Speranţa motoplanor RC (Ex No Name Glider)
#1
Postat 02 June 2020 - 06:50 PM
Am început cu ampenajul orizontal deoarece aveam deja un set de nervuri primite de la colegul Andrei Panainte acum ceva ani.
Am modificat deja anvergura ampenajului si pe ici pe colo, structura de la capete va fi diferita de proiectarea initiala.
SPeranta RC (2).jpg (142.38K)
Number of downloads: 59 SPeranta RC (3).jpg (87.67K)
Number of downloads: 49 SPeranta RC (4).jpg (188.36K)
Number of downloads: 61
Deja am fuzelajul posterior si ma gândesc la partea din fata a fuzelajului. Motorizarea este si ea pregatita.
Va fi un SK3 Gliderdrive la care am deja conul, palele si ESC. Voi mai povesti pe masura ce lucrurile vor evolua.
SPeranta RC (5).jpg (198.77K)
Number of downloads: 68
#2
Postat 02 June 2020 - 06:52 PM
Deci, pe aceasta cale le multumesc celor doi pentru "samânta" de planor care creste acum si va deveni ceva de care sa fiu mândru. Toate cele bune.
#4
Postat 03 June 2020 - 10:21 AM
Structură de baghete profilate. Am lăsat un spaţiu în partea de jos pentru montarea servourilor.
SPeranta RC (6).jpg (209.86K)
Number of downloads: 42 SPeranta RC (7).jpg (234.68K)
Number of downloads: 42
Bordul de atac al ampenajului vertical este făcut din trei baghete de balsa de 2 mm laminate. Anterior, acestea au fost curbate pe o planşetă (umezire/cald/fixare şi uscare lentă).
#5
Postat 03 June 2020 - 05:56 PM
Ambele au iesit destul de rezistente chiar daca par diafane. Aici se vor adauga balamalele, suportul pentru servourile din coada şi înfolierea.
Înca oscilez între servouri în coada si cabluri de actionare bowden. Voi face un test pentru dimensiunea fuzelajului posterior si vad ce iese.
Toate cele bune.
#6
Postat 03 June 2020 - 08:31 PM
Cand am facut odata mai de mult teste pentru o decizie similara, am fost surprins sa aflu ca o cablare poate cantari cat bowden-ul ! parca a fost vorba de aprox 14g pe metru, per suprafata... din amintiri... oricum, servo-urile veneau basca, si cam dezechilibrau situatia.
Se poate imbunatati balanta doar cu cablare custom, doar doua fire de grosime servo, cele de alimentare, partajate la ambele servo, iar cele de comanda, cat mai subtiri, awg36 macar.
In felul asta practic injumatatesti greutatea cablarii, si cele 14g castigate ar putea echivala un servo de 9 grame in coada.
Alternativa cu adevarat competitiva este cu tije de carbon de 1.5mm, trase prin ghidaje lipite pe fuselaj, fara bowden de ghidare, iesi la 3 grame per comanda.
#7
Postat 03 June 2020 - 11:01 PM
Până acum nu m-au dezamăgit. Acum voi adopta soluţia doar după ce am gata aripa şi ampenajele. Până atunci însă, mai am de lucrat.
Seară frumoasă.
#8
Postat 04 June 2020 - 05:23 AM
#9
Postat 04 June 2020 - 08:36 AM
#10
Postat 04 June 2020 - 08:41 AM
Cat despre Pulsar, exact despre el e vorba, l-am refacut fara servo in coada dupa ce a trebuit sa ii schimb fuselajul, o mare dezamagire, l-am spart strangandu-l in mana la lansare, ca pe o coaja de ou... si nu a fost chip sa gasesc la CLM fuselaj echivalent cu botul asa lung. Dimensiuni, dimensiuni... dar nu Pinocchio... :D
Oricum, nu l-as da ca exemplu, al meu m-a dezamagit total... cel mai de neinteles planor pe care l-am avut... sta si aduna praf, ca la zbor nu rezonam.
#11
Postat 04 June 2020 - 08:51 AM
Cele codate CCA sunt de aluminiu cuprat, si mai usoare nu cred sa existe, raportat si la capacitate de curent.
Nu e de ajuns sa fie subtiri, ca mai trebuie sa duca macar 1-2A, cat trage un servo la asa sarcina.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 04 June 2020 - 08:52 AM
#12
Postat 04 June 2020 - 09:33 AM
SPeranta RC (8).jpg (201.55K)
Number of downloads: 38 SPeranta RC (9).jpg (203.53K)
Number of downloads: 41
SPeranta RC (10).jpg (162.71K)
Number of downloads: 36 SPeranta RC (11).jpg (195.85K)
Number of downloads: 40
#13
Postat 04 June 2020 - 09:34 AM
SPeranta RC (12).jpg (117.97K)
Number of downloads: 22 SPeranta RC (13).jpg (121.8K)
Number of downloads: 23 SPeranta RC (14).jpg (124.94K)
Number of downloads: 24
Aceasta postare a fost editata de edisultan: 04 June 2020 - 09:35 AM
#14
Postat 04 June 2020 - 10:00 AM
17 grame...24 grame...32 de grame...nu prea conteaza. Tot ce conteaza e sa reziste la zbor si la o aterizare mai dura. Si nu trebuie uitat ca fiecare gram in plus la coada trebuie compensat cu 4-5 grame in plus in bot.
Dar intre 17 si 32 de grame e un "spatiu" de 15 grame ce iti permite o amplasare a servo-urilor in coada. Uneori simplifica mult solutia constructiva. Si se gasesc servo-uri de 8 mm destul de ieftine si cu un cuplu care iti permite sa le folosesti pentru asa ceva.
Servo cu un raport bun pret/performanta sunt cele BlueArrow, si pentru asa ceva as recomanda modelul D05010 MG .. 5.7 grame, 22x8x20 mm, cam 1.3 kg.cm la 5 V..Acum se gaseste in zona 10-15 USD, inainte era mai ieftin un pic la HK. Daca nu gasiti 5010MG puteti sa luati si alte servo-uri din gama de 5.7 grame (5038 de exmplu...in general seria 50xx e pentru servo-uri de 5-6 grame, seria 30xx e pentru planorase mai mici si care nu necesita un cuplu prea mare). Cred ca mai am prin cutia cu servo vreo 4 bucati de car enu am nevoie imediat si se mai poate face comanda la banggood pentru completare stoc.
Chiar daca par a fi din categoria "light" isi fac treaba bine. e de ajuns sa zic ca unul dintre cele doua planoare de competitie Viator are montate la ampenaje BlueArrow 5010, si nu de catre mine ci de TravelAir. Si a si zburat cu ele la CN pe vant destul de nasol si nu a avut probleme. E drept ca la Viator solutia constructiva e "servo la jumatatea coziila imn=binarea intre pod si boom" dar nu prea conteaza asta, BlueArrow D5010MG isi face treaba,
Sa duci 4 fire subtiri pina la coada mi se pare mult mai simplu decat tije de otel sau bowden sau tuburi de carbon.
Cel mai simplu pentru fire subtiri cautati cablu de alarma de 6 fire. Se pot scoate usor din camasa protectoare si cu 4 fire iti faci treaba si nu atarna greu. Eu il folosesc la o gramade de proiecte DIY pentru motoare pas cu pas si limitatoare, daca duce curentul unui stepper tine fara probleme 1-2 servo mititele.
Fisiere atasate
-
pendular_17g.jpg (455.02K)
Number of downloads: 23
#15
Postat 04 June 2020 - 10:44 AM
O să văd la momentul oprtun ce soluţie voi adopta.
Toate cele bune.
#16
Postat 04 June 2020 - 12:23 PM
Pentru lonjeronul principal am folosit platbandă de carbon de 0,3x10, asta era la momentul respectiv în cutia cu materiale şi sunt conştient că este mai mult decât suficient.
între cele două platbenzi este deja balsa de 6mm puţin mai dens. D+boxul este deja închis şi în bordul de atac şi în cel de fugă.
SPeranta RC (15).jpg (172.72K)
Number of downloads: 29 SPeranta RC (16).jpg (166.14K)
Number of downloads: 28
P.S. La momentul actual sunt la capitolul eleroane, flapsuri şi joncţiuni între panourile aripii.
#17
Postat 04 June 2020 - 01:16 PM
Din experienta mea cu pulsar 3200, model vechi si greu, cu bot lung si boom extrem de solid
mutatul servo din coada sub aripa si motorul usor gliderdrive au adus modelul
la 1350g de la peste 1500 initial. Nici eu nu sunt fan pulsar, eleronul se termina devreme si raman
urechi lungi care scad manevrabilitatea si doar maresc anvergura.
Nu e cazul unui planor construit de la zero, Edi nu optimizeaza ceva existent deja,
asa ca amplasarea servourilor nu va afecta greutatea totala a modelului.
La Viator m-am alintat, am pus servo mks65 pentru directie si profundor si a meritat :drinks:
Spor la construit si sa ne vedem pe campurile patriei!
bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983
"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
#18
Postat 04 June 2020 - 02:34 PM
#19
Postat 04 June 2020 - 02:39 PM
renatoa, la 04 June 2020 - 08:41 AM, a spus:
Greutatea elevilor mei nu contraza deloc, ca sunt la sol. Ai lui Bigu...nici acolo nu e mare lucru, ca acuma se da cu YR - MDP. eu vorbesc de pozitionarea servourilor in coada pentru a compensa accu motorul si esc-ul din bot...Pana la urma e chestie de gust.
La Flamingo, care e un planoras excelent, Ovidiu i-a proiectat o camera de plumb in bot, pentru echilibrare. Apoi care e farmecul sa pui plumb la un model pe care il construiesti singur?...inseamna ca trebuie sa te apuci de navomodele....da si acolo e destul de important CG-ul....
Eu, la planoare, cam las ultima data fuselajul, si mai ales lungimea botului, in asa fel incat sa il echilibrez din constructie, fara alte adaosuri...
Aceasta postare a fost editata de Mihai_supy: 04 June 2020 - 02:40 PM
#20
Postat 04 June 2020 - 03:06 PM
Cam tot ce era de spus este în acestă propoziţie de mai sus.
Vedem cum voi fi în stare să o pun în viaţă.
De ştiut faptul că motorul este un Gliderdrive SK3 destul de greuţ (180 grame) iar ESC este pe la 60-70A (funcţie de ce vor spune testele pe bancul de probe) iar bateria va fi pe măsură şi nu în ultimul rând nu ţintesc foarte tare către un fulg deoarece zona unde zbor nu este cea mai calmă din ţară. Au fost momente când fără un motor cu rezervă de putere nu aş fi putut să aduc modelul înapoi, iar pentru planoare modul "Reflex" este aproape indispensabil cel puţin pentru mine.
Da, îl voi scoate cât mai uşor posibil dar, va exista şi un spaţiu destul de generos pentru lest.
#21
Postat 04 June 2020 - 03:29 PM
Travel Air, la 04 June 2020 - 01:16 PM, a spus:
Din experienta mea cu pulsar 3200, model vechi si greu, cu bot lung si boom extrem de solid
mutatul servo din coada sub aripa si motorul usor gliderdrive au adus modelul
la 1350g de la peste 1500 initial. Nici eu nu sunt fan pulsar, eleronul se termina devreme si raman
urechi lungi care scad manevrabilitatea si doar maresc anvergura.
Nu e cazul unui planor construit de la zero, Edi nu optimizeaza ceva existent deja,
asa ca amplasarea servourilor nu va afecta greutatea totala a modelului.
La Viator m-am alintat, am pus servo mks65 pentru directie si profundor si a meritat :drinks:
Spor la construit si sa ne vedem pe campurile patriei!
Bai, vezi ca Viator era gandit ca un planor budget...ce naiba pui servo de 65 de euro bucata la un planor la care kitul costa cam 650 de euro? Noroc ca te mai scoti per total ca in rest au servo de 12-13 euro bucata (EMAX 3352 daca tin bine minte).. Servo de 25-30% din valoarea kitului? Dar per total e bine, kitul de planor 650, servo 180, motor 20 (Turnigy, ca nu trebuie mai mult la planor de 1 kg), con si pale 30 , esc si lipo cam 20 (minim), cu o statie OpenTX si cu receptor ieftin ne incadram in 1000 de euro. Dar cu servo-urile alea de 130 de euro mi-ai mancat din buget 100 de euro taman cand le ziceam colegilor ca se pot descurca si cu servo de 30 de euro.
Dar daca nu aveti incredere in BlueArrow si aveti un buget mai de criza post-COVID se poate merge pe Bluebird seriile 115-125 in loc de MKS 6100 (la jumatate de pret, 22 de euro fata de 44 euro) si seria A10 (33 de euro fata de 65 de euro servo 65 de la MKs sau 54 de euro seria X08 de la KST). Plus seriile disparute C2110 de la FrSky (cu SBus) si 245 (chiar si de la Turnigy)..
Deci totul depinde de buget, de dimensiuni, de greutati...si cat de paranoic e piticul responsabil cu siguranta. Dupa cum vedeti exista Viator cau servo EMax pe flaps si eleroane dar cu MKS unde conteaza...dupa cum am modele Xplorer cu servo BlueBird peste tot. Si Stefan zboara niste compozite grele de 2 kg cu servo din alea bune Turnigy de 5 euro de la HK (dar nu sunt pe ampenaje...si nici nu sunt fineturi de 7-8 mm grosime si peste 1 kg cm cuplu).
Si nu mai vorbi de rau Pulsarul saracul, are multe ore de zbor la activ si tine bine la "tavaleala". Se repara mult mai usor ca un compozit. Plus ca e al naibii de fotogenic, cu desuurile transparente pe fundal de nori.
PS sa nu crezi ca te cert ptr Viator, te inteleg perfect, e si preferatul meu.: pret bun, performanta, anvelopa de zbor,transportabilitate, tine la tavaleala
#22
Postat 04 June 2020 - 08:45 PM
Sunt servouri pe care le am şi pe alte modele şi care încă nu au dezamăgit.
#23
Postat 05 June 2020 - 09:21 AM
SPeranta RC (19).jpg (150.81K)
Number of downloads: 25 SPeranta RC (20).jpg (184.81K)
Number of downloads: 24
SPeranta RC (21).jpg (192.09K)
Number of downloads: 24
#24
Postat 05 June 2020 - 06:55 PM
SPeranta RC (22).jpg (138.98K)
Number of downloads: 27 SPeranta RC (23).jpg (168.27K)
Number of downloads: 29 SPeranta RC (24).jpg (138.41K)
Number of downloads: 30
#26
Postat 06 June 2020 - 12:20 PM
SPeranta RC (25).jpg (238.72K)
Number of downloads: 21 SPeranta RC (26).jpg (146.2K)
Number of downloads: 18
SPeranta RC (30).jpg (159.33K)
Number of downloads: 16 Speranta_RC (28).jpg (212.82K)
Number of downloads: 27
#29
Postat 10 June 2020 - 07:46 PM
#30
Postat 12 June 2020 - 06:34 PM
Speranta_RC (33).jpg (170.2K)
Number of downloads: 38
Urmează finisaj şi casetele corespunzătoare.