Modelism - RHC Forum: Xplorer 2 3.8 m rebuild log(s) ... - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Xplorer 2 3.8 m rebuild log(s) ... ... combinatorica planoristica: 2 aripi si 3 fuselaje

#1 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 06 May 2018 - 09:46 PM

Ca sa nu poluez topicul initial de Xplorer cu aberatii inutile cred ca e mai bine sa deschid alt topic.
Doua Xplorer din generatii diferite:
- aripa cu CarboLine, fuselaj full carbon dar nu are decupajele pentru servo sub aripa. Greutati (cu servo fsara baterie /ESC /BEC / receiver) fuselaj 410 g aripa 842 g.
- aripa cu Spread Tow (1230 g) si fuselaj din GF cu deriva nedemontabila si servo sub aripa dar cu canopia de service jos (622 g).
- am profitat de deplasarea la Ghimbav si am "completat" cu un fuselaj F3J si un set de stabilizatoare. Stabilizatoarele le-am ales "natur" (fara vopsea) cu intentia de a fi mai usoare cu cateva grame (si asa s-a intamplat: orizontalul e mai usor cu 1 g iar la vertical diferenta e de vreo 5-6 grame .. . nu conteaza prea mult, ideea era sa am ceva rezerve cu bonus sa le pot imperechea mai bine pentru CG). Greutate 365 g (cu 2 servo de 17 g).
Dupa greutatea aripii (si faptul ca joinerele sunt de 2 ori mai groase) cred ca aripa "grea" merge fara probleme pe fuselajul F3J si rezista la o eventuala lansare la troliu (de aia inclin sa pun servo de 5V in fuselajul F3j. (Lasam deoparte faptul ca F3J e pe cale de disparitie ...). Probabil ca aripa "usoara" rezista la elasticul albastru de la HK (parca Renato masurase pe cel rosu sa vada daca tine la 4 kgf pentru F3RS, tin minte ca era cam la limita, deci merge la 3 kgf, ala albastru e de doua ori mai gros si deci ne putem baza pe 6 kgf, cica la hi-start ar trebui sa ai minim 3x-4x greutatea modelului. cam pe acolo, F3+A1= 1300 g ).
Sistemul de prindere e acelasi, teoretic se pot face combinatii intre ele DAR:
a. aripile sunt cu conectorii DB9 pe "invers" (un fuselaj are DB9 "mama" si unul are "tata"). Nu-i bai, fuselajul full carbon are conectorul lipit cu epoxi (si la aripa), Xplorerul vechi il avea prins cu suruburi, cu putina rabdare si un aparat de masura fac reverse engineering la fire si le aduc pe toate la acelasi standard de cablare (care o fi ala ...nu conteaza). Si fuselajul de 3J il cablez pe aceeasi schema
b. Xplorer-ul nou are servo HV (Futaba S3173SVi + MKS6100HV), cel vechi e pe 5 V (S3150 la ampenaje si eleroane, MPX FL-BB la flaps).
Greutati aproximative (cu pack+ESC+BEC+receiver 150 grame si pack de 50-100 g ptr F3J):
F1 + A1 = 1400 g
F2 + A2 = 2000 g /(posibil 2100 g ..sa vad cum obtin CG)
F3 + A2 = 1650-1700 g
Astea sunt combinatiile "naturale" : F5J "light" (cam 15 g/dmp), F3j "standard" (20 g/dmp) si F5J "heavy" ( 25 g / dmp).
Teoretic diferenta de 200 g la fuselaje si de 400 de grame la aripi ar permite si niste combinatii intermediare (F2 + A1 = 1600 g, F1 + A2 = 1800 g) dar seturile de servo sunt unul HV si unul 5V, servo-urile HV la 5V devin cam "blege", S3150 e un servo bun dar cam aproape de pensie (datele tehnice sunt doar cu 4.8 V deci 4 celule NiCd, ba mai mult "This servo should only be operated with 4.8 V" ...deci un compromis de 5.5 V ca sa nu zic 6V iese din discutie) si teoretic as putea sa fac un translator de nivel 2S / 5V dar nu cred ca are sens. Plus ca se pare ca la un model voi face alimentarea la 2s si la unul la 3S.
Ar mai fi un niste scenarii posibile:
- la verificarea servo sa gasesc ceva probleme si sa fiu nevoit sa schimb un servo (si nu am de rezerva nimic din cele 5 tipuri ...)
- sa trec la un set de servo HV si la Xplorer-ul vechi, S3150 / MPX FL-BB sa le folosesc la alte planoare si sa iau si servo de rezerva
2. Propulsie. Ambele au Reisenauer Micro 5:1, primul are inrunner Viper de 4500 KV si al doilea outrunner Scorpion de 3600 KV. Ce am gasit montat sunt pale Aeronaut de 13x8 in primul caz si de 15x10 in al doilea (cam greu de citit).
Pe reisenauer.de am gasit datele astea ptr Viper:
2s - 7,4V - 13x8 Ae M41, 5676 rpm, 22 Amp. 163 Watt, Schub 1227g, VPitch 69 km/h, Eta 79,6%
2s - 7,4V - 13x8 GM CFK M25, 5790 rpm, 20 Amp. 148 Watt, Schub 995g, VPitch 71 km/h, Eta 80,8%
2s - 7,4V - 15x8 GM CFK M25, 5439 rpm, 26 Amp. 195 Watt, Schub 1929g, VPitch 66 km/h, Eta 76,8%
3s - 11,1V - 13x8 GM CFK M25, 8165 rpm, 39 Amp. 437 Watt, Schub 1980g, VPitch 100 km/h, Eta 76,8%
Pentru Scorpion (de fapt sunt de la PeggyPepper dar motoarele sunt aceleasi)
2s - 7,4V - 16x16 CFK schmal M28, 4464 rpm, 47 Amp. 351 Watt, Pitchspeed 109 km/h, Eta 80,4%
2s - 7,4V - 18x10 Graupner M39, 4546 rpm, 43 Amp. 316 Watt, Schub 2715g, Pitchspeed 69 km/h, Eta 81,5%
3s - 11V - 13x8, 7291 rpm, 32 Amp. 357 Watt, Schub 2134g, Pitchspeed 89 km/h, Eta 81,4%
3s - 11V - 15x10, 6471 rpm, 61 Amp. 685 Watt, Schub 3186g, Pitchspeed 99 km/h, Eta 75,8% - 12 Sek.
As putea sa schimb palele aeronaut cu pale de carbon, fara sa comand pale GM sua altele mai scumpe am pale de 13x7, 13x8 si 16x10.
Ce mi se pare ciudat:
- 13x8 Aeronaut la 2S pe Viper e cam la limita (e tractiune subunitara) dar VPitch pare OK.
- nu toate 13x8 sunt la fel (cum nu toate motoarele 2830 sunt la fel). Palele GM cred ca sunt mi subtiri si au tractiune mai mica (dar sunt mai aerodinamice), Palele 13x8 pe care le am sunt HobbyKing no-name (probabil Genfan) si sunt mia putin late decat Aeronaut. E aproape sigur ca nu obtin o tractiune supraunitara si daca vreau sa raman la HV/2S as putea pune 16x10 si probabil voi avea un raport de 1.5 sau pe acolo (adica il fac racheta)
-pe Scorpion 15x10 are tractiune dar cu consum mare si limitat la 12 secunde, 13x8 la 3S sau 16x10 la 2S fac o tractiune egal cu greutatea.
Pina ajung sa testez combinatiile astea... care ar fi criteriile de selectie la pale la F5J? Pina acum stiam ceva de tratiune supraunitara, o eficienta in zona 75-80% si un VPitch care sa asigure o urcare buna (ceva peste 50-60 km/h).
La fuselajul F5J vechi nu exista probleme de spatiu, pot sa pun si un GliderDrive sau motorul Kontronik de 240g cu reductor (care a fost combinat cu 16x10 pe Pulsar 3200).

c. Receptie. Alta problema potentiala: deocamdata am statiile pe sistemul FlySky. Receptoarele Flysky/Turnigy standard nu sunt HV, am adus din China si alte receptoare dar care nu sunt perfecte:
a. sunt HV, au 2 antene subtiri dar au numai 6 canale PWM
b. sunt HV, au 8 canale dar au doar o antena
c. sunt HV, 8 canale dar au 2 antene groase (noroc ca nu sunt lipite ci sunt cu conector).
Varianta c ar merge la fuselajul de fibra de sticla (dar acolo nu e bai ca nu am nevoie de HV si merg si vechile receptoare Turnigy ...oricum e mai bine cu 2 antene ca le poti pozitiona la 90 de grade).
Pentru cazurile a si b am cateva intrebari:
a. teoretic 6 canale ar trebui sa fie de ajuns (eleron 1 - profundor - motor- deriva -...si celelalte 2). 1 canal comun pentru flaps si altul pentru eleron 2. Din statie se configureaza eleron2 sa copieze (eventual cu inversare) eleron1 (pentu cele 2 regimuri normal si de franare). Daca nu vreau control pe toata aripa (adica flaps sa copieze eleron in regim normal) flaps1 si flaps2 ar trebui sa fie la fel doar ca din constructie ele sunt inversate "fizic". Teoretic pot sa folosec doar un canal si sa pun un circuit de inversare (cred ca am vreo 2 nefolosite prin cutiile cu maruntisuri). A folosit cineva o solutie de genul asta? Pot fi probleme la trimare?
b. nu am avut fuselaje full carbon pina acum: o singura antena cu iesirea sub fuselaj poate fi de ajuns?
SAU
1. Sa iau un Taranis QX7 si 2-3 receptoare? Din China vin cam in 2 luni, le comand separata ca sa nu depaseasca 150 de euro si platesc doar TVA, 120 de euro statia de pe banggood.com, receptoarele cred ca le pot comanda la HK Olanda cam 100 de euro...
sau
2. de la HK Olanda un XJT si 3 receptoare X8R ..125 de euro, mai acceptabil (parca nu m-as complica cu a patra statie, am deja un 9X, 9XR si i6).
Intrebarea e: cum e treaba cu antenele PCB? Se pot scoate (tai firul si il descoperi pe lungimea specifica 2.4 GHz) si receptia e mai proasta dar acceptabila ...sau nu e bine sa te atingi de ele? Sunt lipite sau au connector? Sunt o chestie mai noua sau X8R a avut intotdeauna antenele astea plate?

Un rezumat:
Combinatii: fara combinatii de aripi fuselaj / trecut pe HV toate servo-urile / facut un translator de nivel pentru combinatii de servo HV-5V?
Propulsie: cum alegeti palele la F5J? eventual rog exemple de AUW / pale / motor / baterie
Receptie: FlySky e "good enough" sau fac upgrade la FrSky (si in cazul asta care e treaba cu antenele PCB de la X8R?)

Aceasta postare a fost editata de ender67: 06 May 2018 - 09:47 PM

0

#2 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8326
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 06 May 2018 - 10:44 PM

Clasa F5J a fost gandita printre altele sa faca propulsia un element secundar. Asadar orice combinatie de motor/pale care te urca decent la 200m e buna.

Cica palele ar adauga cateva procente la "parazitic drag" asa ca sunt misto palele care se pliaza cel mai bine pe bot - de aia imi plac mult cele GM (si conurile cu twist). Servo HV se misca bine si la 5v, nu sunt deloc lesinate. Obsesia mea e servo de profundor, singurul care iti face modelul praf (cum s-a intamplat la ultima intalnire F5J). Ala sa fie beton, restul nu conteaza.

Ce conteaza sigur e controlul modelului si pentru asta ai nevoie de 7 canale. Merge si FlySky, Marius Hodarnau a zburat un planor full carbon cu receptor FlySky cu o singura antena si nu a avut nici o problema.

Taranis QX7 nu are slidere si pui motorul fie pe un switch fie pe un pot aflat sus (cam incomod). Eu am trait experienta cu avut mai multe statii acu multi ani si m-am lecuit. O statie si gata. La cati bani ai bagat in modele zic ca e cazul sa cumperi si o statie OK, gen Taranis X9 si sa inchei pentru multi ani capitolul asta. Ii pui si modulul multiprotocol si folosesti toate receptoarele pe care le ai deja.

Cred ca poti lansa decent Xplorer F3J cu 2 elastice albastre in paralel, cu unul o sa fie naspa. E suficienta o lansare ratata si il aduci in sacul de gunoi acasa.
0

#3 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 07 May 2018 - 10:45 PM

1. Receptia.
Azi a sosit primul receptor cu 8 canale PWM:
https://www.banggood...ur_warehouse=CN
HV, 8 canale, compact...dar o singura antena. O gaura in burta fuselajului F5J si cu un tub de carbon sau plastic sa tina firul departe de fuselaj ar trebui sa fie OK. Sa vedem cat va fi range-ul.
Inca nu m-am hotarat sa fac trecerea la FrSky, vreau sa vad rezultatele mai intai cu statiile pe care le am. Pentru ca receptorul se pare ca este cu protocolul vechi de la 9X si 9XR am facut si un mic "upgrade" pe partea de transmisie:
https://eu.banggood....Eu-1168529.html
La chestii de RC "marimea conteaza".
Pina la urma openTX pe 9XR ar trebui sa contina cam acelasi cod cu cel pentru 9D (mai putine modele, moduri de zbor si fara fineturi gen sunet si feed-back haptic).
inainte de a baga banii intr-un 9XD, QX7 sau modul FrSky si receptoare cred ca voi incerca sa modific 9X si sa ii pun potentiometre laterale, si apoi sa modific si 9XR.
Iar i6 nu e o statie chiar rea, are 2 antene pozitionate la 90 de grade si bataia e destul de buna, cu receptoare standard s-au facut teste FPV la 4 km. Pacat ca nu au portat inca openTX pe CPU-ul din i6. Deocamdata ma multumesc cu statia asta de 40 de dolari si cu receptoare de 5-15 dolari (alte avantaje ar fi telemetria si compatibilitatea cu receptoarele vechi). Acum are soft de 10 canale, telemetrie (RSSI, tensiune baterie ...am cumparat si extensie de bus cu 4 canale suplimentare si un senzor de tensiune suplimentar sa pot citi si curentul cu un senzor de maxim 50 A). Una peste alta nu e rau pentru 75 dolari (50 statia, 10 receptor cu bus, 15 extensia si senzor suplimentar tensiune plus senzor de 50A).

2. Combinatii aripi / fuselaj.
Azi am inceput sa caut servo-uri pentru fuselajul F3J. Cautam ceva servo care sa fie HV, sa aiba un cuplu decent si la 5V, sa nu fie excesiv de scumpe ... dimensiunea nu prea conta pentru ca in fuselaj merg si servo de 13 mm.
Pina la urma m-am hotarat pentru BlueBird dar la Hobbyking nu aveau pe stoc in Olanda un servo de tipul asta (apropo... o gramada de servo-uri "Turnigy" sunt de fapt OEM-uri BlueBird). Cautam BMS-20HV, la HK aveau doar BMS-21HV la 17.45 EUR. Cuplul e acelasi, deosebirea intre ele e domeniul de tensiuni de alimentare (BMS-21HV 6-7.4V, BMS-20HV 4.5-8.5V). 2.9 kg.cm @ 5V, 4.3 kg.cm @ 7.4V ... pare a fi struto-camila de care am nevoie. Cam 100 de lei bucata la hyperflight.
https://hobbyking.co...9sec-15-2g.html
https://www.hyperfli...-09s-14-9g-12mm
https://www.hyperfli...-13s-14-9g-12mm
Pina la urma am luat 7 bucati. 2 pentru F3J, 2 sa le schimb la fuselajul F5J vechi...cateva de rezerva.
Daca le schimb la fuselajul galben am posibilitatea sa folosesc aripa usoara pe fuselajul ala (toate servo-urile HV, chiar daca voi avea motorizare 3S am un BEC cu iesire 7.2 V si spatiu e destul in fuselaj, AUW cam 1600 grame) si am si doua S3150 de rezerva.
Daca pun servo Bluebird in loc de MKS la fuselajul F5J nou as putea sa folosesc pe el si aripa veche (AUW cam 1800 grame) si sa pastrez cele 2 MKS-uri de rezerva pentru flaps sau eleroane la aripa noua.
O alta idee ar fi mutarea unui servo MKS de la deriva F5J full carbon la profundor F3J... in felul asta fuselajele noi vor avea servo MKS pe profundor si Bluebird pe deriva plus 3 rezerve BlueBird.
Si o alta idee dar cu mestereala mai multa ar fi sa fac decupaje in fuselaj in spatiul de sub aripa si sa incerc sa vad daca se pot monta servo-urile acolo ...in felul asta as castiga cam 5 cm in spatiul de sub canopie (mi se pare extrem de limitat spatiul ala si as face loc pentru altimetru / logger, senzor de tensiune si curent si eventual un receptor mai voluminos).
In fine, daca schimb la cele doua Xplorer servo-urile de ampenaje cu BMS-20HV am obtinut flexibilitate HV/5V (pot sa pun orice aripa pe orice fuselaj) si mai am de rezerva si 2 x S3150 si 2 x MKS 6100 sa pot sa inlocuiesc servo-urile de aripa daca apar probleme. Cred ca scenariul asta mi se pare cel mai bun.
As fi putut sa cumpar servo MKS dar servo-urile BlueBird par a fi mai puternice (4.3 kgf.cm @ 7.4V fata de 3 kgf.cm pentru MKS, MKS la 5V are probabil 2 kgf.cm fata de 2.9 BlueBird) plus o impresie personala (nu stiu cat de obiectiva sau subiectiva e) parca mai multa incredere am in mecanica dintr-un servo de 13 mm comparativ cu unul de 10 mm. La aripi nu ai de ales trebuie 10 mm (si atunci cred ca as prefera niste KST-uri mai "late" si nu MKS 6100 mici). Chestii de finete cum sunt cuplurile mini-motoarelor din servo, dimensiunie rotilor dintate, regimul termic al componentelor electronice in spatiu limitat plus disiparea caldurii intr-o carcasa mica de plastic sau carcasa mare de aluminiu si irelevanta unui plus de 5-10 g in balanta fnala. Iar fiabilitatea ... asta e pur statistica, se intampla "singularitati" cand ti-e lumea mai draga (inclusiv la concursul de sambata am inteles ca un MKS a eliberat fumul magic sau s-a blocat si s-a ratat lansarea).
Referitor la fiabilitate: m-am hotarat sa fac un mic banc de proba pentru testarea lotului de servo. Un Arduino, cate un laser legat de servo, un mic programel care sa le miste (nu continuu, random stanga-dreapta cu ceva pauze si centrare pe 0) si sa bag in fuselaje servo-urile de care voi fi multumit dupa 1 ora. Poate fac si o comparatie la centrare si raspuns cu MKS-urile.
Bineinteles a contat si faptul ca BlueBird-urile sunt exact la jumatate de pret fata de MKS (18 GBP fata de 36 GBP). Iar cu economia facuta am bagat in cosul de cumparaturi si ultimul ALTis aflat pe stoc (si cu tastatura, sa pot face modificari la camp fara calculator).

3. Propulsie
- au ajuns toate bateriile noi (2s /3S, graphene / nanotech / bolt cate 2 din fiecare)
- saptamina trecuta au venit si ESC-urile YEP de 40 si 60 A (pe cel de 30 A il aveam deja), programatoarele pentru ESC-uri YEP si Turnigy Plush si pinii (incerc o chestie noua cu pinii de la motor si ESC legati in mufe de cate 3 in-line).
- am si cate 2 seturi de pale 13x7 si 13x8 carbon, pina nu le testez m-am hotarat sa nu fac un upgrade la pale GM sau alta marca (TravelAir a avut sambata la concurs aceleasi pale 13x7 cu gliderdrive si nu a avut probleme de tractiune).
- pentru ca spatiul in fuselajul F5J vechi e foarte generos (inca nu am scos motorul vechi sa fac proba dar cred ca incape si un GliderDrive sau motorul Kontronik cu reductor) voi incerca sa vad cum se echilibreaza si ce tractiune obtin cu alte motoare si sa pastrez Scorpionul cu reductor Reisenauer de rezerva in eventualitatea ca mai tarziu poate decid sa transform fuselajul F3J si sa il motorizez electric. Trebuie sa pun sublerul pe fuselajul F3J sa vad cat de ovala e sectiunea varfului in comparatie cu fuselajul F5J. Asta doar in eventualitatea in care descopar ca lansarea la sandou e mult prea incomoda. Fuselaje de F3J pentru aripi de 3.5 - 4.m mai am vreo 3-4 (de la CLM-Pro si Mibo Modeli), cu F5J stau mai prost.
0

#4 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 11 May 2018 - 02:11 PM

Am renuntat la planul de a face aripile interschimbabile (in consecinta nu mai schimb servo, raman cu echiparile cu care au fost cumparate).
La Xplorer-ul nou inca mai studiez mutarea servo de ampenaje sub aripa (voi face decuparea si urmeaza sa decid in functie de spatiul de manevra pentru tavita de servo).
La Xplorer-ul vechi am scos motorul Scorpion cu reductor Reisenauer si am montat un GliderDrive de 960 KV. Am trecut de la un 600 KV / 440W / 104 g la 960KV / 510W / 140 grame. nu sunt probleme de CG, bateria se poate duce ma in spate (iar greutatea suplimentara nu conteaza prea mult). Con de aluminiu de la HobbyKing.
Motorul Scorpion va fi folosit la alt proiect (un fuselaj in care nu merge GliderDrive).
0

#5 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 17 May 2018 - 10:18 PM

Au inceput sa vina diverse pachetele:
- de la Hyperflight setul de 7 servo BMS-20HV (servo pentru ampenaje - deocamdata impresiile sunt pozitive, sa vedem cum se comporta pe bancul de probe), Altis V4+ & keyboard & convertor telemetrie si pale GM
- de la Hobbyking un set de servo BMS-555MG (care sunt de fapt BlueBird - servo pentru aripa de 25g) - surpriza placuta este ca in kit bratul scurt este de fapt de metal
BMS-20HV l-am luat pentru fuselaj F3J dar cand voi avea ceva mai mult timp pun tiul asta de servo si la F5J sub aripa (iar servo-urile MKS 6100 le pastrez rezerve la setul de servo din aripa).
Acum ca am servo-urile in mina poate pun sublerul pe ele si fac niste rame pentru ele la imprimanta 3D.

Fisiere atasate


0

#6 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 17 May 2018 - 10:35 PM

Ca tot veni vorba de rame de servo:

MKS6125:
https://www.thingive...m/thing:1211433

TGY-225MG & KST DS225MG & MKS DS6125 & Dymond DS 1800 MG
https://www.thingive...m/thing:1195521

Dymond D47
https://www.thingive...m/thing:2198104

KST-x08h
https://www.thingive...m/thing:1448215

KST225
https://www.thingive...m/thing:2894955

Asta e modelul care se poate modifica destul de usor si care are avantajul ca poti monta rulmenti
In afara de modelele astea gata de printat vreau sa fac ceva in OpenSCAD parametrizabil, sa ii dau ca parametri dimensiunile principale ale servo-ului si sa obtin modelul 3D ajustat pentru servo respectiv.
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

3 useri citesc topicul
0 membri, 3 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro