Doua Xplorer din generatii diferite:
- aripa cu CarboLine, fuselaj full carbon dar nu are decupajele pentru servo sub aripa. Greutati (cu servo fsara baterie /ESC /BEC / receiver) fuselaj 410 g aripa 842 g.
- aripa cu Spread Tow (1230 g) si fuselaj din GF cu deriva nedemontabila si servo sub aripa dar cu canopia de service jos (622 g).
- am profitat de deplasarea la Ghimbav si am "completat" cu un fuselaj F3J si un set de stabilizatoare. Stabilizatoarele le-am ales "natur" (fara vopsea) cu intentia de a fi mai usoare cu cateva grame (si asa s-a intamplat: orizontalul e mai usor cu 1 g iar la vertical diferenta e de vreo 5-6 grame .. . nu conteaza prea mult, ideea era sa am ceva rezerve cu bonus sa le pot imperechea mai bine pentru CG). Greutate 365 g (cu 2 servo de 17 g).
Dupa greutatea aripii (si faptul ca joinerele sunt de 2 ori mai groase) cred ca aripa "grea" merge fara probleme pe fuselajul F3J si rezista la o eventuala lansare la troliu (de aia inclin sa pun servo de 5V in fuselajul F3j. (Lasam deoparte faptul ca F3J e pe cale de disparitie ...). Probabil ca aripa "usoara" rezista la elasticul albastru de la HK (parca Renato masurase pe cel rosu sa vada daca tine la 4 kgf pentru F3RS, tin minte ca era cam la limita, deci merge la 3 kgf, ala albastru e de doua ori mai gros si deci ne putem baza pe 6 kgf, cica la hi-start ar trebui sa ai minim 3x-4x greutatea modelului. cam pe acolo, F3+A1= 1300 g ).
Sistemul de prindere e acelasi, teoretic se pot face combinatii intre ele DAR:
a. aripile sunt cu conectorii DB9 pe "invers" (un fuselaj are DB9 "mama" si unul are "tata"). Nu-i bai, fuselajul full carbon are conectorul lipit cu epoxi (si la aripa), Xplorerul vechi il avea prins cu suruburi, cu putina rabdare si un aparat de masura fac reverse engineering la fire si le aduc pe toate la acelasi standard de cablare (care o fi ala ...nu conteaza). Si fuselajul de 3J il cablez pe aceeasi schema
b. Xplorer-ul nou are servo HV (Futaba S3173SVi + MKS6100HV), cel vechi e pe 5 V (S3150 la ampenaje si eleroane, MPX FL-BB la flaps).
Greutati aproximative (cu pack+ESC+BEC+receiver 150 grame si pack de 50-100 g ptr F3J):
F1 + A1 = 1400 g
F2 + A2 = 2000 g /(posibil 2100 g ..sa vad cum obtin CG)
F3 + A2 = 1650-1700 g
Astea sunt combinatiile "naturale" : F5J "light" (cam 15 g/dmp), F3j "standard" (20 g/dmp) si F5J "heavy" ( 25 g / dmp).
Teoretic diferenta de 200 g la fuselaje si de 400 de grame la aripi ar permite si niste combinatii intermediare (F2 + A1 = 1600 g, F1 + A2 = 1800 g) dar seturile de servo sunt unul HV si unul 5V, servo-urile HV la 5V devin cam "blege", S3150 e un servo bun dar cam aproape de pensie (datele tehnice sunt doar cu 4.8 V deci 4 celule NiCd, ba mai mult "This servo should only be operated with 4.8 V" ...deci un compromis de 5.5 V ca sa nu zic 6V iese din discutie) si teoretic as putea sa fac un translator de nivel 2S / 5V dar nu cred ca are sens. Plus ca se pare ca la un model voi face alimentarea la 2s si la unul la 3S.
Ar mai fi un niste scenarii posibile:
- la verificarea servo sa gasesc ceva probleme si sa fiu nevoit sa schimb un servo (si nu am de rezerva nimic din cele 5 tipuri ...)
- sa trec la un set de servo HV si la Xplorer-ul vechi, S3150 / MPX FL-BB sa le folosesc la alte planoare si sa iau si servo de rezerva
2. Propulsie. Ambele au Reisenauer Micro 5:1, primul are inrunner Viper de 4500 KV si al doilea outrunner Scorpion de 3600 KV. Ce am gasit montat sunt pale Aeronaut de 13x8 in primul caz si de 15x10 in al doilea (cam greu de citit).
Pe reisenauer.de am gasit datele astea ptr Viper:
2s - 7,4V - 13x8 Ae M41, 5676 rpm, 22 Amp. 163 Watt, Schub 1227g, VPitch 69 km/h, Eta 79,6%
2s - 7,4V - 13x8 GM CFK M25, 5790 rpm, 20 Amp. 148 Watt, Schub 995g, VPitch 71 km/h, Eta 80,8%
2s - 7,4V - 15x8 GM CFK M25, 5439 rpm, 26 Amp. 195 Watt, Schub 1929g, VPitch 66 km/h, Eta 76,8%
3s - 11,1V - 13x8 GM CFK M25, 8165 rpm, 39 Amp. 437 Watt, Schub 1980g, VPitch 100 km/h, Eta 76,8%
Pentru Scorpion (de fapt sunt de la PeggyPepper dar motoarele sunt aceleasi)
2s - 7,4V - 16x16 CFK schmal M28, 4464 rpm, 47 Amp. 351 Watt, Pitchspeed 109 km/h, Eta 80,4%
2s - 7,4V - 18x10 Graupner M39, 4546 rpm, 43 Amp. 316 Watt, Schub 2715g, Pitchspeed 69 km/h, Eta 81,5%
3s - 11V - 13x8, 7291 rpm, 32 Amp. 357 Watt, Schub 2134g, Pitchspeed 89 km/h, Eta 81,4%
3s - 11V - 15x10, 6471 rpm, 61 Amp. 685 Watt, Schub 3186g, Pitchspeed 99 km/h, Eta 75,8% - 12 Sek.
As putea sa schimb palele aeronaut cu pale de carbon, fara sa comand pale GM sua altele mai scumpe am pale de 13x7, 13x8 si 16x10.
Ce mi se pare ciudat:
- 13x8 Aeronaut la 2S pe Viper e cam la limita (e tractiune subunitara) dar VPitch pare OK.
- nu toate 13x8 sunt la fel (cum nu toate motoarele 2830 sunt la fel). Palele GM cred ca sunt mi subtiri si au tractiune mai mica (dar sunt mai aerodinamice), Palele 13x8 pe care le am sunt HobbyKing no-name (probabil Genfan) si sunt mia putin late decat Aeronaut. E aproape sigur ca nu obtin o tractiune supraunitara si daca vreau sa raman la HV/2S as putea pune 16x10 si probabil voi avea un raport de 1.5 sau pe acolo (adica il fac racheta)
-pe Scorpion 15x10 are tractiune dar cu consum mare si limitat la 12 secunde, 13x8 la 3S sau 16x10 la 2S fac o tractiune egal cu greutatea.
Pina ajung sa testez combinatiile astea... care ar fi criteriile de selectie la pale la F5J? Pina acum stiam ceva de tratiune supraunitara, o eficienta in zona 75-80% si un VPitch care sa asigure o urcare buna (ceva peste 50-60 km/h).
La fuselajul F5J vechi nu exista probleme de spatiu, pot sa pun si un GliderDrive sau motorul Kontronik de 240g cu reductor (care a fost combinat cu 16x10 pe Pulsar 3200).
c. Receptie. Alta problema potentiala: deocamdata am statiile pe sistemul FlySky. Receptoarele Flysky/Turnigy standard nu sunt HV, am adus din China si alte receptoare dar care nu sunt perfecte:
a. sunt HV, au 2 antene subtiri dar au numai 6 canale PWM
b. sunt HV, au 8 canale dar au doar o antena
c. sunt HV, 8 canale dar au 2 antene groase (noroc ca nu sunt lipite ci sunt cu conector).
Varianta c ar merge la fuselajul de fibra de sticla (dar acolo nu e bai ca nu am nevoie de HV si merg si vechile receptoare Turnigy ...oricum e mai bine cu 2 antene ca le poti pozitiona la 90 de grade).
Pentru cazurile a si b am cateva intrebari:
a. teoretic 6 canale ar trebui sa fie de ajuns (eleron 1 - profundor - motor- deriva -...si celelalte 2). 1 canal comun pentru flaps si altul pentru eleron 2. Din statie se configureaza eleron2 sa copieze (eventual cu inversare) eleron1 (pentu cele 2 regimuri normal si de franare). Daca nu vreau control pe toata aripa (adica flaps sa copieze eleron in regim normal) flaps1 si flaps2 ar trebui sa fie la fel doar ca din constructie ele sunt inversate "fizic". Teoretic pot sa folosec doar un canal si sa pun un circuit de inversare (cred ca am vreo 2 nefolosite prin cutiile cu maruntisuri). A folosit cineva o solutie de genul asta? Pot fi probleme la trimare?
b. nu am avut fuselaje full carbon pina acum: o singura antena cu iesirea sub fuselaj poate fi de ajuns?
SAU
1. Sa iau un Taranis QX7 si 2-3 receptoare? Din China vin cam in 2 luni, le comand separata ca sa nu depaseasca 150 de euro si platesc doar TVA, 120 de euro statia de pe banggood.com, receptoarele cred ca le pot comanda la HK Olanda cam 100 de euro...
sau
2. de la HK Olanda un XJT si 3 receptoare X8R ..125 de euro, mai acceptabil (parca nu m-as complica cu a patra statie, am deja un 9X, 9XR si i6).
Intrebarea e: cum e treaba cu antenele PCB? Se pot scoate (tai firul si il descoperi pe lungimea specifica 2.4 GHz) si receptia e mai proasta dar acceptabila ...sau nu e bine sa te atingi de ele? Sunt lipite sau au connector? Sunt o chestie mai noua sau X8R a avut intotdeauna antenele astea plate?
Un rezumat:
Combinatii: fara combinatii de aripi fuselaj / trecut pe HV toate servo-urile / facut un translator de nivel pentru combinatii de servo HV-5V?
Propulsie: cum alegeti palele la F5J? eventual rog exemple de AUW / pale / motor / baterie
Receptie: FlySky e "good enough" sau fac upgrade la FrSky (si in cazul asta care e treaba cu antenele PCB de la X8R?)
Aceasta postare a fost editata de ender67: 06 May 2018 - 09:47 PM