Reconditionare Bridgeport Scraping
#1
Postat 14 October 2020 - 08:05 PM
https://youtu.be/qj5xwUV_jfI
#2
Postat 14 October 2020 - 10:24 PM
#7
Postat 17 October 2020 - 07:52 AM
Sper ca esti constient de faptul că măsurand in acest fel pe x si y , chiar dacă ar fi pe zero ceasul piesa prelucrata
ulterior este posibil sa aiba abateri destul de mari.
#8
Postat 17 October 2020 - 10:23 PM
#9
Postat 18 October 2020 - 07:48 PM
Teleflyer, la 17 October 2020 - 07:52 AM, a spus:
Sper ca esti constient de faptul că măsurand in acest fel pe x si y , chiar dacă ar fi pe zero ceasul piesa prelucrata
ulterior este posibil sa aiba abateri destul de mari.
Multumesc pentru apreciere. Asa am crezut si eu initial, dar dupa ce am cugetat un pic mai mult am constatat ca nu este asa si am sa-ti spun de ce. 1) Toate frezele knee mill se uzeaza in centru, iar capetele se arcuiesc in jos. Sunt 2 efecte simultane, independente unul de celalalt: unul tine de frecare (uzura mare la mijloc, incovoiere aproape zero la mijloc), celalalt de gravitatie (incovoierea mare la capete, uzura aproape zero la capete). In momentul in care rectifici ambele fete ale celor 2 mese in contact si plimbi masa stanga-dreapta de la un maxim la celalalt, orice punct al mesei mari (cea de sus) va fi fost ''verificat'' de orice punct al mesei mici (de jos). Nu ramane nici macar 1 zona, cat de mica, prin care cele 2 zone sa nu fie in contact. Ca atare, orice fel de abatere a oricareia dintre mese (mare sau mica) oriunde ar fi (la capetele mesei sau la centrul mesei) va iesi la iveala undeva pe rigla in timp ce ceasul se plimba pe ea: fie la capetele riglei, fie la centrul riglei. 2) Cand am facut masuratoarea initiala a mesei frezei, inainte de a o desface pentru razuire, am facut exact acelasi setup: cu cele 2 blocuri si cu rigla exact in aceeasi pozitie, ca sa pot sa compar ulterior razuirii mere cu mere. Blocurile 1,2,3 care sustin rigla au un antrax de 839 mm (la punctele Bezel, adica 0,5594 x 1500 mm), ca sa am abaterea minima a incovoierii riglei (masa masinii are lungime 1068 mm). Daca as fi pus rigla sustinuta doar la jumatatea mesei, ar fi fost o abatere care ar fi incorporat si incovoierea riglei, fara sa pot sa disting intre cat este abaterea mesei si cat abaterea riglei. 3) Cand aveam masa desfacuta de pe masina, dupa razuire, am intors-o cu burta in sus (cu caile de rulare in sus) si am masurat-o cu un jig facut de mine; am sudat niste reclangulare sub forma de triunghi dreptunghic, cu ipotenuza de 1100 mm, pe care am sudat la centru (centrul ipotenuzei) 3 piulite cu cap rotund (piulite palarie) asezate intr-un triunghi echilateral mic cam cu latura de 2 cm iar pe restul ipotenuzei am fixat 8 ceasuri comparatoare. Triunghiul l-am aszat pe placa de granit cu ipotenuza paralela cu placa, am reglat toate ceasurile pe zero, dupa care am ''stramutat'' rigla pe caile de rulare ale mesei. In felul asta am putut sa constat eroarea in toate punctele SIMULTAN STATIC, si nu prin plimbarea ceasului de la un capat la celalalt. Eroare a fost de foarte putin sub 1 sutime. La fel am facut si cu masa mica si am avut tot cam la fel, foarte putin mai putin. Ceea ce inseamna ca eroarea din videoclip este felul in care variatiile celor 2 mese (in intervalul 0-1 sutime ale fiecareia dintre ele) s-au ''intalnit'' la fiecare moment.
Oricum, ulterior acestui videoclip i-am instalat cutia de avansuri si motorul aferent in partea dreapta a mesei, cutie si motor care au impreuna spre 30 de kg, moment in care cand dau masa maxim in dreapta imi zboara rapid 2 sutimi in plus fata de de 1,5 cat era fara cutia montata, ca atare sunt la 3,5 sutimi abatere a mesei inainte de frezare. Insa e normal, caci este o grinda in consola. Daca i-as da jos cutia de avansuri si i-as monta una noua de pe Ebay de 5-7 kg, lucrurile s-ar mai regla, dar nu ma grabesc sa fac asta pentru ca ar trebui sa schimb si surubul trapezoidal (al meu e varianta lunga la capete si ar trebui sa cumpar unul mai scurt la capete), ceea ce inseamna impreuna un cost spre 700 de euro, asta dupa ce i-am pus si un DRO de 300 de euro. Nu mai vreau sa bag bani in ea la acest moment, chiar daca surubul are uzura lui, insa DRO-ul ma scoate din impasul backlash-ului.
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 18 October 2020 - 07:52 PM
#10
Postat 18 October 2020 - 08:02 PM
Elicopter, la 17 October 2020 - 10:23 PM, a spus:
Multumesc. Videoclipul are cateva luni de zile, am apucat sa frezez masa lunga si talpa de la menghina originala. Pe ambele le-am frezat dupa ce am instalat cutia de avansuri si motorul cutiei, si am o abatere a planeitatii suprafetei de lucru de 3,5 sutimi (pe 620 mm). Talpa menghinei am apucat sa o razuiesc , impreuna cu pivotul central (menghina rotativa). A iesit in 2 sutimi dupa razuire, insa mi-a dat ceva batai de cap. Ce-am constatat a fost ca axa Z s-ar putea sa-mi dea mai multe batai de cap decat am crezut initial, in sensul ca la inaltimi diferite ale mesei, am avut abateri diferite la frezare ale aceleeasi piese. Momentan n-am mai lucrat nimic caci de 1 an de zile sunt ocupat cu constructia casei, iar acum sunt la final si trebuie sa ma mut pana vine frigul, ca atare atelierul o sa mai astepte. Dar o sa fiu calare pe freza de indata ce ma mut in casa noua. :drinks:
#11
Postat 18 October 2020 - 08:58 PM
#12
Postat 18 October 2020 - 09:13 PM
steelmind, la 18 October 2020 - 07:48 PM, a spus:
Oricum, ulterior acestui videoclip i-am instalat cutia de avansuri si motorul aferent in partea dreapta a mesei, cutie si motor care au impreuna spre 30 de kg, moment in care cand dau masa maxim in dreapta imi zboara rapid 2 sutimi in plus fata de de 1,5 cat era fara cutia montata, ca atare sunt la 3,5 sutimi abatere a mesei inainte de frezare. Insa e normal, caci este o grinda in consola. Daca i-as da jos cutia de avansuri si i-as monta una noua de pe Ebay de 5-7 kg, lucrurile s-ar mai regla, dar nu ma grabesc sa fac asta pentru ca ar trebui sa schimb si surubul trapezoidal (al meu e varianta lunga la capete si ar trebui sa cumpar unul mai scurt la capete), ceea ce inseamna impreuna un cost spre 700 de euro, asta dupa ce i-am pus si un DRO de 300 de euro. Nu mai vreau sa bag bani in ea la acest moment, chiar daca surubul are uzura lui, insa DRO-ul ma scoate din impasul backlash-ului.
Pe distante mai scurte de 620 mm abaterea scade, pentru ca cele 2 extrasutimi au generat o abatere de incovoiere din domeniul elastic al fontei, si nu o abatere generata de uzura. De exemplu pe aprox. 350 mm lungime (pe o parte din lungimea rezemata a mesei), am abatere de sub 1 sutime.
#13
Postat 19 October 2020 - 12:55 PM
steelmind, la 18 October 2020 - 09:13 PM, a spus:
M-am exprimat incorect: cele 2 extrasutimi au fost generate de incovoiere si nu de uzura, ceea ce inseamna ca odata ce partea de masa care este in consola se deplaseaza pe masa de sprijin si incepe sa devina sprijinita, acea incovoiere dispare din locul ala (si apare la capatul celalalt !). Este foarte interesant ! Nu cred ca a studiat cineva vreodata in profunzime cum "migreaza" incovoierea unei mese de freza dintr-o parte in cealalta (vorbim strict in intervalul legii lui Hook). De obicei incovoierea la un capat este studiata pe o grinda prinsa rigid de un "ceva" care sta pe loc. De aceea zic ca design-ul frezei clasice este nefericit pentru precizii mari:cand asupra unui capat al mesei de lucru care este total in consola (iar celalalt este total rezemat) se aplica o forta de translatie in sensul deplasarii mesei (deci este un vector), pe masura ce scada sageata intr-o parte creste sageata in partea opusa; care ar fi graficul mesei spre jumatatea intotdeauna sprijinita ? Se stie ca otelul (si lemnul) respecta legea lui Hook, dar fonta nu o respecta (legea de proportionalitate nu este o dreapta ci o traiectorie curbilinie). Este bineinteles in afara sferei de interes a hobbistilor; asa ca pun punct aberatiilor aici. :pardon:
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 19 October 2020 - 12:57 PM