor din cele doua "scandurici". De ce sa dai mai multi bani pe un modul laser cu putere mai mare? Ca sa ai un "spot" mai mare si mai greu de focalizat si ca sa arda balsa mai cu spor? Colegii pot sa va spuna ca si daca folosesti butonul de focalizare pentru laser cu puterea de 3% sau chiar daca pui 2% sau chiar 1% puterea laserului tot e destul de greu de focalizat, este foarte stralucitor, (inclusiv cu ochelari de protectie) si daca faci focalizarea pe suprafata de balsa iti apare punctul negru de ardere chiar si cu puterea aia minuscula. Deci...din punctul meu de vedere....sunt bani dati degeaba.
- ceea ce am acum pentru lotul de 4 taietoare care vor fi puse "la produs" (adica la taiat kituri) sunt module laser cu putere optica de 2.5 W similare cu ce am pus in cele 2 taietoare (deosebirea e ca au un buton pentru pornire laser cu putere redusa pentru focalizare amplasat chiar pe placuta de control laser...am nevoie de asa ceva pentru ca taietoarele vor fi montate in rastel si cu mini-calculatoare gen raspberry pi pe fiecare si comandate prin retea wireless si nu voi avea la indemana programul LaserGRBL ca sa apas butonul de focalizare).
Revin: pentru cei care "se pricep" exista o modalitate sa obtineti un taietor de genul asta in 1-2 saptamani:
https://www.banggood...CZ&rmmds=search
https://www.banggood...CZ&rmmds=search
Primul este la 170 de dolari adus din depozitul din Cehia si cu putere de 7w (zic ei 2.5 W putere optica...similar cu taietoarele colegilor). Al doilea este de 20 W la 190 de dolari (dar puterea optica de 5.5 W ...adica dublu fata de cele facute de mine).
Avantaj: destul de ieftin cu ultimele reduceri si ajung rapid (1-2 saptamini).
Dezavantaj: au electronica proprietara dar care ar trebui sa fie compatibila cu LaserGRBL ca ei asa se lauda (dar nu bag mana in foc).
Avantaj: mecanica similara cu a mea (un pic diferita, nu vad intinzatoare de curea si asta e un mic dezavantaj).
Dezavantaj: suprafata redusa de lucru (17x17 cm...nu iti permite taierea nici macar a unei nervuri de RES).
Avantaj: pentru cei care "se pricep" se inlocuieste axa X cu un profil 2040 de 1200 mm sau pe acolo (disponibil in tara, daca nu se gaseste 2040 se pun 2 profile 2020 lipite unul linga altul) , se inlocuieste cureaua de pe axa X cu una de lungime corespunzatoare, se prelungesc firele dintre placuta de control si caruciorul mobil, se pune un lant port cablu samd samd.
Pina la urma tot in zona 250-270 USD ajungi cu taietorul modificat ...si cred ca dureaza modificarile alea mai mult decat sa faci de la zero "scandurica".

Aceasta postare a fost editata de ender67: 02 March 2021 - 10:53 PM

0

#75 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 02 March 2021 - 11:02 PM

PS1 Sa ma ierte cei 2 "clienti" pentru exprimarea nefericita cu "nulitati"...se refera la stadiul in care mi-au intrat pe usa. Cum au "iesit" va las sa apreciati singuri (Mihai de exemplu a plecat sambata seara de la mine si duminica dimineata in loc sa stea in fum de tamaie la biserica "pacatuia" la 7-8 dimineata cu fum de balsa ca taia de zor nervuri).

PS2 daca nu ai rabdare si mergi "la fenta" dupa watii aia cu care fac reclama chinezii... poate vei taia mai repede dar iti garantez 100% ca Mihai sau Andrei cu laserele lor de 2 sau 2.5 W vor face taieturi mai bune. Deja la unele chestii fac taieturi cu 50% din puterea laserului. si o fac nu ca sa isi protejeze laserele ci pentru ca asta e realitatea ...BALSA ARDE !!!
0

#76 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 03 March 2021 - 10:42 AM

Marca de module laser pe care o folosesc eu recent (si pentru 445-450 nm la taietoare si pentru 405 nm la imprimante 3d cu rasina) este EleksMaker. Sunt compacte, robuste, au control putere PWM/TTL si un buton pentru pornire laser cu putere redusa pentru focalizare (se poate face si prin software in LaserGRBL dar prefer varianta asta ca nu am taietoarele linga calculator ci afara si legate prin wireless).
Si mai ales nu ai sa vezi in denumirea lor "laser de 20 W" sau "laser de 30W", ei zic pe bune ceea ce ne intereseaza: "Optical power 2500 mW"
Spuneam cateva postari mai sus, nu va uitati la lasere peste 3 W "optical power" ca nu are rost. Bani dati degeaba, nu puteti focaliza la fel de bine si arde balsa mai cu spor.
"Scandurica" / "Balsificatoru'3" nu este pentru productie comerciala de volum ci pentru uz personal de volum mic si cu rabdare se obtin taieturi de calitate uneori mai buna decat la laserele CO2.
In imagine se vede inscriptionarea, serial number, alimentarea si cu firul separat de control PWM/TTL si butonul alb de linga palma mea oentru pornire laser cu putere redusa pentru focalizare.
Gama de lasere EleksMaker de 2-3 W optical power se gaseste cam intre 75 si 90 de dolari plus 10 doalri transportul ...deci cam 350-400 de lei.
https://www.banggood...ml?sortType=asc

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 03 March 2021 - 10:46 AM

0

#77 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 03 March 2021 - 01:50 PM

Ca sa intelegeti mai bine de ce insist cu faptul ca un laser de putere mai mare nu prea e de ajutor.
Nu conteaza puterea optica a laserului daca nu il puteti focaliza bine.
Doua lasere EleksMaker, cel de 2500 mW si 445 nm (cel din imaginea anterioara) si un alt laser EleksMaker dar de 405 nm (blue-purple) si 500 mW.
Focalizate la ochi pe tavan si "defocalizate" in acelasi mod ca sa va explic ce se intampla (rotita lentila de focalizare cam cu un sfert de tura).
In primul rand se remarca diferenta de culoare, cel de sus e mai spre violet (e cel de 405 nm).
In al doilea rand se remarca intensitatea luminii...normal, cel de jos e de 5 ori mai puternic.
In al treilea rand se remarca forma spotului : la cel de 500 mW spoitul are forma unui cerc (de fapt e un patratel cu marginile usor rotunjite...sau un dreptunghi cu laturile aproape egale)...la cel de 2500 mW e un dreptunghi cu raportul laturilor cam de 3:1.
Orice marire a puterii laserului se poate face prin marirea cristalului, incel mai bun caz prin marirea pe ambele dimensiuni dar se poate sa se mareasca doar o dimensiune.
Imaginea sursa nu este un punct, sistemul optic nu este perfectm, focalizarea o facem manual...ergo focalizarea se va face nu intr-un punct ci de fapt intr-o imagine miniaturala a sursei (in acest caz un cristal dreptunghiular).
Degeaba ai un laser de 3 ori mai puternic daca prin constructie suprafata cristalului e mai mare si nu o poti focaliza corect.
Mai bine un laser cu putere optica de 2W sau maxim 2.5 W si pe care il poti focaliza bine...decat unul de putere optica 5.5 W sau 7.5 W dar la care pornesti din start cu un handicap ca nu il poti focaliza bine.
chiar si la 1% sau 2% din putere imaginea este foarte luminoasa si focalizarea se face destul de greu (chiar si prin ochelari de protectie).
si la lasere de putere cjhiar si la puterile mici de focalizare tot se aduna "energie " pe suprafata aia si daca faci focalizarea direct pe material incepe sa apara punctul sau suprafata neagra arsa.
De aia e bine sa faci focalizarea pe o suprafata neagra mata de inaltimea materialului (de exemplu placa de carbon) sau pe o lama de ras neagra asezata peste material.
Si eu aveam ceva vise umede la inceput cand au inceput sa apara laserele de puteri mai mari dar cand am facut trecerea de la 2 W la 2.5 W am observat care este tendinta si am zis stop, nu mergem mai departe ca inseamna bani degeaba. nu obtii o viteza mai mare de taiere si nici calitatea nu e mai buna.

Scuzati calitatea imaginilor, e foarte greu sa faci poze cu lasere ptr ca sunt f stralucitoare, a trebuit sa folosesc niste controlere de lumina de la lampi led de acvariu sa diminuez f mult (1%) laserele.. (de fapt la ala de 2.5 W e atenuat la 30% din intensitatea data de butonul de focalizare)

Fisiere atasate


0

#78 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 03 March 2021 - 02:36 PM

Singurul scenariu in care merita sa iei un laser de putere mai mare este cel in care poti face o focalizare automata sau semiautomata.
Asta inseamna ca faci o focalizare manuala aproximativa (pe cat de bine poti) si ai si un sistem de miscare fina pe axa Z si incepi sa trasezi diverse linii pe materialul respectiv la diverse cote Z ...sa zicem ca dupa ce ai focalizat manual zici ca aia e pozitia z=0 si trasezi niste linii la cotele -1, -0.8, -0.6, -0.4, -0.2, 0, +0.2, +0.4, +0.6, +0.8 si +1.0. Faci o poza cu rezultatul si vezi care este linia cea mai fina si zici "OK, asta e noua cota Z=0 (G92X0y0Z0").
Asta inseamna ca poti folosi cota Z in continuare la taiere pentru ca dupa prima trecere la cota Z=0 sa incepi sa tai la Z=0.5 si apoi Z=1.0 si Z=1.5 si Z=2.
Va las pe voi calculati cam cat costa in plus inca o axa si cu cat se complica mecanica si cat de complicate devine proceduriel de taiere. Si daca merita toata complicatia.
0

#79 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 03 March 2021 - 03:28 PM

Si inca o idee sau doua pentru cei care vor sa faca omini productie si sa taie mai multe kituri, pentru club sau pentru prieteni sau pur si simplu sa vanda pentru a amortiza investitia.
Decat un laser mai puternic de 30 W (7.5 W optic) mai bine 2 mai mici de 2W sau 2.5 W optici.
Si puteti folosi acceasi mecanica, cu mici modificari. in imaginea alaturata aveti 2 tehnici cu care puteti realiza chestia asta. .
Prima tehnica: daca montati axa scurta Y simetric cum se vede in poza si al doilea carucior il montati pe partea cealalta comanda celor 2 carucioare se poate face cu acelasi motor pentru axa Y (nu se vede in imagine, se vede doar suportul in extrema stanga). Smecheria este ca cele 2 carucioare se vor misca in sensuri opuse. Deci pentru mervuri "in oglida" trebuie 2 carucioare.
A doua tehnica se poate deduce daca va uitati cu atentie la un carucior. Pe fiecare carucior sunt montate 2 lasere cu radiator ceva mai mic (par ele mai mici dar tot sunt lasere de 1W la 405 nm). In cazul asta distanta intre cele 2 lasere este de 20 mm (ca nu am nevoie mai mult). Pentru taietor de balsa nici nu va trebuie un carucior suplimentar, trebuie doar ca cele 2 lasere sa fie montate pe o tija la distanta de 10 cm unul de celalalt si tija montata solidar pe carucior. Sau un laser pe carucior si la doilea distantat la 10 cm de primul folosind celelalte gauri de prindere.
Pe scurt: inca un modul laser si mecanica permite sa taiati doua placi in paralel.
In concluzie cu putina ingeniozitate se pot optimiza costurile ca sa taiati mai rapid. Ce vedeti in imagine permite tiparirea a 4 segmente de aripa in acelasi timp (in oglinda stanga / dreapta). Dar sunt limitat la grosimea aripii de vreo 19 mm (ceea ce nu e o problema pentru ce am nevoie). Pentru modelul asta de imprimanta inaltimea cuvei este de 50 cm si permite tiparirea unor segmente de 45 cm, 4 imprimante de genul asta si tiparesc toate segmentele de aripa in paralel si in dublu exemplar. Astea vor fi pentru kituri expediate prin posta. Anvergura maxima a modelului pe care il pot tipari este de 3.65 m. Mai exista si modelul cu cuva de 1 m inaltime (acolo pot tipari segmente de 95 cm) si care va fi pentru modelul cu anvergura de 3.85 m. so modelul de imprimanta in care nu mai plimb laserele pe carucioare cu curea GT2 ci laserele sunt de putere ceva mai mare si fixe si plimb spotul cu niste oglinzi (dar modelul asta va fi pentru tiparit fuselaje).
Da, se poate face ceva hi-tech si cu Arduino Uno si CNCshield si grbl. Partea de hardware e usoara. Problema e la modelarea 3D a aripii si sa scrii programul ala gen "homemade slicer" pentru generare G-code pentru imprimanta sau sa folosesti un slicer disponibil deja dar sa il adaptezi de la plastic la rasina cu laser. In principiu nu e foarte greu, trebuie sa schimbi instructiunile alea cand imprimanta impinge plastic (cu E pozitiv) in "laser on" si alea in care face retractie (cu E negativ) in "laser off"...si s-ar putea sa mearga dar nu bag mina in foc ca nu merg pe ideea asta. si sa nu uiti sa faci un infill cu procent foarte scazut si mai ales sa nu faci celule inchise sa ramana rasina caotiva acolo.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 03 March 2021 - 03:29 PM

0

#80 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 03 March 2021 - 05:07 PM

Si uite cum fac cei de lla NEJE testarea laserelor...la putere 50-51-52%. si nu 100% cum se lauda (observati ca majoritatea controlerelor PWM sunt cu valori de 51 sau 52 ...rusinica). sau aia o fi temperatura... destul de fierbinti in cazul asta.
De remarcat forma spotului nefocalizat de pe perete...si faptul ca mahoritatea sunt cam la 45 de grade.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 03 March 2021 - 05:09 PM

0

#81 Userul este online   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 07 March 2021 - 08:53 PM

configurația de la mine își face treaba fără probleme.

asta după ce am fost căscat!

Fisier atasat  profile g.jpg (263.6K)
Number of downloads: 42

balsa super hard, de la Hornbach, 2mm cu 5 treceri, F600, trebuie doar scăpat de funngine!
0

#82 Userul este online   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 07 March 2021 - 08:56 PM

totul e să te prinzi ce face Qcad. Și mai ales cum e aia cu ctrlV și ctrlC...

Fisier atasat  profile gg.jpg (309.17K)
Number of downloads: 23

și iese ce trebuie!
0

#83 Useril este offline   ACS 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 274
  • Inregistrat: 01-October 07
  • Gender:Male
  • Location:Campina

Postat 08 March 2021 - 08:22 AM

Vezi postareaMihai_supy, la 07 March 2021 - 08:53 PM, a spus:

configurația de la mine își face treaba fără probleme.

asta după ce am fost căscat!

Atasament profile g.jpg

balsa super hard, de la Hornbach, 2mm cu 5 treceri, F600, trebuie doar scăpat de funngine!
Si S?
Optimisti construiesc avioane,pesimisti cumpara parasute.
0

#84 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 08 March 2021 - 10:01 AM

V-am spus si va repet: valorile F si S sunt orientative si depind de placa pe care o taiati si de acuratetea focalizarii. Inclusiv taieturile in lungul fibrei si perpendicular pe fibra arata diferit. Si depinde si de cat de rabdatori sunteti, uneori e bine sa considerati o trecere in plus ca sa fie o strapungere totala si pe dos ca sa nu mai fie necesar sa taiati zonele nestrapunse cu cutterul. S conteaza cel mai putin, la taiere eu as merge pe S900 sau chiar 1000 si redus valorile lui S la gravare sau la balsa care arde cat mai repede. Daca scazi S de exmplu la 600 sau 700 trebuie sa consideri 3 treceri in loc de 2 (per total daca faceai 4 treceri acum s-ar putea sa faci 6 de exmplu).
Daca nu apar chestii noi la clientii de la job poate ma apuc azi sa montez in paralel ultimele 4 balsificatoare. Sau sa fac mici corectii la softul de proiectat aripi ca Mihai a gasit un mic bug (rusinica: am adaugat la sfarsit posibilitatea de a utiliza platabanda de carbon la capacirea lonjeroanelor si am facut partea de decupare in nervuri...dar bineinteles ca am uitat sa ajustez inaltimea lonjeroanelor - si cum el avea doar platbanda de 1 mm grosime s-a cam simtit).

Aceasta postare a fost editata de ender67: 08 March 2021 - 10:04 AM

0

#85 Useril este offline   ACS 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 274
  • Inregistrat: 01-October 07
  • Gender:Male
  • Location:Campina

Postat 08 March 2021 - 10:53 AM

Vezi postareaender67, la 08 March 2021 - 10:01 AM, a spus:

V-am spus si va repet: valorile F si S sunt orientative si depind de placa pe care o taiati si de acuratetea focalizarii. Inclusiv taieturile in lungul fibrei si perpendicular pe fibra arata diferit. Si depinde si de cat de rabdatori sunteti, uneori e bine sa considerati o trecere in plus ca sa fie o strapungere totala si pe dos ca sa nu mai fie necesar sa taiati zonele nestrapunse cu cutterul. S conteaza cel mai putin, la taiere eu as merge pe S900 sau chiar 1000 si redus valorile lui S la gravare sau la balsa care arde cat mai repede. Daca scazi S de exmplu la 600 sau 700 trebuie sa consideri 3 treceri in loc de 2 (per total daca faceai 4 treceri acum s-ar putea sa faci 6 de exmplu).
Daca nu apar chestii noi la clientii de la job poate ma apuc azi sa montez in paralel ultimele 4 balsificatoare. Sau sa fac mici corectii la softul de proiectat aripi ca Mihai a gasit un mic bug (rusinica: am adaugat la sfarsit posibilitatea de a utiliza platabanda de carbon la capacirea lonjeroanelor si am facut partea de decupare in nervuri...dar bineinteles ca am uitat sa ajustez inaltimea lonjeroanelor - si cum el avea doar platbanda de 1 mm grosime s-a cam simtit).
Da asa este, eram doar curios ce valoare a avut la S pentru 5 treceri la F600, una peste alta eu sunt foarte multumit de "balsificator" chiar daca nu am postat aici am taiat si placaj de 1mm.
Optimisti construiesc avioane,pesimisti cumpara parasute.
0

#86 Userul este online   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 08 March 2021 - 05:33 PM

Eu aunt la kit-ul 3. Unul pentru Alex, care e OpwnRes, desenat destul de prost, dar cu putina munca se poate ajusta torul am desenat un Optimist termic de 2,8m, si am taiat un Dynamo. Pana acum, toate bune.

By the way, merg doar cu s900.
0

#87 Useril este offline   old-boy 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 887
  • Inregistrat: 13-June 03
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 21 March 2021 - 08:10 AM

Innspirat de ender67 m-am apucat sa-mi fac si eu un taietor cu laser.Am cumparat acest taietor, mi s-a parut cel mai potrivit pentru necesitatile mele , masa de lucru 300 x 300.

L-am modificat in 1100 x 300

Fisiere atasate


Tot mai bine pe picioare cand te sprijini pe pamant
0

#88 Useril este offline   old-boy 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 887
  • Inregistrat: 13-June 03
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 21 March 2021 - 08:11 AM

Ca si soft am ales LightBurn. Azi voi incerca sa tai primele profile.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de old-boy: 21 March 2021 - 08:12 AM

Tot mai bine pe picioare cand te sprijini pe pamant
0

#89 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 March 2021 - 11:09 AM

Exemplu perfect. Asta e ceea ce ii recomadasem lui Mihai acum cateva luni dar mi-a spus sincer ca nu are curajul sa se bage la asa ceva,
Modificarea asta necesita profile pentru 2 axe X lungi, lungirea cablurilor si o improvizatie ca sa nu atarne cablurie alea pe patul de taiere si sa fie taiate de laser.
In paranteza fie spus, exact improvizatia asta am folosit-o la "Balsificatoru'1" care a fost o masa de taiere de 100x60 cm (era proiectata sa faie un kit de Dynamo odata). Un cablu bowden flexibil similar cu ala rosu din figura.
La Balsificatoru'2 a, redus dimensiunile la 107x10 cm ca nu taiam mai mult de o placa si am montat electronica pe caruciorul mobil, cablul USB si cel de alimentare "atarnau" in afara balsificatorului si nu statea in drum. Un coleg de pe forum a vazut pe viu cum taie, a venit pe la mine in vizita si i-am taiat o placa in timp ce am stat de vorba in curte pe terasa.
La Balsificatoru'3 am lasat electronica fixa intr-un colt si am pus lant pliabil port-cablu. Si am incercat sa simplific la maxim design-ul ca sa fie robust, sa poata fi construit de oricine si sa isi faca treaba de calitate cu costuri minime.
Ceea ce incerc sa transmit ca mesaj: oricine isi poate taia kiturile. Nu necesita o investitie mare (deja se amortizeaza la al 4-lea sau 5-lea kit). Exista soft gratuit cu care iti faci treaba la taiere. Exista fisiere aproape gata de taiere pe care le puteti descarca de pe net (de exemplu RESOpen si kitul de Dynamo/Dinamic pus de mine pe forum). Cu putina inventitvitate (schimbat doar un singur parametru in grbl la numarul de pasi pe X) kitul de Dynamo de 2 m il puteti face de 1.5 sau 1.6 sau 1.8 sau ce vreti voi (se scaleaza doar placa cu lonjeroane). Am pus si programul de proiectat aripi, i-am aratat odata lui Mihai cum se ruleaza si ce obtine cu el...si-a taiat aripa pe care a vrut-o pentru Optimst termic.
Asta a fost scopul acetui topic, sa va pun la dispozitie tehnologia necesara sa va taiati kiturile dupa pofta inimii. Si faptul ca am doi colegi de forum care au avut incredere, au pornit de la zero si acum imi trimit fotografii si filmulete cu modelele finalizate ...asta e "profitul" pe care il am.
Primesc un mesaj privat de la old-boy ca sa ma intrebe daca ma supar, daca poate sa puna si el niste poze in topic. Cum naiba sa ma supar, ca despre asta e topicul: sa discutam despre subiectul asta. Nu am zis ca solutia mea e cea mai buna, puteti pleca si de la adaptarea unei chinezarii (si am spus foatrte clar chestia asta). Ca acea chinezarie a devenit o masa de taiere de 100x30 cm ..foarte bine, intr-un topic nou o sa arat cum poate fi transformata prin adaugarea unei axe Z si va putea fi folosita fie la o imprimanta 3D mai ciudata fie la un mini CNc cu care se poate freza spuma expandata / extrudata.
Azi ma apuc de ultimele 4 taietoare...daca mai sunt colegi interesati de un taietor si sunt dispusi sa vina la Ploiesti pentru instructaj si ridicarea produslui va astept cu drag ...daca nu le bag la "produs" (voi taia kituri proiectate de mine, aripi zburatoare de 2 m de tip Prandtl-D si Dynamo si SynerJALES si SynerJ de 4 m).
0

#90 Useril este offline   old-boy 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 887
  • Inregistrat: 13-June 03
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 23 March 2021 - 03:34 PM

Oare ce e mai bine, viteza de taiere mai mica si nr de treceri mai putine sau viteza mare si treceri mai multe? Ca sa tai Balsa de 3,2 mm am nevoie de viteza 200mm/m si 4 treceri, la 400 mm/m din 4 treceri nu o taie complet.
Tot mai bine pe picioare cand te sprijini pe pamant
0

Arata acest topic


  • 4 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

2 useri citesc topicul
0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro