Saper 13 - planor de zbor liber (F1A) cu aroma hertziana jurnal de constructie
#1
Postat 10 August 2016 - 03:01 PM
Acum vreo 35 de ani deveneam fericitul posesor al unui kit de planor "de faza a 2-a", Vulturul, produs de frunte al industriei de modelism din RSR, la faimoasa "IPL 23 August" Tg. Mures.
Proiectul apartinea regretatului Otto Hintz, dar realizarea era tributara politicii de izolare industriala si stupida economie: nervuri din furnir, baghete exclusiv din rasinos - nici vorba de balsa - iar materialul de impanzire, pretinsa "hartie japoneza" aducea mai mult a hartie igienica. Am reusit atunci sa duc constructia la bun sfarsit, alegandu-ma c-un planor avand performante apropiate de-un vajnic "fier de calcat". Scopul de a avea un model de antrenament - planoarele "bune" le faceam la Casa Pionerilor - evident ca n-a fost atins. Dezamagirea a fost cu atat mai mare cu cat unul din precedentele produse marca "Otto Hintz" ce am avut placerea sa le construiesc - un elicopter cu doua rotoare si motor de cauciuc - era jucaria predilecta pentru orice ocazie si motiv de admiratie din partea colegilor de scoala...
Cu asa "amintiri din copilarie" nu-i de mirare c-am fost atras de-un kit modern produs in Rep. Ceha, replica a modelului ce-a castigat Campionatul Mondial F1A in 1971, dar convertit la RC cu 2 axe (directie si profundor). La un pret mai mult decat decent - 75 EUR inclusiv taxele de livrare - primesti un kit (taiat laser) ce contine tot ceea ce este necesar pentru realizarea modelului (NB - inclusiv alicele de echilibrare).
Planul original al modelului de zbor liber (una dintre versiuni)
plan_original_1024.jpg (316.46K)
Number of downloads: 179
Planul, asa cum este furnizat in kit-ul RC
plan_kit_RC_1024.jpg (143.6K)
Number of downloads: 195
De maine, imagini cu fazele de constructie,
Paul MacCready
#2
Postat 10 August 2016 - 04:41 PM
Pe vreeeemuri am cumparat din Bratislava de pe Ulita Holeho de la magazinul de modelism , printre altele, tabla aia eliptica, de dural de calitate ,de la imbinarea aripilor . Cred ca mai am si acum 1-2 bucati pe undeva.
Bafta.
Ciao Sorin
#3
Postat 10 August 2016 - 06:16 PM
001.jpg (347.92K)
Number of downloads: 120
Calitatea taierii laser este de remarcat - fara ardere excesiva sau penetrare incompleta - la fel si calitatea ambalarii.
Succese nebanuite,
mack_ro
Paul MacCready
#4
Postat 10 August 2016 - 06:30 PM
Desi nu-s inca pe deplin obisnuit, recunosc ca reduce dramatic timpul de asamblare a structurilor si mai ales durata de asteptare inainte de slefuire. Acestea fiind zise, realizarea stabilizatorului n-a luat mai mult de 3 ore, inclusiv slefuirea bordului de atac:
002.jpg (379.94K)
Number of downloads: 116
Paul MacCready
#5
Postat 10 August 2016 - 06:59 PM
Mai ales la cat de mult vad ca s-a infiltrat... se pare ca ai folosit din ala ca apa...
Macar pentru aripa revin-o la un adeziv special de lemn, ceva nitro sau alifatic... :(
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 10 August 2016 - 07:01 PM
#6
Postat 11 August 2016 - 06:16 AM
Modelul imi lasa gura apa. Am facut acum...un car de ani...cate ceva de la fabrica cu emblema cu acel calut. Va puteti inchipui ca in kit venea un praf pentru a face clei de caseina? Era ceva din lapte. Se amesteca pudra in apa, se lasa la decantat si se folosea. Totul dura si era nevoie de organizare.
Nu te grabi, savureaza momentul si arunca blestematia de ciano. Este greu, prea rigid si casant. Renatoa are dreptate. Nu are nici o calitate. Daca vrei, arunca un ochi aici:
http://www.airfieldm...g/adhesives.htm
Numai bine, mestere.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 11 August 2016 - 06:18 AM
#7
Postat 11 August 2016 - 09:42 AM
dan_mitea, la 11 August 2016 - 06:16 AM, a spus:
Cand doi iti spun ca esti... atunci schimba adezivul :) Am sa mai rumeg la subiect.
Culmea, am "in stocuri" nitrocelulozic (nu celebrul Ago dar replica lui din Cehia), PVA si aliphatic dar mi-am zis sa nu ma mai opun progresului. Oricum intentionam sa folosesc PVA sau aliphatic pentru laminarile din lonjeron si chesonarea aripii.
Ganduri bune,
mack_ro
Paul MacCready
#8
Postat 11 August 2016 - 09:52 AM
Fiecare adeziv isi are locul lui potrivit, doar ca al lui nu este pentru lemn.
#9
Postat 11 August 2016 - 10:39 AM
O aripa e lipita cu un amestec de branza de vaca cu var 50/50 , cealalta jumatate e lipita cu cian acrilat, picatura.
Nu e nici o diferenta intre aripi, planorul a mai suferit accidente dar aripile se tin bine si nu sunt torsionate de loc.
De aia cred ca si picatura e buna.
Bafta
Ciao Sorin
#10
Postat 11 August 2016 - 10:59 AM
#11
Postat 11 August 2016 - 11:09 AM
Majoritatea modelelor le fac cu CA, e cam singurul adeziv care e bun pentru combinatia balsa / carbon / compozit / kevlar ...si sunt cam nerabdator si nu imi place sa astept intarirea unui epoxi sau a altui tip de adeziv. Plus ca daca nu imi convine ceva exista un "solvent" de CA (care gelifica lipitura... pe HK il gasesti sub denumire de "debonder") ... si mai ai a doua sansa (spre deosebire de epoxi).
Dar cand e vorba de consolidat balsa pe balsa la o structura deja un pic rigida imi place sa folosesc aracet sau alifatic.
Una peste alta....aici as recomanda alifatic sau CA. Acum ca mi-am dat si eu cu parerea despre CA...spor la construit... si nu uita de poze.
#14
Postat 15 August 2016 - 07:31 PM
006.jpg (458.97K)
Number of downloads: 88
Paul MacCready
#15
Postat 16 August 2016 - 10:33 AM
Ma intreb cat de eficioenta ar fi directia aceea minuscula ... :unsure:
#16
Postat 16 August 2016 - 10:51 AM
http://www.hiesbok.eu/Saper-13-d14.htm
Din ce vad eu kitul este RC - sunt foarte curios cum zboara - comenzile banuiesc ca au un efect redus, mai mult de schimbare a traiectoriei decat de facut cercuri stranse.
Am vazut ca si cele de zbor liber adevarat au acum servo - nu pentru control in zbor ci pentru a usura trimarea.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#17
Postat 16 August 2016 - 11:30 AM
renatoa, la 16 August 2016 - 10:33 AM, a spus:
Ma intreb cat de eficioenta ar fi directia aceea minuscula ... :unsure:
RC cu siguranta; nu mai am 12 ani sa alerg cu ochii pe sus dupa modele de zbor liber. Plus ca acu' am sarit de suta (de kile).
Directia trebuie sa fie la fel de eficienta ca cea de la zbor liber, suficienta sa-l tina in termica.
In plus, intentionez sa fac o mica modificare in constructia fuselajului pentru a trece Bowden-urile prin interior - nu pe exterior asa cum este propus in plan.
Daca reusesc sa finalizez planurile in zilele urmatoare, am sa pun poze si cu detaliile de constructie ale fuselajului RC.
Ganduri bune,
mack_ro
Paul MacCready
#18
Postat 16 August 2016 - 11:45 AM
stiganas, la 16 August 2016 - 10:51 AM, a spus:
...
http://www.hiesbok.eu/Saper-13-d14.htm
...
Sincer, mi s-a cam acrit de modele de compozit cumparate de-a gata. E foarte fain sa zbori un F3J/F3B/F3F de 2k+ EUR, dar n-are legatura cu aeromodelismul, e un fel de "utilizarea aeromodelelor RC".
Cand m-apuca nostalgia, ma asez cuminte intr-un colt si incep sa rasfoiesc colectia de reviste Modelar; asa s-a aprins dorinta sa construiesc un model clasic in "2 axe".
Initial am vrut sa-mi desenez CAD un model (tot din revista cehoslovaca Modelar, dar ceva mai vechi de 1971) pe care sa-l tai la laser (nu mai am nici timp si nici chef de traforaj) dar ca orice lenes care se respecta am inceput sa frunzaresc net-ul dupa un kit "de-a gata". Asa l-am gasit pe "Saper 13".
Dau o sticla de vin (750 ml) foarte bun (podgorie romaneasca de traditie, vin de peste 20 de ani) celui ce-mi face rost de planurile planorului Cubic din revista "Sport si Tehnica". Promit!
Ganduri bune,
mack_ro
Paul MacCready
#19
Postat 16 August 2016 - 08:45 PM
#20
Postat 17 August 2016 - 06:50 AM
F2B, la 16 August 2016 - 08:45 PM, a spus:
La pull-spring inca ma gandesc (cel putin pentru comanda directiei) dar materialele compozite n-au ce cauta la acest model, strica parfumul de epoca :)
Paul MacCready
#21
Postat 17 August 2016 - 12:22 PM
Eu mă tot zbat să găsesc timp să mă iau de construit micul Dynamo. Are acelaşi profil cu cel de pe STB-ul de la vladimir, care e un profil excelent..Diferă destul de mult de cele "arcuite" folosite la modelele de zbor liber.
Acuma...eu cochetez de mult cu planoarele copilăriei mele, iart Dznamo...mi se parte mai apropiat. Om vedea ce iese.
Folie, de care vei folosi?...Ai vreo sursă de oralight, sau de hârtie poliesterică?...
Aceasta postare a fost editata de Mihai_supy: 17 August 2016 - 12:25 PM
#22
Postat 17 August 2016 - 12:56 PM
Mihai_supy, la 17 August 2016 - 12:22 PM, a spus:
Folie, de care vei folosi?...Ai vreo sursă de oralight, sau de hârtie poliesterică?...
Icarex achizitionat din cunoscuta sursa nationala. Am studiat putin forumurile de zbor liber; se pare ca rafinamentul maxim este sa impanzesti ampenaj orizontal cu Mylar - intrados si extrados, aripile cu Mylar la intrados si Icarex cu tesatura la 45 de grade pentru extrados. Cum n-am de gand sa merg la mondiale ci doar pe deal la relaxare, am sa-l impanzesc integral cu Icarex (tesatura la 0/90 de grade, pentru economie). Dupa ce-am sa vad cum zboara, poate mai fac unul impanzit "cu mofturi". Sa ajung eu pana acolo.
Ganduri bune,
mack_ro
Paul MacCready
#25
Postat 17 August 2016 - 08:24 PM
008.jpg (398.44K)
Number of downloads: 74
Pina in aceasta faza a constructiei, mi-a displacut un singur lucru la model; datorita modalitatii de asamblare a pieselor componente (nervuri, lonjeroane, elemente de chesonare, etc.) aproape dupa fiecare etapa de asamblare esti nevoit sa desprinzi aripa de pe planseta. Agreez infinit mai mult aripile la care constructia aproape ca nu presupune desprinderea de pe planseta decat in etapele finale de finisare.
Ganduri bune,
mack_ro
Paul MacCready
#26
Postat 17 August 2016 - 08:27 PM
renatoa, la 17 August 2016 - 08:16 PM, a spus:
Cu atat e mai mare mirarea cu cat diedrul este si el generos (ca unghi si ratie din anvergura totala). O fi stiind campionul acela ceva :rolleyes:
Paul MacCready
#27
Postat 19 August 2016 - 03:06 PM
Lucrezi frumos si ingrijit, bravo. Gindestete la cum vei asambla ampenajul orizontal. Ce are in plan merge bine la un model de zbor liber. Eu as pune ampenajul orizontal cu doua suruburi de plastic ceva de 3mm va fi bine.
Altfel ma inspiri si cam am pofta sa fac ceva similar.
Spor la lucru.
#28
Postat 19 August 2016 - 07:50 PM
F2B, la 19 August 2016 - 03:06 PM, a spus:
Lucrezi frumos si ingrijit, bravo. Gindestete la cum vei asambla ampenajul orizontal. Ce are in plan merge bine la un model de zbor liber. Eu as pune ampenajul orizontal cu doua suruburi de plastic ceva de 3mm va fi bine.
...
Multumesc pentru informatii si pentru cuvintele frumoase.
Pentru fixarea ampenajului orizontal vreau sa folosesc o solutie cat mai apropiata de cea a modelelor de zbor liber (tot pentru a respecta aerul de epoca).
Inca n-am definitivat ideea, dar de principiu vreau sa folosesc ceva ca in imaginea de mai jos (rosu - profundorul bracat; albastru - piesa de legatura, un laminat de 2-3 mm realizat din placaj; fixarea posterioara cu inel de cauciuc), evident piesele 55 si 56 repozitionate sub stabilizator.
fixare_ampenaj_orizontal.jpg (291.55K)
Number of downloads: 64
Ganduri bune,
mack_ro
Aceasta postare a fost editata de mack_ro: 19 August 2016 - 07:51 PM
Paul MacCready
#30
Postat 19 August 2016 - 10:23 PM
d-box-ul ?