Modelism - RHC Forum: Forta rotire ansamblu pe rulmenti - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Forta rotire ansamblu pe rulmenti

#1 Useril este offline   informer 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 598
  • Inregistrat: 26-June 13
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara
  • Interests:Electronica, Pescuit

Postat 23 January 2019 - 02:25 PM

Va salut.
Am de realizat un sistem de orientare azimut/elevatie pt. un sistem de antene si n-am cunostintele necesare sa aleg reductorul/motorul de care am nevoie deoarece nu stiu sa evaluez fortele implicate.
In principiu sunt doua situatii:

1. O teava verticala cu diametrul cunoscut si care sustine o greutate cunoscuta (sistemul de antene) este asezata pe un rulment radial axial fixat la randul lui intr-un lagar pe un suport fix, la sol.
Cum calculez (grosier) forta necesara pt. rotirea tevii?
Forma constructiva a reductorului de folosit ar fi asta (zic eu):

Imagine atasata: red1.png


2. O alta teava orizontala, cu diametrul cunoscut si care sustine doua greutati sa presupunem egale pozitionate la cele 2 capete, se sprijina de o parte si de alta a mijlocului tevii, echidistant, pe doi rulmenti radiali. Intrebarea este aceeasi, cum estimez forta necesara pt. rotirea tevii?
Forma constructiva a reductorului de folosit, intercalat la mijlocul tevii, ar fi asta (ax pe 2 parti):

Imagine atasata: red2.png

Nu vreau sa fac un calcul exact, vreau sa aleg un motor/reductor care sigur face fata la sarcinile specificate, chiar daca ramane rezerva exagerata.
Am gasit ansambluri capabile de 30Kgcm, 70Kgcm etc.... dar nu stiu ce sa aleg.
Poate exista undeva un "indrumar" ceva.
Multzam!
"Cu cat cunosc mai bine oamenii, cu atat iubesc mai mult cainii."
... niste lucrari :)
0

#2 Useril este offline   informer 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 598
  • Inregistrat: 26-June 13
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara
  • Interests:Electronica, Pescuit

Postat 23 January 2019 - 04:09 PM

Am primit de la un prieten un link in care se vorbeste despre calculul cuplui necesar... cred ca-i "ce trebe".
Poate foloseste si altora: http://www.urb-s.ro/...%20rulmenti.pdf
"Cu cat cunosc mai bine oamenii, cu atat iubesc mai mult cainii."
... niste lucrari :)
0

#3 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 23 January 2019 - 04:41 PM

Daca ai de rotit o greutate de 1kg aflata la capatul unui brat de 10 cm, ai nevoie de un motor capabil de un cuplu de 10kgf.cm, adica 1N.m
Asta a fost cazul meu, un tambur cu diametrul de 20 cm, in care aveam 1 kg de material care il amestecam, si l-am considerat simplificat ca materialul este intins practic pe un segment de aprox 90 grade pe peretii tamburului. Deci 1kg si raza de 10 cm.
Am folosit un motor de 0.7 Nm (7Kgfcm) si intr-adevar mergea cam impiedicat... cum aveam oricum o antrenare prin curea, am schimbat raportul de demultiplicare, aducandu-l cam la 2Nm si merge rotund acum.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#4 Useril este offline   informer 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 598
  • Inregistrat: 26-June 13
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara
  • Interests:Electronica, Pescuit

Postat 23 January 2019 - 05:11 PM

Vezi postarearenatoa, la 23 January 2019 - 04:41 PM, a spus:

Daca ai de rotit o greutate de 1kg aflata la capatul unui brat de 10 cm, ai nevoie de un motor capabil de un cuplu de 10kgf.cm, adica 1N.m
Asta a fost cazul meu, un tambur cu diametrul de 20 cm, in care aveam 1 kg de material care il amestecam, si l-am considerat simplificat ca materialul este intins practic pe un segment de aprox 90 grade pe peretii tamburului. Deci 1kg si raza de 10 cm.
Am folosit un motor de 0.7 Nm (7Kgfcm) si intr-adevar mergea cam impiedicat... cum aveam oricum o antrenare prin curea, am schimbat raportul de demultiplicare, aducandu-l cam la 2Nm si merge rotund acum.

Iti multumesc. :drinks:
"Cu cat cunosc mai bine oamenii, cu atat iubesc mai mult cainii."
... niste lucrari :)
0

#5 Useril este offline   informer 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 598
  • Inregistrat: 26-June 13
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara
  • Interests:Electronica, Pescuit

Postat 23 January 2019 - 05:52 PM

La situatia 2 cand greutatea sarcinii este paralela cu planul de rotatie care contine momentul e clar ca cel generat de motor trebuie sa fie mai mare decat momentul generat de sarcina + frecari + ceva in plus la pornire.
Totusi, la situatia 1 atunci cand forta de apasare (greutatea antenelor) este perpendiculara pe planul rulmentului (unde actioneaza momentul motorului) care este cuplul necesar?
Doar cel calculat ca moment de frecare in rulmentul radial axial?
Sper sa se inteleaga ce intreb....
"Cu cat cunosc mai bine oamenii, cu atat iubesc mai mult cainii."
... niste lucrari :)
0

#6 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 23 January 2019 - 06:38 PM

Momentul inertial de rotatie.

https://www.engineer...rque-d_913.html
... cu picioarele pe pamant ...
0

#7 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 23 January 2019 - 07:31 PM

As alege ceva mult mai mare de cat dau calculele. Sunt si situatii speciale, precum zapada, vant, pasari, etc, etc.
Bigger it's better, cum spun fratii nostri.

Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 23 January 2019 - 07:32 PM

0

#8 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 23 January 2019 - 07:40 PM

La vant trebuie sa se bazeze pe faptul ca angrenajul ala din cutia dreptunghiulara este autoblocant, unde l-ai oprit, nu il mai misti de acolo... am si eu motor identic.
Rezerva in plus sa o ia pentru cazul cand trebuie sa roteasca contra vantului, dar deja devine prea complicat calculul...
... cu picioarele pe pamant ...
0

#9 Useril este offline   informer 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 598
  • Inregistrat: 26-June 13
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara
  • Interests:Electronica, Pescuit

Postat 23 January 2019 - 08:14 PM

Da, angrenajele postate (cel putin ala cu o singura iesire) au un melc la intrarea dinspre motor asa ca-s blocante.
Cel cu 2 iesiri o sa-l cumpar (daca-i bun ca si cuplu) "la risc", sperand ca-i la fel, cu melc dinspre motor.
Acu` ma zbat cu momentele astea ca cel inertial e cu metru la patrat... :)
"Cu cat cunosc mai bine oamenii, cu atat iubesc mai mult cainii."
... niste lucrari :)
0

#10 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 24 January 2019 - 05:31 PM

Vezi postareainformer, la 23 January 2019 - 02:25 PM, a spus:

Va salut.
Am de realizat un sistem de orientare azimut/elevatie pt. un sistem de antene si n-am cunostintele necesare sa aleg reductorul/motorul de care am nevoie deoarece nu stiu sa evaluez fortele implicate.
In principiu sunt doua situatii:

1. O teava verticala cu diametrul cunoscut si care sustine o greutate cunoscuta (sistemul de antene) este asezata pe un rulment radial axial fixat la randul lui intr-un lagar pe un suport fix, la sol.
Cum calculez (grosier) forta necesara pt. rotirea tevii?
Forma constructiva a reductorului de folosit ar fi asta (zic eu):

Atasament red1.png


2. O alta teava orizontala, cu diametrul cunoscut si care sustine doua greutati sa presupunem egale pozitionate la cele 2 capete, se sprijina de o parte si de alta a mijlocului tevii, echidistant, pe doi rulmenti radiali. Intrebarea este aceeasi, cum estimez forta necesara pt. rotirea tevii?
Forma constructiva a reductorului de folosit, intercalat la mijlocul tevii, ar fi asta (ax pe 2 parti):

Atasament red2.png

Nu vreau sa fac un calcul exact, vreau sa aleg un motor/reductor care sigur face fata la sarcinile specificate, chiar daca ramane rezerva exagerata.
Am gasit ansambluri capabile de 30Kgcm, 70Kgcm etc.... dar nu stiu ce sa aleg.
Poate exista undeva un "indrumar" ceva.
Multzam!


Salut. In situatia 1 cu teava verticala, daca centrul de greutate al ansamblului de rotit este CHIAR pe axa rulmentului/barei, atunci FORTA de invartire care trebuie sa invinga ansamblul este greutatea ansamblului x coeficient frecare rulment x 2(factor de siguranata). Cu aceasta FORTA vrem sa aflam CUPLUL motor la IESIREA din reductor, prin inmultirea FORTEI obtinute cu raza tevii . Astfel, CUPLUL motor = F (N) x raza tevii (m). Coeficientul de frecare rulment radial-axial este cam 0,0015. De exemplu: daca ansamblul de invartit are 20 kg (=200N) iar teava are diametrul exterior de 60 mm (raza = 30 mm= 0,03 m), atunci Cuplul calculat = 200 N x 0,0015 x 2 x 0,03 (m)=0,018 Nm =0,18 Kg cm . In cazul in care centrul de greutate al ansamblului de invartit nu este pe axul tevii verticale, sunt sanse sa ai nevoie de 2 rulmenti pe teava, ca sa aiba stabilitate ansamblul. Atunci cuplul calculat anterior se inmulteste cu 2, pentru ca trebuie sa invinga frecarea in 2 rulmenti in loc de 1. Deci, cuplu motor cu 2 rulmenti pe teava, la IESIREA din reductor = 0,36 Kgcm. Presupunerile sunt: a) ansamblul are o viteza de rotatie foarte mica (din cate imi imaginez) astfel incat momentul de inertie cauzat de centrul de greutate al ansamblului este absolut neglijabil ; B) nu exista forta a vantului care trebuie invinsa; in cazul in care vantul este un factor serios de luat in considerare (daca ai o ''farfurie'' plina pe post de antena atunci va functiona ca o vela iar forta vantului trebuie aflata cumva caci strica calculele anterioare). Ca sa afli ce motor ai nevoie sa invarta acel reductor, trebuie sa stii raportul de transmisie al reductorului. De exemplu, daca motorul pe care il alegi are 1000 rpm iar tu vrei sa alegi un reductor care sa scoata 30 rpm, vei avea un raport de transmisie de 1000 : 30 = 33,3:1 (adica 33,3 rotatii ale axului motorului vor invarti axul de iesire al reductorului 1 singura data) . Ceea ce inseamna ca la INTRAREA in reductor trebuie sa ai un motor cu un cuplu de 33,3 ori mai mic decat cel de la IESIREA din reductor, adica cel de 0,36 Kg cm. Rezulta un cuplu teoretic al motorului de 0,36 Kg cm / 33,3 = 0,011 Kg cm. Este cuplu teoretic pentru ca trebuie sa luam in calcul randamentul mecanic al reductorului, care in cazul melc-roata melcata este cam de 0,65. Deci cuplul efectiv la INTRAREA in reductor este de : 0,011 / 0,65 = 0,017 Kg cm. Daca motorul electric are si el un randament de 90%, atunci cuplul motor al motorului electric trebuie sa fie de: 0,017 / 0,9 = 0.019 Kg cm. Aceasta este valoarea finala a cuplului MOTORULUI ELECTRIC care angreneaza un reductor cu un raport de transmisie de 33,3 : 1 astfel incat la iesirea din reductor sa produca un cuplu de 0,36 Kg cm. Daca gasesti de cumparat -si sunt o gramada- reductorul cu motor cu tot, nu mai este nevoie de calculul cuplului motorului electric pentru ca producatorul le-a imperecheat deja. Totul este sa pici pe rpm-ul de la iesirea din reductor de care ai tu nevoie. Ola !
0

#11 Useril este offline   informer 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 598
  • Inregistrat: 26-June 13
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara
  • Interests:Electronica, Pescuit

Postat 24 January 2019 - 06:11 PM

Vezi postareasteelmind, la 24 January 2019 - 05:31 PM, a spus:

Salut. In situatia 1 cu teava verticala, daca centrul de greutate al ansamblului de rotit este CHIAR pe axa rulmentului/barei, atunci FORTA de invartire care trebuie sa invinga ansamblul este greutatea ansamblului x coeficient frecare rulment x 2(factor de siguranata). Cu aceasta FORTA vrem sa aflam CUPLUL motor la IESIREA din reductor, prin inmultirea FORTEI obtinute cu raza tevii . Astfel, CUPLUL motor = F (N) x raza tevii (m). Coeficientul de frecare rulment radial-axial este cam 0,0015. De exemplu: daca ansamblul de invartit are 20 kg (=200N) iar teava are diametrul exterior de 60 mm (raza = 30 mm= 0,03 m), atunci Cuplul calculat = 200 N x 0,0015 x 2 x 0,03 (m)=0,018 Nm =0,18 Kg cm . In cazul in care centrul de greutate al ansamblului de invartit nu este pe axul tevii verticale, sunt sanse sa ai nevoie de 2 rulmenti pe teava, ca sa aiba stabilitate ansamblul. Atunci cuplul calculat anterior se inmulteste cu 2, pentru ca trebuie sa invinga frecarea in 2 rulmenti in loc de 1. Deci, cuplu motor cu 2 rulmenti pe teava, la IESIREA din reductor = 0,36 Kgcm. Presupunerile sunt: a) ansamblul are o viteza de rotatie foarte mica (din cate imi imaginez) astfel incat momentul de inertie cauzat de centrul de greutate al ansamblului este absolut neglijabil ; B) nu exista forta a vantului care trebuie invinsa; in cazul in care vantul este un factor serios de luat in considerare (daca ai o ''farfurie'' plina pe post de antena atunci va functiona ca o vela iar forta vantului trebuie aflata cumva caci strica calculele anterioare). Ca sa afli ce motor ai nevoie sa invarta acel reductor, trebuie sa stii raportul de transmisie al reductorului. De exemplu, daca motorul pe care il alegi are 1000 rpm iar tu vrei sa alegi un reductor care sa scoata 30 rpm, vei avea un raport de transmisie de 1000 : 30 = 33,3:1 (adica 33,3 rotatii ale axului motorului vor invarti axul de iesire al reductorului 1 singura data) . Ceea ce inseamna ca la INTRAREA in reductor trebuie sa ai un motor cu un cuplu de 33,3 ori mai mic decat cel de la IESIREA din reductor, adica cel de 0,36 Kg cm. Rezulta un cuplu teoretic al motorului de 0,36 Kg cm / 33,3 = 0,011 Kg cm. Este cuplu teoretic pentru ca trebuie sa luam in calcul randamentul mecanic al reductorului, care in cazul melc-roata melcata este cam de 0,65. Deci cuplul efectiv la INTRAREA in reductor este de : 0,011 / 0,65 = 0,017 Kg cm. Daca motorul electric are si el un randament de 90%, atunci cuplul motor al motorului electric trebuie sa fie de: 0,017 / 0,9 = 0.019 Kg cm. Aceasta este valoarea finala a cuplului MOTORULUI ELECTRIC care angreneaza un reductor cu un raport de transmisie de 33,3 : 1 astfel incat la iesirea din reductor sa produca un cuplu de 0,36 Kg cm. Daca gasesti de cumparat -si sunt o gramada- reductorul cu motor cu tot, nu mai este nevoie de calculul cuplului motorului electric pentru ca producatorul le-a imperecheat deja. Totul este sa pici pe rpm-ul de la iesirea din reductor de care ai tu nevoie. Ola !


Multumesc steemind pt. raspunsul detaliat!
Teava (2) este partea orizontala iar (1) partea verticala a unei constructii in forma de T, pozitionat exact asa. :)
La fiecare capat al tevii orizontale va/vor fi 1 respectiv 2 antene Yagi.
Da, ceea ce sustine teava verticala este simetric "stanga - dreapta" fata de axa tevii.
"Fata - spate" am sa incerc sa fac sa fie pozitionand centrul de greutate cat mai aproape de axa tevii orizontale.
Intr-adevar, pe teava verticala, in afara de rulmentul radial-axial care o sustine mai am de gand sa plasez unul doar radial, ca suport de sprijin, undeva cat pot de sus (cat am un perete pe langa teava).

Am vazut ca ceea ce dau chinezii la modelele de reductoare postate este cuplul la iesirea din reductor... de ex. pt. 10RPM cat mi-ar fi suficient am un cuplu de 85Kgcm... cel putin asa apare in tabela lor cu toate rapoartele reductorului pt. acelasi motor.
Inca o data multzam fain! :drinks:

Aceasta postare a fost editata de informer: 24 January 2019 - 06:13 PM

"Cu cat cunosc mai bine oamenii, cu atat iubesc mai mult cainii."
... niste lucrari :)
0

#12 Useril este offline   informer 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 598
  • Inregistrat: 26-June 13
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara
  • Interests:Electronica, Pescuit

Postat 24 January 2019 - 06:22 PM

Vezi postareainformer, la 24 January 2019 - 06:11 PM, a spus:

Multumesc steemind pt. raspunsul detaliat!


Scuze c-am gresit ID-u`, abia dupa delta t am observat. :)
"Cu cat cunosc mai bine oamenii, cu atat iubesc mai mult cainii."
... niste lucrari :)
0

#13 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 24 January 2019 - 08:16 PM

Vezi postareainformer, la 24 January 2019 - 06:11 PM, a spus:



Am vazut ca ceea ce dau chinezii la modelele de reductoare postate este cuplul la iesirea din reductor... de ex. pt. 10RPM cat mi-ar fi suficient am un cuplu de 85Kgcm... cel putin asa apare in tabela lor cu toate rapoartele reductorului pt. acelasi motor.
Inca o data multzam fain! :drinks:


Cu 85 Kg cm esti muuuuuuuuuuuuuult on the safe side. Cu placere si spor !
0

#14 Useril este offline   informer 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 598
  • Inregistrat: 26-June 13
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara
  • Interests:Electronica, Pescuit

Postat 25 October 2020 - 10:21 PM

Am incercat sa invart ceva, nu antene dar tot pe afara... nici o problema la a invarti pe vreme "calma", problema a fost sa reziste la vant... si n-a rezistat, la primu` vant mai cat de cat a cedat... :)
Forta la care angrenajul cu melc trebuia sa fie "blocant" a depasit rezistenta ansamblului melc/roata melcata... se pare ca asta-i un alt parametru important.
Numa` ca nu prea vad dupa ce m-as putea lua ca nu-i ceva nici usor de calculat pt. un caz real si nici nu-i un parametru dat in caracteristicile angrenajului de la chinezi... :|
Am facut niste calcule aproximative de forte functie de suprafata expusa la vant pt. suprafete plane sau cilindrice da` daca-i ceva mai "complex" cre` ca tre` masurat....
"Cu cat cunosc mai bine oamenii, cu atat iubesc mai mult cainii."
... niste lucrari :)
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

3 useri citesc topicul
0 membri, 3 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro