Provocare solutie constructiva cnc
#1
Postat 19 December 2020 - 05:10 PM
Marturisesc ca studiez de mult timp diverse solutii constructive, citesc fise de produs, review-uri, diverse clipuri pe Youtube si am dubii ca producatorii spun adevarul pana la capat. Am vazut ca la VMC-uri lucrurile devin serioase de pe la 5 tone in sus iar la aceasta masa cursele nu sunt mai mari de 800 mm. Exista cateva legende "urbane" in aceasta industrie, iar una dintre ele este ca un VMC este mai precis decat un gantry mill. Ceea ce este adevarat PANA LA UN PUNCT dupa mintea mea; VMC-ul se transporta intr-o singura bucata, gantry-ul in mai multe bucati. Este importanta aceasta distinctie. Felul in care este gandit transportul de la producator la client este crucial, pentru ca influienteaza felul in care batiul "lucreaza" in exploatare. Este clar ca un gantry are ca punct slab torsiunea grinzii, cu precizie in sectiunea de la jumatate. VMC-ul este cumva monolit, el are baza masinii si cele 2 mese deja montate pe ele (si coloana lui Z bineinteles, dar asta conteaza mai putin) iar cand se face asezarea pe sol se regleaza cu piciorusele acelea speciale care au un dispozitiv tip nuca (sfera) pentru preluare eforturi in toate directiile. Doar ca: multe VMC-uri nu au masa de sus sprijinita TOTAL pe masa de jos, ci doar partial ( ca sa castige spatiu si sa reduca din greutate), iar acest lucru este punct slab. Un producator spune ca masa suporta piese de , spre exemplu, 700 kg. Insa aceasta este greutate UNIFORM distribuita, ceea ce schimba cu totul notiunea de incovoiere la capetele mesei (probabil sub 1/3 se regaseste pe capetele mesei, care capetele fundamental sunt niste grinzi in consola). Insa ceea ce este cel mai curios pentru mine este ca nici un producator nu afirma precizia de executie a pieselor a masinii respective; afirma precizia de pozitionare si de repetabilitate, insa nu de executie. Desigur, precizia care este de asteptat in primele 3 minute de functionare, cand nu este nimic uzat, in conditiile de montaj ale producatorului, cu pastile noi pe capul de frezat, un metal standard si feeds&speeds recomandate de producator. Probabil ca este o chestie de avocati, ca sa nu fie dati in judecata daca spun 3 sutimi si clientul scoate 4 sutimi pe piesa, insa eu cred ca in spatele ratiunilor juridice, de fapt multe batiuri de fonta se torsioneaza sub propria greutate. Probabil ca nu acelasi lucru se intampla cu batiurile din beton polimeric/UHPC. Am citit nenumarate posturi pe CNC zone in care masinisti cu experinta CNC de 15-20 de ani spun despre un HAAS de 6 tone ca este "flimsy" (instabil). Nu ca ma pasioneaza Haas, doar ca este o companie foarte activa pe piata si destul de transparenta cu informatiile (pana la un punct). N-am vazut nici un Haas care sa scoata precizie de 2,5 mm pe 800 mm; sigur, faptul ca n-am vazut eu nu inseamna ca nu exista, doar ca foarte putina lume vorbeste despre precizia piesei executate. Teoria mea este ca batiurile multor VMC-uri se torsioneaza sub propria greutate, iar lucrul asta este foarte greu de demonstrat,pentru ca producatorul poate oricand sa invoce viciu de instalare a masinii (reglajul incipient al batiului a fost realizat vicios), ceea ce teoretic conduce la torsiune. Probabil ca in multe cazuri au si dreptate, pentru ca am intalnit strungari cu 20+ ani de experienta care s-au contrazis cu mine ca batiul strungului nu trebuie reglat si ca "in toata cariera lor n-a fost NEVOIE de asa ceva" !!! Probabil ca atunci cand faci balamale nu e nevoie de reglat batiul. Insa noi ceilalti, muritorii care vrem un pic mai mult decat niste balamale, avem nevoie de reglaj al batiului. Revenind la VMC-uri, batiul lucreaza ca un tot. Insa marile freze portal, cele cu curse mari de 6-10-15 metri , intr-un mod curios sunt mai precise decat multe VMC-uri cu curse de 800 mm !!! (contrar legendelor urbane ca, cu cat cursele de lucru sunt mai mari, cu atat masina este mai imprecisa). Sunt 2 motive pentru asta: 1) portalul are o sectiune foarte mare, fiind si foarte greu (5-10 tone doar portalul) si deci unghiul de rotatie al grinzii este extrem de mic IN RAPORT cu distanta pana la piesa si forta de aschiere (un fel de over engineering/overkil); 2) masa de lucru este constituita din mai multe segmente care se pun cap la cap si care sunt apoi reglate cu interferometrul !!!! Asta este paradoxul: o masa mai lunga devine mai precisa in acest caz!
Daca cineva de pe aici are experienta directa cu masini mari sau are opinii bazate pe ce a citit si pe ce gandeste, asta este locul unde il invit sa se exprime. Nu conteaza daca spunem lucruri bune sau proaste, atata timp cat incercam sa ne argumentam punctul de vedere. Probabil ca nu sunt multi interesati de un astfel de topic, dar m-am gandit sa intreb totusi.
#2
Postat 20 December 2020 - 06:23 PM
steelmind, la 19 December 2020 - 05:10 PM, a spus:
Marturisesc ca studiez de mult timp diverse solutii constructive, citesc fise de produs, review-uri, diverse clipuri pe Youtube si am dubii ca producatorii spun adevarul pana la capat. Am vazut ca la VMC-uri lucrurile devin serioase de pe la 5 tone in sus iar la aceasta masa cursele nu sunt mai mari de 800 mm. Exista cateva legende "urbane" in aceasta industrie, iar una dintre ele este ca un VMC este mai precis decat un gantry mill. Ceea ce este adevarat PANA LA UN PUNCT dupa mintea mea; VMC-ul se transporta intr-o singura bucata, gantry-ul in mai multe bucati. Este importanta aceasta distinctie. Felul in care este gandit transportul de la producator la client este crucial, pentru ca influienteaza felul in care batiul "lucreaza" in exploatare. Este clar ca un gantry are ca punct slab torsiunea grinzii, cu precizie in sectiunea de la jumatate. VMC-ul este cumva monolit, el are baza masinii si cele 2 mese deja montate pe ele (si coloana lui Z bineinteles, dar asta conteaza mai putin) iar cand se face asezarea pe sol se regleaza cu piciorusele acelea speciale care au un dispozitiv tip nuca (sfera) pentru preluare eforturi in toate directiile. Doar ca: multe VMC-uri nu au masa de sus sprijinita TOTAL pe masa de jos, ci doar partial ( ca sa castige spatiu si sa reduca din greutate), iar acest lucru este punct slab. Un producator spune ca masa suporta piese de , spre exemplu, 700 kg. Insa aceasta este greutate UNIFORM distribuita, ceea ce schimba cu totul notiunea de incovoiere la capetele mesei (probabil sub 1/3 se regaseste pe capetele mesei, care capetele fundamental sunt niste grinzi in consola). Insa ceea ce este cel mai curios pentru mine este ca nici un producator nu afirma precizia de executie a pieselor a masinii respective; afirma precizia de pozitionare si de repetabilitate, insa nu de executie. Desigur, precizia care este de asteptat in primele 3 minute de functionare, cand nu este nimic uzat, in conditiile de montaj ale producatorului, cu pastile noi pe capul de frezat, un metal standard si feeds&speeds recomandate de producator. Probabil ca este o chestie de avocati, ca sa nu fie dati in judecata daca spun 3 sutimi si clientul scoate 4 sutimi pe piesa, insa eu cred ca in spatele ratiunilor juridice, de fapt multe batiuri de fonta se torsioneaza sub propria greutate. Probabil ca nu acelasi lucru se intampla cu batiurile din beton polimeric/UHPC. Am citit nenumarate posturi pe CNC zone in care masinisti cu experinta CNC de 15-20 de ani spun despre un HAAS de 6 tone ca este "flimsy" (instabil). Nu ca ma pasioneaza Haas, doar ca este o companie foarte activa pe piata si destul de transparenta cu informatiile (pana la un punct). N-am vazut nici un Haas care sa scoata precizie de 2,5 mm pe 800 mm; sigur, faptul ca n-am vazut eu nu inseamna ca nu exista, doar ca foarte putina lume vorbeste despre precizia piesei executate. Teoria mea este ca batiurile multor VMC-uri se torsioneaza sub propria greutate, iar lucrul asta este foarte greu de demonstrat,pentru ca producatorul poate oricand sa invoce viciu de instalare a masinii (reglajul incipient al batiului a fost realizat vicios), ceea ce teoretic conduce la torsiune. Probabil ca in multe cazuri au si dreptate, pentru ca am intalnit strungari cu 20+ ani de experienta care s-au contrazis cu mine ca batiul strungului nu trebuie reglat si ca "in toata cariera lor n-a fost NEVOIE de asa ceva" !!! Probabil ca atunci cand faci balamale nu e nevoie de reglat batiul. Insa noi ceilalti, muritorii care vrem un pic mai mult decat niste balamale, avem nevoie de reglaj al batiului. Revenind la VMC-uri, batiul lucreaza ca un tot. Insa marile freze portal, cele cu curse mari de 6-10-15 metri , intr-un mod curios sunt mai precise decat multe VMC-uri cu curse de 800 mm !!! (contrar legendelor urbane ca, cu cat cursele de lucru sunt mai mari, cu atat masina este mai imprecisa). Sunt 2 motive pentru asta: 1) portalul are o sectiune foarte mare, fiind si foarte greu (5-10 tone doar portalul) si deci unghiul de rotatie al grinzii este extrem de mic IN RAPORT cu distanta pana la piesa si forta de aschiere (un fel de over engineering/overkil); 2) masa de lucru este constituita din mai multe segmente care se pun cap la cap si care sunt apoi reglate cu interferometrul !!!! Asta este paradoxul: o masa mai lunga devine mai precisa in acest caz!
Daca cineva de pe aici are experienta directa cu masini mari sau are opinii bazate pe ce a citit si pe ce gandeste, asta este locul unde il invit sa se exprime. Nu conteaza daca spunem lucruri bune sau proaste, atata timp cat incercam sa ne argumentam punctul de vedere. Probabil ca nu sunt multi interesati de un astfel de topic, dar m-am gandit sa intreb totusi.
#3
Postat 20 December 2020 - 06:43 PM
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 20 December 2020 - 06:44 PM
#5
Postat 20 December 2020 - 07:00 PM
#6
Postat 21 December 2020 - 12:26 PM
steelmind, la 19 December 2020 - 05:10 PM, a spus:
N-am o parere tehnica in ce priveste topicul insa am o parere despre constructii de scule in general.
Parerea asta e ca sunt unele scule pe care merita sa le construiesti si unele pe care nu merita.
Nu ma pricep la masini de prelucrat metale insa am o oarecare experienta la aparatura electronica.
Ca exemplu, poate as fi in stare sa construiesc o sursa de alimentare (ori poate ceva mai pretentios, ca un generator/osciloscop/etc.) cu unele caracteristici mai bune decat cele industriale "de firma" insa e sigur ca m-ar costa practic (studiul/proiectarea + realizarea) cu mult mai mult decat ar costa scula respectiva gata facuta, cu caracteristici apropiate. Si aici ar trebui sa ma gandesc la doua lucruri: daca intr-adevar am nevoie de asa o scula sau doar cred c-as avea + daca nu cumva exista o scula cu caracteristicile dorite si n-am gasit-o inca.
Cred ca in majoritatea cazurilor, daca ar exista cerere pt. o scula cu anumite caracteristici, aceasta s-ar fabrica.
Cat priveste exagerarile producatorilor, sunt cunoscute... insa in ce priveste acest aspect cred ca cei care stiu ce si de ce vor, stiu deasemenea ce-i real si ce-i mai putin real sau lipseste din specificatii (cum este exemplul de mai sus). Cat despre noi restul, nu prea conteaza... :)
Imi pare rau daca am poluat, am inteles ca s-ar fi vrut o analiza tehnica nu "filozofie" dar n-am stiinta necesara :)... daca deranjeaza, pot ruga un moderator sa stearga postarea.
... niste lucrari :)
#7
Postat 21 December 2020 - 02:46 PM
informer, la 21 December 2020 - 12:26 PM, a spus:
Imi pare rau daca am poluat, am inteles ca s-ar fi vrut o analiza tehnica nu "filozofie" dar n-am stiinta necesara :)... daca deranjeaza, pot ruga un moderator sa stearga postarea.
Nicidecum n-ai poluat, chiar ma bucura punctul de vedere dintr-o alta ramura. Si da, e nevoie de putina filozofie, pentru ca in antichitate matematicienii greci erau si filozofi; cel putin o buna parte din ei.
Am fost mereu "invidios" pe electronisti, pentru ca sculele lor sunt delicate, mici dimensional, usoare, iar un "atelier" incape intr-o debara si un balcon. La mecanici totul cantareste mult, este supus uzurii, inertiei, gravitatiei, spatiul de atelier trebuie sa fie mare, inalt, ventilat, costa mult, uzual e nevoie de la 2 oameni in sus, etc. Colac peste pupaza, cine mai are si damblaua sutimii si a avut curiozitatea sa-si bage nasul in nanometrie (interferometrie) constata ca se loveste si de fizica cuantica, chiar daca nu la nivel de expert.
Legat de nevoia unei scule, aici este ceva filozofie economica mai degraba.Parerea mea este ca nevoia nu este ceva PER SE, ci este "fortata" de niste actori economici. Putem sa desfacem o bere si cu muchia de la cutit sau cu bricheta, dar un desfacator este mai facil. N-a fost nimeni care sa "ceara" pietei vreun desfacator inainte de a fi inventat, dar toata lumea a cumparat dupa aceea.
La masinile unelte, costul pe care omul trebuie sa-l aiba in minte este nu doar costul achizitiei ci si cel al mentenantei si "consumabilelor". VMC-urile sunt manufacturate de multinationale care nu pierd nici o ocazie de a-l jupui pe proprietarul masinii, pe principiul " tu o sa scoti un profit in viitor cu aceasta masina asa ca eu te taxez astazi pentru piesa sau serviciul prestat". Este o tehnica stiuta de toata lumea, doar ca eu am o mare problema cu a deveni dependent de producator. Inteleg ca stiinta de a face trebuie platita, insa acest lucru se incheie odata cu achizitia masinii. Tot ce urmeaza dupa achizitia initiala este altceva, de obicei jupuiala. Iar asta este ceva ce eu evit cu orice pret. Presupun ca mai sunt oameni ca mine. Si uite asa se defineste si o "nevoie" despre care vorbeam mai sus: nevoia de a nu fi jupuit, de a plati un pret corect si a nu fi "prins" in solutiile particulare ale producatorului. Iar acest lucru deja se intampla cu hobbistii cnc (traiasca ArtSoft ca ne-a scapat de tirania Autodesk-ului si a altor actori "cam"); iar in viitor, probabil ca asa va fi si cu o parte din clientii industriali, si ma refer aici la firme care fac piese dupa geometrii clasice, fara super-pretentii de microni. China are un rol in aceasta "eliberare" de tiranie, chiar daca calitate este cel mai adesea slaba. Insa pe termen mediu si lung, ei mananca din piata multinationalelor precum apa marii erodeaza malurile: putin cate putin, pana cand devine mult.
Producatorii de VMC-uri ne vand VITEZA ; iar viteza inseamna reducere de timp, deci de bani. In matricea capitalista are sens. Iar aceasta viteza inseamna o intreaga pleiada de consecinte: viteze de rotatie ametitoare (40-60.000 rpm uneori), care, ce crezi, necesita racire speciala+rulmenti speciali+ tehnologie shrink fit nu doar la montajul spindle-lului ci si la montajul frezelor, ATC -uri cu magazii de zeci si sute de scule, toate balansate peste 2,5 G, etc, etc, toate in numele vitezei. Insa ceea ce face posibila aceasta viteza este atat de dependent de producator incat , daca ai intrat in hora asta vei pierde bani si daca ramai sa cumperi piese si manopera de la producator si daca decizi sa zici "fuck off", imi customizez machina si ies din acest cerc vicios. Am citit nenumarate postari ale celor care sunt deja in aceasta situatie, multi din State si Anglia, business-uri mici cu 1-2-3 angajati, pe care un singur crash al masinii ii arunca in insolventa (datorita timpului si costurilor de reparatii). Sunt un om care asculta la experienta altora, la povestile lor, la ceea ce ei considera corect sau incorect, fara sa fac judecati incipiente inainte de o justa documentare. Am citit ca aproximativ 70% din firmele din State care au VMC-uri, au un timp ANUAL de masina de aproximativ 25%. Asta inseamna ca la fiecare 100,000 $ platiti pe un VMC, intr-un an doar 25.000 $ din aceasta investitie ii aduce un profit; restul este timp mort. Sau, din 40.000 rpm, doar "10.000 rpm" sunt reali folositi (am impartit orice la 4, adica 25%). Desigur, cand apare un client care da o comanda de niste mii de piese si le vrea "ieri", abia atunci viteza unui VMC isi arata adevarata menire.
Eu nu critic masinile, critic oamenii din spatele masinilor care stabilesc o politica comerciala care se traduce intr-o bariera comerciala si financiara pentru oricine intra in aceasta industrie pe usa "din fata".
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 21 December 2020 - 02:51 PM
#8
Postat 21 December 2020 - 02:55 PM
Asta este "hora" in care intra cineva care-si cumpara un VMC de la producator.
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 21 December 2020 - 02:56 PM
#9
Postat 21 December 2020 - 03:20 PM
#10
Postat 23 December 2020 - 05:19 PM
https://qcad.org/en/online-shop
Eu a cumparat versiunea fara suport de CAM la 33 euro, o data pentru totdeauna. Mi se potriveste ca o manusa si sunt foarte multumit.
Sper, ca si Informer ca nu am poluat.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 23 December 2020 - 05:20 PM
#11
Postat 23 December 2020 - 08:58 PM
dan_mitea, la 23 December 2020 - 05:19 PM, a spus:
https://qcad.org/en/online-shop
Eu a cumparat versiunea fara suport de CAM la 33 euro, o data pentru totdeauna. Mi se potriveste ca o manusa si sunt foarte multumit.
Sper, ca si Informer ca nu am poluat.
Salveaza fisierele si dwg si dxf?
La 33 euro merge si 3d?
Stima.
#12
Postat 23 December 2020 - 10:37 PM
https://qcad.org/en/download
Da, salveaza dwg si dxf. Asta a fost si cerinta mea de baza.
Eu folosesc doar 2D.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 23 December 2020 - 10:42 PM
#13
Postat 26 December 2020 - 07:20 PM
#14
Postat 27 December 2020 - 12:50 AM
Elicopter, la 26 December 2020 - 07:20 PM, a spus:
Sunt ani de zile de cand ma uit la diverse marci de masini; este greu de distins intre Mazak, Okuma, Mori Seiki, etc, etc si nici nu este obiectivul meu sa fac ierarhii. Eu am comparat informatii pe care le-am putut gasi de la masinisti si de la producator, iar Haas are o buna prezenta in piata si are o mare notorietate. Atentie, si Gigi Becali are o mare notorietate, insa mare nu inseamna si buna. Sunt convins ca din punct de vedere al costurilor de mentenanta si al pieselor de schimb, toti producatorii te jupoaie. Fara deosebire. Cand ai contracte mari si cumva continue, atunci nu percepi ca esti jumulit pentru ca ai de unde sa platesti atata timp cat arde focul in soba. Cand insa esti mai mic, atunci doare.
#15
Postat 27 December 2020 - 12:27 PM
Cel din font vibreaza la anumite frecvente naturale mult mai mult ca cel din epoxi .
Cel mai ieftin ai iesi daca ai cumpara un cnc , vmc , second si sa il reconditionezi , sa ii schmbi ghidajele si suruburile cu bile , si chiar sa ii umpli golurile cu eopxi , eu sincer asa av vrea sa fac , oricum acuma cu criza asta o sa apara tot felul de utilaje .
#16
Postat 27 December 2020 - 05:49 PM
Elicopter, la 27 December 2020 - 12:27 PM, a spus:
Cel din font vibreaza la anumite frecvente naturale mult mai mult ca cel din epoxi .
Cel mai ieftin ai iesi daca ai cumpara un cnc , vmc , second si sa il reconditionezi , sa ii schmbi ghidajele si suruburile cu bile , si chiar sa ii umpli golurile cu eopxi , eu sincer asa av vrea sa fac , oricum acuma cu criza asta o sa apara tot felul de utilaje .
Pentru.
De urmarit https://troostwijkauctions.com/
#17
Postat 27 December 2020 - 09:16 PM
Elicopter, la 27 December 2020 - 12:27 PM, a spus:
Cel din font vibreaza la anumite frecvente naturale mult mai mult ca cel din epoxi .
Cel mai ieftin ai iesi daca ai cumpara un cnc , vmc , second si sa il reconditionezi , sa ii schmbi ghidajele si suruburile cu bile , si chiar sa ii umpli golurile cu eopxi , eu sincer asa av vrea sa fac , oricum acuma cu criza asta o sa apara tot felul de utilaje .
Am turnat UHPC in profile de otel de acum vreo 2 ani. Dupa care au intervenit probleme de sanatate si pe urma prioritatea nr 1 a devenit sa-mi fac o casa. Am la acest moment aproape toate profilele deja debitate si turnat UHPC in ele. Au cam 2 tone toate. Insa gantry-ul l-am re-proiectat de multe ori, caci proiectul a avut, bineinteles, multe iteratii. Problema la epoxy/UHPC este ca este foarte bun in compresie, dar nu e bun in tractiune si in torsiune. Si atunci, otelul in care este turnat UHPC-ul vine si preia tractiunea si torsiunea; insa eforturile se distribuie pe periferia profilului -deci majoritar in otel- iar in UHPC ramane mult mai putin , ca atare castigul in amortizarea vibratiilor nu cred ca este colosal. Pe de alta parte, masa UHPC-ului atarna destul de greu la piesele in miscare, iar asta micsoreaza mult din viteza. Oricum, voi vedea mai tarziu cand am sa le asamblez.
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 27 December 2020 - 09:18 PM
#18
Postat 28 December 2020 - 12:24 AM
Elicopter, la 27 December 2020 - 12:27 PM, a spus:
Cel mai ieftin ai iesi daca ai cumpara un cnc , vmc , second si sa il reconditionezi , sa ii schmbi ghidajele si suruburile cu bile , si chiar sa ii umpli golurile cu eopxi , eu sincer asa av vrea sa fac , oricum acuma cu criza asta o sa apara tot felul de utilaje .
Este cu precizie ultimul lucru pe care l-as face. As cumpara un morman de fiare strambe cu o electronica de acum 1000 de ani, caruia i-as schimba oricum elementele de cinematica. Transportul, incarcatul si descarcatul a 5 tone de fiare ar costa o mica avere oricum. Costa cel putin 10.000 euro noua electronica + cinematica+spindle . Si cel putin 15.000 Euro fierul adus si descarcat in curte. Pentru 700 mm/500 mm sa dau 25.000 euro + vreo 6 luni de jupuit+ pus la loc, cu tot cu scraping ? Nu vad avantaj in asa ceva. Iar la finalul acestui demers, oricum as fi ''at the bottom of the food chain''. Cel mai nasol ar fi ca as intra in acea ''hora'' de care vorbeam mai sus.
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 28 December 2020 - 12:26 AM
#19
Postat 30 December 2020 - 12:00 AM
Daca tot am descoperit topicul....scriu si eu ceva, poate ajuta la vreo perspectiva.
Depinde scopul final al masinii si al business-ului dorit- daca exista unul - pana la urma. Solutia trebuie adaptata la problema, pentru a obtine profit.
(s-au punctat foarte bine niste aspecte mai sus).
La mine la fabrica - 'multinationala' care activeaza in domeniul constructiilor de masini, piesele se fac din tabla taiata pe laser, indoita si sudata. Sasiurile-din profile debitate si sudate. Axe cu roti, motoare,motoare hidraulice,axe, arbori,cardane,pompe, etc - fac altii. Noi doar punem in 'opera' si facem conexiunile (mecanice,electrice,hidraulice). Bine, know-how-ul e de baza.... si nu doar la noi e asa. Cel mai tare din 'industrie' face la fel, doar ca la alt nivel.
O masina care sa atinga precizia maxima? Posibil, dar pentru a produce ce? Eu cred ca exista si un 'merge si asa' bun - se numeste pragmatism :)
Daca imi amintesc bine, precizia finala/maxima nu se obtine prin frezare/strunjire, ci dupa polisare,lepuire,slefuire, etc.
PS: un amic a cumparat o freza CNC din Germania si a facut un retrofit - a zis ca nu a gasit gram de span de otel. Lor le plac materialele usoare...
#21
Postat 01 January 2021 - 02:07 PM
... niste lucrari :)