Modelism - RHC Forum: Discutii F5J / F3J - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 9 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Discutii F5J / F3J ... un fel de "cafenea" dedicata pentru modelele de competitie

#31 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 September 2018 - 09:56 PM

Chestiile astea cu "back envelope calculation" sau "la botul calului" sunt asa orientative... era un calcul brut cam "cu cat inainteaza airoplanu' cu diverse pale".. voltajul proportional cu S, de aici ideal nr de rotatii (ca e acelasi KV), si de aici inmultit cu "inaintarea" (diam x pitch). Bineinteles ca totul e aproximativ dar se invarteau in jurul acelorasi valori.
Acum eu sunt primul sa recunosc faptul ca sunt pale si pale.
Cand eram "puiutz" (nu ca acum as fi depasit stadiul asta) am citit cu mirare un articol de M. Drela parca in care explica frumos ca daca iei nu stiu ce pale "la pila" le creste eficienta si fac zgomot mai putin:
Ca unul care de-abia deslusea tainele echilibrarii elicei m-am ferit de asa ceva.
Mai tarziu am vazut pe reisenauer ca palele astea GM au un consum mai mic dar si tractiune mai mica in comparatie cu Aeronaut (reisenauer cu viper):
2s - 7,4V - 13x8 Ae M41, 5676 rpm, 22 Amp. 163 Watt, Schub 1227g, VPitch 69 km/h, Eta 79,6%
2s - 7,4V - 13x8 GM CFK M25, 5790 rpm, 20 Amp. 148 Watt, Schub 995g, VPitch 71 km/h, Eta 80,8%
Bineinteles ca le pun pe banc si vad la volt / amper /wattmetru care e treaba. Ma bazez pe faptul ca daca in loc de Aeronaut la 3s bag un GM la 2S in limite decente ma pot baza pe o marja de siguranta de 10% care ar fi diferenta de consum (in minus) fata de Aeronaut. Ca ai si o tractiune cu 20% inferioara dar la acelasi Vpitch asta e alta treaba (a punctat-o destul de bine Stefan).
Pina la urma ar trebui sa simtim "intuitiv" care e treaba cu palele ...la urma urmei sunt doar niste aripi in miniatura torsionate (cu un washout monstruos). Unele au "varfuri" ca la Xplorer (Aeronaut), altele au o forma mai eliptica (GM), unele mai groase, altele mai subtiri, unele cu un profil mai din topor altele cu profil finut... mama lor de "aripioare"...

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 21 September 2018 - 09:57 PM

0

#32 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 September 2018 - 10:09 PM

Vezi postareastiganas, la 21 September 2018 - 09:15 PM, a spus:

Nu am banc de masurat motoare dar am un watmetru si tin fuselajul in mana pentru teste.

Asadar vad consumul/puterea motorului, simt tractiunea (si vibratiile) si daca sunt la lumina naturala masor si turatia. Din astea imi cam dau seama cum merge motorul. A, si cu degetul masor temperatura, la astea fortate in planoare conteaza.

Palele aeronaut nu-mi plac, pe con normal stau mult in afara si nu par prea eficiente. Imi plac mai mult Graupner dar nu au gama foarte mare. GM sunt din alt film.

M-am dotat acu cateva zile cu un termometru cu laser / infrarosu taman pentru masurare cat mai precisa a temperaturii (l-am gasit la Kaufland).
Aeronaut stau mai bine pe con cu furci cu offset, GM pe furci drepte.Nici mie nu imi plac Aeronaut, sunt prea groase in profil si au si "coarda" la butuc prea mare, poti sa ai con cu offset ca tot sar in ochi ca au frecare prea mare.

Aceasta postare a fost editata de ender67: 21 September 2018 - 10:09 PM

0

#33 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8323
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 21 September 2018 - 11:21 PM

Oare? De unde ai scos puterea asta?


Vezi postareaViP_Eol, la 21 September 2018 - 09:21 PM, a spus:

Un Leopard 2835 are 560 w. Destul pentru un planor de 1800 grame. Nici prețul nu este mare - 22 de Lire fără transport. Am prieteni în Anglia. :D

0

#34 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 22 September 2018 - 06:27 AM

Vezi postareastiganas, la 21 September 2018 - 11:21 PM, a spus:

Oare? De unde ai scos puterea asta?


Da, da. Le-am încurcat. :pardon:
Cel de 35 are 560, iar cel de 28 are 300.
Mă gândeam la diametrul botului. Le-am făcut să încapă și 40. Inițial am vrut să pun AXI GOLD.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#35 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 22 September 2018 - 06:51 AM

Vezi postareaender67, la 21 September 2018 - 09:56 PM, a spus:

[...]
Pina la urma ar trebui sa simtim "intuitiv" care e treaba cu palele ...la urma urmei sunt doar niste aripi in miniatura torsionate (cu un washout monstruos). Unele au "varfuri" ca la Xplorer (Aeronaut), altele au o forma mai eliptica (GM), unele mai groase, altele mai subtiri, unele cu un profil mai din topor altele cu profil finut... mama lor de "aripioare"...


Până la coadă dacă vorbim de un planor competițional în care ai băgat ceva bănuți, îi pui carboane.

Dacă vrei să afli mai multe despre elice sunt sigur că găsești pe internet din surse de încredere. Am avut nevoie de ceva ce cam uitasem și am găsit pe site-ul Universității București, așa că sunt șanse mari să găsești și cum se calculează o pală (elice), numai să pricepi limbajul, dar asta nu văd să fie o problemă la matale.

Într-adevăr, pala este o mică "aripă răsucită". Are un profil portant pentru că folosește și forța portantă pe lângă "înșurubare", iar "răsucirea" urmărește ca fiecare secțiune de-a lungul axei, luat de la butuc spre vârf, să dezvolte aceeași sarcină având în vedere că depărtându-te de butuc viteza crește. Dacă nu ar fi răsucită s-ar curba spre înainte până la rupere.
Partea cu "pilirea" într-un anume fel pentru a reduce zgomotul este... . Spun asta pentru că zgomotul este dat, în principal de curentul de aer care lovește ce este în spatele elicei. De fapt de turbulențele din spatele ei care lovesc o anume suprafață. Suprafețe diferite - zgomot diferit.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#36 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 23 September 2018 - 11:17 AM

N-as merge pina acolo sa ne apucam de teoria elicei (nu ne apucam de construit o elice) ... cred ca e de ajuns sa o apreciem "ochiometric".
Ca sa evitam sa devina discutia prea sterila, de la stanga la dreapta: Ultima2 - Ultima - Shadow - Xplorer - Viator.
Echipate cu (motoare) : Xpower F5J light - la fel - Tenschock viper & Reisneauer 5:1 - la fel - Turnigy D2836 KV1100.
Conuri cu elice: 13x7 slim (nu stiu cine le produce, facute cu carbon uni) - la fel - GM 14x7 (cu textreme) - la fel - RF 12x6 (carbon twill).
Doar Shadow (cel cu canopia rosie) are furca cu offset.
Se observa ca cel mai bine se pliaza (in ordine subiectiva): GM montat pe con GM fara offset (Xplorer, canopie orange inchis), GM pe con cu offset (Shadow, canopie rosie), palele de 13x7 (in stanga, pe Ultima si Ultima2) si pe ultimul loc RF pe Viator (la astea ar fi mers ceva cu offset, dar axul e de 4 mm si pot sa montez un con de 6 mm cu un tub de aluminiu diam ext 6 mm si interior 4 mm, merge la poza dar nu as baga asa ceva la concurs, nu cred sa fie probleme ba cred ca ar proteja un pic axul in caz de aterizare in bot).

Fisiere atasate


0

#37 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 25 September 2018 - 09:00 PM

Discutam azi cu Stefan si faceam comparatie intre finisarea suprafetelor la diverse planoare.
De departe cea mai buna calitate era la Eraser care a ajuns la el. Fibra de sticla impregnata cu rasina din abundenta, fibra foarte fina la suprafata, dublare cu carbon intre BA si lonjeron, vopsea si pe intrados (albastru inchis) si pe extrados (alba). Dar aripa de 3.2 m si coarda 25 cm iese la 1.2 kg.
Cam la greutatea asta iese aripa de Xplorer2 (dar e de 3.84 m si coarda 26.5 cm). Facuta cu textreme (spread tow) si vopsita doar pe extrados. Aripa "juca" in deplasare (la Vaslui).
Cu o finisare similara era Shadow, aripa pentru F3J, 3.64 m anvergura si coarda 25 cm. Neechipata (fara servo) cam 955 gram, cu servo si fire probabil 1075-1110 grame. Carboline sau carbowave cu destula rasina, suprafata perfecta.
Si de aici in jos se strica treaba.
Xplorer 3 (sau 2.5, ca nu are fuselaj din 2 bucati) aripa 843 grame echipata. Carboline/carboweave cu putina rasina, se vad zonele de goluri in rovingurile de carbon. Plus ca nu iti trebuie prea multa forta ca sa iti intre degetul in aripa.
Acelasi carboline/carboweave pe solidcore / rohacell are alt efect:"coaja de portocala". In zonele unde tesatura este dublata suprafata este aproape perfecta, in celelate se simt "golurile" din tesatura. Probabil cu ceva mai multa rasina efectul ar fi mai putin evident ...dar si aripa mai grea.
Probabil cea mai buna optiune daca nu vrei o aripa ultra light e Textreme 63 g/mp.
0

#38 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 26 September 2018 - 11:10 AM

Am mai gasit un motor "ieftin" pentru F5J...de data asta e un outrunner care la prima vedere superficiala pare a avea un gearbox dar de fapt nu are, e doar un "gat lung":
https://www.horejsi....x?objcislo=3267
Am atasat datashet-ul, modelul e XM2838EG-9L.
Curent maxim pentru 15 sec 30A, putere maxima pentru 15 sec 360 W, KV 1350, alimentare cu 3S si pale 9x7 - 10x6 - 10x8, pentru planoare F5J de 1000-1500 grame.
N-o fi el cel mai ieftin si nu e incapsulat dar macar are o putere decenta si fisa tehnica da date foarte amanuntite despre cum se comporta cu cele 3 pale recomandate.
Intre asta la 47 de euro (si care ajunge acasa pe la 62-65 de euro daca ar fi sa aproximez costurile de Paypal si expeditie de la Horejsi) si Xpower F5J Light de mai sus (la topmodelcz.cz e cam 65 euro, Paypal si expeditie 11-12 euro) in mod sigur mertia aia 10 euro in plus pentru modelul incapsulat.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 26 September 2018 - 11:10 AM

0

#39 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8323
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 22 October 2018 - 08:27 PM

Un model ieftin pentru F5J:

http://www.modellbau...e___Friendly_5J

Friendly F5J - kit de construit la 240 EUR. 3600mm si 1500g, nu e rau deloc, un frumos proiect de iarna.



Eu sunt tentat de Friendly la 3m, planor pur.
0

#40 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 October 2018 - 10:15 PM

As putea "scoate pe piata" kituri de planoare de anvergura 3-3.5 m (chiar si de 3.8-3.9- 4 m) cu pret de sub 100 de euro.
Programul ala de pregatit kituri de aripi nu are limita la anvergura, esti doar limitat de tehnica/materialele de construire (de exemplu platbanda de carbon de 1 m ...dar nimic nu te impiedica sa faci segmente mai mari si sa inadesti platbanda) si de faptul ca "stie" sa foloseasca doar 3 profile (central, la imbinare si la varf). A fost "gandit" exact pentru proiecte gen Bubble Dancer al lui Mark Drela (AG35-36-37).
Doar la planoarele de compozit Drela foloseste 4 profile (Supra AG40-41-42-43). IAar proiectele lui Gerald taylor snt mai complicate, in general foloseste 8 profile sau chiar mai mult.
Aveam in plan (pentru ceva mai spre iarma, cand se strica vremea si nu mi puteam lucra in garaj/beci) sa scot un kit Altius varianta de balsa. Anvergura 3.6 m, coarda centrala 25 cm. fuselaj balsa + coada de undita (in principiu forma fuselajului de Dynamo modificat sa intre un motor GliderDrive in varf si coarda de 25cm, servo sub aripa, in zona in care fuselajul se subtiaza taiat si continuat cu segment de undita).
Numai ca pentru asa ceva nu as fi folosit programul ala cu doar 3 profile ci programul "pro" (care porneste de la definitia aripiii data de exportul proiectului din XFLR) ...si la asta vred ca mai aveam vreo 2 zile de munca.
Partea proasta e ca taietorul meu e de "uz personal", daca ma apuc sa tai cateva kituri mari pentru teste dureaza prea mult.
Daca sunteti interesati de un proiect de genul asta as putea face fisierele de taiere si sa le putem taia dup aceea la Bogdan.
Si ca sa nu fie discutii inutile si sa se stie exact despre ce e vorba: nu e un kit "proiectat" de mine decat la calculul nervurilor si amplasarea pe placa, dpdv aerodinamic e SynerJb a lui Gerald Taylor (sau daca vreti e un Ultima facut cu balsa, pot sa pun sublerul pe Ultima si sa scot o copie perfecta facuta cu balsa).
Din ce stiu eu nu a mai fost scos un kit de balsa de la proiectele lui GT tocmai datorita complexitatii, nu sta nimeni sa se joace in Profili cu 9 sectiuni si 8 profile iar programele mele exact pentru astea au fost facute, sa calculeze cat mai corect forma aripii si sa "verse" rezultatul in formatul dorit (STL / DXF / G-code).
Deci ...mai dati banii la nemti sau va dau eu in curand fisierele sa va taiati si sa construiti un Ultima de balsa (dar proiectul se va numi AltiusW si va fi disponibil initial doar in cerc restrans... vreau sa scot si o varianta comerciala ulterior..)..? Cine vrea sa construiasca asa ceva rog sa ma contacteze PM.
0

#41 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2103
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 23 October 2018 - 01:45 PM

Ender 67,
Suna interesanta propunerea ta, poate ca s as fi interesat si eu de un planor de 3-4 metri din balsa.Te contactez in privat.
Bafta Ciao Sorin.

0

#42 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 23 October 2018 - 03:59 PM

Cateva date suplimentare pentru cei interesati:
- tehnologia de montaj: "piepteni" ca la Dynamo. Asta asigura usurinta la montaj si un unghi de washout / torsiune corect. Segmente maxime de 1m deci vor fi ...
- 2 variante: una de 3m (3 segmente de cate 1 m) si variantele de 3.2 - 3.4 - 3.6 - 3.8 si 4 m (4 segmente de cate 80-85-90-95-100 cm) Cred ca se poate face si un 3m cu 4 segmente de 75 cm. Acelasi set de nervuri , se modifica doar distanta intre nervuri de 3.75 - 4 - 4.25 - 4.5 - 4.75 - 5 cm pentru segmente de 75 - 80 - 85 - 90 - 95 - 100 cm pentru anverguri de 3 - 3.2 - 3.4 - 3.6 - 3.8 - 4 m.
- kitul va contine un set complet de nervuri si un set complet de lonjeroane deci va putea fi montat pentru orice anvergura de la 3 la 4 m (nu chiar orice: in pasi de 20 cm)
- cred ca GliderDrive e un pic cam overkill la dimensiuni, va exista o varianta de fuselaj si pentru motorul de F5J incapsulat de 28-30 mm
- Ultima (si AltiusW)au o forma eliptica putin asimetrica (axa mare a elipsei nu este la egala distanta intre BA si BF la 50% din coarda ci este la 30% inspre BF pentru ca asa a fost proiectat profilul). As putea sa fac aripa eliptic simetrica dar as vrea ca forma sa fie cat mai apropiata cu modelul compozit...deci va fi forma de Ultima / AltiusW
- set de ampenaje complet (orizontal si vertical / in V) si probabil si variante pendulare (fara balama).
- bat de pescuit inclus in kit (sau cozi de carbon D18d8L800...nu sunt f scumpe la 67 lei) si piese tiparite 3D pentru montarea ampenajelor
Asta e planul de bataie ...sa vedem ce iese.









0

#43 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 23 October 2018 - 05:25 PM

Am vreo 2-3 zone in care inca nu m-am hotarat pentru solutia finala si n-ar strica sa avem ceva discutii constructive.
1. Bordul de atac
- D-box de balsa (de 0.8 sau 1 mm)
- pentru rigiditate as putea dubla numarul de nervuri sub D-box (ar merge perfect la 4 m cu nervuri din 5 in 5 cm si dublate la varf la 2.5 cm ... la anverguri mai mici devin cam dese).
- varfurlle nervurilor prinse cu o piesa gen "pieptene" de forma BA, eventual si cu o tija de carbon de 1 mm sau pe acolo
2. Bordul de fuga.
- pentru ca forma e eliptica nu putem folosi platbanda de carbon pentru ca e foarte greu de indoit in lateral
- as putea folosi o tija de carbon de 1 mm dar va fi extrem de greu de infoliat
- as evita solutia BF de la Dynamo (facut din balsa de 2mm) pentru ca introduce niste discontinuitati la infoliere, la 2 mm e prea gros si daca este slefuit devine prea fragil
- cred ca cea mai buna solutie ar fi placarea cu balsa de 1 mm sau 0.8 mm pe extrados si intrados ... asta asigura si un profil corect si o rigiditate crescuta
3. Infolierea
- Lonjeron la 35% , suprafete de control la 30% ...raman cam 35% neacoperiti de balsa.
- la o aripa de 4 m cu suprafata totala de 1.68 mp asta inseamna putin sub 0.6 mp, adica 6 placi de balsa 1x100x1000 mm. Pentru balsa de 120 kg/m3 inseamna 72 grame.
- deci daca nu acoperim complet cu balsa facem o economie de 50-75 grame... dar pe de alta parte daca vrem sa punem folie pe toata suprafata la 1.86 mp cam tot la greutatea aia ajungem cu folia
- mi se pare o iddee buna sa renuntam la "desuuri transparente"si sa facem "infolierea" comple cu balsa
Daca tot am dat de ceva cifre hai sa estimam
4. Greutatea
la 4 m suprafata totala e 1.68 mp si volumul 7887 cmc ... hai sa rotunjim la 1.7 mp si 8000 cmc. Facem calculele pentru balsa grea de 150 kg/mc
- greutatea "foliei"....cam 250 grame (1.7 x 150 gr)
- greutatea nervurilor .... 1/25 pina la 1/20 din greutatea volumui de balsa (nervuri de 2 mm la distanta de 50 mm ... de fapt "balsa de 2 mm"are cam 2.25 daca pui sublerul pe ea)...deci ceva intre 320 s 400 cmc de balsa ...adca vreo 60 grame (cred ca mai corect ar fi spre 100 grame)
- adeziv, lonjeroane, joinere, balamale ...greu de estimat
Cat timp modelul iese sub 1500 grame ar trebui sa fim multumiti.
0

#44 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2103
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 23 October 2018 - 06:58 PM

Ender 67,
hai ca esti pe calea cea buna , ceva pe la 3,2-3,6-4 m m-ar interesa pt la iarna.
Cu brushless obligatoriu ca sunt comod.
Ca pana atunci mi tre sa termin RES de la Aeronaut.
Bafta

Ciao Sorin

Aceasta postare a fost editata de SORIN CAIUS: 23 October 2018 - 07:00 PM

0

#45 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 24 October 2018 - 11:40 AM

Vezi postareaender67, la 23 October 2018 - 05:25 PM, a spus:

[...]


1. Nu te chinui la o anvergură de 4 m că nu are rost. Rigidizări suplimentare că dacă nu, când bagi motorul în plin capetele de plan intră în flatter (Pățit, modificat, ieșit la 1800 grame. Trecut la oarece cură - renunțat la două servo și pus un acumulator mai mic - 1600 grame și un pic).
2. Aripa eliptică e frumoasă/elegantă, dar are pierderi. Aripă trapezoidală cu planul central drept și numai planurile laterale trapezoidale. Eventual (recomandabil) niște "wingleți" mici puși la unghi mare - 130-140 grade.
3. Anvergura de maxim 3700 mm. Permite mărirea corzii profilului ceea ce are eficiență la viteză mică (cea cu care zboară un aeromodel). Plan central de 1500 mm cu planuri laterale de 1100 mm. Ușor de transportat.
4. Nervuri din balsa de 1 mm (balsa roșu de densitate mare) și tras rowing de carbon pe contur. Pe capetele de plan de la îmbinări, ultimele/primele două nervuri din placaj de tei de 4 mm. Bord de atac din țeavă de carbon de 2 mm. Tija de 1 mm, sau chiar 2 mm e prea flexibilă. Un singur lonjeron din țeavă de carbon de 6 mm. Bord de fugă de pin cu colțari din balsa de 2 mm la fiecare nervură. Nervurile le pui la 75 mm depărtare, doar cele două de pe capete vor fi mai apropiate (compensezi diferența la împărțirea pe anvergură și câștigi la soliditatea îmbinărilor planurilor.
5. Acoperire totală cu furnir Obechi de 0,5 mm (mai rezistent la dejte decât balsa). Conferă și o rigidizare mai bună. Șlefuit finuț cu șmirghel de 1000. Vopsești dungi, scrii, sau faci ce modele vrei pe aripă cu un aerograf și vopsea acrilică. Strat finuț. După asta, cu un burete, sau cârpă care nu lasă scame impregnezi furnirul cu ceară specială pentru lemn. Nu mai ai nevoie de folie. Rezultatul la 3700 mm anvergură - 1200 grame și un picuț (ținta a fost de 950 grame, dar ... treaba cu socotelile). :)

Spor la meștereală.

Aceasta postare a fost editata de ViP_Eol: 24 October 2018 - 11:44 AM

URA şi la zbor fofezelor !
0

#46 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8323
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 24 October 2018 - 02:02 PM

Ai ceva poze, filmulete. Sa vedem si noi minunatia.

Vezi postareaViP_Eol, la 24 October 2018 - 11:40 AM, a spus:

Rezultatul la 3700 mm anvergură - 1200 grame și un picuț (ținta a fost de 950 grame, dar ... treaba cu socotelile). :)

Spor la meștereală.



Senzatia mea e ca peste 2.5m constructiile din lemn/clasice se complica mult - de aceea nu vedem prea multe kituri la aceste dimensiuni, OK daca are motor scapam de stresul lansarii la sandou/troliu dar chiar si asa un planor de peste 3m prezinta probleme de rezistenta.

E posibil sa pun mana pe un kit de Friendly F5J la juma de pret, nu pot sa zic ca mi-l doresc dar e greu sa refuz asa o oferta.

Aceasta postare a fost editata de stiganas: 24 October 2018 - 02:06 PM

0

#47 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 24 October 2018 - 02:05 PM

1. Nu e chin deloc ...setul de nervuri va fi acelasi dar kitul va contine inca 2 placi de balsa in plus si vreo 17 metri de taietura. Iar la proiectare chiar nu e chin ca fac chestia asta prin program ... vor fi desenele / placile pregatite si se va taia doar daca e necesar (acu daca stau sa calculez vad ca daca vreau sa includ in kit lonjeroane pentru TOATE anvergurile depasesc lejer "bugetul" : numai lonjeroanele pentru 6 anvrguri costa vreo 80-90 de euro la pretul pietii). Dar ideea ramana: puteti selecta anvergura de 3 - 3.2 - 3.4 - 3.6 - 3.8 - 4 m cu precomanda.
Rigidizarea e alta problema: folosim materiale compozite existente la magazinele online (probabil 4x1 pentru segmentele centrale si 3x1 pentru extreme, dublu exemplar, incadreaza lonjeronul sus si jos). Plus ceva carbon pentru rigidizarea suprafetelor de comanda. In orice caz...ceva "strong" dar nu chiar "F3J strong".
2. "Aripa eliptică e frumoasă/elegantă, dar are pierderi. " Aici nu prea sunt de acord ...teoria ar spune ca aripa eliptica a aparut ca solutie exact la problema minimizarii frecarilor (sau de fapt ... ce intelegi prin "pierderi'?). "Aripă trapezoidală cu planul central drept și numai planurile laterale trapezoidale": am facut deja kituri de genul asta (aici si aici ... tot pe acolo gasiti si un kit de aripa eliptica de 3 m). Unul a ajuns pe la Bogdan Floria dar nu cred ca l-a montat inca. Deci nu asta e scopul ...kitul va fi varianta din balsa a planorului din compozit Altius.
3. Fara variatii la coarda maxima (25 cm sau cam 10"), fac doar un set de nervuri. Ar trebui sa mearga si la 3 m (aspect ratio de Bubble Dancer) si la 4 m (AR de Ultima). Ca tot fac nervurile prin program cu un parametru pot sa fac si nervuri intre 20 si 25 cm dar asta ar insemna si variante diferite de fuselaj ...hai sa nu ne complicam inutil.
"Plan central de 1500 mm cu planuri laterale de 1100 mm. Usor de transportat" ...poate intr-un SUV. Prefer de depate varinta de 4 segmente de aripa ...si daca se poate 2 segmente de fuselaj si ampenaje complet demontabile. Ideea e sa incapa in orice masina (inclusiv Tico si Matiz).
4. Aripa eliptica => am nevoie de ceva flexibilitate la tija de carbon sa se poata mula pe contur. Fara lonjeroane tubulare... pieptene ca la Dynamo. Vrei asa ceva (aripi trapez cu lonjeroane dtubulare) folosesti cu incredere programul pus aici.Asta e un kit mai special in care trebuie controlat washout si asta nu merge prea bine cu lonjeron tubular. Fara bord de fuga prefabricat ca incerc sa fac aripa eliptica si cu profil la BF cat mai aproape de ce a vrut Gerald Taylor. Distanta intre nervuri determinata de anvergura ...am explicat de ce (un singur kit de nervuri). Fara roving de carbon ...am (avut) asa ceva), pot sa "produc" asa ceva relativ ieftin dar e complicat de montat si prefer acoperire completa cu balsa.
5. Nu se gaseste in Romania. Balsa de 1 mm sau obechi de 1 mm ...chiar si balsa de 0.8 mm nu prea gasesti pe stoc. Balsa de 1mm e cea mai buna optiune.
Cam asta e idea: accept unele sugestii dar pe unele trebuie sa rejectez pentru ca am in vedere un anumit proiect aerodinamic (SynerJ) si trebuie sa ma incadrez intr-un anumit buget. Si asa cred ca doritorii de asemenea kituri se vor numara pe degetele de la o mana.

Aceasta postare a fost editata de ender67: 24 October 2018 - 02:08 PM

0

#48 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 25 October 2018 - 06:37 AM

Vezi postareastiganas, la 24 October 2018 - 02:02 PM, a spus:

Ai ceva poze, filmulete. Sa vedem si noi minunatia.
[...]


Am o grămadă. Am promis că le pun și o să le pun. Deocamdată încă nu mi-am luat un nou PC, sau laptop. Am spus la alt subiect ce s-a întâmplat. De pe telefon nu merge, iar programul de aici, de pe site, nu-mi reduce dimensiunea pozelor și nu le pot încărca. Asta pe lângă lipsa acută de timp.

Nu este nicio minunăție. O construcție normală din lemn, însă am descoperit că furnirul Obechi permite realizarea și rigidizarea unei structuri, similar cu fibra de carbon. Diferența este că dacă dau cu el de pământ mai tare, adun surcele. La impact nu are aceeași rezistență ca o coajă de compozit. Pentru F5J merge de minune. Nu am încercat la sandou și e clar că nu supraviețuiește unei "aterizări" în bot. La sandou nu văd de ce nu ar supraviețui.

Aceasta postare a fost editata de ViP_Eol: 25 October 2018 - 06:38 AM

URA şi la zbor fofezelor !
0

#49 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 25 October 2018 - 07:07 AM

Ender :)
Îmi proiectez și construiesc singur modelele cap-coadă. Folosesc și eu computerul (de la muncă; mi se permite). Toate piesele sunt tăiate la CNC (tot la muncă mi se permite în atelierul de unicate/prototipuri). Mai nou am renunțat la matrițe pentru partea anterioară a fuselajului. Mi-am luat o imprimantă cu rășină. Nu e foarte scumpă, dar trebuie să fac botul din două bucăți pentru că e mică. Partea posterioară - țeavă conică de carbon.

Un segment de 1500 mm încape lejer și într-un Tico, sau Smart (probat cu Smart-ul). O aripă din 4 segmente de 1000 mm presupune o joncțiune în plus, deci greutate în plus. Nu numai de la elementele de legătură, ci și de la alte "nimicuri" care necesită o conexiune în plus.

Știi matale ceva despre aripa eliptică, dar nu întraga poveste. Într-adevăr reduce rezistența la înaintare, dar mărește viteza, scade portanța și finețea. Aripa eliptică a fost adoptată la avioane în timpul celui de-al doilea război mondial pentru câștig de viteză. Ia vezi matale câte aparate moderne mai au aripă eliptică.
Un planor are nevoie de maxim de finețe la viteză mică. Rezistența la înaintare - aia crescută de care vorbești - produce forță de sustentație mărită.

Deci ... dă-i înainte cu eliptica că-i vintage, dar nu e pentru un planor de top F5J.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#50 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8323
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 25 October 2018 - 09:29 AM

Cum e treaba cu furnirul obechii ? Cat de gros e, cat cantareste ?


Vezi postareaViP_Eol, la 25 October 2018 - 06:37 AM, a spus:

Am o grămadă. Am promis că le pun și o să le pun. Deocamdată încă nu mi-am luat un nou PC, sau laptop. Am spus la alt subiect ce s-a întâmplat. De pe telefon nu merge, iar programul de aici, de pe site, nu-mi reduce dimensiunea pozelor și nu le pot încărca. Asta pe lângă lipsa acută de timp.

Nu este nicio minunăție. O construcție normală din lemn, însă am descoperit că furnirul Obechi permite realizarea și rigidizarea unei structuri, similar cu fibra de carbon. Diferența este că dacă dau cu el de pământ mai tare, adun surcele. La impact nu are aceeași rezistență ca o coajă de compozit. Pentru F5J merge de minune. Nu am încercat la sandou și e clar că nu supraviețuiește unei "aterizări" în bot. La sandou nu văd de ce nu ar supraviețui.

0

#51 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 25 October 2018 - 10:07 AM

Ar mai trebui intrebat si cat de rezistent este... raportat la greutate/densitate ;)

La de 2x mai greu ca balsa, este de 4x mai rezistent ;) Deci unde pui balsa de 2 poti pune obechi de 1 si iesi de 2x mai rezistent, la aceeasi greutate.
Iar placajul... probabil ca e infinit mai rezistent...placaj de balsa nu prea am vazut, de obechi da... :unsure:

https://www.wood-database.com/balsa/
https://www.wood-database.com/obeche/

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 25 October 2018 - 10:11 AM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#52 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8323
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 25 October 2018 - 10:13 AM

Pai asta ziceam si eu, de ce nu se foloseste la placari in locul balsa, din ce am vazut cel mai subtire placaj are 0.4mm si nu se sfarama intre degete.
0

#53 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 25 October 2018 - 11:11 AM

Vezi postareastiganas, la 25 October 2018 - 09:29 AM, a spus:

Cum e treaba cu furnirul obechii ? Cat de gros e, cat cantareste ?


Ei uite asta nu am fost curios să aflu. Am văzut construcțiile băieților de aici. Am întrebat ce și cum și am făcut comandă la lindinger. Placaj/furnir (cum vrei să-i zici) de 0,5 mm.
Am ieșit cu construcția mai grea decât speram, dar nu din cauza furnirului. Echiparea e mai "grea" decât proiectasem inițial. Cred că am calculat eronat poziția aripii și a trebuit să-i pun și 50 de grame de lest că era ușor de bot.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#54 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 25 October 2018 - 11:25 AM

lemnul asta se scrie in toate felurile, vreo 4 cel putin... asa ca nu fu simplu sa il gasesc la lindi... au doar de 1mm, si nici ala in stoc

https://www.lindinge...er-square-meter

e ieftin 10 eur pe mp... ma bag si eu daca facem comanda de grup
... cu picioarele pe pamant ...
0

#55 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 25 October 2018 - 11:40 AM

La noi nu se gaseste placaj de obechi, doar de mesteacan, 0.4 x 300 x 1000 mm la 119 lei (sau 25 de euro). Adica 200 de euro sa acoperi un planor de 4 m anvergura.
Cu 200 de euro iei materialele de top pentru compozit. Ca sa nu mai spun ca exista materiale bune si ieftine, de exemplu kevlar cu fir disser de carbon:
https://shop.hp-text...-sp-p100ac.html
sau tesatura de carbon (bucati , la cutie la kilogram) din tesatura aero de 63-98 gr/mp:
https://shop.hp-text...ched-holes.html
Pentru kevlar - disser: am facut un calcul de amplasare la 45 de grade (pentru ca disserul sa fie efectiv la torsiune) si din 10-11 mp imi ies bucati pentru 4 planoare la pretul de 250-270 de euro (cu tot cu transport)
Pentru tesatura de carbon: la 200 de euro (de fapt 240 cu transport cu tot) iei cam 10-15 m de tesatura (cam loterie, depinde ce gasesti in cutie) dar de ajuns pentru 4 planoare (dar in cazul asta nu fac amplasare la 45 grade).
Iar dupa ce trec de varianta de prototip si ajunge la productia de serie mica se poate face cu textreme la 45 de grade, asta e mai nou:
https://shop1.r-g.de...90263-45-20-100
La un planor intra cam 2.5 mp, rola de 5 m e 363 euro, hai sa zicem 400 de euro pentru 2 planoare.
Ce preferati, placaj de mesteacan sau textreme la 45 de grade?
0

#56 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 25 October 2018 - 11:50 AM

A carui productie e mai environmental friendly ? :D
... cu picioarele pe pamant ...
0

#57 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 25 October 2018 - 11:58 AM

Si poate ar trebui sa fiu un pic mai clar de ce bag in discutie compozitul la un model de balsa, una dintre ideile neortodoxe cu care cochetam acu ceva vreme era o tehnologie hibrida balsa - compozit:
- "osatura" facuta cu balsa ...cu nervurile si lonjeroanele din kitul asta
- acoperirea facuta cu compozit, "coaja" formata in vacuum pe calapoade facute din polistiren
"Coaja" poate fi facuta din ce material vrei, "buget redus" cu fibra de sticla, "buget mediu" cu tesatura de carbon de 160 sau de carbon-kevlar (plus o fibra de sticla fina pentru suprafata), sau o folie subtire de airex sau de XPS de izolatie 9 de 1.5 mm) si cu tesatura fina de carbon sau kevkar carbon:
https://www.dedeman....1-1-m/p/4006430
Sau chiar balsa sau obechi cu o tesatura fina de fibra de 18 gr/mp.
Asta ar fi fost varianta mea la tehnologia "hollow wing" ... s-ar mai fi gasit ceva balsa prin interior, un plus de greutate dar sigur o rezistenta mai buna.
Pentru "puristi" se putea construi 100% balsa (cu ceva carbon la lonjeroane), pentru doritori de "Ultima facut din blsa si compozit" ar fi cateva variante de realizare....

Doar nu credeati ca ma chinui sa scot un kit de balsa doar pentru 2 persoane.. http://www.rhcforum.ro/public/style_emoticons/default/rolleyes.gif

Aceasta postare a fost editata de ender67: 25 October 2018 - 12:02 PM

0

#58 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 25 October 2018 - 12:00 PM

Vezi postarearenatoa, la 25 October 2018 - 11:50 AM, a spus:

A carui productie e mai environmental friendly ? :D

Carbon & kevlar evident ..peste cateva generatii nepotii mei se vor sufoca si vor trebui sa parasesasca planeta ca bunicul lor era cu pitici pe creier si a consumat cativa copaci de balsa si obechi ....

Aceasta postare a fost editata de ender67: 25 October 2018 - 12:01 PM

0

#59 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 25 October 2018 - 12:29 PM

La modelistii francezi am vazut placare cu obechi, mai ales pe aripa de polistiren.
Pe sierra vad ca este placa de 1mm la 11 lei. Tamplarul zice ca mi-o poate face pe sculele lui la 0.5mm.
Asa ca pare o idee interesanta. :drinks:
Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#60 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8323
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 25 October 2018 - 02:17 PM

Functie de marimea atelierului se pot face multe lucruri. Eu am spatiu de lucru foarte limitat (adica o masa nu prea mare), zero cunostinte de aerodinamica, proiectare, etc. asa ca imi limitez ambitiile de constructorla chestii care imi sunt accesibile. Lucrul cu materiale compozite presupune:

- solutii lipicoase de genul epoxizi, daca nu esti atent te manjesti peste tot.
- vacuum sau presiune
- cuptor de coacere
- materiale dificil de taiat/fasonat (nu e usor sa tai carbon/kevlar)
- matrite (asta e o adevarate nebunie)

maxim ce am facut eu e sa pun niste fibra de sticla pe planoare de spuma si tot nu mi-a fost comod. Cu pensula, fara vacuum/presiune.

Structura clasica cu balsa, lemn si folie se poate lucra si pe o masa decent si nu implica zemuri lipicioase.

Chiar si la o lucrare clasica din structura te omoara micile amanunte. Adica ceea ce face ender e un fel de shortkit, elementele esentiale taiate precis/laser - e foarte frumos dar pana la un model functional trebuie sa mai cumperi o gramada de chestii. De aici marele avantaj al unui kit comercial (intradevar mult mai scump).

Cum ziceam am cumparat un kit de Just Friendly F5J la un pret de nerefuzat (125EUR). Nu sunt megaentuziasmat caci am deja destule planoare F5J adevarate si ca sa il duc pana la capat pe langa servo ieftine mai trebuie sa ii pun motor/pale/ESC care sunt cam scumpe, preferam un planor pur dar asa s-a nimerit. Oricum un planor de tipul asta, de 3.6m, e spectaculos.

Fisier atasat  IMG_0713.jpeg (108.55K)
Number of downloads: 28

Cei care l-au construit zic ca e competitiv, o sa postez mai multe dupa ce il primesc.

Aceasta postare a fost editata de stiganas: 25 October 2018 - 02:19 PM

0

Arata acest topic


  • 9 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro