Discutii F5J / F3J ... un fel de "cafenea" dedicata pentru modelele de competitie
#61
Postat 25 October 2018 - 03:07 PM
Am mai avut discuția despre Obechi, cu ceva timp în urmă, cu Dan Mitea, dar nu mai țin minte la ce subiect. După cum spuneam, l-am găsit la Lindinger, dar a trecut cam un an de atunci - plăci de 0,5 x 100 x 1000. Cu siguranță că se găsește și la alți furnizori, nu numai la cei specializați în modelism, pentru că se folosește foarte mult la interioare. Este foarte ușor de folosit. Nu necesită aburire chiar la îndoirea pe raze mici. Din punct de vedere al costului - e mai ieftin decât folia. La folie dacă nu ai "mânuță" ori iese cu încrețituri, ori deformezi structura. Singura chestie este că trebuie impregnat pentru folosirea la exterior. Este o ceară specială pentru lemn care se găsește sigur prin magazinele de bricolaj gen Practiker, Baumax, Dedeman.
În ceea ce privește ecologismul ... vis-a-vis de compozite, nu știu ce să zic. Există plantații de lemn pentru esențele astea mai speciale. Nu știu cât se poluează în procesul de fabricație a fibrei de sticlă/carbon și a rășinilor, dar cu siguranță foarte mult. Pentru fibra de sticlă consumul de curent electric este foarte mare, iar energia electrică, de cele mai multe ori, este produsă în termocentrale. Deci ... cine se pricepe, să calculeze. Io am altă specialitate. :)
#62
Postat 25 October 2018 - 08:02 PM
Pentru partea de placare cu balsa vor fi disponibile niste"calapoade" de XPS (polistiren extrudat), Se pun fasiile de balsa /obechi una linga alta, se unesc cu ceva scoci sau banda adeziva, se taie dupa un sablon. Sructura de balsa se asambleaza separat (se infing nervurile in lonjeroane). Nervurile si lonjeroanele se pensuleaza cu epoxi sau alt adeziv (de preferat adeziv poliuretanic gen miere pentru ca asta se "umfla" si ocupa mai bine spatiul disponibil). Structura de rezistenta se inveleste cu bucatile de balsa si se introduce intre cele doua calapoade / matrite negative de XPS. O placa de PAL, ceva greutati deasupra, 24 de ore ...si aripa e gata.
Asta ar fi varianta mai "pro" a kitului (varianta "basic" sau short-kit ar contine doar nervurile si lonjeroanele), in care includ si 8 calapoade pentru usurinta asamblarii (prin "calapod" inteleg o matrita negativa temporara din polistiren) . Cele 8 calapoade se obtin di 4 placi de XPS si ar costa cam 15 euro plus prelucrarea (adica o nimica toata). 8 calapoade pentru aripa din 4 segmente, 6 calapoade pentru aripa din 3 segmente. Deocamdata la CNC-ul pe care sper sa il termin in curand sunt limitat la segmente sub 1 m.
O varianta mai "pro" a kitului "pro" ar include si matrite pozitive de polistiren astfel calculate / frezate incat intre pozitiv si negativ sa se poata obtine "coji" de compozit.
Pare complicat partea de matrite pozitive si negative si compensarea pentru grosimea compozitului ...dar asta e partea la care am lucrat saptaminile trecute si e gata. Programul genereaza G-code pentru frezarea in XPS de negative si pozitive si cu o eventuala corectie de offset pentru compensare grosime material compozit.
Cam asta e "foaia de parcurs Altius": balsa 100% => balsa placata cu compozit => solidcore + compozit.
#63
Postat 26 October 2018 - 07:36 AM
#64
Postat 26 October 2018 - 11:40 AM
ViP_Eol, la 25 October 2018 - 03:07 PM, a spus:
"...ce pacat ca aceste minuni electrice au un bilant ecologic atat de modest. Sa ne uitam un pic la cel mai recent model produs de concernul Daimler, EQC.
Primul Mercedes complet electric, disponibil incepand de anul viitor pentru modesta suma de 70.000 de euro.
Bateria din EQC cantareste nu mai putin de 650 de kilograme. Insa ce pacat ca numai fabricarea ei produce intre 12 si 16 tone de CO 2, plus alte sapte tone produse in general de fabricarea unui automobil.
Pai, sa nu rada cu toata gura soferul masinii cu motor pe baza de energie fosila? Cu un asemenea bilant al dioxidului de carbon, el calatoreste 200.000 de kilometri!"
http://www.ziare.com...bilului-1535441
#65
Postat 26 October 2018 - 12:05 PM
Asta asa ca sa nu fim total offtopic.
#66
Postat 26 October 2018 - 01:29 PM
#67
Postat 26 October 2018 - 01:31 PM
http://www.economica...ica_157822.html
#68
Postat 26 October 2018 - 04:45 PM
Ce urmeaza ?
renatoa, la 26 October 2018 - 11:40 AM, a spus:
Primul Mercedes complet electric, disponibil incepand de anul viitor pentru modesta suma de 70.000 de euro.
Bateria din EQC cantareste nu mai putin de 650 de kilograme. Insa ce pacat ca numai fabricarea ei produce intre 12 si 16 tone de CO 2, plus alte sapte tone produse in general de fabricarea unui automobil.
Pai, sa nu rada cu toata gura soferul masinii cu motor pe baza de energie fosila? Cu un asemenea bilant al dioxidului de carbon, el calatoreste 200.000 de kilometri!"
http://www.ziare.com...bilului-1535441
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#70
Postat 26 October 2018 - 05:11 PM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#71
Postat 03 November 2018 - 05:12 PM
https://www.facebook...097907250260329
Asa ceva ar cam putea zdruncina un pic F5J-ul asa cum il cunoastem acum... va fi cam greu de argumentat ca un 3.5-4m la 1500-2000g zboara mai bine ca asta... care mai si costa la sfert...
#72
Postat 03 November 2018 - 06:10 PM
renatoa, la 03 November 2018 - 05:12 PM, a spus:
Din pacate nu e asa, discutia asta rasare cu o constanta de metronom, daca un DLG e asa de tare de ce ne mai chinuim cu Xplorer ? facem un DLG de 2m cu motor in bot si batem tot. Batem tot pana in ziua concursului. La concurs iesi pe ultimele locuri dar te poti da mare ca esti in fata catorva cu planoare mari care au avut o zi proasta. Am fost si eu cu Radian la destule concursuri, am avut si runde bune, niciodata nu am fost ultimul dar competitiv ? La fel si Valteras cu al sau Horesi Q10 de 2m. Pur si simplu nu face fata la un Xplorer, indiferent de generatie cum la fel nu face fata un F5J de 1800-2200g la unul modern de 1100-1300g.
Asa ca nu o sa zdruncine nimic. O sa fie un planor foarte tare de 2m si eu mi-as dori unul numai ca o sa coste mai mult decat un Eplorer decent second. Si nici nu ar fi primul. Uite alt planor superb de 2m, Taser (l-am vazut la zbor):
http://www.pcm.at/english/index2.htm - dar cu zero sanse la un concurs F5J.
Uite ce spune Joe Wurts intr-un post foarte recent:
As to the optimal span for working low level thermals, this is hard to objectively quantify. My personal experience has the optimum span far closer to 4m than 2m. This is without any consideration for following thermals downwind after one climbs out from low level. There were a few people that thought otherwise in F5J but found that the inherent lower efficiencies of smaller span resulted in poorer low level thermal performance.
https://www.rcgroups...17&postcount=10
Aceasta postare a fost editata de stiganas: 03 November 2018 - 06:12 PM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#73
Postat 03 November 2018 - 09:06 PM
Snipe 2 e un DLG (de 1.5 m) cu motor. Nu are 2 m. Vrei ceva de genul asta iei un Alpha de la OciRC si iti dau eu un motor de 22 mm diametru ce incape in fulselajul lui si poti sa concurezi F5J :). Il scoti tot cam pe la 300-320 grame. Iesi mai ieftin decat cu Snipe. Si cred ca ai deja un Alpha de genul asta sa incerci...
Greutatea nu e totul...dar conteaza extrem de mult in "extreme" (runda de dimineata fara termica si alea de fly-off). Pina acum planoarele de F5J usoare aveau peste 15 gr/dmp ...acum astea de Ultima generatie (joc de cuvinte..) au spart bariera de 15 gr/dmp spre 13-14 gr/dmp. N-a trecut mult (1-2 ani) si au aparut de curand unii cu model "ultra light"="FAI limit", greutate de zbor de 980-900 grame (hai 1 kil cu Altisul) la o suprafata de 74.3+7.7=82dmp. Cu baterie de 500-800 mAh. Cica ar accepta si ceva balast (au testat si asa ceva ) dar nu recomanda. Ca de obicei... producatorii de DLG-uri fac o scalare la 3.8-4m si se roaga sa tina aripa la tavaleala. https://f3-modellbau.de/?page_id=352
Ce mai scriam in postul ala lung: cu modele de 1.5-2-2.5 m nu ai cum sa scoti o incarcare alara sub 20 gr.dmp (sau scoti foarte greu). Poate cu balsa, nu compozit. si ai un "deadweight" (orice in afara de aripa si profundor) pe care il cari vrei-nu vrei si care nu variaza liniar (e cam de 350 de grame la modele de 2 m cu suprafata de 35 dmp si de vreo 500 grame la modele de 4 m cu suprafata de 90 dmp). Partea proasta ca pretul nu variaza liniar cu anvergura ... si nu prea gasesti modele F5J second-hand (sau dispar repede).
Una peste alta .."marimea conteaza".
#74
Postat 03 November 2018 - 09:46 PM
Asa a patit Silviu Iordan la campionatul de la bulgari.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#75
Postat 03 November 2018 - 11:09 PM
Poate n-a strica sa avem 2 seturi de pale, "de calm" si "de vant & balast".
Mai am o idee legata de balast. Doar la Ultima am balast original (4 tije de alama greutati diferite), ii voi mesteri si la Ultima 2 o teava de carbon pentru balast.
La Xplorer vreau sa folosesc un "balast activ" ...2-3 pack-uri de lipo inguste pentru airsoft de 2 sau 3S legate electric in paralel si mecanic/fizic in serie. Astea au cam 15-25 C la 1200-1300 mAh si 2-3 din astea ar fi de ajuns si pentru propulsie (cu montare sub aripa) sau bineinteles pentru receptie. Daca se folosesc la propulsie in fata poti sa pui un pack mic de receptie de 2S 500-850 mAh. Daca e balast macar sa ai ceva putere inmagazinata in el si sa nu fie un fier simplu.
Asta pina cand ma hotarasc sa iau un balast de tungsten :).
Si pentru ca ai adus vorba de Silviu: azi i-am dat un motor de 28 mm incapsulat (ala de 400 W) ... asa ca in curand sper sa vedem rezultate la teste.
Aceasta postare a fost editata de ender67: 03 November 2018 - 11:13 PM
#76
Postat 03 November 2018 - 11:16 PM
Ar mai fi o varianta mai soft, inca nu am testat-o. Pakuri High Voltage. Am unul dar l-am folosit doar incarcat normal la 4.2V/cel, incarcat HV sigur se simte ceva in plus.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#77
Postat 03 November 2018 - 11:37 PM
2s - 7,4V - 13x8 GM CFK M25, 5790 rpm, 20 Amp. 148 Watt, Schub 995g, VPitch 71 km/h, Eta 80,8%
2s - 7,4V - 14x7 GM CFK M25, 5778 rpm, 20 Amp. 150 Watt, Schub 1167g, VPitch 62 km/h, Eta 80,7%
3s - 10V - 13x8 GM CFK M25, 7484 rpm, 33 Amp. 332 Watt, Schub 1663g, VPitch 91 km/h, Eta 78%
3s - 10V - 14x7 GM CFK M25, 7468 rpm, 33 Amp. 335 Watt, Schub 1948g, VPitch 80 km/h, Eta 77,8%
3s - 11,1V - 13x8 GM CFK M25, 8165 rpm, 39 Amp. 437 Watt, Schub 1980g, VPitch 100 km/h, Eta 76,8%
3s - 11,1V - 14x7 GM CFK M25, 8146 rpm, 40 Amp. 441 Watt, Schub 2318g, VPitch 87 km/h, Eta 76,7%
Cred ca am GM 13x8 si 14x7 cate 1 bucata din fiecare.
La Scorpion (KV redus la 600) ar merge bine 3S vs 4S:
3s - 11V - 13x8, 6225 rpm, 20 Amp. 220 Watt, Schub 1532g, Pitchspeed 76 km/h, Eta 81,9%
4s - 14,8V - 13x8, 8111 rpm, 32 Amp. 475 Watt, Schub 2548g, Pitchspeed 99 km/h, Eta 81,4%
Asta ar fi pentru Shadow cu greutatea de 1750-1800 grame, mai bine fac reglajul "din elice":
3s - 11V - 16x10 5367 rpm, 50 Amp, 560 Watt, Schub 2600g, Pitchspeed 82 km/h, Eta 75,1%
3s - 11V - 17x8 5754 rpm, 38 Amp, 417 Watt, Schub 3006g, Pitchspeed 70 km/h, Eta 79,3%
La astea am GM si ar trebui sa fie consum mai mic cu cel putin 10%, 16x10 pare cam fortat.
#78
Postat 04 November 2018 - 05:03 PM
stiganas, la 03 November 2018 - 06:10 PM, a spus:
Câtă răutate dom'le. :pardon:
Asta e ca S8-ul modificat de mine. Încercat acasă, pe vântoasă, urca de șuiera și stătea fain și bine în aer. Numai că la concurs ioc vânt, soare și termică pe ici colo și a meu planoraș rămânea fără acumulatori mult înainte de 200 metri, iar de stat în aer... nu a stat mai mult de 2 minute. Așa că am făcut treabă mai bună cu bolovanul de Extreme.
După câte am observat cam pe la 3700 anvergură e treaba cea mai bună deși nici cel de 4000 nu e de râsul târgului.
#79
Postat 11 November 2018 - 04:17 PM
Ce vedeti in desenul atasat e un fel de combinatie plan & nervuri.
Anvergura de 3.84 m ...adica 4 segmente de 96 cm si nervuri amplasate la 6 cm. Nervurile sunt desenate distantate pe verticala tot la 6 cm deci e ca un plan de aripa.
Coarda centrala 26 cm, plan eliptic. Grosimea materialului de infoliere 1 mm (se poate da ca parametru), fiecare nervura are un contur exterior si unul interior.
Mai sunt ceva "artifacte" pe acolo (mici segmente de linie)...poate le scot prin program (daca ma prind in ce conditii apar) sau pur si simplu le sterg in QCAD (cred ca e mai rapid).
De ce sunt 3 planuri? Cel din stanga e cel normal...daca va uitati cu atentie la cele din dreapta puteti observa ca nervurile sunt alungite. Va las sa ghiciti de ce.
Fisiere atasate
-
flatwing.pdf (450.76K)
Number of downloads: 37
#80
Postat 11 November 2018 - 04:29 PM
Desenul anterior era numit "flatwing" pentru ca erau nervurile calculate pentru o aripa (sau segmente de aripa) perfect drepte.
Asta nou e numit "dihedral" pentru ca am schimbat valoarea unui parametru si se iau in calcul valorile unghiurilor diedru (2 gade si 9 grade fata de orizontala ...deci 7 grade intre segmente).
Nervurile astea nu vor fo folosite la constructie ci mai mult sunt un ajutor pentru ghicitoare.
Deci:
- nervuri alungite
- nervuri "frante" (cu discontinuitati)
- la setul din mijloc unele (nu toate) au bordul de atac mai sus
- iar la setul din dreapta bordul de atac pare inclinat in jos la unele
Toate astea nu sunt greseli de calcul ci tot atatea dovezi ca au fost calculate corect.
Mai apar niste artifacte pe la ultimele nervuri dar alea nu sunt importante.
Deci ...cine a ghicit ce contin coloanele 2 si 3?
Fisiere atasate
-
dihedral.pdf (459.22K)
Number of downloads: 9
#81
Postat 11 November 2018 - 05:58 PM
Fisiere atasate
-
xflrwing.pdf (461.82K)
Number of downloads: 8
#82
Postat 11 November 2018 - 06:19 PM
Mie tot mi se pare ca are un segmen in Plus la arpa si unul in minus la fuselaj (adica Volo cu 4 in aripa si 2 in fuselaj e mai practic).
https://www.rcgroups...?3158050-Plus-X
#83
Postat 11 November 2018 - 06:46 PM
Fisiere atasate
-
xflrwing.pdf (464.45K)
Number of downloads: 13
#85
Postat 11 November 2018 - 07:04 PM
https://www.rcgroups...2&postcount=119
"With then new 2m Vladimir, featuring 292g only AUW, would be hard from now to argue that bigger is better in this hobby...
Especially when you look at the price, one third of a 3.5-4 m big bird composite used today in competitions.
https://www.facebook.com/VladimirsMo...97907250260329"
unii au fost blanzi altii au intrebat daca vorbeste serios :)
renatoa, la 03 November 2018 - 05:12 PM, a spus:
https://www.facebook...097907250260329
Asa ceva ar cam putea zdruncina un pic F5J-ul asa cum il cunoastem acum... va fi cam greu de argumentat ca un 3.5-4m la 1500-2000g zboara mai bine ca asta... care mai si costa la sfert...
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#86
Postat 11 November 2018 - 07:05 PM
ender67, la 11 November 2018 - 06:19 PM, a spus:
Mie tot mi se pare ca are un segmen in Plus la arpa si unul in minus la fuselaj (adica Volo cu 4 in aripa si 2 in fuselaj e mai practic).
https://www.rcgroups...?3158050-Plus-X
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#87
Postat 11 November 2018 - 07:34 PM
Coloana din stanga sunt profilele "normale" ...distantate la 6 cm. Se poate observa planul de aripa, e o elipsa descentrata 70/30 (adica axa lunga e la 70% fata de BA si 30% fata de BF ... profilele sunt calculate de Gerald Taylor penru suprafete de control de 30%, in felul asta balamaua este o linie).
Frumos desenate ...dar din tot setul asta se vor folosi doar 2 nervuri: cea de la centru (prima) si cea de de la imbinarea intre segmente (o nervura din mijloc, nervura 17).
Coloana din mijloc e cu nervuri geodetice "spre stanga", cea din din dreapta cu nervuri "spre dreapta".
Daca aripa ar fi dreapta si cu acelasi profil calculul nervurii geodetice ar fi extrem de simplu: se ia nervura simpla si se scaleaza pe lungime cu radical din 2 (1.415213...). Asta merge poate la un Gentle Lady...dar nu aici.
E nitel mai complicat. Profilul e format din 250 de puncte (de fapt 500 dar la desenare folosesc doar 250, daca fac 500 segmente desenul devine foarte incarcat si nervurile se manipukeaza greu.
Dar evolutia profilului pe lungime e dat de 500 de curbe spline (cate 1 pentru fiecare punct) si care descriu cum evolueaza profilul pe lungime (aripa asta e definita de 8 sau 9 profile diferite).
Desenul din stanga se obtine usor: iau valorile curbelor spline la acceasi distanta fata de centru.
Dsenele din centru si dreapa necesita mai mute calcule:
- varful (punctul 250) il iau din curba ce descrie varful (cum ar veni a 250-a curba spline0 la pozitia respectiva...sa ii zicem posy
- punctele 249 si 251 sunt la aceeasi distanta de varf (in lungul cozii)...sa ii zicem dx
- pentru nervura geodetica "stanga" folosesc curbele 249 si 251 in pozitia (posy-dx), pentru dreapta in (posy+dx)
- la valorile astea de profil (normalizate, intre 0 si 1) aplic transformari de scalare (cu coarda calculata in pozitia respectiva), translatie (pe orizontala daa de forma aripii si pe verticala data de diedru) si rotire (unghiul de torsiune sau washout)
- plus taierea din nervura a grosimii definite pentru "folie" (ca o fi din compozit sau balsa...).
Ca sa rezum ...pentru calculul fiecarei nervuri geodetice fac calculul a 125 sau 250 de profile intermediare.
"Artefactele" care apar la nervurile spre varful aripii sunt normal intr-un fel: nervura "spre stanga" va fi mai lunga decat nervura normala x 1.41, cea spre dreapta mai scurta (datorita curburii aripii).
"Taieturile" in nervuri sugereaza modalitatea de montaj: la baza sunt nervurile "spre stanga" (cu taieturile in sus) si peste ele se infing nervurile "spre dreapta".
Nu ma mai complic cu alte taieturi pentru lonjeron tip pieptene, niste decupaje pentru platbanda de carbon 10x0.5 mm respectiv 5x0,5 mm pe extrados si intrados sub "folia" de balsa ar trebui sa faca treaba. La fel o gaura pentru tub de carbon D3xd2 mm in zona suprafetelor de control.
Pentru distanta de bazade 6 cm "celulele" au o dimensiune de 3 cm x 1.4142 adica 42.42 mm ...eci daca sse scade peretele de 2-2.3 mm ramane un spatiu cam de 4 x 4 cm numai bun pentru montarea unui servo uzual. E la 45 de grade...asta e...nu e un capat de tara, cu ocazia asta vedem si cate parale face sistemul RDS.
#88
Postat 11 November 2018 - 07:36 PM
stiganas, la 11 November 2018 - 07:05 PM, a spus:
Motorul era in bot, transmisia spre conul de la BF se facea cu un ax, erau 2 cozi si ampenajul era in forma de A.
Cred ca pur si simplu au montat toata chestia pe un fuselaj de Supra sau de Maxa.
#89
Postat 11 November 2018 - 08:07 PM
- unghiul ala e cam batut in cuie (45 de grade), nu cred ca are rost sa ma complic pentru proiectul asta cu alte valori. E usor de modificat totusi, un parametru in plus si modific distanta cu cae ma misc in lateral si factorul de scalare in lungime, Ar fi interesant pentru proiectele "mixte" ce folosesc nervuri normale si geodetice. Pentru proiectul asta ..pas.
- Sa zicem ca nervurile ormale pentru proiect ar avea greutatea G daca ar fi din balsa de 1 mm (deci 1.5G si respectiv 2G pentru balsa de 1.5 respectiv 2 mm). Un calcul brut ne arata ca nervururile geodetice ar putea avea cam 2.65 G (2 x 1.41 din care se scad ceva decupaje)....pe mm de grosime. deci la 1.5 mm obtinem cam un 4 G.
Se pot face si niste calcule mai precise de greutate. Hai sa zicem ca aripa avea suprafata 1.6 mp si volumul 8000 cmc.
"Folia" ar fi 1,6 x 0.001 mc x 120 kg/mc ...cam 200 grame.
Din volumul "de baza" de 8000 cmc se scad 1600 cmc (partea de folie) si raman 6400 cmc de tip "gratar". Gratarul are latura de 42.42 mm deci cam 1800 mmp. Din astia sunt ocyuparti de balsa 84.84 x grosimea in mm...deci 128 pentru 1,5 si 170 pentru 2 mm. In general balsa e mai groasa ...putem considera o valoare acoperitoare de 180 mmp. Deci "factorul de umplere" e cam 1/10... hai sa fim generosi si sa zicem 1/8, calculam greutatea a 800 cmc de balsa (mai sun nervurile de capat). Total: 1600 cmc de la folie + 800 cmc de la gratar + 100 cmc "de rotunjire si erori si adeziv". 2500 cmc de balsa de 120 kg/mc fac cam 300 de grame... suspect de usor. Sau n-am gresit si aripa ar trebui sa fie usoara...
#90
Postat 11 November 2018 - 08:31 PM
Sau lasam folia de balsa si bagam ceva extra greu si extra rezistent: carbon de 200, eventual prepeg. Asta are cam 450 gr/mp, 720 grame de carbon pentru 1.6 mp, 100 grame de gratar de balsa...iese aripa ceva mai grea dar va fi spaima competitiilor de F5J (vai de planoarele din pozitiile alaturate in caz de ciocnire in aer ...va taia in ele ca in branza).
Cam ata deocamdata... din pix ne iese ca gratarul nu e prea greu (in orice caz mai usor ca solidcore de XPS sau rohacell) dar eu zic ca va iesi o aripa "beton".
Teoria ca teoria ...sa vedem ce iese la montaj. Mai cosmetizez putin programul (amplasare optima) si poate il tai in curand. Trebuie cte 2 nervuri stanga si cate 2 nervuri dreapta ...plus 4 nervuri "0" si 8 nervuri "16" normale.