Modelism - RHC Forum: Shadow2 build log - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Shadow2 build log F5J & F3J

#1 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 02 June 2018 - 05:01 PM

Acum ceva timp (mai precis in saptamina de dupa etapa de F5J de la Ghimbav) am comandat un kit de Shadow2 si un fuselaj suplimentar.
Exista un build log pe rcgroups si care e destul de detaliat:
https://www.rcgroups...models-Shadow-2
Acolo greutatile componentelor erau cam 1174 grame (dar lipseau mufele DB9 si parghiile si furcile de comanda), pe www.nanmodels.com se da greutatea kitului F5J "Empty weight" de 1200 g iar la F3J gasesti "RTF weight 1800g " si "wing loading" 22 g/dmp.
Am gasit o atentionare pe rcgroups ca exista o separatie clara intre aripile pentru F3J si F5J (ca si la Xplorer au aparut etichete de avertizare) ba chiar si intre aripile de F5J din ani diferiti.
Pe rcgroups pentru aripa F5J centralul era de 450 grame si extremele de cate 200 grame, d-l Iordan mi-a zis ca pentru aripile F3J greutatile sunt 525 + 2 x 215.
Pentru cele 100 grame in plus m-am decis sa merg pe varianta "kit de F3J + fuselaj de F5J" (mare lucru nu inseamna 100 de gram per total dat voiam o aripa ceva mai solida si care sa nu se fisureze in mina)..
0

#2 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 02 June 2018 - 05:26 PM

La intoarcerea de la RR2018 am trecut prin Brasov si am primit kitul de F3J si fuselajul F5J.
Greutattile componentelor sunt:
- fuselaj F5J 174 g
- stabilizatori 67 g
- joinere / comanda / mufe 100 g
- central 525 g
- stanga 216 g
- dreapta 217 g
.. total 1299 grame (cu 100 grame mai mult decat kitul de F5J standard).
Aripa neechipata 958 grame, mai mult decat cea de la Xplorer echipata.
La cele 1300 de grame se adauga:
- con cu pale 25 grame
- motor cu reductor Reisenauer 80 g (cu in-runner Viper) sau 107 g (cu out-runner Scorpion)
- pack 3s 1000 mAh 100g Graphene 45C sau 112-113g BoltV2 65-130C
- servo fuselaj 30 g (2 x BlueBird BMS-20HV)
- servo aripi . 80 g ( 4 x BlueBird / Turnigy BMS-555MG)
- ESC 50 - 65 g (YEP 40 A sau 60 A)
- receptor 10 -20 g
- servo frame 4 buc 40-60 g
Fara sa o aduc din condei iese un RTF de 1750-1800 grame (si incarcare de 21.5-22 g/dmp).
0

#3 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 02 June 2018 - 06:11 PM

Calculele de mai sus au fost facute pentru motorul mai greu de 107 grame si bateria mai grea de 113 grame, se mai pot scadea peste 50 de game folosind Viper de 80 grame si baterie Graphene de 100 grame si ESC de 50 grame.
Nu asta e important (scaderea cu 50-60 grame a greutatii) ci selectarea grupului propulsor bun pentru Xplorer si a celui pentru Shadow.
Reductoarele sunt la fel (5:1 micro edition), Viper are 4550KV, Scorpion are 3000 KV, "ochiometric" la aceeasi elice la Viper trebuie un 2S si la Scorpion un 3S.
Pale de carbon (rasina+tesatura) am :
- AeroStar 13x7 (pale de HobbyKing Excalibur sau ceva de genul asta, pale de 10 euro)
- AeroStar13x8 upgrade (idem / ibidem)
- GM 13x8
- GM 16x10
- GM 17x7
- GM 17x8
+ Robbe 16x11 (si care acum sunt pe la TravelAir).
+ alte pale Aeronaut CamCarbon
Caut o tractiune supraunitara (1 ... 1.2 sau chiar 1.25) cu eficienta 75-80% si VPitch acceptabil pentru Xplorer (RTF in jur de 1400 g) si Shadow (RTF 1800 g).
Pe reisenauer.de :
- pentru Viper (2-3S, maxim 35A)
2s - 7,4V - 13x8 Ae M41, 5676 rpm, 22 Amp. 163 Watt, Schub 1227g, VPitch 69 km/h, Eta 79,6%
2s - 7,4V - 13x8 GM CFK M25, 5790 rpm, 20 Amp. 148 Watt, Schub 995g, VPitch 71 km/h, Eta 80,8%
2s - 7,4V - 16x8 GM F5J CFK M25, 5334 rpm, 28 Amp. 209 Watt, VPitch 65 km/h, Eta 75,4%
3s - 10V - 13x8 GM CFK M25, 7484 rpm, 33 Amp. 332 Watt, Schub 1663g, VPitch 91 km/h, Eta 78%
3s - 11,1V - 13x8 GM CFK M25, 8165 rpm, 39 Amp. 437 Watt, Schub 1980g, VPitch 100 km/h, Eta 76,8%
GM 13x8 pare a fi OK la 3S, 1.4 raport de tractiune cu pack plin si scade spre 1.2 la 10 V.
Probabil la 2S merge si un GM 17x7 sau 17x8 (chiar si un un GM 16x10 daca nu dai motorul la maxim) ... de testat.
- pentru Scorpion (datele de la modelul echivalent PeggyPepper, 2-5S, 440W, 42A)
3s - 11V - 13x8, 6225 rpm, 20 Amp. 220 Watt, Schub 1532g, Pitchspeed 76 km/h, Eta 81,9%

3s - 11V - 16x10 5367 rpm, 50 Amp, 560 Watt, Schub 2600g, Pitchspeed 82 km/h, Eta 75,1%
3s - 11V - 17x8 5754 rpm, 38 Amp, 417 Watt, Schub 3006g, Pitchspeed 70 km/h, Eta 79,3%
3s - 11V - 17x9 5526 rpm, 45 Amp, 501 Watt, Schub 3066g, Pitchspeed 75 km/h, Eta 77%
Nu se mai face distinctia intre pale Ae (Aeronaut) si GM...din datele anterioare se poate observa ca palele GM s-ar putea sa fie cu o tractiune mai mica cam cu 20% (si cu un consum cam cu 10% mai mic).
Deci la 3S pentru Xplorer ar merge doar cu palele de la Hobbyking si nu cu GM.
GM 16x10 la 3S s-ar putea sa fie 45 A si 2100 grame tractiune (OK la tractiune, consum cam la limita).
GM 17x8 la 3S s-ar putea sa fie la 35 A si 2400 g tractiune (1.3 raport).
GM 17x7 la 3S s-ar putea sa fie (prin interpolare ...mai precis la ghici) cam 30 A si tractiune cam 2200 gram sau pe acolo.

Cam asta pare a fi perechea de baza, GM 17x7 si GM 17x8 la Viper 2S sau la Scorpion 3S (cu niste combinatii de rezerva pentru GM 16x10 sau GM 13x8 sau no-name 13x7 & 13x8).
0

#4 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 02 June 2018 - 06:36 PM

Fuselajul F5J vine cu un firewall de carbon. am luat de la Hyperflight si un firewall de 30 mm si unul de 28 mm cu 3 gauri pentru reductoarele Reisenauer din 2 motive:
- ca sa le pot folosi ca sablon la gaurirea firewall-ului de la Nan
- daca ma decid sa transform unul din fuselajele de F3J pentru F5J (cel mai probabil pentru Xplorer) pot sa folosesc snadwich-ul de firewall 30mm+28mm ca un firewall ceva mai solid.

Pale sunt destule, la fel si conuri (am luat de la hyperflight si un con de 30 mm si cu partea de plastic sau carbon de schimb ..practic acum am o rezerva pentru fiecare planor).

Canopiile de la Xplorer si Shadow sunt interschimbabile, am destule pentru fiecare fuselaj, am lipit pe ele platbanda de carbon 3x0.5 mm.

Ca sa nu dau gauri pentru "mustati" in toate fuselajele ma gandesc sa experimentez cu o canopie de rezerva: receptorul montat in canopie, mustatile scoase la 45 de grade orizontal cu o piesa de genul asta:
https://hobbyking.co...?___store=en_us

Pentru aripi voi merge pe rame de servo home-made dar fara sistem IDS (aripile de Shadow au deja montata piulita M3 de alama in suprafetele de control). Vreau sa folosesc un sistem cu "al treilea rulment" (in plus fata de cele din servo):
https://www.thingive...m/thing:2894955
Pentru ca am doar 3 suruburi speciale pentru acest sistem si doar vreo 2-3 rulmenti de la servo-uri stricate voi folosi un tip de rulment "normal" (3 mm intern 10 mm externi), brat de aluminiu (vine in kitul de accesorii de la TGY-555MG), surub M3 mai lung (sa treaca si prin rulment ..va fi de fapt o tija fara cap) si o piulita M3 care sa blocheze bratul de servo.

Aceasta postare a fost editata de ender67: 02 June 2018 - 06:37 PM

0

#5 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 02 June 2018 - 07:19 PM

Principala deosebire intre Xplorer si Shadow (in afara de profil) este data de dimensiuni. Fiecare segment este mai mic cu 5 cm. In plus coarda centrala la Xplorer are 265 mm iar la Shadow 250 mm.
Gaurile de prindere sunt mai departate la Xplorer. Patul pe care sta aripa este fara protuberante la Xplorer, la Shadow piulitele cilindrice de prindere ies cam cu 5 mm in afara.
Pe linga diferentele de dimensiuni de aripa nu par a fi alte alte diferente majore. Shadow are ampenaje de forme diferite dar par a fi cam de aceleasi dimensiuni (ba chia pe site apare suprafata aceeasi de 8.8 dmp).
E drept ca Shadow are un sistem de prindere diferit si mi se pare ca profilul stabilizatorului orizontal este mai subtire. Plus ca se prinde cu suruburi.
Mi se pare sistemul de la Shadow ceva mai bun din 2 considerente:
- e mai usor sa prinzi stabilizatoarele pe rand la Shadow in comparatie cu Xplorer la care trebuie sa nimeresti gaurile la marele fix
- cele 2 suruburi (care au cateva grame) pot sa iti permita un mic reglaj suplimentar la CG daca nu prea mai ai spatiu de manevra in bot (poti merge de la suruburi lungi de otel la suruburi de plastic).
Ce e vizibil cand compari fuselajele de F3J e pozitia diferita a carligului (CG la Xplorer in jur de 130 mm, CG la Shadow in jur de 110 mm).
Pentru ca nu am acelasi spatiu la dispozitie intre gaurile de prindere a aripii si mufa DB9 nu cred ca e posibil sa pun servo de 15 g sub aripa (sau ar fi chinul naibii la montaj si reglaj). Asa ca am ramas cu problema clasica de amplasare servo in bot.
Practic botul de la Xplorer si cel de la Shadow sunt identice.
Fuselajul F3J de Xplorer are deja o tavita de rasina si in care incap lejer servo de 20 g sau mai mult (pentru cele de 15 g am folosit un adaptor din placaj lipt temporar cu hot glue, daca voi fi multumit de solutie va fi lipit definitiv cu epoxi).
Fuselajul F3J de shadow are un pat de rohacell placat cu carbon dar in care nu sunt decupate gaurile pentru servo, poti sa pui servo sau vertical (dupa ce ai decupat gaurile) sau orizontal.
La fuselajul F5J de shadow pe care l-am primit nu e nimic montat.
0

#6 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 02 June 2018 - 07:48 PM

Fata de Xplorer cu servo MKS de 10 mm montate side-by-side si cu brat scurt + furca in lateral (care aproape atinge peretele) am o mica problema: eu am servo de 12 mm latime si cu lungimea de 23 mm.

Deocamdata am montat temporar pe peretii laterali ai fuselajului niste baghete de pin 10x3 mm in 2 straturi (lipite intre ele cu CA). Lipirea de fuselajul de carbon am facut-o cu burete dublu adeziv de grosime 1 mm. "Sinele" astea de pin au o distanta intre ele cam de 23.5 mm si deci distanta maxima intre pereti in interior pare a fi de vreo 38 mm.

Sistemul asta de sine imi permit sa experimentez 3 modalitati de prindere compacta a celor 2 servo:

1. cu cele 2 servo perpendiculare pe axa fuselajului,fiecare cu roata dintata mai apropiata de un perete al fuselajului

2. cu cele 2 servo side-by-side cu axa pe lungimea fuselajului

3. cu o tavita in care cele 2 servo sunt montate sub un unghi dar cele 2 roti dintate sunt exact pe axa fuselajului

Cursele recomandate la stabilizatori nu sunt mari (+/- 30 mm) deci nu e nevoie de un brat foarte lung.

Solutia 1 ma obliga sa actionez fiecare tija cu servo care este mai apropiat de peretele opus. Daca folosesc brate prea mari va trebui sa folosesc doar foarte putin din cursa totala. Distanta intre pozitiile rotilor dintate pare a fi cam 12.5 -13 mm. As putea incerca sistemul clasic cu furca dar in cazul asta trebuie sa actionez furca prin spatele rotii dintate opuse (deci cu un brat foarte mare) si cred ca sunt mari sanse de frecare fie de celalalt servo fie de perete fie de ambele.

Solutia 2 e cam de acceasi natura pentru ca in acest caz servo sunt amplasate unul cu roata dintata in fata si unul in spate iar intre cele 2 axe este distanta de 12 mm (grosimea unui servo). Aceeasi Marie cu alta palarie.

Solutia la variantele 1 si 2 este data de o mica schimbare: nu mai folosesc furci de actionare. Daca in locul "furcilor" (care trebuie montate in planul bratelor) folosesc alt tip de conectori reglabili (ca niste butoiase care se monteaza peste brat cu un ax eventual filetat, cu o gaura de 2 mm pentru tija si filet M3 pentru fixarea tijei) atunci am posibilitatea sa folosesc un brat de 12-13 mm iar fiecare tija de actionare va sta in pozitia de mijloc exact deasupra axului servo-ului opus (dar nu jeneaza miscarea pentru ca va fi cu 5 mm mai sus).

Solutia 3 e sa montez servo inclinate la 30 de grade fata de axa fuselajului astfel incat rotile de angrenare sa fie exact pe axa fuselajului si sa pot folosi fara probleme de frecare brate uzuale si furci normale. Dezavantaju este ca "mananca" mai mult din spatiul din fuselaj.

Un avantaj al sinelor e ca bateria (Bolt sau Graphene) poate fi amplasata intre sine iar in lateral se poate pune un logger / variometru / senzor de tensiune.

Intrebarea de 1000 de puncte: a folosit cineva la planoare performante elemente de reglaj de genul asta?

https://hobbyking.co...?___store=en_us

Pina acum le-am folosit fara probleme la spume ... parca nu am vazut niciodata in build log-uri.


0

#7 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 02 June 2018 - 08:30 PM

Si doua imagini: fotografie cu varianta 1 si varianta 3.
Pina la urma cred ca raman doar cu o bagheta lipita de peretii laterali (in loc de un sandwich cu 2 baghete) si o piesa ca in varianta 3 taiata din placaj sau tiparita 3D.
in afara de experimentele cu servo n-am facut mare lucru in saptamina ce a trecut. Am scurtat doar filetul la parghiile ce se monteaza in suprafetele de control in aripa.
Smecheria ca sa le tai la aceeasi dimensiune si sa nu stric filetul e urmatoarea: se pun 2-3 saibe si o piulita M3 si se insurubeaza pina la capat, se prinde in bormasina si se taie cu un fierastrau de metale (sau o pila cu cant). Se schimba sensul de rotatie si orientarea dintilor fierastraului asfel incat din frecare sa nu se desurubeze piulita iar taierea se fie eficienta. Dupa ce s-a taiat cam 1 mm se poate rupe restul de filet, se pilesc resturile si se reface filetul prin desurubarea piulitei.
Am montat parghia mai lunga la flapsuri pentru ca e nevoie de o cursa mai mare.

Fisiere atasate


0

#8 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 02 June 2018 - 08:35 PM

scuze...a doua imagine a iesit mica de tot. O varianta mai lizibila.

Fisiere atasate


0

#9 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8326
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 03 June 2018 - 07:47 PM

Le-am folosit si eu la spume dar nu ma entuziasmeaza, indiferent cum le montez imi pare ca au joc. Si sunt destul de inalte, adauga mult la inaltimea servo.

Vezi postareaender67, la 02 June 2018 - 07:48 PM, a spus:

Intrebarea de 1000 de puncte: a folosit cineva la planoare performante elemente de reglaj de genul asta?

https://hobbyking.co...?___store=en_us

Pina acum le-am folosit fara probleme la spume ... parca nu am vazut niciodata in build log-uri.

0

#10 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 04 June 2018 - 07:03 PM

Prima pereche de servo frame, imediat dupa baia de alcool izopropilic si puse un pic la soare sa se mai intareasca.
Cu straturi de 50 microni (0.05 mm) timpul de printare e de 1 h.
Astept sa se intareasca sa vad ce contractie dimensionala are rasina asta si dupa aia poate fac ceva ajustari la model.
Frame-ul asta ar trebui sa incadreze si servo-urile mai lungi (de 28 grame) si sa fie folosit fie pe stanga fie pe dreapta.
Gaura pentru rulment de diametru 8 mm ...din pacate de-abia ieri am facut comanda si maine ar trebui sa soseasca pachetul prin curier.
Nu se vede prea bine din cauza aluminiului eloxat bleu dar rasina are culoarea smarald un pic spre albastru translucida.

Fisiere atasate


0

#11 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 04 June 2018 - 07:53 PM

Asa se potrivesc (sau nu prea) servo-urile 555MG.
Se vede clar ca rama e facuta pentru servo-uri mai lungi de aluminiu (cu urechile mult mai subtiri) si cu amplasarea cablurilor vertical in garnitura de cauciuc (adica rotit la 90 de grade fata de cum e acum).
Urechile de plastic mai groase (de 2 mm) nu permit ca servo-ul sa fie la nivel cu rama si gaura este putin descentrata.
Ca sa nu pun freza pe rama voi modifica modelul 3D sa se potriveasca exact.
Am mai pus la printat inca un set de frame-uri (putin marite cu un factor de scalare de 5% ca vreau sa calculez cat e factorul de contractie la tipul asta de rasina) iar setul de 4 frame-uri este disponibil pentru colegi care au nevoie de asa ceva.
Greutatea unei perechi de rame e in jur de 11 grame.

Fisiere atasate


0

#12 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 June 2018 - 06:41 AM

Varianta modificata pentru BMS-555MG si cu brat de servo (dar care nu e de lungime corecta).

Fisiere atasate


0

#13 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 June 2018 - 03:55 PM

Brate de servo intre 7 si 16 mm (cu pas de 1 mm) in dublu exemplar ... ar trebui sa fie de ajuns pentru teste (sau chiar montajul final).

Fisiere atasate


0

#14 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 June 2018 - 04:00 PM

Rama de servo home made. Rulmentii sunt de tip d3xD8xh3, pot fi folositi si d3xD8xh4.
De testat lungimea optima pentru brat.

Fisiere atasate


0

#15 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 June 2018 - 04:02 PM

Cele doua servo din fiselaj. Placa inca nu e lipita de sine si inca nu am testat lungimea optima de brat.

Fisiere atasate


0

#16 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8326
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 05 June 2018 - 04:38 PM

Arata foarte bine. Bratul de servo nu are joc? e destul de rezistent? Intreb pentru ca deseori bratele de servo (cele venite din fabrica) sunt destul de slabe. Imprimanta pare foarte precisa.

Pe de alta parte prefer sa se rupa bratul printat si nu planorul in cazul unei aterizari naspa.

Vezi postareaender67, la 05 June 2018 - 04:00 PM, a spus:

Rama de servo home made. Rulmentii sunt de tip d3xD8xh3, pot fi folositi si d3xD8xh4.
De testat lungimea optima pentru brat.

Aceasta postare a fost editata de stiganas: 05 June 2018 - 04:41 PM

0

#17 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 June 2018 - 05:07 PM

Avantajul unei imprimante precise e ca poti sa iti faci piesele sa se potriveasca bine. Teoretic ecranul are o rezolutie de 47 microni si stratul de imprimare e de 50 microni (in cazul asta ...pot sa fac tiparirea si cu 10 microni dar nu are sens) ...deci imprimarea se face cu cubulete ("voxeli") de 1/20 mm. Asta teoretic ...practic mai apare si o mica difuzie (lumina de la un pixel bate si in lateral plus ca dfuzeaza prin ecran protector si filmul de polimer) si apare si o contractie a rasinii.
Asta se poate compensa binisor ...practic de la modelul "ideal" eu fac tiparirea cu o scalare de 102% si e la marele fix (bratul intra pe roata dintata asa cum trebuie, fara joc si fara fortare).
Dupa imprimare las piesele la soare pentru o polimerizare suplimentara a rasinii.
Bratele le-am facut cat de puternice am putut (grosime de 2.5 mm, gaura exact de dimensiunea pinului fara joc, o consola mica de intarire, mansonul acopera complet roata dintata de la servo).
Pe de alta parte am si brate de aluminiu (la 555MG vin in kit) dar nu ai flexibilitatea alegerii dimensiunilor bratelor.
Sistemul e destul de robust, in cel mai rau caz se schimba bratul cu unul nou daca apar jocuri in timp,
Daca doriti sa incercati sistemul asta la un planor nou sau sa il folositi la planoarele vechi PM cu tipul de servo folosite.

Aceasta postare a fost editata de ender67: 05 June 2018 - 05:08 PM

0

#18 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8326
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 05 June 2018 - 08:24 PM

Deocamdata nu am nevoie de ceva anume dar piesele astea arata beton. Cu siguranta te voi ruga candva sa-mi printezi ceva.
0

#19 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 June 2018 - 09:15 PM

Revin la servo din fuselaj. Am taiat tuburile de plastic rosu cat mai aproape de deschiderea canopiei.
Nu pot sa montez servo-urile in pozitia din fotografie pentru ca am nevoie de cativa mm pentru cursa bratului plus cativa cm pentru lungimea furcii.
In kit sunt 2 furci / "clevis' cu filet M3, astea pot fi puse direct pe tija de carbon (dar e greu sa faci un reglaj fin) sau folosesti o piesa de trecere cu filet (si se mai duc 3 cm...). Din pacate in kit nu am gasit piesa asta si nu cred ca o am prin cutiile cu maruntisuri. Una peste alta se "pierd" cel putin 5-6 cm.
Chestia asta o anticipasem si de aceea "sinele" de pin se prelungesc in fata.
Daca lipesc servo in pozitia din fata in gaura se poate baga receptorul (asta in cazul in care nu merge montat in canopie din motive de spatiu).
Cat de mult trebuie sa trag placa cu servo in fata depinde de 2-3 factori:
- cum ocupa spatiul din bot motorul + ESC+baterie
- unde mege pus ALTiS (linga receptor in spate sau linga ESC in fata).
- care este dimensiunea receptorului (deocamdata am un X8R dar la care trebuie sa inlocuiesc antenele PCB cu antene simple fir decojit), saptamina asta ar trebui sa vina si un G-XR8 iar cu X-lite (cand o veni...prin iulie poate) un V8.
G-RX8 mi se pare cel mai compact (dar nu va putea fi folosit la concursuri pentru ca are altimetru/variometru incorporat).
Deocamdata asta e ceea ce vad ca amplasare, bateria si (ESC+ALTis) in lateral, servo si receptorul in spate.
Pentru ca e un motor out-runner ar trebui sa fac o piesa tiparita care sa tina firele motorului lipite de fuselaj si sa impiedice bateria sa ajunga la motor. Un fel de firewall intern.
Sper sa am destul spatiu sa pot muta bateria in fata sau in spate pentru CG. Prefer sistemul tip "senila" (velcro lipit cu partea buclata in sus, o bucata de velcro in jurul bateriei pe lungime cu partea buclata in interior, cand pui bateria peste velcro poti sa o deplasezi in fata / spate si bateria se misca ca si cum ar avea o senila dar ramane pe pozitie fixa).
Trecerea de la mufa DB9 la receptor se va face cat mai compact. Voi folosi un cablu de alarma cu 6 fire (+masa) si la el legate cate 2 mufe de 2 pini ( alimentare / flapsuri / eleroane). Asta in speranta ca in receptor canalele flapsurilor si cele de eleroane sunt adiacente.
Chiar ...care este distributia uzuala a celor 7 canale?
0

#20 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8326
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 05 June 2018 - 09:51 PM

Iti recomand calduros ca mufele DB9 sa le configurezi precum ceilalti si canalele/statia sa le programezi cum o fac toti planoristii. Cred ca e pe undeva pe forum configurarea pentru planor a statiei, pentru mufa DB9 nu stiu ca pe toate le-am luat gata lipite.

Vezi postareaender67, la 05 June 2018 - 09:15 PM, a spus:

Trecerea de la mufa DB9 la receptor se va face cat mai compact. Voi folosi un cablu de alarma cu 6 fire (+masa) si la el legate cate 2 mufe de 2 pini ( alimentare / flapsuri / eleroane). Asta in speranta ca in receptor canalele flapsurilor si cele de eleroane sunt adiacente.
Chiar ...care este distributia uzuala a celor 7 canale?


Poti sa ai variometru in receptor, totul e sa nu fie activat la concurs.
0

#21 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 June 2018 - 10:15 PM

Nu am gasit un standard de lipire la DB9, cat timp ai o aripa si un fuselaj nu prea conteaza.
Cele mai uzuale configuratii sunt cele cu alimentarile pe randul de 5 pini (pinul de la mijloc lasat in gol) si cele de jos ceva gen ED - FD - FS - ES sau invers (dupa gust, oricum se inverseaza in cealalta mufa). Oricum se memoreaza cel mai usor.
E bine de facut si un cablu prelungitor DB9 ca sa poti testa servo fara sa infingi aripa in fuselaj (mai ales in perioada de montaj / reglaj).
Pe diverse forumuri au aparut situatii de contacte imperfecte. Cauza nu e mufa DB9 (care e facuta sa reziste la multe cuplari) ci lipirea ambelor mufe (de aripa si de fuselaj) si atunci insertia mufei nu mai este completa.
Solutia este fie ridicarea mufei din aripa (montarea pe distantiere de lemn,placaj sau chiar cauciuc) sau lasarea unei mufe libere (nelipite) ceea ce permite insertia manuala mai buna.
0

#22 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8326
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 05 June 2018 - 10:39 PM

Vorbeste cu Silviu. La noi el se ocupa de standard :)

Vezi postareaender67, la 05 June 2018 - 10:15 PM, a spus:

Nu am gasit un standard de lipire la DB9, cat timp ai o aripa si un fuselaj nu prea conteaza.

0

#23 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2103
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 06 June 2018 - 08:41 PM

Si eu am un planor, Planor F3 B Old Timer, la care am folosit conectorul DB 9, dar eu l-am legat fara sa-mi bat capul cu vreun standard, simetric stanga dreapta, oricum era inutil deoarece planorul e unicat si nu se punea problema de interschimbabilitate.
De altfel imi pun problema daca la vreun planor, din astea tari, daca trebuie sa-i inlocuiesti aripa sau fuselajul in urma unui incident ,aripa sau fuselajul se potrivesc la cele vechi fara bibileli, adica cei 2 conectori intra unul in altul fara probleme si ansamblul aripa fuselal e aliniat bine.Sau de pe 2 planoare de acelsi tip poti pune aripa , fuselaj ampenaje de pe unul pe altul si sa si potriveasca perfect.

Posibil, dar putin probabil, rezulta ca fiecare isi face conexiunile cum vrea.E o parere, nu dati cu pietre sau sa dea cel care le face asa fara cusur.

Ciao Sorin

0

#24 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 06 June 2018 - 10:17 PM

Planoarele nu se livreaza RTF / PNF ci un fel de ARF. Adica mufele si elementele de comanda le primesti in punga.
Unii distribuitori mai ofera si "harness" (mufele cu cabluri de servo lipite) dar nu toti (si in orice caz la un pret destul de piperat).
Iar alti distribuitori ofera si servicii de montaj (sau iti recomanda pe cineva care ofera asemenea servicii de calitate).
Eu prefer sa fac totulcu mana mea ... macar asa stiu cum sunt facute si la ce sa ma astept (nu ca n-as avea incredere in ce fac altii).

Azi am gaurit firewall (urmeaza in cateva minute sa il montez pe fuselaj), am montat servo pe rame si am lucrat la central (frezat si pilit gaurile de trecere si conectat parghiile la flapsuri).
Maine urmeaza aceleasi operatii la laterale si montat parghiile la servo fuselaj.
Seara asta statia QX7 a ajuns la Sibiu, probabil maine sau poimaine va ajunge la mine(si ii voi face un upgrade de software).
Sper ca vineri (si poate si sambata) sa fac reglajele la curse servo.
0

#25 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 08 June 2018 - 09:45 AM

Poza de familie:
- tata (QX7)
- copii (V8, X8, X6, G-RX8)
- nepotii (vario/altimetru precizie normala si ridicata, senzor de tensiune, senzor de curent 40A ...si un servo C2110 cu S-BUS)
- si ceva rude in vizita (ALTiS v4+, convertor de telemetrie pentru FrSky si tastatura)
Din poza lipsesc mama (X-lite), ceva copii (V8R4) (...astia inca nu au fost livrati, vin impreuna cu mama) si un STK pentru update firmware la receptoare (asta a venit dar a lipsit de la sedinta foto)
Ieri am facut un mic update la OpenTX 2.2.1 , azi continuam cu update la bootloader, FW TX si (poate) la FW RX.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 08 June 2018 - 09:45 AM

0

#26 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 08 June 2018 - 10:25 AM

...si o mica operatie, schimbat antenele PCB de la un X8R cu antene normale "decojite'.
N-am inteles de ce X6R are antene simple si X8R are antene PCB, poate o fi receptia mai buna cu antene PCB dar nu sunt deloc bune pentru fuselajele inguste de carbon.

Fisiere atasate


0

#27 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 08 June 2018 - 11:25 AM

Si o mica precizare cred ca este necesara. La cadrul de servo recomand sa nu folositi suruburi normale ca in fotografiile anterioare ci tije filetate M3 (taiati capul suruburilor).
Daca se folosesc suruburi trebuie facut montajul servo si apoi lipit cadrul cu totul in aripa, servo poate fi scos apoi doar cu extragerea rulmentului (destul de anevoios si se poate sparge rama).
Daca se foloseste tija filetata extragerea se poate face fara probleme.
Rolul surubului sau a tijei filetate nu este de a asigura bratul de servo pe roata dintata (oricum nu are unde sa iasa) ci de a fi un ax de sprijin si rotatie in rulment.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 08 June 2018 - 11:25 AM

0

#28 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 08 June 2018 - 12:24 PM

Cred ca e interesant sa citim ce scrie Joe Wurtz despre montarea servo in aripa:

Citeaza

After reading about and seeing various mishaps due to "wing" flutter (most likely control surface flutter instead), I thought that it might be a good thing to pass along my solutions to increase control system stiffness. Things to work on:
1) mechanical advantage - use the smallest horn possible on the servo and the largest possible on the control surface that gets you the throw that you need.
2) eliminate any free-play or slop in the linkage
3) use the best servo you can that fits
4) maximize the system stiffness
#1 helps the system stiffness as well as control resolution, and allows you to get the most mechanical advantage (force) out of the servo. You might have to do a few trial & error attempts on the horn lengths, and you might have to do some relief cuts on the clevis to get clearance on the servo around the portion of the horn that pushes on to the spline. It is worth it though.
# 2 gets rid of hysteresis issues, and improves the aircraft response and efficiency. I tend to use a little bit of CA on the threaded rod at the clevis to ensure that there is no slop there, and also put a small drop of CA on to the clevis pin area after attaching to the control horn. After kicking with accelerator, I'll move the control surface. This results in a CA bushing in the control horn hole around the clevis pin. It is amazing as to how much this can tighten up things.
# 3 gets you increased stiffness and resolution, as well as reducing the odds that you will be replacing servos and/or gears. Also, you will get better response in high load situations (launch and higher speeds).
# 4 really helps in reducing flutter. It is painful to see people spending lots of money on the latest planes only to see them shred the plane in flutter due to a sloppy installation. Recently I've seen a few planes get hurt or destroyed due to what I feel is preventable flutter. Most people install the servos by just attaching them to the wing upper surface (the bottom of the servo pocket for servos installed from the bottom of the wing). This is not the stiffest installation, as now you are relying on the wing skin to react a bending load. My solution is to tie the servo to the lower wing skin to eliminate the bending loads on the wing upper skin. See the attached pictures for some details on how I have done it on my Supra. I do something like this on all of the planes that I build, and it is surprising as to how much this improves the stiffness of the control surface.
Joe

Pe scurt si mai pe romaneste:
1. brat minim la servo, brat maxim la parghia de la suprafata de control - calculate pentru deplasarile recomandate de producator
2. fara jocuri - eventualele jocuri se elimina cu CA
3. cele mai puternice servo ce incap in aripa / fuselaj
4. rigiditate maxima - prinderea ramei in aripa trebuie facuta pe ambele suprafete (extrados si intrados)

Cum se aplica la Shadow2:
1. parghia la suprafata de control e fixa si aleasa de producator, parghia de la servo va fi "custom made" exact pe dimensiunile care trebuie
2. intre pinul furcii si parghia din aripa minimizam jocul cu "lagar de CA", la partea dinspre servo jocul e minimizat din proiectare / constructie (bratul servo are gaura exact de dimensiunea pinului de la furca)
3. chiar daca sunt de buget mai redus servo-urile au fost alese sa fie puternice (pentru fuselaj 2.9@5V/3.5@6V/4.3@7.4V kgf.cm pentru aripa 4.2@4.8V/4.7@6V kgf.cm). Nu sunt dintre cele mai usoare sau cele mai mici, criteriile au fost puterea si pretul (in jur de 20 de euro/ buc). La preturile astea iti permiti sa ai 1-2 servo de rezerva si sa schimbi (preventiv sau reactiv) orice servo ce nu functioneaza corect.
4. rama e calculata sa fie de dimensiune apropiata de cea a ferestrei de montaj. Colturile ramei sunt plate, acolo urmeaza sa montez niste piese de legatura cu intradosul (probabil voi fabrica niste prototipuri din balsa si apoi sa le tiparesc din rasina). La final pot sa le tiparesc separat sau sa le "integrez" in rama (dar in felul asta in loc de un model general de rama specific pentru servo 555MG obtin 4 rame specifice pentru 555MG si aripa de Shadow).

Probabil pentru un Xplorer ultra-light / Ultima as alege BlueBird BMS-105HV & BMS-115HV (4.1@6V / 4.8@7.4V / 5.3@8.4V kgf-cm la 23 EUR / buc) sau MKS HV6100 & HV6110 (2.6@6V / 3.4@7.4V / 3.4@8.2v kgf-cm la 42 EUR/buc). De discutat ce e de preferat (BlueBird are 55% din pretul MKS, MKS are 55% din cuplul BlueBird ...nu avem cifre pentru precizia mecanica sau fiabilitate)
0

#29 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2103
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 08 June 2018 - 04:28 PM

Cate statii ai acum? si mai tre sa-ti vina si X-Lite parca?Vreo 4-5.Deja te invidiez.
Poti deschide un club de aeromodele. Ei sa fi avut pe vremea lui impuscatu , la un club de aero atatea statii era aproape incredibil.
Bafta

Ciao Sorin

0

#30 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8326
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 08 June 2018 - 04:44 PM

La un planor F5J nu prea ai probleme cu flutter ca nu il fortezi. Altfel din tot ce ai enumerat cel mai important e sa nu ai jocuri in servo (ca de restul poti sa te ocupi) - si tot ce am avut eu servo china cu gear metalic avea joc.

De aia daca e vorba de servo ieftine prefer cu gear de plastic.
0

Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

16 useri citesc topicul
0 membri, 16 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro