cnc_step, la 31 March 2019 - 01:33 PM, a spus:
Am vazut ca toata lumea pe x si y, folosesc suruburi cu pas de 5. Niciodata nu am inteles de ce, ca de obicei folosesti suruburi cu pas mic cand ai motor slab ca putere.
Dar cand toti folosesc motoare de la 3Nm in sus, nu voi intelege de ce merg pe pas asa mic, ca precizia este aceasi, sau chiar mai buna la astea cu pas mare pe care le folosesc.
Si toti mizeaza si pe viteza.
Din inertie folosesc oamenii surub de 5, caci asa au vazut ca fac altii. N-am vazut pe nimeni sa faca calcule de momente de inertie axiale ale gantry-ului sau de inertie rotationala a suruburilor si rotoarelor din stepper-e (cred ca eu sunt singurul ciudat care face d'astea; daca mai este cineva, m-as bucura sa nu fiu singurul; nu critic pe nimeni, doar constat o realitate din ceea ce spun oamenii pe forum). Se intampla insa sa fie varianta optima pentru motoarele chinezesti folosite, cu exceptia unor cerinte aparte ale masinii (destinatii speciale ale masinii, gen 90% din timp gravura in metal sau sculptura in lemn). Uzual, stepper-ele sub 60-70 rpm se incing deci 100 rpm este MINIM de dorit atunci cand avem de facut degrosare SI piesa dureaza mult. Ceea ce inseamna (in direct drive) un feed de 500 mm/min pentru degrosare (daca piesa este mica si nu dureaza mult, se poate si cu un feed mai mic bineinteles; dar proiectarea o faci pentru conditiile cele mai vitrege). Tot pe la 100 rpm avem 70-80% din holding torque. Pe de alta parte, cuplul scade dramatic dupa 400-500 rpm. La 500 rpm, avem feed de 2500 mm/min, ceea ce este arhisuficient pentru finisare IN CONDITII DE HOBBY, adica structura de aluminiu si motoare chinezesti/ turcesti etc care nu sunt HF spindles (de la ISO 20 in sus). Ca sa pui un surub de 10 in direct drive, ar insemna un feed minim de 1000 mm/min (pentru piese care dureaza mult), ceea ce obliga multe cnc-uri hobby sa nu poata sa tina tolerantele la piese decat cu DOC-uri foarte mici; degrosarea nu ar mai exista. Se poate si asa bineinteles, dar este mai multa pierdere de bani. Un lucru pe care putini il iau in calcul este uzura cailor si suruburilor datorita strategiei de feeds&speeds. Avand in vedere ca precizia lor este garantata doar 50 km, chiar daca se pot duce si spre 200 km daca sunt bine intretinute (ungere corecta si la timp, kitul de praf/raclare pe patine, protectii etc). Adeptii high speed machining fac urmatorul calcul: o freza de 10mm cu doc de 0.6 mm la 500 mm/min indeparteaza aceeasi cantitate de material si in aceeasi unitate de timp ca o freza de 10 cu doc de 0,3 mm si feed de 1000 mm/min. Ceea ce este corect. Insa uzura elementelor de precizie este DUBLA ! Motorul trece de 2 ori prin acelasi loc ca sa indeparteze aceeasi cantitate de material in aceeasi unitate de timp, ceea ce este perfect acceptabil in productie unde aceasta uzura este asumata in costul reperelor pe care firma de prelucrare il incaseaza. De aceea, degrosarea are rolul ei. La 1000 mm/min in direct drive motorul trebuie sa aiba muschi ceva mai mari decat 2,2 kw chinezesti, care de fapt are cam 0,5 Nm cuplu (masurat) pe la 8000 rpm, iar peste 8.000 rpm cuplul scade exponential. O varianta de compromis ar fi pas de 5 pe axa lunga - pentru degrosare si moment de inertie axial mai mic- si pas de 10 pe axa scurta - pentru finisare.
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 01 April 2019 - 12:00 PM