steelmind, la 24 January 2019 - 05:31 PM, a spus:
Salut. In situatia 1 cu teava verticala, daca centrul de greutate al ansamblului de rotit este CHIAR pe axa rulmentului/barei, atunci FORTA de invartire care trebuie sa invinga ansamblul este greutatea ansamblului x coeficient frecare rulment x 2(factor de siguranata). Cu aceasta FORTA vrem sa aflam CUPLUL motor la IESIREA din reductor, prin inmultirea FORTEI obtinute cu raza tevii . Astfel, CUPLUL motor = F (N) x raza tevii (m). Coeficientul de frecare rulment radial-axial este cam 0,0015. De exemplu: daca ansamblul de invartit are 20 kg (=200N) iar teava are diametrul exterior de 60 mm (raza = 30 mm= 0,03 m), atunci Cuplul calculat = 200 N x 0,0015 x 2 x 0,03 (m)=0,018 Nm =0,18 Kg cm . In cazul in care centrul de greutate al ansamblului de invartit nu este pe axul tevii verticale, sunt sanse sa ai nevoie de 2 rulmenti pe teava, ca sa aiba stabilitate ansamblul. Atunci cuplul calculat anterior se inmulteste cu 2, pentru ca trebuie sa invinga frecarea in 2 rulmenti in loc de 1. Deci, cuplu motor cu 2 rulmenti pe teava, la IESIREA din reductor = 0,36 Kgcm. Presupunerile sunt: a) ansamblul are o viteza de rotatie foarte mica (din cate imi imaginez) astfel incat momentul de inertie cauzat de centrul de greutate al ansamblului este absolut neglijabil ; B) nu exista forta a vantului care trebuie invinsa; in cazul in care vantul este un factor serios de luat in considerare (daca ai o ''farfurie'' plina pe post de antena atunci va functiona ca o vela iar forta vantului trebuie aflata cumva caci strica calculele anterioare). Ca sa afli ce motor ai nevoie sa invarta acel reductor, trebuie sa stii raportul de transmisie al reductorului. De exemplu, daca motorul pe care il alegi are 1000 rpm iar tu vrei sa alegi un reductor care sa scoata 30 rpm, vei avea un raport de transmisie de 1000 : 30 = 33,3:1 (adica 33,3 rotatii ale axului motorului vor invarti axul de iesire al reductorului 1 singura data) . Ceea ce inseamna ca la INTRAREA in reductor trebuie sa ai un motor cu un cuplu de 33,3 ori mai mic decat cel de la IESIREA din reductor, adica cel de 0,36 Kg cm. Rezulta un cuplu teoretic al motorului de 0,36 Kg cm / 33,3 = 0,011 Kg cm. Este cuplu teoretic pentru ca trebuie sa luam in calcul randamentul mecanic al reductorului, care in cazul melc-roata melcata este cam de 0,65. Deci cuplul efectiv la INTRAREA in reductor este de : 0,011 / 0,65 = 0,017 Kg cm. Daca motorul electric are si el un randament de 90%, atunci cuplul motor al motorului electric trebuie sa fie de: 0,017 / 0,9 = 0.019 Kg cm. Aceasta este valoarea finala a cuplului MOTORULUI ELECTRIC care angreneaza un reductor cu un raport de transmisie de 33,3 : 1 astfel incat la iesirea din reductor sa produca un cuplu de 0,36 Kg cm. Daca gasesti de cumparat -si sunt o gramada- reductorul cu motor cu tot, nu mai este nevoie de calculul cuplului motorului electric pentru ca producatorul le-a imperecheat deja. Totul este sa pici pe rpm-ul de la iesirea din reductor de care ai tu nevoie. Ola !
Multumesc steemind pt. raspunsul detaliat!
Teava (2) este partea orizontala iar (1) partea verticala a unei constructii in forma de T, pozitionat exact asa. :)
La fiecare capat al tevii orizontale va/vor fi 1 respectiv 2 antene Yagi.
Da, ceea ce sustine teava verticala este simetric "stanga - dreapta" fata de axa tevii.
"Fata - spate" am sa incerc sa fac sa fie pozitionand centrul de greutate cat mai aproape de axa tevii orizontale.
Intr-adevar, pe teava verticala, in afara de rulmentul radial-axial care o sustine mai am de gand sa plasez unul doar radial, ca suport de sprijin, undeva cat pot de sus (cat am un perete pe langa teava).
Am vazut ca ceea ce dau chinezii la modelele de reductoare postate este cuplul la iesirea din reductor... de ex. pt. 10RPM cat mi-ar fi suficient am un cuplu de 85Kgcm... cel putin asa apare in tabela lor cu toate rapoartele reductorului pt. acelasi motor.
Inca o data multzam fain! :drinks:
Aceasta postare a fost editata de informer: 24 January 2019 - 06:13 PM