Generator hibrid
#1
Postat 03 September 2020 - 11:12 AM
As avea nevoie de niste sfaturi. Posibil sa ma apuc de construit un prototip pentru un generator hibrid pentru drona, insa nu sunt familiarizat cu motoarele de modele pe benzina, mai precis cu producatorii lor.
Cam care sunt producatorii de motoare mai calitative si accesibile in zona noastra si de care producatori sa fug?
Multumesc.
#2
Postat 03 September 2020 - 01:48 PM
2 la mana exista ceva gata facut si vandut de Foxtech, pe la 2000$.
Aceasta postare a fost editata de Ciprian97: 03 September 2020 - 01:51 PM
#3
Postat 03 September 2020 - 03:28 PM
Cu greutatea, complet de acord. Nici nu am in target domeniul hobby, ci cel profesional, mai specific in agricultura.
Pentru moment testez restul bucatilor din sistem (partea de autopilot) pe o drona de 5" si pe una de 800mm, alimentate pur electric.
Pentru pasii urmatori am pe drum niste motoare mai mari si elici de 40" care vor intra la teste si analize.
Insa la un moment dat va trebui sa abordez partea de generare de energie si de aceea vreau sa vad ce optiuni am pe partea de motoare pe combustie interna, ca nu am lucrat niciodata cu asa ceva.
#4
Postat 03 September 2020 - 08:36 PM
Nu se obisnuieste sa se dea astfel de informatii? La cele electrice de obicei este, parca asa tin minte.
#5
Postat 03 September 2020 - 10:15 PM
Sunt firme care incearca sa exploreze nisa asta, dar rezultatul este cu costuri tot la nivelul Foxtech. Un exemplu, unde poti vedea si ceva estimari de numar de ore de functionare, de ordinul sutelor: https://www.unmanned...ny/rcv-engines/
Cand compari cu un generator de camping, care are ani de garantie, merge 200 ore doar intr-o luna, si costa o zecime din cat cer astia... iti dai seama de ce nu e plin cerul de drone hibride.
Daca mai cercetezi putin o sa afli ca in domeniul agricol se merge pe elicoptere, nu au nici un motiv sa treaca pe drone.
Tot RC, dar un pic mai mari... un rotor de 2m va fi de 2 x mai eficient decat 4 rotoare de 1m... daea ;)
#6
Postat 04 September 2020 - 10:53 AM
renatoa, la 03 September 2020 - 10:15 PM, a spus:
Sunt firme care incearca sa exploreze nisa asta, dar rezultatul este cu costuri tot la nivelul Foxtech. Un exemplu, unde poti vedea si ceva estimari de numar de ore de functionare, de ordinul sutelor: https://www.unmanned...ny/rcv-engines/
Foarte interesant linkul, mersi. Tot din nestiinta si curiozitate in domeniu, intreb:
-in practica cam pe cate ore poti miza de la un motor de modelism. Ce nu le place, numarul de ore de functionare intr-un ciclu, numarul total? Trebuie respectat un anumit tipar de numar de ore pornit dupa care trebuie sa il lasi sa se raceasca?
-ce se intampla dupa acel numar de ore care merge? Trebuie revizuit si schimbate ceva piese ca sa il re-aduci in stare de functionare, sau costurile cu operatiunea asta sunt asa mari ca mai bine il arunci si iei altul?
-ce se uzeaza la el, piston, camasa cilindru, rulmenti?
Citeaza
Tot RC, dar un pic mai mari... un rotor de 2m va fi de 2 x mai eficient decat 4 rotoare de 1m... daea ;)
Si totusi vad din ce in ce mai multe drone in domeniu, de ce oare? Eu as insirui cateva motive care le vad. Poate gresesc, poate nu.
Pe langa aspectul de eficienta a unei elici mari, care nu il comentez, ai perfecta dreptate, trebuie sa aruncam in ecuatie si aspectele economice si alte aspecte tehnice, ca nu totul se rezuma la eficienta elicii.
-o drona e mai usor de construit pentru marea majoritate a celor care au cunostinte de mecanica, electronica si o dotare relativ minimalista. Eu fac productie de echipamente electronice de vreo 15-20 de ani si nu am nici o problema sa abordez un astfel de proiect. Am si construit 2 drone de test, una mititica cu elici de 5" si alta pe un cadru de 800mm. Dar nu m-as apuca de un elicopter.
-componentele necesare pentru drone, chiar si mari, sunt din ce in ce mai disponibile peste tot, in foarte multe varietati, la preturi accesibile. Orice firma care are o linie de injectie plastic sau care stie face prelucrari in fibra carbon are capacitatea de a produce si comercializa asa ceva. Sigur, trebuie sa aiba si un proiect bun. Eu am luat pentru teste o elice de 40" la 21$, motor cu 200$ si ESC 75$, total 296$. Un hex cu elici dinastea, care ajunge la o anvergura de vreo 2.5-3 metri, ma costa 1776$ grupul propulsor. Or mai fi cateva sute bune si bateriile. Vorbim de un AUW de aprox. 35kg. Cat ma costa o elice principala, elice secundara, motor principal si secundar + mecanismul de control al elicii principale la un elicopter echivalent? Eu nu am idee dar presupun ca e mai mult.
Parerea mea..
#7
Postat 04 September 2020 - 01:22 PM
Eu vad ca la motoare (adevarate) de 200$, perechea CW/CCW de elici (adevarate) ajunge tot pe langa pretul motorului.
https://www.kdedirec...s/kde5215xf-220
https://www.kdedirec...ts/kde-cf215-dp
Adevarat insemnand tot din astea cu macar 200 ore garantate intre schimbarea rulmentilor...
Unde vezi multe drone in domeniu, adica agricultura ? Ai cumparat vreun raport despre starea domeniului? Am vrut sa frunzaresc si eu asa ceva, dar costa vreo 4800$...
Deocamdata piata (in US) este cam asa "84 percent of the aircraft used are fixed-wing; the remaining 16 percent are rotorcraft/ helicopters."
Multirotoarele de abia acum incearca si ele sa faca niste pasi timizi sa muste din primul procent din piata asta. Nici cei care scot rapoartele de care ziceam mai sus nu fac decat sa dea indemnuri heirupiste, ca optimism nu prea de unde...
Dumneata faci asta ca sa o vinzi, nu ? Si dai garantie, banuiesc... La productia de electronice care o faci, ai teste de burnin facute conform unor standarde ? Certificare de radiatie EM? Adica tot ce inseamna "productie"... ;)
Personal, inainte de a investi prea mult in primul prototip, ia un singur motor si o elice, pune-le pe un banc de proba, vezi ce tractiune reala au, si daca te duce 100 ore macar.
Adica vreo doua saptamani de mers, cate 8 ore pe zi... Si cu ocazia asta aflii si ce va pica prima data, si poti sa ii asiguri clientului din start piesele de schimb...
PS: Marfa cumparata de la HK nici 10 ore nu trece un test din asta ;)
Presupunand ca merge zburatoarea, cu ce intentionezi sa o ghidezi ? Crezi ca solutiile de hobby iti asigura precizii la traseu mai bune de 5m ? Adica portiuni pe care fie nu vei stropi, fie vei stropi de 2 ori...
#8
Postat 04 September 2020 - 01:56 PM
renatoa, la 04 September 2020 - 01:22 PM, a spus:
https://www.aliexpre....71544c4dIwrsEm
Citeaza
Nu am rapoarte. Urmaresc piata de componente si produse finite pentru asa ceva de cativa ani (2-3), in principal de la chinezi. Acum cativa ani nu gaseam mai deloc motoare si elici la dimensiuni dinastea. Acum sunt tot mai multe. Vad tot mai multe firme care produc drone pentru domeniu agricol iar firme consacrate pe sectorul dronelor, DJI de ex. creaza modele dedicate pentru asa ceva iar gama de produse pare sa se extinda. O drona DJI agras e pe la 15k eur. Vad ca exista un trend pozitiv in domeniu, dar nu pot da alte cifre, ca nu stiu.
Citeaza
Personal, inainte de a investi prea mult in primul prototip, ia un singur motor si o elice, pune-le pe un banc de proba, vezi ce tractiune reala au, si daca te duce 100 ore macar.
Adica vreo doua saptamani de mers, cate 8 ore pe zi... Si cu ocazia asta aflii si ce va pica prima data, si poti sa ii asiguri clientului din start piesele de schimb...
PS: Marfa cumparata de la HK nici 10 ore nu trece un test din asta ;)
Da, daca va fi, va fi proiect comercial. Se fac teste de burn in si fac si masuratori EMC.
Exact de aia am luat o elice, un motor si un esc, sa le pun la treaba, sa vedem cat tin.
Marfa de la chinezi poate fi si buna si proasta. Ideea chinezi=slaba calitate nu e valabila intotdeauna. Lucrez de mult timp cu componente din directia aia si cam asta spune experienta mea.
Citeaza
Nu intentionez sa folosesc solutii hobby. Sistemul de operare pe care ma orientez e ardupilot, ghidajul se face cu mai multe categorii de senzori, inertial, radar pentru distanta la sol si evitare de obstacole si gnss rtk cu statie locala rtk pentru ghidare. Se pot obtine precizii locale sub 5 centimetri.