"Planoarele mele" Cum arata, cum sunt construite...
#1
Postat 20 August 2018 - 09:52 PM
Ma numesc Tiberiu si am o problema: sunt "colectionar" de planoare (si de statii..dar nu e asa de grav). Cand am ajuns sa am prea multe spume am avut un val de vanzari (Phoenix 2000, EzGlider, Bixler2, Bixler1 vreo 2 bucati, Graupner Elektro Rookie, Panda Sport...majoritatea noi, montate dar nezburate) si un val de donatii (J3CUb-uri, Cesna si inca vreo 2-3 tipuri de planoare ce nu meritau scoase la vanzare). Am pastrat cateva (EzGlider, 2 Elektro rookie, un Panda...) ca o spuma nu strica la casa omului.
Am avut si vreo 3 Pulsar-uri, unele noi, unele second hand, cumparate in stare buna sau busite, plus planorul facut de IonutCS si care de la Stefan a ajuns la mine. Le-am reparat, le-am studiat sa vad cum sunt construite. Ce am invatat de la ele am "bagat" in programele de pregatit kituri de aripi si in kiturile puse de mine pe site. Am cumparat si fisierele de taiere de la Dynamo si pe baza lor cu acordul autorului (Felipe Vadillo) am facut o versiune "for community use" (poate in curand va fi si o versiune comerciala). Cand au inceput sa ma incurce si sa petrec prea mult timp stargand praful de pe ele le-am dat mai departe unor colegi care le pot aprecia la adevarata valoare.
Am avut si niste DLG-uri, nu de top dar iti faceai treaba cu ele. Am avut ceva probleme cu spatele anul asta asa ca le-ati putut vedea la sectiunea de vanzari.
Partea proasta e ca intre timp am dat de gustul planoarelor compozite (la inceput vacuum bagging) si m-a prins microbul. Am pastrat un fel de DLG motorizat de 2 m anvergura (Sigma) si anul trecut am gasit un Eraser F3J (il gasiti inca la sectiunea de vanzari ...dar daca imi ies planurile pe care le am cred ca il voi retrage de la vanzare).
De vreo 2 ani cochetez cu ideea de a face un "planor romanesc de top" (ba tiparit 3D, ba compozit in matrite) si v-am cam plictisit aici pe forum cu ce am invatat sau ce am pregatit pentru chestia asta. De fapt nu e un proiect limitat la acest planor "de top" ci o metoda de constructie care sa permita rapid realizarea de prototipuri sau serii mici cu costuri minime. Tinta mea era "planor compozit in matrita cu cost sub 500 de euro" si cred ca pina la sfarsitul anului va fi realizat si practic (cu precizarea ca 400 de euro vor costa matritele si 100 de euro materialele pentru planor ... urmatorul tot 100 de euro... samd samd ...cu banii dati pe un planor "de firma" se pot face 5-6 planoare).
Partea proasta e ca in acest proces am prins "gustul" planoarelor de compozit....si am inceput sa le colectionez. Deocamdata sunt "nebunul" ala care in loc sa le zboare le studiaza cum sunt facute (in ideea sa pot face si eu asa ceva). Deocamdata chestii inofensive ca studierea interiorului aripilor de Xplorer si Shadow cu camera video de tip "sarpe" ...dar spre sfarsitul anului (dupa ce trec de etapa cu facut matrite pentru prototipul planorului) la chestiii mai serioase: citirea modelului 3D si a profilelor planoarelor "de firma" pe CNC cu un palpator cu repetabilitate de 5 microni. Daca iese treaba cu prototipul (bazat pe proiectul SynerJ) ... al doilea va fi probabil un Xplorer de 4 m cu aripa din 4 sau 5 segmente (gen Plus): "designed by NaN Models...engineered in Romania".
La ora actuala am 7 planoare de competitie. Daca va intrebati ce naiba fac cu atatea si de ce nu le zbor sau de ce nu le pun la vanzare ..tot ce pot sa spun deocamdata e ca exista un plan in nebunia asta (cu bataie mai lunga). Daca lucrurilor vor merge bine sper ca la anul pe vremea asta sa se intample cateva chestii: sa mai existe inca o echipa, sa putem organiza si la Ploiesti sau in Prahova competitii ...si sa apara concurenti cu planoare "made in Romania" (da, stiu de planoarele facute pina acum, ma refer la planoare care sa se bata de la egal la egal cu cele facute in Bulgaria sau Slovenia). Si aceste planoare sa fie indeajuns de ieftine incat sa poate fi folosite nu doar de echipele mari (sa coste cam cat o spuma de la Multiplex) si sa putem atrage mai multi juniori. Asta e una din problemele pe care le vas: acum cand avem disponibila tehnologia (taietoare cu laser si CNC-uri home-made) nu mai construieste nimeni,
Cam atat cu confesiunea...hai sa va arat ce am adunat pina acum. Chiar daca nu va iesi prea bine prototipul planorului (e greu sa il finalizez singur daca nu se vor implica si alti colegi) macar echipa PHoenix va avea o dotare cu care va putea concura cu ModelEast sau Atlantis.
#2
Postat 20 August 2018 - 10:35 PM
Il prefer pentru ca nu fe acut de o firma ci de un "nebun" ca mine, care si-a facut un CNC, a facut ceva DLG-uri (unu sau doua bucati au ajuns si in Romania si colegii pot sa confirme ca au fost realizate OK si la un pret decent) si anul asta a scos un planor de competitie foarte similar cu ce aveam eu in cap. Pentru ca CNC-ul lui era proiectat sa faca aripi de DLG (aripi de 75 cm) deci probabil are o cursa pe lungime de vreo 80 cm a scos un planor de 3.2 m in care aripa e facuta din 4 segmente si fuselajul din 2 bucati.
Am fost primul lui client .. asta mi-a permis sa iau planorul la un pret promotional si sa imi aleg si ce vreau din primul lot.
Ce e acest Viator? Pe scurt e un Ultima de 3.2 m si facut similar cu Volo (aripa 4 segmente si fuselaj 2 bucati). Ultima este de fapt un SynerJ scalat la 4 m (banuiam chestia asta, nu aparuse nimic oficial, a scapat porumbelul roydor pe rcgroups cand se lauda ce misto e Ultima2 proiectat de el fata de Ultima care e un SynerJ scalat la 4 m...oops). Cand o sa am timp voi verifica practic chestia asta ridicand profilul (spoiler: Ultima si Ultima2 de la olvi au ajuns la mine si vor fi planoarele "light" ale echipei PHoenix...alaturi de Viator; planoarele "heavy" sunt 2 Xplorer si un Shadow).
Deci: SynerJ, 3.2 m (mai precis 3.16 cm), coarda centrala 20 cm. Firewall de 32 mm, i-am pus in bot un 2836 cu 1100 KV (mai am si unul de 950 KV pregatit), con de 30 mm (ca nu am de 32, poate ii tiparesc unul de rasina sau pun un cerc de adaptare...sau poate nu), deocamdata pale de 12x6 (daca trec pe 950 kv am si niste 13x7 care ar merge).
Am luat versiunea cu spread tow pentru ca am vrut o varianta ceva mai solida si cu suprafata mai neteda.
Fuselajul din 2 bucati: 116 grame.
Ampenajele 40 grame.
Joiner si alte chestii din kitul hardware: 83 grame.
Varful din dreapta: 69 grame.
Varful din stanga: 71 grame.
Intern dreapta : 136 grame.
Intern stanga: 132 grqme.
Total kit 655 grame (cu 2 tije groase de otel pe care le voi schimba cu bowden subtire sau cu tije de carbon).
La care se adauga:
- 100 g motor si spiner si pale
- 100 g de servo (2 x FrSky C2110 in coada eja montate, merg si TGY-245MG, inca 4 in aripi sau EMax 3352 sau 3302)
- 100 grame de baterie sau pe acolo
- 40 grame ESC / receptor / powerbox / Altis
...sau pe acolo. Sper sa il scot sub 1000 grame. La 50.4 dmp suprafata aripii si 5.5 dmp cea a stabilizatorului asta inseamna 17.5 - 18 gr /dmp.
Tot planorul incape in backpack-ul mic de la Hobbyking ...deci nu sunt probleme de transport nici macar intr-un Tico sau MAaiz.
Cine a participat zilele astea la ECH in Bulgaria a putut sa il vada pe viu.
Asta e Viator: dovada vie ca planoare bune pot fi facute si de amatori pasionati. Si sper ca la fel sa fie si Altius (ceva intre Viator si Ultima, 3.6 m nvergura si 22.5-23 cm coarda centrala).
Fisiere atasate
-
Viator.JPG (462.77K)
Number of downloads: 83
Aceasta postare a fost editata de ender67: 20 August 2018 - 10:40 PM
#3
Postat 25 September 2018 - 06:26 PM
A ajuns la un coleg de pe forum care are trolii si care il poate aprecia la adevarata lui valoare. Planorul ala nu merita sa se depuna praful pe el, e facut sa se avante spre cer si sa "muste" cu furie din tarana (intentionat ...nu crash).
A postat de curand stiganas un filmulet in care se poate vedea cam cum se faceau punctele la F3J acu cativa ani. Ei ...acu are si planorul cu care sa incerce sa repete figura respectiva.
Deci am scapat de un planor F3J ...si in felul asta am ramas doar la 2 planoare cu "potential" F3J (un Shadow F3J si un Xplorer 2). Nu mai pot face o echipa de 3 ...asa ca am luat fuselajul F3J de XPlorer si l-am facut pentru F5J.
Are o logica chestia asta, fac un upgrade la Xplorer-ul vechi (si greu). Fuselajul actual e din vechea generatie (din fibra de sticla si kevlar), generos la dimensiuni (incape un motor GliderDriver ...de fapt asa e echipat acum) dar e cam greu (AUW cam in zona 2050-2100 grame ... adica vreo 23 gr/dmp). Prin "upgrade" il aducem in zona de 20 gr/dmp ...eu zic ca merita.
#4
Postat 25 September 2018 - 07:02 PM
Xplorer3 => 1423 g / 90.3 dmp = 15.75 gr/dmp
F 347 g W843 g T 75 g P158 g
Xplorer2 => 1886 g / 90.3 = 20.88 gr/dmp
F 429 g W1230 g T 69 g P 158 g
Shadow => 1700 g / 81.8 = 20.78 g/dmp
F 329 g W1146 g T 67 g P 158 g
Ultima => 1232 g / 84 dmp = 14.66 g/dmp
F 307 g W720 g T 65 g P140 g
Ultima2 => 1228 g / 80 dmp = 15.35 g/dmp
F 337 g W695 g T56 g P140 g
Viator => 995 g / 55.9 d= 17.8 gr/dmp
F 267 g W530 g T 40 g P158 g
Deci: 2 Ultima in jur de 15 gr /dmp, un Xplorer 3 cam tot pe acolo (astea 3 ar fi planoarele "light"), un Xplorer2 si un Shadow putin peste 20 gr/dmp (planoarele "heavy") si Viator pe la mijloc intre ele.
Preferatul meu din toata colectia asta e Viator (si Stefan a putut sa vada si de ce). Un planor de sub 1 kg (dar cu coarda de 20 cm ..de aici incarcarea destul de mare) si care se face bucati mici pentru transport 9aripa in 4 bucati si fuselajul in 2). Incape tot planorul in backpack-ul mic de la Hobbyking. La planoarele celelalte folosesc backpack-uri mari, segmentele centrale ies monstruos in afara, iar backpack-urile mici le folosesc pentru stabilizatoare.
#5
Postat 25 September 2018 - 07:20 PM
Cu ocazia asta am vazut ce a adunat/facut Tiberiu si sunt impresionat. Daca ar avea o echipa de asa, vreo 3-5 oameni si ar renunta la job ar face niste planoare fenomenale dar cum nu are face cate putin din toate, in special parte de programre/proiectare la care e tatic. Am vazut de pilda ramele de servo (cu tot cu brat) tiparite in rasina (sunt pe forum) - n-am vazut in viata mea piese asa bine facute, nu vorbesc de modelism, industrial.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#6
Postat 25 September 2018 - 07:43 PM
O diferenta mai mare (de 82 de grame ...asta e cam mult, inseamna 1gr/dmp) e intre fuselajul F5J si cel F3J cu botul taiat. De ce?
La F3J fuselajul are un compozit mai gros (cu mai multa rasina). In plus cand am taiat botul am observat ca varful este umplut cu rasina (cam 8-9 grame). Si daca le pui alaturat fuselajele F3J si F5J astfel incat aripile sa fie in aceasi pozitie exista diferente de lungime. La F3J botul este mai lung cu vreo 5 cm, la F5J coada este mai lunga cu vreo 5 cm. CG-ul ar trebui sa pice cam la fel.
Cum rezolvam diferentele?
Partea de ampenaje e simpla: avem un set de 69 grame (fara vopsea) si unul de 75 grame (cu vopsea). Ala usor pe coada lunga, ala greu pe coada scurta, la nevoie mai combinam ampenajele.
La motoare ..facem o mica modificare. Greutatile sunt cu acelasi motor slim (Tenschock viper cu Reisenauer 5:1). Unul dintre motoare vreau sa il pastrez pentru un fuselaj foarte slim pentru prototipul de Altius (nu merge nici macar motor de 28 mm) asa ca il voi inlocui cu (Scorpion 2221-10+Reisenauer 5:1). Asta e un outrunner si are 104 grame...deci 20 grame in plus. Motorul un pic mai greu va merge la botul mai scurt, alte diferente le reglam din pack-uri de greutati diferite.
Ce alte modificari mai fac?
Inlocuiesc cele 2 MKS6100 (de 10 g fiecare, amplasate sub canopie) cu KST-uri de 20 grame (amplasate sub aripa). Servo-ul de profundor e cu senzor Hall (asa vor avea toate cele 5 planoare ...exceptia fiind Viator unde trebuie sa merg pe servo de 8 mm).
Dupa modificarile astea cele 2 fuselaje (cu motor si servo si ampenaje) ar trebui sa ajunga primul la 463 grame, iar al doilea la 474 grame. Greutatile devin (cu schimbarea fuselajelor intre ele):
Xplorer3 => 1475 g / 90.3 dmp = 16.33 gr/dmp
FT 474 g W 843 g P158 g
Xplorer2 => 1851 g / 90.3 = 20.5 gr/dmp
FT 463 g W 1230 g P 158 g
Ca sa nu ingreunez Xplorer-ul 3 prea mult pot sa il las in varianta initiala si sa folosesc motorul mai greu pe Shadow (si ajunge la 21 gr/dmp).
Pina la urma astea sunt cifrele, oricat as jongla cu motoare / fuselaje / servo raman planoare de 15-16 gr/dmp si respectiv 20-21 gr/dmp.
Ultim si Ultima2 au motoare Xpower F5j Light, Xplorer si Shadow au firewall de 30 mm cu gauri pentru reductoare Reisenauer. As baga motoare identice la greutati similare (deci Shadow si Xploirer greu cu viper, Xplorer usr cu Scorpion).
Aceasta postare a fost editata de ender67: 25 September 2018 - 07:44 PM
#7
Postat 03 November 2018 - 09:29 PM
- Xplorer-ul 2 (ala mai greu, cu spread-tow) s-a dat
- cu ce am luat pe el am luat o aripa de Xplorer 2/3 de 3.7 m "ultra light (second hand, echipata cu BlueBird 105).
- fuselaj am la ea, am taiat botul fuselajului F3J si am pus un Tenschock Viper cu reductor 5:1 Reisenauer micro (identic cu ce aveam pe celalalt Xplorer)
Diferente de greutate:
- fuselaj F5J 340 grame, F3J electrificat 375 grame (+10%) dar in versiunea echipata cu acelasi tip de motor, con, pale,servo (diferenta de greutate se simte in rigidiate).
- aripa de 3.8 m cu servo 820 grame (centralul 412 si varfuri 408). Centralul e de 1.4 m si varfuri de 1.2 m
- aripa de 3.7 metri are central mai lung (1.6 m) si varfuri mai scurte (1.05 m)...si difera un pic greutatile (central 445 grame si varfuri 297). Aripa "natur" (rasina fara vopsea...suprafete negre).
- vechile joinere aveau 7 grade, acum am si un set de 9 grade
- cu ceva munca suplimentara (facut upgrade de la Bluebird la MKS de aceleasi dimensiuni si schimbat ceva conectori de servi si conectorul central) se pot combina centralele si varfurile ca sa poti obtine toate cele 4 dimensiuni de Xplorer (3.5 - 3.7 - 3.8 - 4 m). Greutati estimate intre 1250 grame (cel de 3.5 m) si 1450 grame (cel de 4 m) .. in jur de 15 gr/dmp .
#8
Postat 07 July 2019 - 11:37 PM
- am profitat de vizita d-lui Silviu Iordan la Targoviste ca sa iau un fuselaj slim / ultralight de Xplorer (Explorer) ...plus un set de ampenaje (ca sa nu fie probleme de compatibilitate si sa pot refolosi fuselajul vechi cu tot cu ampenaje in alte scopuri ...explicatia mai jos).
- alta "clasa" ... faceam un pic misto de ele in topicul de discutii F5J si faceam aici ceva speculatii legate de greutate. Hai sa vedem daca am avut dreptate.
- noile ampenaje: 61 de grame (celelalte 2 seturi pe care le aveam aveau 68-69 grame cele fara vopsea si 75 de grame cele cu vopsea). Ei bine..astea au 61 de grame cu vopsea alba. Masurat cu cantar de precizie (nu cu ala de bucatarie).
- e bine ca sunt mai usoare ca noul fuselaj e mai lung in bot si mai lung in coada (spuneam intr-o postare anterioara ca un fuselaj de Xplorer F3J modificat pentru F5J are botul mai lung cu vreo 5 cm si coada mai scurta cu 5 cm si e mai greu). Ei bine, astea noi au botul cam cat alea de F3J vechi (dar fiind din 2 bucati botul se mai poate ajusta) si coada ceva mai lunga (e cea mai lunga de fapt).
- ce mi se pare MULT modificat e unghiul de calaj...noul fuselaj e mult mai arcuit.
- pe burta are o gaura pentru fixare balast (in imagine nu se vede, iar din cele 3 fuselaje cel nou e la mijloc si cel de F3J modificat este cel facut cu spread tow / textreme si care are piesa de fixare balast de culoare albastra)
- faceam acum vreo 2 luni niste estimari cu greutatea posibila a noului fuselaj... am fost cam prea optimist. Fuselajul pe care l-am primit are 150 de grame ..si nu este deloc fragil (cand il strang cu grija intre degete nu flexeaza deloc).
- per total cu un Reisenauer 5:1 & Tenschock Viper sau direct drive de F5J (ambele au cam 80-85 grame) iese 300 grame fara con si pale sau 320 grame cu...
- la care se adauga 737 grame aripa light (a mai "slabit" putin aripa. ...am recantarit-o cu cantarul de precizie), 22 grame joinere...inca vreo 5 grame suruburile = 1084 pina acum. N-am pus mufa DB9 de pe fuselaj la socoteala si nici firele, modific legaturile la aripa de la DB9 (8 grame perechea) la mufe MPX (3 grame perechea)...alea 5 grame diferenta se compenseaza cu firele spre receptor. Receptor cu redundanta 9 grame, Altis nano 6 grame, 20 grame ESC+ BEC. 3S bolt 850 mAh 82 grame. Total 1084+35+82=1201 grame. Am uitat servo de ampenaje...hai sa zicem 30 grame.
Ce am obtinut: un Xplorer mixt (aripa Xplorer 2 light cu fuselaj nou) si care ar trebui sa fie in jur de 13.7 gr/dmp (1230 g / 89.8 dmp). Nu-i rau, am obtinut un Xplorer cu greutate de Ultima/Ultima2 si cu incarcare alara mai mica (are suprafata aripii mai mare). S-ar putea sa se potriveasca si sistemul de balast de la Ultima.
Al doilea beneficiu e ca fuselajul de F3J modificat se muta la Xplorerul galben. Pentru F5J inseamna vreo 200 grame mai putin (cam 20 gr/dmp)... iar noul fuselaj va putea fi folosit si la F3J (oricum fuselajul vechi dadea ceva semne de oboseala, am vazut cateva fisuri la bot).
Daca voi avea ceva timp saptamina urmatoare ma apuc sa construiesc dar vreau sa fac in paralel urmatoarele modificari si la fuselajele vechi:
- decupare dupa al doilea surub pentru receptorul redundant cu S.Bus (de tip R-XSR). In felul asta vor fi un set de mustati in fata aripii si unul in spate
- trecut de la mufe DB9 la MPX si legatura spre receptor facuta cu un cablu de 6 fire (in loc de 4 cabluri de 3).
- facut decupaje in ambele seturi de aripi sa se potriveasca pe noul tip de fuselaj
Fisiere atasate
-
AKWA1999.JPG (165.74K)
Number of downloads: 30 -
PCHR9213.JPG (125.3K)
Number of downloads: 35 -
XUZB7011.JPG (185.2K)
Number of downloads: 35