Modelism - RHC Forum: Laser cutter 101 - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 4 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Laser cutter 101 sau "Initiare in taierea balsa cu laser"

#1 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 February 2021 - 12:45 PM

Fac azi un topic nou ...si va cer iertare pentru ca va fi un "ghiveci" si multi vor spune ca nu isi are locul aici. Va fi un vademecum pentru taierera kiturilor cu laser, fie in regim pripriu, fie la detinatorii de astfel de taietoare.
Ieri a fost pe la mine unul dintre colegii de pe forum si a ridicat taietorul pe care l-am facut pentru el (spre rusinea mea dupa multe amanari legate de job...acum in sfarsit am intrat in concediu sa mai consum ceva din zilele ramase de anul trecut).
Ce am facut pentru el e prototipul generatiei 3 de taietoare cu laser proiectate si realizate de mine (generatia 1 a fost o masa de 100x60 cm, generatia 2 a fost o "scandura" de 120x20...generatia 3 la fel dar cu imbunatatiri semnificative la mecanica si nu mai foloseste deloc piese printate ci doar profile si piese disponibile pe site-urile on-line).
In ultima vreme au aparut tot felul de "chinezisme" cam in zona de pret 200-300 de dolari si care permit gravarea de imagini in general de format A4 sau pe acolo.
"Scandura" sau "Balsificatoru'3" permita gravarea si taierea placilor de balsa (si placaj de fapt) de dimensiuni 100x10 cm si 107x10 cmcu un control foarte fin al puterii laserului.Materialele din acest proiect costa cam 1000 de lei (cu mici variatii).
Cum arata "minunea" asta? Atasez o poza cam pe la mijlocul asamblarii dar va puteti face o idee despre complexitatea / simplitatea constructiei.

Fisiere atasate


0

#2 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 February 2021 - 01:05 PM

Electronica: Arduino Uno + CNCShield +2 drivere de motor pas-cu-pas.

Firmware: grbl 1.1 (cred ca 1.1h e ultima versiune dar merge si 1.1f si 1.1e...esential e sa fie versiunea 1.1 si nu 0.9). Versiunea 1.1 are "lasermode", pe scurt variaza puterea laserului in functie de viteza ceea ce imbunateste semnificativ calitatea taierii in zonele cu variatii de viteza (la bordul de atac si la bordul de fuga ar fi cele mai bune exemple).

Motoare: uzuale pas-cu-pas de 200 pasi/rotatie sau chiar 400 pasi / rotatie (la acest proiect am folosit un motor mai solid de 200 pasi pe axa lunga x si un motor mai fin de 400 pasi pe axa scurta y). Se pot folosi si late motoare recuperate cu 48 de pasi pe rrotatie de exemplu dar cu micsorarea rezolutiei.

Transmisie miscare rotativa-liniara: fulii cu roti dintate si curele GT2; fuliile sunt uzuale (non-critice) cu 16 sau cu 20 de dinti . Pentru motoare de 200 sau 400 de pasi si cu micro-stepping de 1:16 se obtine rezolutii de 80 sau 100 sau 160 pasi pe mm (in cazul proiectului de fta au fost 100 pasi pe mm pe axa X si 160 pasi pe mm pe axa Y)

Miscarea liniara: profil 2020 cu v-slot, 120 cm pe axa X si 20 cm pe axa Y. Un element de fixare a motorului intr-un capat si un intinzator de curea in celalat capat.

Optional: lant port-cablu. Pentru acest proiect am folosit 1 m de lant port cablu.

Optional: senzori optici sau switch-uri end-stop pe cele 2 axe. In imaginea de mai sus le vedeti montate, in varianta finala nu am mai montat end-stop ca sa simplific cablarea si sa permit folosirea variantei de firmware grbl de pe net (fara sa mai necesite compilare cu diverse optiuni).
0

#3 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 February 2021 - 01:20 PM

Link-uri de componente (voi pune si pretul fara transport, unde este posibil voi pune link-uri catre depozitele din Europa):

Arduino+ CNCshield : 13 USD https://www.banggood...UK&rmmds=search

Motoare: 10 dolari bucata: https://www.banggood...CZ&rmmds=search

Profil 2020 V-slot:https://www.banggood.com/Machifit-Silver-2020-V-Slot-Aluminum-Profile-Extrusion-Frame-For-CNC-Laser-Engraving-Machine--p-1389239.html?cur_warehouse=CN&ID=558378&rmmds=search

Carucioare: sunt de 2 tipuri, puteti folosi oricare dintre ele, eu am folosit cel cu suprafata mai mare si cu roti mai mari pe axa X si cel cu roti mai mici pentru axa Y:
https://www.banggood...CN&rmmds=search
https://www.banggood...CN&rmmds=search

Intinzatoare de curea:
https://www.banggood...CN&rmmds=search
https://www.banggood...UK&rmmds=search
https://www.banggood...24&rmmds=search
https://www.banggood...30&rmmds=search

curea GT2 si fulii dintate (minim 3 m de curea, luati setul de 5 m):
https://www.banggood...07&rmmds=search
0

#4 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 February 2021 - 01:51 PM

Nu am vorbit pina acum de modulul laser pentru ca e cea mai importanta componenta si de ea depinde reusita intregului proiect.
Se gasesc module laser pentru toate buzunarele, cu puteri sa zicem intre 300mW si 30W. Evitati extremele, zona care ne intereseaza este sa zicem inte 1.6w si 3 W.
Cele cu putere mica sunt bune pentru gravare dar nu pentru taiere. Cele cu putere mare au viata mai scurta si mai au un defect. Ca sa se obtina puterea asta se mareste dimensiunea cristalului din LED si de obicei la focalizare se observa ca nu mai poti focaliza la un "punct" (de fapt nu e punct, e un cerc cu dimensiuni mici sau de fapt un mic patratel) ci focalizarea se face intr-un dreptunghi sau liniuta in care dimensiunea pe o directie e de cateva ori mai mare decat pe cealalata directie. In cazul asta ar trebui sa faceti un compromis la montarea laserului ca "dimensiunea lunga" la focalizare sa fie in lungul placii, sa nu afecteze prea mult "latimea de taiere" (asa numitul "kerf") cand taiati profile.
Inca o chestie la care trebuie sa fiti atenti: laserul sa fie "blue" (albastru, 445 nm sau pe acolo, 450 nm eventual) si nu "purble-blue" sua "blue-purple" (mov, UV vizibil, 405 nm). Astea de 405 nm se pot folosi dar au eficienta mai redusa, eu le folosesc la imprimantele 3D cu rasina.
Mai e o categorie de module laser dar care se gasesc mai greu. Taietoarele laser industriale sunt cu CO2 iar raza laser nu este vizibila, este in domeniul infra-rosu (10600 nm). Exista si niste module laser cu LED-uri in domeniul infrarosu dar astea sunt in domeniul 800-1000 nm. Am un asemenea modul care are cre 880 nm.
Alta chestie la care trebuie sa fim atenti este controlul puterii laserului. ne intereseaza un modul cu control TTL. Aceasta intrare de control se leaga la "intrarea" end-stop Z+ pe CNCShield (stiu , e ciudat, in soft de fapt nu e o intrare ci acel pin este definit ca o iesrie.).
Recomandam sa nu va aruncati la module de puteri mari. Un alt motiv ar fi ca aia 20 sau 30 W nu sunt Watii "optici" ci "watti de consum electric". Cred ca doar un sfert din puterea aia ajunge sa fie consumata de LEd-ul care emite laserul.
Si acum cateva link-uri:
https://www.banggood...CN&rmmds=search
https://www.banggood...CN&rmmds=search
https://www.banggood...CN&rmmds=search
Asta pare tentant la 15W:
https://www.banggood...CN&rmmds=search
...dar cand te uiti pe poza vezi ca "optical power 3500mW". Si am ceva dubii despre cum arata focalizarea la 15W.
0

#5 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 February 2021 - 02:05 PM

Montajul e relativ simplu:
- se pune modulul laser pe caruciorul de pe axa Y, apoi intinzatorul de cablu pe axa y si suportul de motor si motorul de pe exa y cu fila GT2 pe el
- tot ansamblul asta pentru axa y se monteaza pe caruciorul axei X si caruciorul se pune pe profilul axei X
- se mnteaza motorul axei x pe suport si intinzatorul de curea in partea cealalta si toata mecanica se monteaza pe scandura cu 2 coltare (cat mai solide)
- placa de baza Arduino se fixeaza cu 2 suruburi in lemn si deasupra ei se monteaza CNCshiled cu cele 2 drivere
- se monteaza lantul port-cablu (ca in figura) si prin el se trece un cablu de retea cu 4 perechi torsadate de fire
- pentru montaj am folosit barete de legaturi electrice clasice (cu suruburi), una cu 8 fire amplasata linga caruciorul axei X si doua cu 8 si 4 fire amplasate pe scandura linga Arduino si motor
- cele 8 fire sunt 4 fire pentru motorul axei Y (2 perechi) , 2 fire alimentare 12V si 2 fire control TTL putere laser
- pe placa de la Arduino/CNCshield se folosesc pentru motoare conectori plati cu 4 fire; mare atentie ca firele 1-2 si 3-4 sa fie legate la infasurari ale motoarelor pas-cu-pas (trebuie "imperecheate"); nu prea conrteaza ordinea ca daca observam ca motorul se misca in sens invers decat cel dorit se roteste conectorul cu 180 de grade si s-a rezolvat (mare atentie insa, nu factri manevra asta niciodata "sub tensiune", driverele pentru motoarele pas cu pas contin generatoare de curent si le puteti deteriora daca scoateti conectorul motorului sub tensiune).
- placa Arduino se leaga la USB la calculator iar pentru alimentarea "de forta" 12 V se foloseste conectorul de pe CNCShield
0

#6 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 February 2021 - 02:22 PM

Urmeaza o operatiune ce necesita un pic de indemanare si rabdare: montarea curelelor GT2.
curelele se prind cu bride de plastic ("soricei") de o ureche a caruciorului, se petrec pe dupa fuliile GT2 de pe motor si de pe intinzator (cu caruciorul intinzatorului cat mai aproape de profilul 2020) si in final prin cealalta ureche de la carucior si se fixeaza cu un soricel. Nu taiati cureaua la dimensiune ca s-ar putea sa reluati operatiunea. Se intinde cureaua pina se obtine o tensiune "moderata"...nu trebuie sa fie prea tensionata ca sa jeneze la miscare dar nici prea "laxa" ca sa nu permita o miscare de precizie sau sa sara cureaua de pe dinti.
Odata ce am terminat si operatiunea asta de montare a curelelor si suntem convinsi ca legaturile electrice sunt OK putem trece la testele de miscare. Deocamdata decuplam alimentarea laserului la 12 V sa nu avem surprize.
Dar mai intai cateva operatii pregatitoare:
- instalare software Lasergrbl de la lasergrbl.com
- in programul lasergrbl la Tools parca este o optiune sa instalam driver serial pentru Arduino (driver pentru CH340)...sau cautati pe net driver pentru CH340; in "Device Manager" sau "Manager dispozitive" vedem ce port a fost alocat pentru placa Arduino legata la USB (de exemplu COM3)
- descarcam firmware GRBL 1.1 , ne intereseaza fisierul .hex (https://github.com/g...1h.20190825.hex)...putem folosi si variante mai vechi 1.1f sau 1.1e
- cu un program specializat trebuie scris firmware in arduino; cel mai simplu se face cu un program XLoader (https://github.com/x...ader_V1_339.zip)
Daca am facut cele 4 chestii (lasergrbl, driver pentru seriala Arduino,, Xloader si firmware GRBL 1.1 incarcat cu Xloader in Arduino) putem trece la treaba

0

#7 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 14 February 2021 - 02:44 PM

Daca mi-as face asa ceva as prefera cu freza, pentru balsa/liteply nu cere motor puternic, si frezele au uzura aproape nula, si costa un leu bucata. Leu european :)
Nu am vazut pana acum taiere laser care sa nu necesite curatzare cenusa de pe taietura, deci de ce precizie a profilului mai vorbim?
Plus ca lipirea se face pe oriunde prin partzi, doar pe taietura nu, porii fiind umpluti cu cenusa.
Cele frezate sunt gata curatite si nu mai necesita nici macar o slefuire inainte de infoliere sau lipire, avand porii deschisi.

Asta nu schimba prea mult natura topicului, doar inlocuiesti dioda laser cu motoras, nici macar nu cere comanda pe axa Z. Chiar si comanda de on-off a diodei se translateaza la motor integral.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#8 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 February 2021 - 02:47 PM

Incepem sa lucram cu LaserGRBL. Ar trebui sa existe cablul USB intre calculator si arduino dar nu am facut alimentarea cu 12 V a placii CNCShield.
In LaserGRBL pe prima linie in coltul din stanga sus selectam portul serial, lasam viteza implicita (115200) si apasam iconita de conectare din dreapta.
In coloana de jos cu rezultate ar trebui sa ne apara mesajul cu versiunea grbl. In zona aia exista o linie in care putem introduce comenzi , tastam $$ in acel camp si apasam Enter.
GRBL raspunde cu o serie de parametri ce incep cu semnul $. Ne intereseaza sa modificam cel putin 3.
Modificarea se face cu $parametru=valoare.
Probabil putem vedea ca lasermode (parametrul 32) este 0/off. Asta va fi prima modificare:
$32=1
In zona 100 avem parametri legati de numarul de pasi pe axele de miscare, pe la 110 parametri de viteza, pe la 120 parametri de acceleratie.
E timpul sa facem ceva calcule.
Pe axa X eu am folosit un motor de 200 de pasi cu o fulie de 16 dinti si microstepping 1:16. Asta inseamna ca la o rotatie completa cureausa se deplaseaza cu 32 mm (16 dinti x 2 mm, curea GT2 inseamna ca dintii sunt distantati 2 mm) si pentru asta sunt necesari 200x16=3200 micropasi. 3200 impartit la 32 ne da 100 pasi pe mm. $100=100
Pe axa y motor 400 pasi, fulie 20 mm, microstepping 1:16. 6400/40=160 pasi pe mm. $101=160.
Alte exemple de calcul:
motor de 48 de pasi cu fulie de 16 dinti: (48x16)/(16x2)=24. 24 de pasi pe mm, acceptabil pentru taierea cu laser, Putem folosi motoare de 48 de pasi pentru axa X sau chiar y.
48 pasi fulie 20 dinti: (48x16):(20x2)=19.2. Inca e bine.
Sunt drivere de motoare pas-cu-pas cu microstepping 32: (48x32)/32 sau (48X32)/40...
...sau chiar microstepping 256 (driverele ST820 de exemplu). Nu am testat asa ceva, am cateva bucati, in concediul asta poate fac o varianta cu motoare recuperate de 48 de pasi si st820. Teoretic ar trebui sa obtinem (48x256)/(16x2)=394 sau (48x256)/(20x2)=307.2 pasi dar am oarece dubii ca la microstepping de 256 se poate obtine un cuplu adecvat.
Parerea mea e ca la taierea cu laser orice peste 20 pasi pe mm e destul de bun.


0

#9 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 February 2021 - 02:57 PM

Vezi postarearenatoa, la 14 February 2021 - 02:44 PM, a spus:

Daca mi-as face asa ceva as prefera cu freza, pentru balsa/liteply nu cere motor puternic, si frezele au uzura aproape nula, si costa un leu bucata. Leu european :)
Nu am vazut pana acum taiere laser care sa nu necesite curatzare cenusa de pe taietura, deci de ce precizie a profilului mai vorbim?
Plus ca lipirea se face pe oriunde prin partzi, doar pe taietura nu, porii fiind umpluti cu cenusa.
Cele frezate sunt gata curatite si nu mai necesita nici macar o slefuire inainte de infoliere sau lipire, avand porii deschisi.

Asta nu schimba prea mult natura topicului, doar inlocuiesti dioda laser cu motoras, nici macar nu cere comanda pe axa Z. Chiar si comanda de on-off a diodei se translateaza la motor integral.


Orice frezare inseamna ceva in 3 axe...trebuie comanda pe Z pentru ridicare si coborare freza.
Un alt aspect de care trebuie tinut seama este grosimea frezei ...uzual sa zicem 1 mm. Trebuie facuta o compensare altfel piesa taiata va avea profilul translatat cu 0.5 mm (pe scurt nervura va pierde 1 mm in inaltime).
Compensarea asta se poate face fie cand calculezi profilul (eu stiu sa o fac in QCAD sau prin programele facute de mine...dar nu ma complic) sau in softul care genereaza Gcode. Nici acolo nu e simplu ca trebuie sa dai "de mana" la ce forma compensarea se face "pe exterior" (adica este ceea ce se numeste "part") si la ce forma compensarea se face "pe interior" (adica la gauri, "hole").
Pentru mine cel mai usor a fost calculul exact pe dimensiuni pentru ca taietorul meu a obtinut un kerf MASURAT de 0.2 mm in balsa de 2mm. Cu alte cuvinte abaterea fata de profilul ideal era de 0.1 mm (jumatate de kerf) ...adicsa exact grosimea unei folii sau a unui strat subtire de adeziv. KISS.
Nu exclud frezarea, doar ca o lasam pe mai incolo cand vom ajunge la chestii avansate gen frezare rohacell.



0

#10 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 February 2021 - 03:22 PM

Dupa ce am modificat parametrii de rezolutie miscare putem face prime teste.
Pozitionam de mana laserul pe la mijlocul suprafetei si alimentam la 12 v (dar avem grija sa nu alimentam si modulul laser ca sa evitam accidentele).
Lucram tot cu LaserGRBL.
G92X0Y0Z0
Prin comanda asta mentionam ca asta e punctul de origine.
Cand se pune sub tensiun Arduino GRBL n-are nici o idee despre pozitia laserului si exista 2 metode sa se rezolve asta:
a. se face "home"...adica GRBL misca motoarele pe cele 3 axe pina cand intra in functiune switch-urile de limita de cursa
sau
b. ii dam "de mana" pozitia
Ca sa nu mai intram in fineturi gen optice/switch-uri, "normal inchis" / "normal deschis", filtrarea semnalelor pe trasee lungi de cablu, cabluri suplimentare, parametri in GRBL si asa mai departe...simplificam totul si zicem "fara limitatoare".
Oricum home se face o singura data la inceputul taierii, pozitionam laserul la un punct de limta mecanica si pentru X si pentru Y, alimentam motoarele cu 12 V, ii spunem lui GRBL ca ala e punctul (0,0) si aia e (daca suntem mai pretentiosi ii putem spune ca e punctul [-1,-1] ca sa evitam marginile neliniare de la placa de balsa).
Dar acum ne intereseaza altceva, sa vedem daca noi si GRBL aveam aceasi idee despre ce inseamna + si - pe cele 2 axe. Mai pe scurt, cu laserul pozitionat de mana pe centru fara tensiune:
G92X0Y0
alimentam 12 V partea de motoare
G1X100Y10F1000
...si observam cum se deplaseaza laserul. Normal ar trebui sa se deplaseze 10 cm spre dreapta si 1 cm in sus, cu o viteza de 1 metru pe minut (nu uitati ca in G-code valorile pentru dimeniuni sunt in mm si vitezele in mm/minut)..
Daca dimensiunile nu sunt cele asteptate se pot face corectii cu $100 si $101.
Daca directiile nu sunt cele asteptate (in dreapta pentru X si su s pentru Y) trebuie sa facem corectii: scoatem alimentarea si pe placa CNCshield scoatem conectorul motorului axei "proaste" si il rotim cu 180 de grade si il reconectam. Realimentam, mai dam odata comanda (G1X100Y10F1000) si vedem ca e OK.
Parametrul F e viteza si e foarte important. Poate fi dat la fiecare comanda G1 ("deplasare controlata") sau nu dar atunci se foloseste ultima valoare. De retinut ca trebuie specificat macar o data cand incepem deplasarile, o comanda G1 poate sa nu contina F cu o singura exceptie: prima comanda G1 trebuie sa stie cu ce viteza se face deplasare/
OK, scos 12V, pus laserul la Xminim Y minim, G92X0Y0 sau G92X-1Y-1 dupa preferinte, alimentat iar cu 12V si da-i cu teste de miscare cu diverse viteze sa vedem la ce viteze ne putem astepta.
In general putem folosi F1000 sau F2000 sau chiar F3000 la deplasari fara taiere dar taierea trebuie facuta mai lent,,,ceva in zona F300-F600 (maxim 1 cm pe secunda).
Cand stim de ce e in stare mecanica taietorului putem modifica parametri $110 si $111.
si mai sunt niste oarametri acolo cu dimensiunile maxime, daca sunteti curiosi sau pedanti va las sa ii gasiti si modificati singuri.
0

#11 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 February 2021 - 03:50 PM

E timpul sa punem laserul la treaba.
In primul rand o avertizare: ochelari de protectie. I-am dat colegului 2 perechi de ochelari (si pentru cazul in care lucreaza cu cineva in atelier).
In al doile a rand: e posibil ca la punerea sun tensiune de 12 v sa se emita un impuls laser scurt, de aia recomand pozitionarea pe 0,0 "de mina" si apoi alimentarea cu 12 V si G92X0Y0.
Comanda laserului se gace cu 3 comenzi specifice in G-code: una ce specifica puterea laserului (dpdv software de CNC laserul e tratat ca o "freza" si puterea este controlata ca viteza de roatie a frezei cu o comanda S), o comanda de pornire laser (M3) si una de oprire laser (M5).
Cu un paramteru in GRBL se poate specifica viteza maxima de rotatie a frezei. Sa zicem ca vrem sa specificam puterea laserului in procente, atunci vom folosi $30=100. sau vrem un control mai fin, in zecimi de procent, $30=1000.
Asta pare a fi mai OK, e mai apropiat de "viteze rotatoe freze" reale, plus ca LaserGRBL are un buton de focalizare si cand il apesi asta porneste laserul cu o putere de 3% si pentru asta foloseste o comanda S30. Ramane $30=1000 si tinem minte ca puterea laserului variaza intre 1 si 1000.
Cand facem focalizarea o facem la o putere mica si pe un material cam de grosimea materialului de taiat. Rotim lentila de focalizare pina punctul devine cat mai mic.
Odata ce am facut focalizarea putem face niste mici teste de trasare pe scandura ca sa vedem pe unde trebuie asezata placa de balsa la taiere.
Pute scrie un "program" G-code intr-un fisier si fisierul asta sa il incarcam in lasergrbl si sa il executam ...linia a 2 din lasergrbl cu selectie fisier.
De remarcat ca la punerea sub tensiune GRBL nu ne lasa sa lansam comenzi imediat, ttrebuie facuta o operatie de "unlock" sau de "armare". Asta se face cu butonul specializat (ala cu lacatul) sau cu comanda $X.
Odata ce am facut UNLOCK putem executa un fisier ce contine urmatorul program de exemplu (de tinut minte ca laserul a fost pozitionat inainte de punerea sub tensiune la Xminim Y minim):

G92X-1Y-1
G1X0Y0F100
M3 S1000
G1X1000F500
M5
G1X0 F2000
M3 S1000
G1Y100F500
M5
G1X0Y0F1000

Incercati sa intelegeti ce comenzi am dat pentru laser.
0

#12 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 February 2021 - 04:18 PM

Suntem gata de taiere cu comenzi simple (linii). Atasez o poza cu prima gravare de test (o "taiere" cu S1000 dar care in lemn uscat de brad sau pin devine o gravare).
Si aici vreau sa fac cateva observatii si sa va dau cateva sfaturi:
- focalizarea e f importanta. Nu trebuie sa o faceti de fiecare data, diar din cand in cand, mai ales cand schimbati materialul taiat (de exmplu treceti de la balsa dee 1.5 mm la balsa de 3 mm).
- nu toate placile de balsa sunt la fel, se pot comporta diferit la taiere
- "balsa este un mediu anizotrp" ...adica nu se comporta la fel in toate directiile, taietura va arata diferit in lungul fibrei si perpendicular pe fibra (se poate observa putin si in imaginea alaturata)
- ceea ce se intampla la taierea cu laser (fiel el cu CO2 sau cu LED de 445nm) e foarte simplu: acolo are loc un "min-incendiu local". Se incalzeste balsa exact pe sufrafata focalizata a spotului (de aceea trebuie sa focalizam cat mai bine) dar "incendiul" se raspandeste in lateral ...si trebuie tinut sub control
- prima metoda prin care poate fi tinut sub control este un ventilator puternic. De preferat sa bata din lateral si daca se poate intr-un fascicul ingust si exact in zona in care actioneaza laserul. asta are un dublu efect: "steinge incendiul" si in acelasi timp indeparteaza fumul in lateral, asta creste eficienta laserului ( nu apare efect Tyndall) si protejeaza optica de depunerile de fum
- a doua metoda simpla si care poate parea ciudata (dar va garantez ca da rezultate) e sa umectati usor placa de baza cu o carpa umeda. Nu foarte multa apa, balsa nu trebuie sa fie umeda, oar putin la suprafata. Asta scade putin eficienta laserului dar pe de alta parte scade foarte mult "incendiul lateral". Prin incercari gasiti un compromis acceptabil
- a treia metoda foarte simpla porneste de la urmatorul aspect: "incendiul" este mai mic la viteze mai mari de deplasare. Nu va asteptati la taieri de balsa dintr-o singura trecere (poate doar cu lasere de 15-20-30 W dar nu am incercat). Ne putem astepta ca o trecere la viteza F250 de exmplu sa fie aproape echivalenta cu 2 treceri la F500. Plus ca placile de balsa nu sunt perfecte, in unele zone vor fi "strapungeri" (taietura apare pe partea cealalata) in altele vor mai fi cateva zecimi de material ramas. DAR.
La trecerile cu viteza mai mare "kerf"-ul (latimea de taiere) este mai mica. La viteza mai mica "incendiul" se propaga lateral. Pe de alta parte la viteza mai mica miscarea este mai fluida, laviteza mai mare pot apare mici oscilatii.
Trebuie gasit un compromis intre viteza de taiere, modul cum "penetreaza" laserul in placa de balsa si numarul de treceri. din ce am taiat pina acum am mers pe ideea ca o gravare sau o trecere ar trebui sa patrunda in laser cam 0.5 mm. Placile de balsa nu sunt de grosime f precisa, am gasit placi de 2mm si care aveau 2.35 mm. Ib general mam mers pe 3-4 treceri la placi de 1.5 mm si 4-5 treceri la placi de 2 mm.
Despre numaruk de treceri si cum se rezolva asta prin soft...intr-o postare ceva mai incolo.

Fisiere atasate


0

#13 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 February 2021 - 04:45 PM

Am facut testele, hai sa ne pregatim de taierea primului kit. Avem nevoie de 3-4 feluri de programe (si la fiecare sunt mai multe optiuni):
- "ceva" cu care sa obtinem desenele ..si aici eu recomand QCAD sau LibreCAD. (www.qcad.org respectiv www.librecad.org). In principiu orice program CAD 2D e bun. rezultatul ar trebui sa fie un fiser in format acceptat de urmatorul program folosit:
- "ceva" cu care sa prelucram desenul si sa ne scoata o varianta de G-cod acceptata de taietor ...si aci vom discuta 2 posibilitati, una mai simpla si una mai complicata (Inkscape cu o extesie ptr laser varianta simpla, EstlCAM varianta mai complicata dar mai puternica)
- "ceva" cu care sa modificam dupa dorinta fisierul cu G-code, si aici putem folosi Notepad sau Wordpad sau ceea ce recomand varinta Notepad++ (gratuita)
- "ceva" cu care sa taiem...aici v-am spus deja de LaserGRBL (recomandat) dar sunt o gramada de programe folosite petru imprimante 3D sau CNC-uri sau taietoare laser si care asta fac, iau un fisier G-code, il "pompeaza" pe seriala USB catre Arduino si intorc ceva rezultate (eventual intr-o forma grafica sa vezi si ce tai sau gravezi).

Doua- trei lini despre prima etapa, aia cu desenele. Daca gasiti kituri pe net le gasiti sub forma de PDF sau desene vectoriale. PDF-urile pot fi si ele de doua feluri: sa zicem niste PDF-uri "proaste" (in care PDF care e de fapt un "container" contine o imagine raster gen bitmap sau jpg.. si cu asta nu poti sa faci nimic) sau PDf-uri cu "imagine vectoriala" (in care sunt descrise linii si forme geometrice). Exista priograme care fac conversia din PDF-uri vectoriale in desene vectoriale.
Sau gasiti chair desene vectoriale, fisiere .dxf sau .dwg. Puteti avea prorame ge Corel Draw sau ACAD sau Draftsight sau orice program comercial ...eu prefer cele gratuite open-source.
QCAD e trial si dupa expirarea perioadei de trial se ppate converti in "community edition" prin stergerea unor fisiere, LibreCAD e facut din sursele de la QCAD. Ambele lucreaza cu fisere DXF.
Ziceam ca daca gasiti kituri pe net sau cumparati fisierele in general nu exista un format standard si pot fi planse mari. Piesele pot fi aranjate pe placi cu dimensiuni care nu se gasesc la noi. Trebuei sa le rearanjati.
Kiturile pe care le proiectez eu si pe care le gasiti pe aici sunt pentru placi de balsa de 100x10 cm (uneori de 107x10 cm) cu grosime uzuala de 2mm. Desenul contine ma multe placi spatiate pe verticala la 10 cm. Desenul e facut in 2 culori, o culoare pentru gravare si alta pentru taiere, si fiecare culoare e pe un strat separat (in felul asta se pot "ascunde" sau sterge sau manipula dupa dorinta).

In fine, eu prefer formatul DXF pentru ca STIU sa scriu fisiere DXF, sa scriu fisiere text in format DXF prin program. Pentru proiecte complicate fac programe in C care deseneaza nervurile si le pozitioneaza automat pe placa, le numeroteaza pentru gravare si am o baza de pornire la realizarea unui kit. Vom mai discuta pe larg despre asta cand va fi cazul.
0

#14 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 February 2021 - 05:09 PM

Daca lucrurile vi se par prea complicate va asigur ca se pot rezolva usor:
- vineri seara i-am spus colegului ce programe sa isi puna pe laptop
- sambata a venit la mine, i-am facut proba la taietor si un mic instructaj (cam de genul pe care il fac aici.. dar mai pe scurt) ...cam 1-2 ore cred ca ca fost
- azi primesc deja imagini si filmulete cum isi taie kitul de OpenRES (pe care si l-a pregatit singur pentru taiere, nu a fost pregatit de mine).
Deci a inceput "productia" imediat.

Revin la mini instructajul cu QCAD.

Indiferent de sursa trebuie sa va pregatiti elementele doar pentru prima placa. Nu ma apuc acum sa va fac tutorial de QCAD sau de Corel sau de ACAD, va dau doar cateva idei generale despre ce trebuie sa faceti:
- daca e un kit proiectat de mine selectati elementele de pe o singura placa de balsa si copiati-le intr-un fisier separat, ba chir doua (unul pentru gravare si unul pentru taiere)
- copierea elementelor trebui facuta exact ca sa va puteti incadra in placa de balsa, in general pastrez o margine de cel putin 2 mm si sus si jos si de 3 mm sau chiar mai mult pe laterale.
- o idee buna cand va proiectati kiturile e sa faceti economie de material, sa aveti cat mai multe piese pe placa
- nu uitati ca aveti nevoie de cate doua nervuri, o tehnica buna de compactare e sa rotiti nervura cu 180 de grade si sa le pozitionati "extrados la extrados" sau "intrados la intrados"

Nu mai intru in detalii, tehnicile astea de pozitionare le puteti deprinde in timp, eu am ajuns sa le fac si prin program. Ce rezultate se pot obtine? Uite doua exmple: toate nervurile pentru o aripa de 2m pe o placa de 100x10 cm ...si un kit de planor 2 2m in 5 placi,

Fisiere atasate


0

#15 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 14 February 2021 - 06:30 PM

Foarte interesant si-ti multumesc mult.
Daca nu-i cu banat, as vorbi un pic despre laser vs freza. Am avut kit-uri din amandoua.
Cele frezate ar parea mai hi end, dar este dificil sa ai o suprafata perfect neteda in balsa moale. In plus la degajarile interioare colturile sunt rotunjite. Bonus masina face zgomot si piesa trebuie fixata.
La cele taiate cu laser am facut proba cu adeziv aliphatic (yellow glue). Va asigur ca adera perfect pe suprafata neagra. Am incercat sa curat negreala, mai mult sau mai putin, dar rezultatele sunt similare.

Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 14 February 2021 - 06:31 PM

0

#16 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 14 February 2021 - 06:53 PM

Mai Dane, vezi ca acum e pericol sa pomenesti in public de alea negre, fie ele si mioare ... :)
... cu picioarele pe pamant ...
0

#17 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 14 February 2021 - 06:55 PM

M-ai facut sa rad. Ce sa fac daca edit-ul a disparut?
Spuneti si voi ''cele taiate cu laser" http://www.rhcforum.ro/public/style_emoticons/default/rolleyes.gif
0

#18 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 February 2021 - 07:01 PM

Bun. Revenim. Zicem ca stim sa lucram cu QCAD. Sau cu LibreCAD. Sau mai bine cu amandoua, eu ada fac: folosesc si varianta QCAD fara trial ca imi place interfata mai mult...dar am vreo 2 chestii care ma intereseaza si care sunt doar in LibreCAD.
Una e folositoare cand taiem kiturile la altii. Calculul lungimii totale a traseelor se face doar in varianta trial sau non-free in QCAD dar merge bine in LibreCAD. Ne intereseaza cand taiem kiturile "afara" cat ne costa...sau daca le taiem noi pentru altii ce lungie au traseele ca sa apreciem cu cat vindem kitul. In LibreCAD se selecteaza toate entitatile dorite si se vede informatia in bara de informatii de jos pe centru,,, simplu.
A doua e legata de formatele de export.
Fac o paranteza sa va explic de ce e important.
In anii trecuti stiam 2 modalitati de creat G-code fornind de la desen
a. incarcat desenul DXF in inkscape si folosit o extensie specializata de la J-tech ...nu mai tin minte de ce nu am fost multumit de ea
b. incarcat desenul in EstlCAM, facut G-code ca pentro o gravare cu freza mecanica, editat fisierul obtinut cu modificari "search & replace" pentru laser.
Ieri i-am exemplificat colegului cum se face metoda B pentru cateva treceri si azi vad ca s-a pus serios pe treaba.
Am incercat azi sa refac metoda A , s-au schimbat variantele intre timp, de la Inkscape 0.9.2 s-a trecut la 1.02, extensia de la 0.9 a ajuns la 1.1, in loc de python 2.7 sau 2.8 acum cred ca e 3.6 ...ma org, n-a mers de nici o culoare pe Win10 nici macar cu versiunile de acum cativa ani. Drum inchis, nu pierd prea mult timp sa depanez chestii care nu merg cand am alternative.
DAR
LaserGRBL e o versiune mai noua fata de ce am folosit eu...acum accepta pe linga G-code si fisiere verctoriale SVG si calculeaza G-code din ele. Hmmm ... ia sa vedem cum putem simplifica.
Exista site-uri online de conversie DXF la SVG. E o varianta.de lucru. a doua e mult mai simpla: LibreCAD poate exporta fisierul DXF in SVG.
File - Open (deschidem fisierul DXF) - Export - Export as CAM/plain SVG - Save ..... problem solved. Avem un fisier vectorial SVG. In Corel sau ACAD cred ca e similar.
revenim la LaserGRBL.
File - Open - deschidem fisier SVG - modificam viteza de taiere - selectam M4 in loc de M3 - verificam sa fie S-max 1000 - Create - apare imaginea in zona galbena .
Ii putem da drumul la taiere (cred) dar mai simplu hai sa slavam fisierul sa vedem ce naiba e facut LaserGRBL acolo.
File -Save (advanced options) - modificam numarul de treceri - Save.
Ne uitam pe el si pare OK.

Cred ca asta e cea mai simpla metoda. LibreCAD si LaserGRBL cu fisiere SVG intermediare.

0

#19 Useril este offline   ACS 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 274
  • Inregistrat: 01-October 07
  • Gender:Male
  • Location:Campina

Postat 14 February 2021 - 07:25 PM

Foarte interesant! Mulțumesc pentru toate aceste informații!
Optimisti construiesc avioane,pesimisti cumpara parasute.
0

#20 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 14 February 2021 - 08:31 PM

Eu sunt colegul -beneficiar!.

după câteva ore bune de butonat GCODE-ul, am tăiat profilele pentru două planoare F3RES. E puțină muncă, dar rezultatele sunt pe măsură.

(prectic am tăiat balsa de 2mm, din trei treceri cu 80% din puterea laserului dar cu un feed rate mai mare, așa iese kerful mai mic...ROMGLEZĂ!!!. Tăierea - în curte, că iese ceva fum)

Fisier atasat  profile taiate.jpg (202.44K)
Number of downloads: 60
0

#21 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 14 February 2021 - 08:34 PM

și altă poză

Fisier atasat  profile2.jpg (109.75K)
Number of downloads: 66
0

#22 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 14 February 2021 - 08:48 PM

....după câteva ore de muncă, mă trezesc cu fișierele generate de QCAD...cu "several lines added" QCAD trial version..!!!!
0

#23 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 14 February 2021 - 08:59 PM

corel - exportă SVG..dar trebui să văd cum e cu originea..că e decalată.

LibreCAD nu seschide fișierele făcute cu Qcad...

Gata, că nu mai am chef...
0

#24 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 February 2021 - 10:00 PM

Ba se poate deschide un fisier DXF salvat in QCAD in LibreCAD ...sau se poate din versiunea "free" ca ma enerva mesajul de trial si i-am sters cele 5 fisere "profi" si acum sunt complet liber. nu conteaza.
Hai sa gacem un mic test. Defapt faem testul de ieri, ala cu tringhiul.
Facem in QCAD / LibreCAD un ringhi intre coordonatele (10,10)- (60,10) - (60,40).Ffisierul original test.dxf il exportam in LibreCAd in format SVG si ne uitam in fiiserul test.svg care este in format text sa vedem ce obtinem:


<?xml version="1.0"?>
<svg xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" xmlns:lc="https://librecad.org" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" width="50mm" height="30mm" viewBox="0 0 50 30">
<g lc:layername="0" lc:is_locked="false" lc:is_construction="false" fill="none" stroke="black" stroke-width="1">
<line x1="0" y1="30" x2="50" y2="30"/>
<line x1="50" y1="30" x2="50" y2="0"/>
<line x1="50" y1="0" x2="0" y2="30"/>
</g>
</svg>
Ssurpriza totala! Avem alte coordonate!!! Dar par OK intr-un fel pentru ca apar unele coordonate 0 si par "distante" deci coordonate relative.
Dar la a doua privire mai atenta ne baga in ceatza pentru ca nu vedem nici o pereche (0,0). Si liniile par complet aiurea, parca ar fi in oglinda.

Explicatiea e foarte simpla, formatul SVG e un format vectorial dar care a fost initial facut pentru BROWSERE. DXF e un format de desene, originea e in stanga jos. In browser cand se face desenarea originea e in stanga sus. De altfel cand deschidem fisierul SVG in browser tiunghiul nostru e de forma care trebuie dar e plasat in stanga sus.

Hai sa vedem ce scoate LaserGRBL cand are ca intrare acest fisier (rezultat petru o trecere):

G90 (use absolute coordinates)
M4 S0
S0
G0X0Y0
S1000
G1X50F400
S0
S1000
G1Y30F400
S0
S1000
G1X0Y0F400
S0
M5 S0
G0 X0 Y0 Z0 (move back to origin)

adica:
stinge laserul
megi la 0,0
porneste laseru
lmergi dreapta 50 cu viteza 400
stinge laserul / porneste laserul
mergi sus 30
stinge laserul / porneste laserul
mergi la 0,0
stinge laserul

in afara da falfaiala asta stinge laserul / porneste laserul nu ai ce sa ii reprosezi, codul pare OK.salvati fisierele si stergeti extensia txt

Chestia asta cu"translatarea" poate fi deranjanta dar nu e, se rezolva cu un G92X-10Y-10 de exmplu


Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 14 February 2021 - 10:04 PM

0

#25 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 February 2021 - 10:45 PM

Cred ca mai am o remarca sa fac, un detaliu care mi-a scapat.
M3 si M4 pentru freze siunt instructiuni de "porneste freza normal" si "porneste frreza invers". La laser e mai simplu, amble inseamna "porneste laserul" dar M3 e "porneste laserul cu putere fixa" si M4 e "porneste laserul cu putere dinamica". Asta e legat de "lasermode" de care aminteam mai inainte, GRBL are un mecanism foarte complex de calcul miscare in 3 axe, tine cont de acceleratile definite si is face niste rampe sau pante de crestere sau descrestere viteza atunci cand e cazul. Partea proasta e ca daca folosesti putere fixa a laserului asta poate insemna un "kerf variabil", adica un kerf mai mare in zona in care viteza e mai mica. De aia la M4 face o corectie a puterii laserului cu viteza astfel incat kerf-ul sa fie relativ constant. M5 e "laser oprit".

O mica precizare: mai am piese pentru vreo 5 taietoare. Unul cu dioda laser cu infrarosu voiam sa il donez la cercul de modelistica de la Palatul copiilor din Ploiesti, impreuna cu balsa si cateva calculatoare pe care sa isi faca proiectarea. Daca tot ii invatam pe copii modelism macar sa ii invatam tehnici de sec 21.
Cu celelalte 4 kituri intentionam sa fac un rastel cu 4 rafturi si sa pot taia placi in paralel. Dar lenes cum ma stiu nu cred ca voi taia prea multe kituri pentru vanzare si la urma urmei ce poti face cu 4 taietoare poti face si cu 3 sau cu 2 sau chiar cu un singur taietor.
Cu alte cuvinte, fara sa fac reclama, daca e vreun coleg din judetele limitrofe (Prahova - Brasov - Buzau - Dambovita - ILfov ...hai si Bucuresti chiar daca nu e judet...sau mai de departe daca vor sa vina in Ploiesti) si sunt interesati de taietoare la preturi rezonabile (cam 1000 de lei...cost care se poate amortiza in cateva kituri taiate) ii rog sa ma contacteze pe PM si ii astept cu drag la Ploiesti sa le fac probe si instructaj. Deocamdata evit sa trimit prin curier ca prefer sa le dau montate si nu sub forma de kit (ca sa fiu sigur ca merg) si totusi desi sunt robuste nu vreau sa ma complic cu facut lazi de OSB sau ceva de genul asta ca inseamna munca si costuri suplimentare (nu exclud totusi).

Deci: nu fac reclama...dar daca simtiti ca in balcon sau in atelier incape o scandura de 120x20 cm si vreti ca viata voastra sa fie mai plina de fum si de surcele de balsa arsa va astept cu drag la Ploiesti.
Dupa cum se piate vedea din link-urile de mai sus nu ma imbogatesc la un taietor din asta, 1000 de lei cam acopera costurile materialelor si a transportului pentru aprovizonarea cu materiale din China sau din tara.
Pentru cazuri speciale pot ptrimite materialele sub forma de kit (inclusiv scandura sau va puteti aproviziona local) dar va descurcati cu montajul si reglajul conform instructiunilor de mai sus. contrar aparentelor nu trebuie un doctorat in fizica laserelor sau in programare.
0

#26 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 15 February 2021 - 12:34 AM

Un bonus pentru Mihai (si nu numai). Stiu ca acum ceva timp cumprase un kit de Dynamo de la mine si nu a mai apucat sa il monteze pentru ca ajunsese la alt coleg.
I-am pregatit fisierele pentru cele 5 placi ale kitului de Dynamo 2m in format DXF

...si in format SVG

Fisiere atasate


0

#27 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 15 February 2021 - 12:35 AM

...si placa 1 (ce contine bordul de fuga si lonjeroane) scalara pe X cu 0,75 pentru o aripa de 1.5 m.
Dynamo1t inseama placa 1 pentru taiere, Dynamo1g inseamna placa 1 pentru gravare.

Cu G-code il las sa se distreze singur ca vad ca are talent.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 15 February 2021 - 12:37 AM

0

#28 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 15 February 2021 - 12:50 AM

Cred ca am uitat sa pun link-uri catre piesele pe care monteaza motoarele pas cu pas si care se fixeaza pe profilele 2020.
Pentru axa X:
https://www.banggood...CN&rmmds=search
Pentru axa y:
https://www.banggood...CN&rmmds=search

Pentru montaj se pot folosi piulite speciale pentru profil 2020:
https://www.banggood...CN&rmmds=search
https://www.banggood...CN&rmmds=search
https://www.banggood...CN&rmmds=search
0

#29 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 15 February 2021 - 01:19 AM

Cateva idei despre cum se poate adapta proiectul pentru o masa de taiere de dimensiuni ceva mai mari (de exemplu 120x60 cm sau 120x100 cm):
- se dubleaza axa X
- axa y se sprijina in capatul cu intinzator pe caruciorul celei de-a doua axe X
- CNCshield permite lucrul cu 4 axe de fapt (notate XYZA) iar pentru A exista niste jumperi pe placa astfel incat poate dubla una din axele X, Y sau Z
- daca axa Y este sprijinita in ambele parti ne putem gandi sa montam si o axa Z simpla, ceva pre-fabricat de genul:
https://www.banggood...CN&rmmds=search
https://www.banggood...CN&rmmds=search
- putem folosi un motor periat de tipul 775:
https://www.banggood...49&rmmds=search
- ...montat cu o piesa de genul asta:
https://www.banggood...CN&rmmds=search

Bineinteles ca va trebui sa mai tragem 4 fire pentru motorul axei X, va trebui sa ne asiguram ca axa Y e destul de rigida sa suporte un "gantry" fie el chiar si miniatural si de aceea va trebui sa folosim profile 2040 in loc de 2020 (de preferat si pe axa X si pe axa Y):
https://www.banggood...0.html?from=nav
...sau 2060:
https://www.banggood...0.html?from=nav
... sau chiar 2080:
https://www.banggood...0.html?from=nav
Bineinteles ca va creste costul corespunzator pentru profile (de exemplu 2080 la lungime 1,2 m e vreo 70 de dolari cu transport) dar rigiditatea sistemului va fi mult mai mare.
N-am facut un calcul dar foarte probabil ca se va dubla costul.
Dar...ceea ce e foarte important ...va fi un proiect de "mini-CNC" pe 3 axe si la care se poate adapta si modulul laser si va putea fi folosit la frezare balsa si lemn si rohacell si polistiren extrudat sau alte materiale "moi". Cu o adancime de taiere si o viteza scazuta poate chiar placi de carbon compozit si chiar aluminiu.

Si uite asa facem trecerea de la "taietor cu laser" la "mini-CNC" si de la LaserGRBL la EstlCAM (dar asta intr-un episod viitor...poate chisar un topic nou).

Aceasta postare a fost editata de ender67: 15 February 2021 - 01:22 AM

0

#30 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 15 February 2021 - 05:00 PM

nu e greu cu G-CODE. Trebuie puțină atenție. S900 și f450 iese o tăietura de sub 0.1mm, si nici nu arde. O să testez si un F mai mare...

Gcode - când salveaza dwg, mie îmi mai trage niste linii, pe care le sterg în Corel. Trebe să mă prind cu group și ungroup....în rest nu e mare lucru...doar timp trebuie.
0

Arata acest topic


  • 4 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro