Freza de banc solida DIY
#1
Postat 13 January 2019 - 09:35 PM
#2
Postat 14 January 2019 - 12:14 AM
Danieltnokia2000, la 13 January 2019 - 09:35 PM, a spus:
Salut. E cu dus si intors. Daca vrei sa faci o freza de 100-200 kg, mai bine cumperi una nou sau sh, in functie de buget, si ii faci upgrade la cnc. Daca vrei una de 500-1000 kg, primul lucru de la care eu as porni ar fi motorul. Trebuie sa aiba minim con ISO 30 si o ''cutie de viteze'' cu macar 1 treapta de reducere. Doar cu VFD nu faci mare lucru. Eu am una nemteasca de la Wabeco cu motor de 2 kw si doar cu VFD, 112 kg; in ture joase are cuplu mic (!?!), desi ar trebui sa fie invers si sa aiba cel mai bun cuplu in ture joase. Insa cu VFD-ul, scazi turatia (fata de cea nominala)-scazi cuplul. La fel se intampla de fapt si cand maresti turatia fata de cea nominala (max 25% iar motorul trebuie sa fie VFD friedly !). Daca motorul are 1450 rpm si 10 Nm la acea turatie, ca sa ajungi pe la 2-300 rpm, scazi din VFD insa scade si cuplul pe la 2 Nm. Ca sa ai idee, cu freza de 63 mm cu inserturi am frezat cu DOC de 0,2 mm pe la 600 rpm si feed de 200 mm/min si e ok. Mai jos de 600 rpm se opreste motorul (la DOC de 0,2 mm). Mai mult de 0,3 mm din nou, se opreste motorul. Mai sus de 600 rpm, cu freza de 63 mm intra in vibratie (forta centrifuga). Motorul are 7500 rpm si merge bine in aluminiu, dar in otel, cu 2kw si fara cutie de viteze , nu faci mare branza. Sigur, cu freza de 10 pot merge pe 1000-1200 rpm si DOC de 0,3 mm, dar cam atat. Am vazut pe Yutube destui care au cumparat chinezestile Optimum/Sieg/Grizzly/Syl, etc si au facut upgrade la cnc. Unele au 1 treapta de reducere (back gear) care este din plastic asa cum vine din fabrica, insa sunt kituri care inlocuiesc rotile dintate din plastic cu unele din metal. Sunt ok , daca nu te astepti sa faci productie (nimeni nu se asteapta la asta de la astfel de masinute !). Insa iti faci treaba cu ele, fara sa-ti bati tu capul sa faci motor cu con ISO si cu macar 1 treapta de reducere. Zic si eu. Corpul masinii se face fara mari batai de cap (niste rectangulare pe care le poti umple si cu beton ca sa ai masa si niste rigiditate). Dar motorul este miza cea mare.
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 14 January 2019 - 12:19 AM
#3
Postat 14 January 2019 - 08:01 AM
steelmind, la 14 January 2019 - 12:14 AM, a spus:
la partea de motor ma gandea, sa fac ceva gen cum am la masina de gaurit cu 3 fulii si mai multe viteze. Nu m-am uitat la motor dar probabil are pana in 1 kw si pe turatie joasa are utere mare ca dau gaura de 12 si apas destul de tare si nu se opreste nimic. Am vazut si pe olx ceva industriale insa nu stiu ce jocuri si uzuri au si daca is obosite unde naiba mai reconditionez eu saniile alea?
#4
Postat 14 January 2019 - 08:01 AM
steelmind, la 14 January 2019 - 12:14 AM, a spus:
la partea de motor ma gandea, sa fac ceva gen cum am la masina de gaurit cu 3 fulii si mai multe viteze. Nu m-am uitat la motor dar probabil are pana in 1 kw si pe turatie joasa are utere mare ca dau gaura de 12 si apas destul de tare si nu se opreste nimic. Am vazut si pe olx ceva industriale insa nu stiu ce jocuri si uzuri au si daca is obosite unde naiba mai reconditionez eu saniile alea?
#5
Postat 14 January 2019 - 12:17 PM
Danieltnokia2000, la 14 January 2019 - 08:01 AM, a spus:
Poti sa faci cu fulii, insa curelele trapezoidale aluneca de la o anumita forta incolo. Cele mai bune sunt alea dintate, insa schimbatul ''vitezelor'' este mai anevoios. Si oricum vei folosi VFD, caci mai mult de 3 viteze nu o sa faci (probabil). Se poate face, dar rezultatul final s-ar putea sa fie modest. Plus ca tot ansamblul trebuie sa-l faci in lateralul coloanei si nu deasupra (ca sa mai poti schimba si freza !), caci altfel de indepartezi cu ansamblul motor-spindle de coloana prea mult si o sa se indoie ca naiba. Verificarea se face calculand rata de indepartare a materialului (ce cantitate de metal frezezi in 1 minut): MRR (material removal rate)= DOC (mm) X WOC(mm) X Feed (mm/min). In cazul meu enuntat mai sus, MRR= 0,2mm (doc) x 63mm(woc) x 200 (mm/min)=2,52 cm cubi. Daca forjez masina si-mi asum niste vibratii ridicand turatia motorului pe la 750 rpm, obtin DOC de 0,3 mm, iar MRR devine 3,75 cm cubi (50% mai mult). Dar nu vad motivul pentru care as face asta, altul decat nerabdarea, caci nu fac productie ca sa forjez masina. Cam pe aici se invarte limitarea unor freze de banc mici (100-200 kg). Uite aici ceva cu back gear pe la 1650 Euro : https://www.warco.co...gh-18-mill.html , sau pe sora ei mai mare pe la 2300 Euro https://www.warco.co...g-machine.html. Exemplele de aici sunt out of stock, dar sunt tot chinezesti ca si celelalte (Sieg, Optimum etc).
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 14 January 2019 - 12:21 PM
#6
Postat 16 January 2019 - 07:22 PM
#7
Postat 17 January 2019 - 12:04 AM
Danieltnokia2000, la 16 January 2019 - 07:22 PM, a spus:
Nu, deloc. Otelul se ''scobeste in dinti'' cu axul ala. Uite aici ceva serios cu ISO 40 : https://www.aliexpre...ed-f6f411093a57
Iar asta este cu con ISO 30 : https://www.aliexpre....7f5d17b6hCUJxN
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 17 January 2019 - 12:06 AM
#8
Postat 19 January 2019 - 07:24 PM
steelmind, la 17 January 2019 - 12:04 AM, a spus:
Iar asta este cu con ISO 30 : https://www.aliexpre....7f5d17b6hCUJxN
Pare cam scump! mai caut ceva similar sa vad ce gasesc. Niste ghidaje bune imi recomazi?
#9
Postat 19 January 2019 - 07:33 PM
#10
Postat 19 January 2019 - 10:07 PM
Danieltnokia2000, la 19 January 2019 - 07:33 PM, a spus:
Ala este ER 20. Nu vrei ER 20 ca sa frezezi otel. Nu vrei NIMIC altceva pentru otel sub ISO 30 (sau BT30-acelasi lucru atata timp cat nu ai ATC). Ti-am trimis un link cu BT 30 la 112 $ + transport. Daca asta ti se pare scump, atunci cred ca nu este momentul financiar sa te apuci de acest proiect. Este un spindle cu carcasa cu tot. In Europa si State costa peste 1000 euro asa ceva. Chinezu itit spune si cati rulmenti are, si ce turatii duc rulmentii si ce putere maxima de motor poti avea avea. Mai putini rulmenti, mai putini bani. Turatie mai mica, mai putini bani. Putere mai mica, mai putini bani. Este inutil sa-ti spun ca ideal ar trebui sa ai maximum de rulmenti (ca sa nu se incovoaie axul la prelucrari ceva mai grele), maximum de rpm (ca sa poti prelucra si otel si aluminiu) si maximum de putere de motor (ca sa poti sa ai treceri mai adanci in material). Daca ai banii, nu te zgarci, caci o sa-ti para rau mai tarziu. Daca nu ai banii, mai asteapta sau cumpara o masina la mana a 2-a. Crede-ma, este inima masinii. Poti sa ai ghidajele lu' peste, daca doar o sa zgarii otelul, ai dat banii degeaba pe masina.
#11
Postat 19 January 2019 - 10:38 PM
steelmind, la 19 January 2019 - 10:07 PM, a spus:
stiu ce spui. Exact ca acum imi pare rau ca la cnc nu am luat ghidaje profilate in loc de sustinute. Acolo am vazut ca nu se poate plati cu paypal si nu vrea vreau sa imi dau cardul pe net. Am gasit asta pe ebay. Ce zici? https://www.ebay.co....ne/283287994258
#12
Postat 19 January 2019 - 11:24 PM
Danieltnokia2000, la 19 January 2019 - 10:38 PM, a spus:
E ok. Vad ca are 5 rulmenti. Unde va trebui sa-ti asumi un risc este la motor; chinezu zice 1,5 kw putere, dar nu spune cati poli ai motorului. La 2 poli, 1,5 kw inseamna cuplu nominal de 5 Nm si 2800 rpm; la 4 poli, 1,5 kw inseamna 10 Nm si 1450 rpm; la 6 poli inseamna 15 Nm si 950 rpm, iar la 8 poli inseamna 2o NM si 750 rpm. Este foarte posibil ca la cel de 2 poli sa se refere chinezul, adica 2800 rpm si 5 Nm, ceea ce ridica urmatoarea problema: tu trebuie sa demultiplici rpm, din fulii, pana pe la minim 500 rpm, ideal mai jos de atat (cu 150 rpm poti sa sapi chiar adanc in metal). Din fulii, nu poti sa demultiplici mai mult de 1:3, adica sa tai la 1/3 turatia nominala (doar din 2 fulii). Facand asta , maresti cuplul de 3 ori. Exemplu: 2800/3 = aprox 900 rpm, care nu este o turatie prea buna pentru aschiere grea. Atunci va trebui sa mergi pe cel de 4 poli si 1450 rpm, 10 Nm. Prin demultiplicare 1:3, vei avea 500 rpm (ok) iar cuplul va fi de 30 Nm, ceea ce este minunat pentru aschiere si este un cuplu destul de baban pentru o masina hobby. Cand vei vrea sa frezezi cu 250 rpm de exemplu, dai jos din turatie cu VFD-ul la jumatate, iar cuplul devine si el la jumatate, deci 15 Nm. Cand vei vrea sa frezezi cu 125 rpm, , cuplul ajunge pe la aprox 7 Nm etc. Acuma, cu cat rpm este mai mic, cu atat diametrul frezei pe care-l poti folosi poate fi mai mare (deci mai bine). In cazul tau, o sa ai cuplul maxim la 500 rpm, ceea ce-ti va putea permite o freza de 63 mm diametru (cu 4 sau 6 inserturi), insa DOC-ul va depinde de cat de solid vei face sasiul masinii. Oricum, este bine sa ai 15 Nm la 250 rpm. Astia sunt cumva teoretici, caci randamentul motorului si al transmisiei prin curea mai scade cu vreo 20% , asa ca real vor ajunge vreo 12 NM la freza (la 250 rpm), Ceea ce pentru hobby, este foarte ok. Ideal ar fi sa folosesti motorul de 6 poli, caci la multiplicarea celor 950 rpm prin 3:1 inseamna 2850 rpm (limita maxima a rulmentilir este 3000 rpm) iar demultiplicare maxima ar insemna 300 rpm la 45 NM. That's a blast , man !
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 19 January 2019 - 11:28 PM
#13
Postat 20 January 2019 - 12:43 AM
#14
Postat 20 January 2019 - 12:50 AM
Danieltnokia2000, la 20 January 2019 - 12:43 AM, a spus:
Incearca Motive (Italia); au reprezentant si in Romania. Eu am cumparat de la ei acum vreo 4 ani. Un motor de 1,5 Kw cu 4 poli, 1750 rpm aproximativ 650 lei. Se preteaza la VFD (nu toate motoarele se preteaza la VFD).