Comanda motor masina de spalat cu Raspberry PI
#1
Postat 18 December 2018 - 03:56 PM
A realizat cineva o comanda pentru un motor de masina de spalat utilizand Raspberry PI?
As vrea sa folosesc un astfel de motor pentru a efectua o miscare de translatie dus/intors la o anumita viteza de avans pentru un dispozitiv aplicat pe un circular.
Avand mai multe motoare de la masini de spalat automate mai vechi si un Raspberry PI versiunea 1, ma gandesc ca as putea realiza acest dispozitiv la costuri minime, dar este prima data cand incerc sa fac asa ceva si nu prea stiu cu ce sa incep.
Am gasit variante de comnanda a motoarelor pas cu pas cu Raspberry PI utilizand Phyton, dar nu am gasit o varianta pentru motoare alimentate la 240V.
#2
Postat 18 December 2018 - 07:38 PM
Trebuie scos si convertizorul, si vazut cum este comandat, si apoi poti sa incropesti ceva.
Daca nu, il poti comanda doar in 220v/50Hz monofazic cu un condesator si cu o comanda pe relee cu ce vrei sa faca (sau triace)
#4
Postat 18 December 2018 - 08:26 PM
renatoa, la 18 December 2018 - 08:03 PM, a spus:
Pai cam toate masinile de soi au motoare asincrone cu reglarea turatiei prin frecventa.
Cum crezi ca se regleaza turatia la un motor asincron? Prin reducerea tensiunii? Nu vei vedea niciodata asa ceva.
La masina mea AEG este exact reglajul ca cu un convertizor de frecventa, doar ca-i lipseste modulul de reglaj manual.
Si la LG la fel, la samsung la fel.
Ii da la intrare pwm mai mic sau mai mare, si asa ii regleaza turatia.
Aceasta postare a fost editata de cnc_step: 18 December 2018 - 08:29 PM
#5
Postat 18 December 2018 - 08:42 PM
Masinile de spalat din gama profesionala de 6,5-7,5 kg sunt caracterizate prin viata lunga, usurinta cu care sunt folosite si diferite programe de spalare cum ar fi cel economic, mopuri, eco, etc.
Masinile de spalat din gama profesionala sunt dotate cu un motor controlat de un convertizor de frecventa, menit sa imbunatateasca eficienta ciclului de spalare si sa asigure o viata lunga acestor tipuri de produse.
http://www.laundryso...rifugare-rapida
https://www.okazii.r...66mp-a139012543
Aceasta postare a fost editata de cnc_step: 18 December 2018 - 08:44 PM
#6
Postat 18 December 2018 - 08:44 PM
Repet, intrebarea mea este: despre ce motor vorbim? ca eu am 4 in masina ... :unsure: doar ca a mea e mai atipica, e cu bule.
Daca vorbim de o masina populara, din cele cu incarcare frontala, si presupunem ca e vorba de motorul principal, al cuvei, sunt doar doua turatii, cea de spalare si cea de stoarcere, s-ar putea rezolva si cu doua randuri de infasurari, nu e musai convertizor.
PS: am vazut ulterior postarea ta de sus... daca se mentioneaza convertizorul ca un feature deosebit, imi suna ca nu e ceva comun la toate... :unsure:
Dar initiatorul vorbea de miscare de translatie, de asta am presupus ca poate e vorba de alt motor, vreunul care actioneaza liniar ceva in interior... :unsure:
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 18 December 2018 - 08:46 PM
#7
Postat 18 December 2018 - 08:57 PM
Toate masinile cu motoare asincrone in 3 faze automate de 10 ani incoace sunt comandate in frecventa.
Nu ai cum sa comanzi un motor asa repede cum se face la o prespalare cu rotatii de la mic la mare, si cu schimbari bruste de sens pe motor decat cu un driver aferent ca la servo, adica un convertizor de frecventa.
Convertizoarele de frecventa practic sunt drivere servo, doar ca sunt comandate altfel. Unele sunt si closed loop, altele sunt doar open. Unele le comanzi manual sau prin diferite comenzi analogice, altele le comanzi prin can.
Sa stii si tu ca masinile de spalat astea mai de soi, sau "atipice" nu sunt 2 sarme si un contact. Au un creieras mic, care comanda motoarele prin diferite modalitati
Deci vorbim de toate motoarele asincron (in 3 faze) din componenta masinii.
Aceasta postare a fost editata de cnc_step: 18 December 2018 - 09:00 PM
#8
Postat 18 December 2018 - 09:06 PM
Aceasta postare a fost editata de cnc_step: 18 December 2018 - 09:06 PM
#9
Postat 18 December 2018 - 10:23 PM
... niste lucrari :)
#10
Postat 18 December 2018 - 10:28 PM
Deci, dacă nu ai o placă de comandă a vreunei mașini de unde ai și motorul și nu cred că vrei să dai banii pe un invertor stand-alone, recomand varianta modul relee+condensator și voie bună. Eventual un variatior cu triac dacă vrei turație mai mică, comandat manual sau pwm cu un optocuplor -> filtru r-c -> mos-fet în loc de potențiometru.
https://tutorials-ra...witch-via-gpio/
Tu ai avea nevoie de două relee. Unul pentru acționarea motorului, serie cu alimentarea, unul pentru sens.
http://ijyam.blogspo...-motor.html?m=1
Muți, cu releul, condensatorul de pe o fază pe alta.
Dacă te tentează un invertor diy tre să te gândești la izolare galvanică, pwm din rpi, filtru, generator 0-60hz comandat în tensiune, două defazoare la 90° și un etaj final punte H trifazică.
Aceasta postare a fost editata de Săndel: 18 December 2018 - 10:28 PM
- Wi Tu Lo
- Ho Lee Fuk
- Bang Ding Ow.
#11
Postat 25 December 2018 - 01:18 PM
Legat de acest subiect, la modul general vorbind, motoarele nu sunt asincrone ci de curent continuu , cu rotor bobinat cu colector si encoder la capul axului, schimbarea sensului realizandu-se cu releu la 12V iar comanda (PWM ?!) prin triac 16A/600V, acesta fiind comandat cu semnal TTL (5V). Exista si masini mai noi care au motor brushless, dar la cate am rescris dump-uri toate aveau motor cc cu colector.. De asemenea exista (au existat!) si masini antice care sunt asincrone cu bobine separate pentru mers si stors.
Deci pentru a comanda cu arduino este suficient de substituit microcontrolerul ...
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 25 December 2018 - 01:19 PM
#13
Postat 25 December 2018 - 03:22 PM
Sir_Vaska, la 25 December 2018 - 01:18 PM, a spus:
Legat de acest subiect, la modul general vorbind, motoarele nu sunt asincrone ci de curent continuu , cu rotor bobinat cu colector si encoder la capul axului, schimbarea sensului realizandu-se cu releu la 12V iar comanda (PWM ?!) prin triac 16A/600V, acesta fiind comandat cu semnal TTL (5V). Exista si masini mai noi care au motor brushless, dar la cate am rescris dump-uri toate aveau motor cc cu colector.. De asemenea exista (au existat!) si masini antice care sunt asincrone cu bobine separate pentru mers si stors.
Deci pentru a comanda cu arduino este suficient de substituit microcontrolerul ...
Cea ce spui tu, sunt motoare cu perii cand ai rotorul bobinat, si da, posibil cu punte redresoare prin relee pentru schimbare de sens (motor cc cu stator magnetic), iar pentru rotatie daca este in cc, cred ca comanda se face ori prin tranzistor, ori prin tiristor (triacul mai mult la alternativ)..
Dar majoritatea masinilor de spalat au motoare asincron, in 3 faze cu statorul bobinat, iar rotorul fiind magnetic.
Mai este si varianta de la LG care are rotorul magnetic exterior, si statorul bobinat interior (este fix), dar este tot in 3 faze asincron.
La ambele variante, comenzile sunt date printr-un vfd (schimb de sens, reglaj turatie, etc).
Aceasta postare a fost editata de cnc_step: 25 December 2018 - 03:25 PM
#14
Postat 26 December 2018 - 08:55 AM
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 26 December 2018 - 08:56 AM
#15
Postat 26 December 2018 - 11:45 AM
Am comandat unul cu un dimmer de lumina si a mers destul de liniar.
Trebuie doar verificat/avut grija sa aiba circuitul snubber necesar in cazul sarcinilor inductive.
#16
Postat 26 December 2018 - 03:27 PM
Sir_Vaska, la 26 December 2018 - 08:55 AM, a spus:
Deci daca alimentezi motorul cu tensiune continua, il ataci cu tranzistor sau tiristor. Daca il alimentezi cu tensiune alternativa, il ataci cu triac.
Deschiderea acestui topic a fost presupun pe un motor in 3 faze (asincron), nu pe un motor de aspirator, sau un motor de masina de spalat din vremuri apuse (care este cam tot de aspirator, doar ca are putere mai mare, sau nu ).
Daca era vorba de un motor monofazic, problema cred ca nu se mai gasea aici, ca se rezolva usor.
Aceasta postare a fost editata de cnc_step: 26 December 2018 - 03:28 PM
#17
Postat 26 December 2018 - 05:55 PM
#18
Postat 26 December 2018 - 06:29 PM
Sir_Vaska, la 26 December 2018 - 05:55 PM, a spus:
Masina mea de spalat automata o am de 10 ani, este un Aeg, si are motor asincron in 3 faze comandat prin vf.
Practic eu in ultimii 10 ani nu am mai vazut masini de spalat cu motoare monofazice. Poate cine stie sunt cele mai la pret mic, sau nu mi-au cazut mie pe mana.
Si am luat multe motoare de la masini de spalat (LG, SAMSUNG, AEG, etc) cu defecte mecanice sau electronice pentru a folosii motoarele asincron pentru generatoare eoliene (cu schimbarile de rigoare la bobine).
Am prins si cateva direct-drive, etc.
Aceasta postare a fost editata de cnc_step: 26 December 2018 - 06:30 PM
#20
Postat 26 December 2018 - 07:09 PM
Oricum pentru actionari secundare ideea e buna, motoarele au tahometru care ajuta la ajustarea precisa a turatiei.
Dar intradevar discutam despre motoare recuperate de pe masini mai ieftine, deci la modul general, cele scumpe probabil inca nu au ajuns in faza de recuperari :)
#21
Postat 26 December 2018 - 09:06 PM
https://www.pieseuzc...r-masina-spalat
Cine stie vede care din ce model este, succes la numarat cine are chef de statistici.