Postat 08 August 2019 - 09:17 PM
Nu stiu cat de mult conteaza greutatea aici (>3X) dar nu cred ca e o problema. Regulile de F3RES limiteaza hi-start la 100 m fir + 15 m elastic, elongare 3x (adica 15m -> 45 m), daca nu ai camp sa permita 145 m se poate reduce lungimea firului (cazul tau) ...dar limiteaza tractiunea la 4 kgf. Asta e MUUULT peste ce ai tu. In general modelele sunt in jur de 300-400 g ...deci vorbim de un 10x-12x. Si in general nemtii isi cam fac modelele "au naturel"...cu cat mai putin carbon (cam ca Flamingo). Si in general le cam fac de 2 m ..si incarcarea si eforturile la o aripa de 2m vs una de 1.5-1.55 sunt cam cu 60% mai mari. si nemtii nu ar pune conditiile alea limitative de 4 kgf daca nu s-ar incerca sa se lanseze in conditiile astea ...deci aripile cam rezista la asa ceva ca altfel nu e fun deloc daca in urma unui concurs te intorci cu punga de scobitori acasa.
Acestea fiind zise cred ca ar trebui sa verifici 3 posibile cauze (in ordinea personala de preferinte):
- pozitie defectuoasa carlig fata de CG
- manevre "ciudate" la lansare
- defecte structurale (fie specifice modelului tau... fie specifice modelului in general, eroare de proiectare).
Nu bag mana in foc despre cum a fost proiectat Flamingo, alti colegi de pe forum nu au avut probleme, si ai destula experienta de constructor ca sa pot zice ca nu ai facut greseli majore. In general producatorii incearca sa minimizeze costurile fie folosind materiale mai proaste fie ce au pe stoc in momentul respectiv. Eu incerc sa optimizez treaba por ind de la alte criterii pentru ca imi tai singur kiturile. In primul rand incerc sa fac economie de material si in general folosesc placi de 2mm ca astea le gasesc local la Bricodepot la un pret bun (parca era 6.55 lei ultima data). (in paranteza fie spus, am mers cu abordarea asta la extrem, un short kit de Element 2m adica nervuri pentru aripa si cozi am reusit sa le bag pe o singura placa de 10x100 cm - probabil ca pot pune un kit cu aripa de element 2m si fuselaj de Dynamo in 3 placi adica magnifica suma de 20 de lei materiale, la Dynamo XLS de 2 m am fost mai "nabab" ca am vrut sa pastrez compatibilitate 100% cu kitul original si au iesit 5 placi), stiu ca nuoar emult, dar daca treci la productia "de serie" una e un kit de 3 placi si alta de 5 placi si alts...cam cate placi or fi in Flamingo). In al doilea rand cand le cumpar nu ma deranjeaza ca sunt un pic "elice" ca forma, un pic de abur (am un curatitor cu aburi prin batatura) si lasate peste noapte intre doua placi de PAL fac minuni si cu cea mai incapatinata placa (plus ca la taietorul meu laser poate sa fie placa cu ondulatii de 5 mm in inaltime si tot face taierea corecta). Si in la treilea rand nu ma deranjeaza daca o placa e mai grea sau mai usoara, e loc pentru toate (dar nu prea multe grele...astea vor fi folosite la lonjeroane sau la alte zone din fuselaj unde e nevoie de rezistenta). La ce nu fac compromis este la cum arata placa, sa fie uniforma ca suprafata, sa nu fie cu zone mai slabe unde balsa e mai "spumoasa" sau mai fibroasa sau mai cu noduri. Poate sa fie balsa mai light sau mai hard..nu conteaza prea mult...dar o placa in care sunt prezente zone de ambele tipuri e o reteta sigura pentru dezastre pentru ca acolo se va produce ruptura (in zonele de tranzitie).
Daca esti adeptul unei constructii "fara carbon" nu trebuie sa iei prea multe precautii. Metoda mea preferata este un lonjeron tip pieptene format din 2 bucati de 2 mm lipite intre ele. Cateodata o lipitura "teapana" e cam overkill. De exemplu poti sa faci lipirea cu epoxi si toata structura va fi foarte rigida ...dar la incarcari mari poate sa "explodeze". Pe de alta parte o lipitura facuta cu un adeziv mai "elastic" are si ea avantajele legate de cum preia aripa incarcarea (adeziv gen aracet sau poliuretanic sau ceva gen Uhu hart).
Acum vrea 2-3 vorbe legate de ranforsarea cu carbon. Acum cativa ani am inceput sa aduc in tara fasii de carbon uni de 2 mm de la CLM-Pro ...dar erau f scumpe chiar daca erau de calitate. Am inceput sa fac si singur, am luat o banda de carbon de 25 mm formata din fasiute de carbon de 2 mm, o pensulare cu aracet diluat si intinse pe o suprafata plan (sticla, PAL) le da destula rigiditate sa poti lucra cu ele dar si elasticitate (le poti mula pe nervura si lipi), chiar s iasa mi s-a parut overkill, uneori solutiile cele mai simple sint cele mai bune. Eu prefer folie de laminat hartie taiata in fasii de 3-4-5 mm latime. Lipite cu partea de adeziv pe nervura iar folia normala face mult mai bine priza pe 4-5 mm de folie laminat decat pe 2 mm de balsa arsa (aici e alta discutie, eu am rabdare sa slefuiesc suprafete taiate). Si daca vrei o nervura "beton" cea mai buna solutie e tot folia de laminat hartie: inainte de a merge cu placa la taiat lipeste folie de laminat pe ambele suprafete si vezi ce super-nervura obtii (incearca sa rupi nervura intre degete sa vezi daca reusesti). Asa poti sa folosesti si balsa super light ca tot e mai buna rezistenta. Altii recomanda rigidizarea cu ciano-acrilat fluid, eu prefer folia de laminat. Chiar daca ai nervurile taiate tot merita sa le ranforsezi cu folie, faci decuparea cu atentie de contur cu forfecuta de unghii a sotiei sau cu o lama sau cu cutitul Exacto.
Si aici am ajuns la super-secretul constructiei : folia de laminat hartie. Cine a construit cu ea a uitat de Oracover si alte minuni super-light. Pentru cateva grame in plus ai o rezistenta mult mai buna si nu se micsoreaza asa violent la temperatura (deci nu introduce tensiuni mai mari) ..plus ca e mult mai ieftina. si mai cool, are un aspect "frosty".
Ca exemplu: i-am dat lui TravelAir acu vreo 2-3 ani un Pulsar de 3.2 m pe care l-am luat cu "urechile" (segmentele de la varf) "fracturate" (se miscau cu maina vreo 2-3 cm). Am reparat structura in zona respectiva, Bogdan i-a facut infoliere cu chestie de aia de laminat ...si zboara de 2 ani cu planorul respectiv in conditii de concurs si acum l-a dat mostenire la un junior (care a devenit si el senior intre timp). Si nu s-au purtat cu manusi cu el, la ultimul concurs national vremea a fost foarte imprevizibila, vii lin la aterizare si apare o pala de vant si iti buseste planorul de pamant. No problem, 2-3 picaturi de ciano, un scoci peste zona in care folia a fost ruota si hai la zbor in runda urmatoare.
Oalta idee mai neobisnuita e urmatoare: intotdeauna la ikniarea intre nervura si lonjeron apar niste tensiuni si e o zona sensibila. Daca ai rabdare iti propun o solutie simpla. Ia bucati de balsa de 3x3 m sau 4x4 mm sau 5x5 mm (astea sunt cele mai usor de obtinut din baghetele de 5x5 mm). Taie bucati de inaltimea lonjeronului (poate sa nu fie foarte exacta inaltimea) si le lipesti pe 2 laturi intre lonjeron si nervura (o latura pe lonjeron si una pe nervura). Faci economie si tai "cubul" sau paralelipipedul pe diagonala (deci ai niste prisme triunghiulare cu un unghi drept iar unghiul ala ajunge intre nervura si lonjeron). /daca esti grabit ajunge doar atat ..pentru avansati si pentru colegii cu "pitici estetici" recomand o sesiune de slefuie cu dremel sau glaspapir pina a treia suprafata devine un racord curb. Aplica chestia asta la toate nervurile stanga-dreapta si vezi ce obtii ...ca estetica si rezistenta.
Si in fine, ca m-am lungit prea mult: fasiile de carbon de 0.5x3 mm fac minuni. Luam de la HK snopuri de cate 5 bucati de lungime 75cm la un pret bun ...si asta era solutia preferata de ranforsare. Cu grija poate fi folosita la bordul de fuga (desi daca intinzi folia prea mult s-ar putea sa se deformeze...e mai buna platbanda de 1 mm acolo) iar peste lonjeroni face minuni. Am avut acasa o gramada de aripi incepute si neterminate (teste sa vad daca un kit proiectat se monteaza corect) si periodic mai fac "curatenie" prin stiva "de lemne". Incerc sa recuperez daca au ceva D-box de compozite dar in general le rup in bucati si la gunoi cu ele (asta face parte din seria de teste distructive). Incerc sa le rup in mana sau sa le rup pe la joinere. Sa vezi distractie la lonjeroanele ranforsate cu 3x0.5 mm ...le rup greu de tot.
Deci idei pentru Flamingo "take 2"
- folie de laminat hartie la infoliere
- folie de laminat hartie lipte pe ambele fete ale nervurilor
- fasii de folie de laminat hartie latime 4-5 mm puse intre nervuri si folia de suprafata (cu lipiciul catre nervura)
- daca vrei super rezistenta poate iti dau un snop de 5 bucati de carbon de 3x0.5 sau iti faci comanda dela HobbyKing Europa daca au pe stoc.
Scuze de postul prea lung, am considerat ca fiind un coleg cu "microbul constructiei" sigur nu te superi de niste sfaturi de la un mos sfatos si care se plictiseste prin tari straine. Si mai stii...poate cineva are rabdare sa citeasca postul asta prea lung si va gasi niste idei interesante.