Creatiile noastre.....
#92
Postat 25 June 2006 - 09:42 AM
Mr. F, la 24 Jun 2006, 18:02, a spus:
Asa cum spuneam si intr-un mesaj anterior conteaza atat unghiul cat si lungimea ajutajelor respective... astfel pentru cazul pe care-l avem la "mana":
considerand 12 grade ca fiind semi-deschiderea (cum ai masurat unghiul? e cel de semi-deschidere? adica jumatate din unghiul total al portiunii divergente, asa-i?) si 6 cm ca fiind lungimea totala rezulta un dh=1.27
In celalalt caz rezulta dh=1.20
Astfel diametrul total de deschidere (diametrul sectiunii de iesire) este: D=d_sectiune_critica+2*dh si presupunand ca sectiunea critica este aceeasi in ambele cazuri rezulta o diferenta de diametre de iesire dD=0.14 cm.
Se pare ca in cel de 12 grade ai destins pana la o presiune mai mica gazele de ardere comparat cu cel de 15 grade.
MIG-29
#93
Postat 25 June 2006 - 10:02 AM
Astazi am lansat motorul al 2-lea. "Racheta" consta din motor o bagheta de lemn lunga de 1,2 m si un baton plin de combustibil care avea rolul de a genera fum dupa incheierea arderii motorului. Am avut 2 aprinzatoare legate in paralel dar care nu s-au aprins simultan si asta (cred) ca a dus la esecul lansarii.
Din pacate dupa cum se vede si din film a cedat dupa un scurt zbor. Diferenta intre acest motor si cel de mai devreme care l-am testat static a fost o micsorare a sectiunii critice si a unghiului de divergenta (am mai spus asta mai sus). Cu toate astea parerea mea este ca nu din cauza micsorarii sect. critice mi-a cedat motorul ci din 3 posibile cauze:
1) Aprinderea fumigenei (si arderea ei pret de cateva secunde inaintea aprinderii motorului) care a incalzit puternic peretii motorului si astfel i-a micsorat considerabil rezistenta.
( Aici gresala a fost a mea ca nu l-am anuntat pe cel care a apasat butonul de lansare sa-l tina mai mult apasat - cand s-a aprins fumigena omu' a crezut ca s-a aprins si racheta si a lasat butonul.)
2) O alta gresala de-a mea: cand am turnat combustibilul nu am reusit sa-i dau decat o gaura de 4 mm si astfel nu s-a acumulat destula presiune, durata de ardere s-a marit si a dus la scaderea rezistentei PVC-ului.
3) Chiar daca cu programul "casing" presiunea maxima la care rezista PVC-ul a fost calculata la 600 PSI, calculele sa nu se fi conformat cu realitatea si sa am un PVC mai slab.
#94
Postat 25 June 2006 - 02:29 PM
am vazut filmuletul. probabil zborul a fost aiurea din cauza descentrarii... si racheto-betele astea se fac cumva chiar daca doar din experienta si fara calcule... poate ca batul a fost prea scurt.
lansarea ai facut-o din loc izolat? ca am vazut ca traiectoria a fost destul de periculos inclinata... daca loveai pe cineva la viteza respectiva... oricum de siguranta probabil te poti ocupa si singur.
Cum adica batonul de fumigena trebuia sa se aprinda dupa arderea motorului? daca trebuia dupa arderea motorului atunci de ce s-a aprins dinainte?
Cedarea motorului este posibil sa fie o combinatie de factori descrisi de tine. Este foarte posibil ca PVC-ul luat de tine sa nu fie de aceeasi "calitate" ca cel folosit in casing program drept exemplu. Nu uita ca PVC-ul are rezistenta mecanica variabila cu temperatura (este mai mult influentat de temperatura decat metalul).
Ce presiune se dezvolta in motor? Ai proiectat motorul pentru presiunea respectiva? Cum arata arderea din motorul tau modelata cu SRM pentru dimensiunea "gaurii" centrale de 4 mm?
MIG-29
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 25 June 2006 - 02:30 PM
#95
Postat 25 June 2006 - 02:51 PM
eu am proiectat motorul la 364 PSI maxim, dar am luat in considerare gaura initiala de 13 mm.
fumigena si motorul trebuiau sa se aprinda in acelas timp de la 2 aprinzatoare (facute de mine din nichelina) legate in paralel.
#96
Postat 25 June 2006 - 03:04 PM
Legat de stabilitate: la centrajul dinamic lucrurile au mers OK. eu cand am recuperat ramasitele batul nu l-am gasit decat pe jumatate.
e posibil sa fi fost rupt de gazele fierbinti?
Mi-am adus aminte de un lucru: Principalele ramasite ale motorului erau bucati rupte longitudinal. Din pacate nu mi-am dat seama sa pozez ramasitele.
#97
Postat 25 June 2006 - 05:23 PM
Mr. F, la 25 Jun 2006, 14:51, a spus:
eu am proiectat motorul la 364 PSI maxim, dar am luat in considerare gaura initiala de 13 mm.
fumigena si motorul trebuiau sa se aprinda in acelas timp de la 2 aprinzatoare (facute de mine din nichelina) legate in paralel.
Salutare!
La mine merge SRM cu dimensiunea gaurii de 4 mm... esti sigur ca nu-ti merge? poate ai vrea "setare" facuta aiurea.
Batul e rupt pe jumatate fie de la impactul cu solul fie de la vibratiile din aer... din cauza traiectoriei "ciudate" e posibil sa fi aparut niste acceleratii destul de mari pe structura respectiva.
Pune ceva poze cu ramasitele. Ar fi interesant de vazut.
Daca fumigena se aprindea in acelasi timp cu motorul... cum ilustra ea terminatul arderii motorului? Eu intelesesem din primul tau mesaj ca fumigena respectiva urma sa se aprinda dupa ce se termina de ars motorul.. astfel dracia zbura si la capatul fazei propulsiva urma ca fumigena sa fie aprinsa ca sa marcheze punctul in care s-a terminat de ars motorul... inca nu mi-e clara treaba cu fumigena. E posibil sa fi citit eu prea repede. In plus din cate stiu motoarele cu zahar si azotat de potasiu scot mult fum; ai facut fumigena de culoare diferita care sa se aprinda sa marcheze finalul arderii motorului?
MIG-29
#98
Postat 26 June 2006 - 08:30 AM
eu ma refeream la gaura pe mijloc de 4 mm in conditile in care sectiunea critica este de 13 mm. lungimea batonului de combustibil este de 180 mm, iar diametrul exterior al batonului este de 33 mm.
nu mi-am dat seama sa mai pozez ramasitele. am fost fraier.... :D
acum am pregatit un static la acelas motor ca sa vad daca fumigena a fost vinovata pt. esecul motorului.
Aceasta postare a fost editata de Mr. F: 26 June 2006 - 08:36 AM
#99
Postat 26 June 2006 - 03:42 PM
Mr. F, la 26 Jun 2006, 08:30, a spus:
baga acelasi motor, aceleasi dimensiuni, aceleasi materiale... fara fumigena insa.
vezi ce se intampla.
cu dimensiunile citate de tine imi rezulta: forta de tractiune maxima 969 N si forta medie 399 N cu timpul de ardere de 1.012 secunde (arderea pe cilindrul interior si pe capete-am considerat suprafata exterioara a batonului de combustibil ca fiind izolata).
ajutajul are sectiunea critica de 13.2 mm patrati si sectiunea de iesire de 821.1 mm patrati.
MIG-29
P.S.: atentie nu trebuie sa-ti fixezi ajutajul dinainte... dupa calculul balisticii interioare a motorului (paginile 1, 2 si 3 de la SRM) vei avea de fixat dimensiunile ajutajului pe pagina 4... acolo ai Ae/At optimum nozzle expansion ratio... si folosesti raportul respectiv. Daca ai skype putem discuta despre asa ceva.
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 26 June 2006 - 05:16 PM
#100
Postat 26 June 2006 - 10:15 PM
@Referitor la calculele motorului:
ai pus gaura centrala de 4 mm pentru rezultatele astea? Mie cu gaura centrala de 4mm si cu ajutajul de 13 imi spune in foaia a 2-a la presiune: #N/A.
Ar mai fi o varianta in care rezultate sunt diferite de ce ai calculat tu: consider ajutajul initial de 4 mm si consider ca se corodeaza pana la 13 mm. problema e ca imi arata o Pmax de 17.79 MPa la inceputul arderii si dup-aia o scadere brusca pana la 9.91 atm. de aici scade lent pana la 0.
stiu de cu expansiunea optima dar nu am putut-o aplica pentru ca nu-mi permite diametrul interior al motorului
#101
Postat 01 July 2006 - 02:43 PM
o jucarie cu un motoras pe masura... :D pacat ca nu se vede chiar asha bine
Aceasta postare a fost editata de Mr. F: 01 July 2006 - 02:46 PM
#102
Postat 10 July 2006 - 01:58 AM
Mr. F, la 26 Jun 2006, 22:15, a spus:
@Referitor la calculele motorului:
ai pus gaura centrala de 4 mm pentru rezultatele astea? Mie cu gaura centrala de 4mm si cu ajutajul de 13 imi spune in foaia a 2-a la presiune: #N/A.
Ar mai fi o varianta in care rezultate sunt diferite de ce ai calculat tu: consider ajutajul initial de 4 mm si consider ca se corodeaza pana la 13 mm. problema e ca imi arata o Pmax de 17.79 MPa la inceputul arderii si dup-aia o scadere brusca pana la 9.91 atm. de aici scade lent pana la 0.
stiu de cu expansiunea optima dar nu am putut-o aplica pentru ca nu-mi permite diametrul interior al motorului
cat folosesti Ka raportul suprafetelor pe foaia 1?
felicitari pentru lansarea jucariei cu motoras :) fain!
MIG-29
#104
Postat 10 July 2006 - 11:40 PM
Mr. F, la 10 Jul 2006, 14:17, a spus:
De Ka-raportul suprafetelor este strict legata presiunea din motorul racheta. Ka reprezinta de fapt raportul dintre aria transversala a motorului (camerei de ardere) si aria sectiunii critice a ajutajului. Bineinteles ca daca cresti Ka in general vei creste presiunea din interiorul motorului.
Diferiti combustibili au diferite viteze de ardere la diferite presiuni- in acelasi timp exista o presiune minima la care un combustibil poate functiona/arde fara probleme pentru un motor racheta.
Prin urmare cand proiectezi motorul tine un ochi si pe Ka si vezi cam ce se intampla cand variezi Ka-ul. Cred ca Nakka il are fixat la 300 dar tu poti sa modifici valoarea respectiva. In momentul in care vrei sa-ti proiectezi un nou motor, exista sanse ca un Ka=300 sa nu fie suficient!
MIG-29
P.S.: daca refaci calculele si-ti face belele... ataseaza spreadsheet-ul la un mesaj pe firul acesta de discutie. Daca e prea mare spreadsheet-ul... baga niste capturi de ecran cu primele 3-4 pagini ale spreadsheet-ului si apoi ataseaza capturile de ecran. Mersi!
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 10 July 2006 - 11:42 PM
#105
Postat 11 July 2006 - 12:51 PM
in ultimele zile mi-am concentrat atentia asupra unui motor (l-am botezat FLRM-04) care se bazeaza pe c-400 de la nakka doar ca e mai lung.
Imagini atasate
#107
Postat 11 July 2006 - 11:42 PM
Vezi ca pentru expansiune optima ai nevoie de raportul A iesire/ A critic sa fie aproximativ 12... cel putin asa iti indica foaia 2 a excelului aratat de tine. Ka=287 arata bine. Spreadsheet-ul respectiv iti calculeaza raportul de expansiune optima si apoi tu poti sa modific raportul conform celor recomandate de spreadsheet (pe pagina cu graficul fortei de tractiune- a doua imagine atasata de tine). E bine sa-ti calculezi ajutajele sa destinda optim la nivelul marii (presiunea de 1 atmosfera).
70 e putin cam mic si nu ai "presiune" suficienta "construita" in camera de ardere pentru a avea ardere normala.
Eu facusem calculele cu Ka=300.
MIG-29
#108
Postat 12 July 2006 - 01:44 PM
referitor la raport.... l-am lasat mai mic astfel incat sa am A.iesire de 50 mm,exact cat e diametrul rachetei. altfel imi mareste rezistenta la inaintare.
#109
Postat 12 July 2006 - 02:22 PM
Mr. F, la 12 Jul 2006, 13:44, a spus:
Nu-s sigur ca am inteles bine problema cu presiunea maxima in camera de ardere, dar e bine de stiut ca tevile de WC din PVC rezista la presiuni de 10-20 atm in functie de diametrul tevii.
Informatia o am de aici:
http://www.intertlan...ohetes/hybrids/
#111
Postat 12 July 2006 - 08:44 PM
Mr. F, la 12 Jul 2006, 13:44, a spus:
referitor la raport.... l-am lasat mai mic astfel incat sa am A.iesire de 50 mm,exact cat e diametrul rachetei. altfel imi mareste rezistenta la inaintare.
Ma indoiesc ca asiguri ardere pentru zahar+azotat la 2.5 atmosfere. Amestectul respectiv are nevoie de cel putin 10-15 atmosfera ca sa arda eficient.
PVC-ul rezista la 20 de atmosfere asa cum zicea si Mr Space insa trebuie sa ai grija sa ai durate scurte de ardere (rezistenta scade cu temperatura... si scade drastic la PVC).
MIG-29
#113
Postat 13 July 2006 - 08:17 PM
MIG-29
#116
Postat 10 August 2006 - 07:55 PM
Imagini atasate
Aceasta postare a fost editata de Legolas8911: 10 August 2006 - 07:57 PM