goeleta cine este in tema cu goeletele
#91
Postat 19 August 2013 - 06:52 PM
O dată etrava prinsă la locul ei, meşterii au trecut la capătul celălalt al chilei, în care au fixat o nouă piesă, numită etambou, o grindă dreaptă, înclinată uşor înapoi.
Aceste trei piese, îmbinate între ele, formează partea principală a construcţiei, cum şira spinării formează partea principală a unui schelet omenesc; ele se şi numesc de altminteri „piese majore” şi lasă să se bănuiască de pe acum forma viitoarei corăbii. Fiindcă nu toate corăbiile sînt la fel. Cei mai buni constructori au fost totdeodată şi navigatori – şi din experienţa călătoriilor făcute de ei au căutat să ajungă la formele cele mai potrivite cu felul mărilor pe care aveau să le străbată aceste nave noi.
Sînt corăbii mai late sau mai înguste; primele pe de o parte plutesc mai bine, pe de alta se mişcă mai greoi.
Unele au etrava mai alungită, ceea ce le face să taie valul, în loc să încalece pe el – şi astfel se leagănă mai puţin pe timp rău; în schimb, o bună parte din valurile sparte se varsă pe punte, lucru cam neplăcut, dacă nu chiar primejdios.
Dimpotrivă, corăbiile cu etravă arcuită scurt nu iau aproape niciodată apă pe punte – aşa cum spunea Gherasim despre Marta; într-adevăr, aceste corăbii, cu prova lor robustă, nu se lasă uşor scăldate de valuri, ci se ridică fulgerător deasupra lor, dar asta face cam grea viaţa echipajului, pe timp furtunos.
Cînd se apucă să lucreze o corabie, constructorii aleg o formă sau alta, sau una de mijloc, chibzuind să scoată un lucru cît mai bun; unii izbutesc mai bine, alţii mai puţin. Unii fac pupa, partea din spate a corăbiei, retezată, terminîndu-se cu un perete drept, uneori uşor înclinat înapoi, socotind că acest fel de construcţie, care e mai ieftin şi mai lesnicios, nu aduce nici un neajuns. Alţii spun că pupa terminată astfel ridică vîrtejuri, stînjenind mersul corăbiei; pe deasupra, cînd marea e furtunoasă, valurile care vin din urmă, izbindu-se într-un perete drept, pot răsuci nava în loc, ceea ce cu adevărat e primejdios; deci ei fac pupa ascuţită, la fel ca prova, cum de pildă sînt lucrate vasele de pescuit din Marea Nordului, al căror model îl avem aici. O asemenea formă aduce şi alt folos: datorită ei, apa care trece de-a lungul bordajului alunecă uşor pe lîngă etambou, fără să stîrnească vîrtejuri în urma lui…''
#92
Postat 19 August 2013 - 06:53 PM
dan_mitea, la 19 August 2013 - 01:24 PM, a spus:
Aceasta postare a fost editata de ipsihi: 19 August 2013 - 06:56 PM
#93
Postat 20 August 2013 - 02:50 AM
Multa, multa bafta.
#94
Postat 20 August 2013 - 09:26 PM
dan_mitea, la 20 August 2013 - 02:50 AM, a spus:
Multa, multa bafta.
i
Aceasta postare a fost editata de ipsihi: 20 August 2013 - 09:29 PM
#95
Postat 21 August 2013 - 06:56 PM
Multa, multa bafta.
#96
Postat 21 August 2013 - 08:16 PM
Am incercat ceva cauteri pe net, ce dimensiuni ar avea o goeleta de 100 tone, si am gasit nave intre 24 si 29 metri...
Eu am citit cartea inainte sa vad filmul si sincer am fost un pic dezamagit de diferentele majore intre ce mi-am imaginat si ce am vazut.
The pessimist complains about the wind, the optimist expects it to change, and the realist adjusts the sails
#97
Postat 11 December 2013 - 12:45 PM
-goeleta Speranta(originalul) era o goeleta de pescuit cu hunier construita in Franta la santierele
din Saint Malo si care a fost cumparata si adusa in tara de scriitorul Radu Tudoran fratele lui Geo
Bogza(nici-o legatura cu Radu Teodoru,ofiter de aviatie si proprietarul lui Hai Hui frumosul sloop
de 8m construit de Iacob "Geacopo" Frentescu);-pentru cine doreste planur ma puteti contacta
hcorcovan@yahoo.com
-in timpul filmarilor la "Toate pinzele sus" au fost folosite 2 nave.Una a fost Speranta(folosita
la prim planuri,scene de navigatie,etc iar cealalta a fost un vechi pescador din clasa Palamida
care a fost utilizat in scenele in care aparea ca epava(i-mi amntesc de asta deoarece in timpul
filmarilor,copil fiind(10-12 ani) mi-am petrecut vara in portul Tomis printre barci,actori si
camere de filmat.)
#98
Postat 16 November 2014 - 01:02 PM
goeleta a fost cuparata de scriitorul Radu Teodoru din Franta si mai precis din orasul Saint Malo.Profitind de faptul ca eu locuiesc in Franta de peste 20 de ani am facut in acest timp niste cercetari si iata ce am aflat:
La origini goeleta a fost construita la santierele din Dunquerque dupa planurile inginerului Gautier care avea propriul lui santier(chantier Gautier) in Saint Malo si s-a numit Marthe;pina in 1910 a efectuat peste 350 de campanii de pescuit in Terre Neuve(de aici si numele acestor goelete respectiv Goelette Islandaise);apoi in urma unei furtuni aceasta a naufragiat in apele Saint Pierre et Miquelon;salvata a fost adusa spre repatii in santierele Gautier din Saint Malo de unde a fost cumparata de Radu Teodoru;Aceasta goeleta a avut o sora geamana si anume Notre Dame de la Garde cu aceleasi caracteristici constructive si anume lungime 25 metri intre perpendiculare,latime aproximativ 6 metri,coca construita din stejar cu chila din ulm.Macheta acesteia din urma precum si planurile originale se afla la Le Port-musée din Douarnez.Din pacate museul este inchis pentru renovare pin in primavara cand sper sa pot obtine aceste planuri.Pina atunci am sa postez citeva foto de epoca si ceva planuri de santier ale unur goelete asemanatoare.
#112
Postat 16 November 2014 - 03:12 PM
Fisiere atasate
-
Plan-de-voilure.pdf (95.11K)
Number of downloads: 243
#115
Postat 23 November 2014 - 08:04 PM
Multumesc mult pentru ceea ce faci.
#118
Postat 27 November 2014 - 05:35 PM
#119
Postat 09 December 2014 - 02:17 PM
Multumesc anticipat si, bineinteles, multa, multa bafta.