Primul CNC
#1
Postat 01 February 2018 - 10:28 AM
De ceva timp am inceput sa cochetez si eu cu ideea de a construii un cnc pentru a-mi face singur piesele de modelism si uite asa am reusit sa adun electronica pentru el, motoarele si ceva profile aluminiu.
motoare: nema 23
drivere : TB6600
sursa 24V 15A
profile aluminiu 40x40 si 40x80
ghidaje profilate 15 SKF
Deocamdata am reusit sa desenez axa X care va avea dimensiunea de 780x580 mm
Daca ma puteti ajuta cu sfaturi sunt bine primite.
#2
Postat 01 February 2018 - 02:53 PM
sfatul meu, este sa aduni mai intai piesele principale: suruburi cu bile, ghidaje, patine,suporti etc.
proiectul il faci in functie de dimensiunile acestora.E mai usor asa decat sa faci mai intai proiectul si apoi incepi sa cauti piese la anumite dimensiuni(posibil sa nu le gasesti sau sa le gasesti la un pret mai mare)
un mare ajutor ar fi sa ai pe cineva care are CNC si iti poate face diverse piese.
profilele din aluminiu sunt cea mai buna alegere pentru constructia unui CNC hobby.Trebuie doar sa ai grija sa fie debitate corect, capetele sa fie la unghi drept.
#3
Postat 01 February 2018 - 05:59 PM
Ma gandeam ca dintr-o bara sa tai 75 cm pentru axa X iar restul de 25 sa le folosesc pentru axa Z. Oare e prea mult pentru Z?
In privinta suruburilor sunt tare nehotarat ce sa caut, suruburi cu bile sau suruburi trapezoidale? Sunt ferm convins ca cele cu bile sunt net superioare dar asa mare diferenta e intre cele cu bile si trapezoidale?
Aceasta postare a fost editata de emilemir: 01 February 2018 - 06:01 PM
#4
Postat 01 February 2018 - 09:27 PM
emilemir, la 01 February 2018 - 05:59 PM, a spus:
Foarte mare diferenta - daca ai nevoie de precizie. Suruburile cu bile trebuie sa le cumperi gata prelucrate la capete (pentru rulmenti) iar prelucrarea trebuie facuta ideal de ''fabrica''. In Romania cei de la Mev 2000 sunt dealeri de Hiwin - o firma mare si buna de ghidaje liniare si suruburi cu bile - si poti cumpara de la ei suruburile gata prelucrate la capat, desigur la un extra cost (gen X euro prelucrarea pe surub facuta de un colaborator al lui Mev 2000 in Romania -habar n-am cat de bine sau prost le face- sau X + 20% prelucrare facuta in Germania. Este foarte importanta prelucrarea suruburilor la capete).
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 01 February 2018 - 09:27 PM
#5
Postat 01 February 2018 - 10:03 PM
emilemir, la 01 February 2018 - 10:28 AM, a spus:
De ceva timp am inceput sa cochetez si eu cu ideea de a construii un cnc pentru a-mi face singur piesele de modelism ........
Daca ma puteti ajuta cu sfaturi sunt bine primite.
Sfat strategic: fa-l cat de mare suporta incaperea in care-l pui, cat de greu suporta podeaua pe care-l asezi si cu componente cat de scumpe iti permite bugetul. Explicatii: nu exista hobby-st care sa se opreasca la primul cnc decat daca nu are de ales; dar daca are de ales (buget, spatiu etc) pe al 2-lea o sa-l vrea mai mare si mai rigid. Iar pe al 3-lea o sa-l faca dublu decat pe primul. Ca atare, fa-l dublu din prima daca vrei sa economisesti bani, timp, nervi. Oricum l-ai face, daca vei vrea sa-l vinzi ca sa-ti faci altul, vei pierde cel putin jumatate din cat bagi. Fa-l ca si cum va fi ultimul cnc ! Nu te grabi. Va trebui sa ai un minim de scule cu care sa te ajuti; exclud aici flexul, ruleta si echerul din Bricostore. Masina va trebui aliniata (perpendicularitati, paralelisme); acesta este un lucru foarte serios, caci poti sa dai bani pe suruburi cu bile si sa nu aliniezi perfect paralel suruburile cu ghidajele, asta find exemplul cel mai bun despre cum ajungi sa cheltui bani degeaba. Ai nevoie de o placa de granit de grad 0 sau macar A ( AA fiind cel mai bun), de macar 2 echere de precizie clasa 0 (sau cel mult 1), de rigla de precizie clasa 0 (sau cel mult 1), comparator, stand magnetic, cel putin un subler cu talpa de inaltime, de blocuri de precizie 1-2-3. Asta a fost minimum-minimorum pe metrologie, pe care le vei folosi si dupa ce ai cnc-ul gata (in proiectele cu cote stranse). Dupa care un taietor de metale cu disc cu dinti (taiere rece), o bormasina+set tarozi-filiere, contra-capuitoare, zencuitoare. In plus, asa cum spune si Florian, iti trebuie acces la cineva care are deja cnc si-ti poate debita diverse placi de aluminiu. Daca nu ai toate acestea, atunci comisioneaza masina la cineva care le are si a mai facut cnc-uri. Daca nu vrei asta, atunci cumpara cele mai petarde componente (suruburi trapeziodale, ghidaje cu rulmenti deschisi, toate din China bineinteles), si iti faci un cnc cu sculele pe care le ai la indemana. Va iesi ceva direct proportional cu precizia si rabdarea pe care le vei avea la indemana, dar macar nu bagi bani in componente scumpe. Alternativ, mai bine cumperi un 3060 sau 4060 de pe Ebay, care sunt niste semi-petarde cu care-ti poti face treaba si mana, urmand ca dupa o perioada sa ajungi din nou in pozitia in care esti acum, adica sa vrei sa-ti faci un cnc; insa atunci vei sti cu ce se mananca, ce vrei de la masina, ce NU vrei de la masina, etc. Putina lume care este la primul cnc reuseste sa treaca peste euforia demersului si sa ia cea mai buna decizie. Cea mai buna decizie este cea care SE POATE IMPLEMENTA si care sa-ti dea rezultatele pe care le vrei tu. Stii ce rezultate iti doresti de la masina ? Ce precizii ? Ce viteze de lucru ? Daca nu ai cerinte speciale si nici minimum de scule de metrologie, mai bine cumpara unul de pe Ebay caci iesi mai ieftin. Just my 2 cents.
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 01 February 2018 - 10:06 PM
#6
Postat 01 February 2018 - 10:13 PM
#7
Postat 01 February 2018 - 10:14 PM
steelmind, la 01 February 2018 - 10:03 PM, a spus:
:D :D
Cer respectuos permisiunea sa citez aceasta postare oricand ma mai intreba cineva despre cum/de care/cu ce/de unde/etc. sa-si faca un CNC. :)
... niste lucrari :)
#9
Postat 01 February 2018 - 11:28 PM
Multumesc mult pentru sfaturile pe care mi le-ati dat si asa o sa fac; axa X o sa o fac dupa dimensiunea ghidajelor pe care le am, adica 1000 mm iar axa Y de 700 mm , oricum nu ma prea lasa inima sa tai din ghidaje.
Ca si sursa de alimentare o sa ma orientez spre una de 36 V. As mai avea o intrebare,.... e normal ca patinele sa stea pe ghidaj si sa nu alunece usor daca ghidajul e in pozitie verticala? Atasez o poza cu ghidajul si patinele
#10
Postat 02 February 2018 - 12:01 AM
emilemir, la 01 February 2018 - 11:28 PM, a spus:
Multumesc mult pentru sfaturile pe care mi le-ati dat si asa o sa fac; axa X o sa o fac dupa dimensiunea ghidajelor pe care le am, adica 1000 mm iar axa Y de 700 mm , oricum nu ma prea lasa inima sa tai din ghidaje.
Atentie la Y de 700 mm; este o deschidere care necesita ca portalul sa-l faci foarte solid. Nu te speria daca devine foarte greu; cu un cuplu de vreo 2 Nm la stepper poti sa misti un portal de 300 kg cu 0,5 m/s timp de accelerare, cu surub cu bila pas de 10 si cu preload, asa ca nu te ingrijora de greutate. Portalul trebuie sa arate in sectiune ca un dreptunghi cu inaltimea de 300 mm si latimea de cel putin 200 mm - eu asa l-as face. NU pune doar o placa de aluminiu, indiferent cat de groasa ar fi; portalul este supus 99% la torsiune, iar o placa este raspunsul cel mai putin de dorit la torsiune pentru ca are momentul de inertie axial mic (este de dorit ca distanta de la axa longitudinala a portalului pana la oricare margine laterala a portalului sa fie cat mai mare). Patru placi care sa faca un dreptunghi (in sectiune) este cel mai simplu.
#11
Postat 02 February 2018 - 10:40 AM
emilemir, la 01 February 2018 - 11:28 PM, a spus:
Multumesc mult pentru sfaturile pe care mi le-ati dat si asa o sa fac; axa X o sa o fac dupa dimensiunea ghidajelor pe care le am, adica 1000 mm iar axa Y de 700 mm , oricum nu ma prea lasa inima sa tai din ghidaje.
Ca si sursa de alimentare o sa ma orientez spre una de 36 V. As mai avea o intrebare,.... e normal ca patinele sa stea pe ghidaj si sa nu alunece usor daca ghidajul e in pozitie verticala? Atasez o poza cu ghidajul si patinele
Este normal, pentru ca pe capete ai garniturile cauciucate stil semering care dezvolta frecare si nu permite intrarea mizeriei in interior si iesirea vaselinei din interior.
#12
Postat 02 February 2018 - 10:55 AM
emilemir, la 01 February 2018 - 05:59 PM, a spus:
Acum depinde la ce te-ai gandit cand intrebi de comparatie intre suruburi. Daca te-ai gandit la buget, poti sa iei trapez, dar mai bine cu bile.
Daca te-ai gandit la precizie, si ai buget disponibil, uita de cele cu bile, si ia trapez de la universal lead screw.
Ce pot sa-ti spun, sunt cele mai de precizie in momentul de fata, surubul nu prea il prelucrezi cu nimic pe strung, nu conteaza daca pastila de cutit este alba, gri, neagra, etc. Asa de bine este cimentat.
Iar precizia, nu o gasesti la nici un surub cu bile.
De obicei este bine sa folosesti un astfel de surub pe axa Z. Aici iti trebuie precizia maxima pentru ca se lucreaza pe cote sub un mm, si are si avantajul ca nu-ti va pica niciodata in bot motorul, si nici nu se va deplasa cand motorul nu este alimentat.
Ele pe site-ul lor sunt foarte scumpe, dar sunt cateva si pe ebay la pret de guma de mestecat.
Eu am cumparat un lot mai demult, si cel putin 5 cnc-uri facute de mine merg cu astfel de suruburi pe Z.
Arunca un ochi aici:
http://www.universal-thread.com/
#13
Postat 02 February 2018 - 01:24 PM
Am intrebat de o comparatie ca si precizie intre suruburile cu bile si cele trapezoidale ordinare. Sunt sigur ca cele universal lead sunt net superioare dar deocamdata din cauza bugetului o sa ma duc spre cele cu bile chinezesti pentru axa X si Y iar daca pe viitor gasesc
un surub universal lead screw pentru Z atunci aceasta va fi alegerea.
pentru axa X am gasit acesta:
https://www.banggood...ur_warehouse=CN
e destul 16 mm in diametru pentru asa distanta?
pentru axa Y:
https://www.banggood...ur_warehouse=UK
la surubul pentru axa y e ceva dubios, din china costa 74,51 usd iar din europa 35, 55 usd plus 11 usd transportul .
Cam ieftin pentru un surub de 750 mm pluis blocurile de rulmenti si cuplajul elastic
#14
Postat 02 February 2018 - 08:32 PM
emilemir, la 02 February 2018 - 01:24 PM, a spus:
Am intrebat de o comparatie ca si precizie intre suruburile cu bile si cele trapezoidale ordinare. Sunt sigur ca cele universal lead sunt net superioare dar deocamdata din cauza bugetului o sa ma duc spre cele cu bile chinezesti pentru axa X si Y iar daca pe viitor gasesc
un surub universal lead screw pentru Z atunci aceasta va fi alegerea.
pentru axa X am gasit acesta:
https://www.banggood...ur_warehouse=CN
e destul 16 mm in diametru pentru asa distanta?
pentru axa Y:
https://www.banggood...ur_warehouse=UK
la surubul pentru axa y e ceva dubios, din china costa 74,51 usd iar din europa 35, 55 usd plus 11 usd transportul .
Cam ieftin pentru un surub de 750 mm pluis blocurile de rulmenti si cuplajul elastic
Eu as lua de diametru 20 mm cu pas de minim 10, insa pas de 20 ar fi de preferat. Cel de 16 mm este ok ca forta axiala, dar la jumatate va "atarna" sub propria greutate. Cu cat pasul surubului este mai mare, cu atat turatia suruburilor este mai mica (ceea ce este de dorit) si la fel, turatia stepper-elor este mai mica (de dorit) si astfel tii temperatura sub control (frecare surub-piulita si inductanta stepper). Stepper-ul dezvolta cel mai bun cuplu pana in 300 rpm, ceea ce daca ai raport de 1:1 cu surubul cu pas de 20 mm, va insemna ca poti avea un feed de 6m/min care rascheteaza cu un cuplu bun, ceea ce este foarte bine.
#15
Postat 02 February 2018 - 09:22 PM
Teoretic , ar trebui sa incepi proiectarea dupa ce ai componentele de baza ale mecanicii ( ghidaje , suruburi cu bile , profile extrudate ) . Electronica si motoarele stepper
sunt ultima ta problema ...se gasesc usor , se seteaza simplu , 2N/m la un microstep 1/4 ( 800ppr ) e suficient . Oricum din suruburile chinezesti nu scoti o precizie
de lucru mai buna de 5-7 sutimi , si asta in cazul fericit . Plaseaza suruburile cu bile cat mai aproape de ghidaje . Daca poti , proiecteaza masina cu ghidajele in pozitie
orizontala , nu cum le-ai pus tu ... lucreaza mai corect si incarca mai mult ... ai mare grija cum prinzi blocurile de rulmenti ( pozitie , aliniere , preload ) . Din cate stiu ,
sistemul de preload la blocurile chinezesti foloseste camasa exterioara a rulmentului , cu niste saibe subtiri ... ineficient si foarte greu de reglat corect.
Daca vrei sa prelucrezi aluminiu ... ai nevoie de un motor de frezare bun . Si ala e scump . Si are nevoie de VFD , de pensete ... nu scapi fara 3-400USD . Nu mai pun la
socoteala frezele si sistemele de prindere a piesei de prelucrat ( menghina sau vacuum ) .
In ce soft proiectezi ? Daca vrei , pot sa-ti trimit niste fisiere 3d in format neutru , sa vezi ce si cum ... ceva de genul asta ...
succes.
#17
Postat 02 February 2018 - 11:41 PM
katran: initial am optat pentru suruburi trapezoidale dar citind pe forum si pe net mi-am dat seamana ca ar fi fost o gresala. Gresit e si ca iau chinezesti dar nu ma incadrez bugetului.
Am optat pentru pozitionarea ghidajelor in lateral pentru a putea fixa masa de lucru dar daca e mai bine cu sinele pe ghidaj o sa modific proiectul iar fixarea suprafatei de lucru o sa o fac intre profilel si nu pe profile.(sper ca profilele de 40x80 sa-mi de-a voie)
Programul de proiectare pe care il folosesc e Solidworks. Pentru inceput o sa folosesc un dremel ca si motor de frezare (pentru inceput frezez doar plastice de 3mm sa-mi fac frame-uri la elicoptere) iar pe viitor ori un Hertz de 0.75 daca o sa reusesc sa il iau din turcia sau daca nu un spindle chinezesc de 1.5 kw racit cu apa,dar pana la spindle o sa mai treaca ceva timp
Aceasta postare a fost editata de emilemir: 02 February 2018 - 11:43 PM
#18
Postat 03 February 2018 - 10:51 AM
PiccoNew, la 02 February 2018 - 11:35 PM, a spus:
Eu desenez in Rhino3D , da' pot sa export 3d-ul in orice format neutru . Pozele sunt CGI , scenele din Rhino aduse in Key-Shot si randate
cu global ilumination . Tre' sa faci layer-ele corect si sa grupezi part-urile inainte , altfel e un chin sa bagi materialele/texturile ...
#19
Postat 03 February 2018 - 10:57 AM
emilemir, la 02 February 2018 - 11:41 PM, a spus:
Am optat pentru pozitionarea ghidajelor in lateral pentru a putea fixa masa de lucru dar daca e mai bine cu sinele pe ghidaj o sa modific proiectul iar fixarea suprafatei de lucru o sa o fac intre profilel si nu pe profile.(sper ca profilele de 40x80 sa-mi de-a voie)
Programul de proiectare pe care il folosesc e Solidworks. Pentru inceput o sa folosesc un dremel ca si motor de frezare (pentru inceput frezez doar plastice de 3mm sa-mi fac frame-uri la elicoptere) iar pe viitor ori un Hertz de 0.75 daca o sa reusesc sa il iau din turcia sau daca nu un spindle chinezesc de 1.5 kw racit cu apa,dar pana la spindle o sa mai treaca ceva timp
Clar , suruburi cu bile ... cu ghidajele e o problema , nu prea poti sa le plasezi corect pe profilul 40 . Plus ca piulite de canal 8 cu gauri filetate M5 de care
ai tu nevoie la ghidajele de 15 , nu cred ca gasesti . Poate cu un distantier , un straif dedesubt ...cu ocazia asta montezi si ghidajul corect si poti sa-l
aliniezi ...oarecum .
Fara motoare chinezesti d-alea cilindrice racite cu apa ... bani aruncati aiurea . Strange din buci si cumpara un Hertz de 1HP si esti ok , inclusiv la aluminiu .
Daca pui niste pensete bune si o piulita echilibrata dinamic , prinzi alea cateva sutimi precizie .
#20
Postat 03 February 2018 - 05:27 PM
emilemir, la 02 February 2018 - 11:41 PM, a spus:
Dremel-u' are vibratii, dar daca o perioada pana aduni buget nu vei avea de prelucrat in cote stranse este ok. Suruburile cu pas de 5 iti dau cuplu si iti iau din viteza. De cuplu nu ai mare nevoie daca ai steppere de cam 4 Nm, insa ceva viteza ai nevoie pentru lemn si plastice. Daca forjezi stepper-ul, se vor incalzi piulitele de la surubul cu bile si mai pierzi din precizie, iar stepperul va pierde pasi. Poti sa lucrezi ok la viteze de 1 m/min pentru 45-60 minute sau in jur de 15-30 minute la 2-3 m/min (fac o estimare din burta ca sa ai o idee, caci nu stiu cat de bine vei alinia sinele cu suruburile si ce parametri de frezare o sa ai). Cu suruburile cu pas de 10 (macar) poti freza lejer 60 minute cu 2-3 m/min (din nou, presupunand ca nu se "impiedica" cinematica din motive de montaj sau adancimi de aschiere nerealiste). Daca bugetul este strans, mai asteapta. Nu uita ca tot sistemul tau va fi la fel de puternic ca cea mai slaba veriga a lui (pot fi suruburile, sau motorul, sau rulmentii de capat, etc). Daca nu intrevezi o marire de buget prea curand, mai bine cumpara de pe Ebay o chinezareala; aia care le fac au ajuns sa vanda mii sau zeci de mii de bucati si inseamna ca au niste cnc-uri pe care le prelucreaza si le aliniaza. Nu este o rusine sa nu ai buget si sa cumperi din acest motiv o chinezarie de cnc; ala macar o sa-l vinzi mai tarziu probabil cu 2/3 din pretul de achizitie pentru ca deja este ieftin de cand il cumperi.
#21
Postat 03 February 2018 - 06:15 PM
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 03 February 2018 - 06:16 PM
#22
Postat 03 February 2018 - 07:08 PM
A cumparat cineva de pe CNC Marketim? Au preturi foarte bune la motoare de frezare dar nu stiu cata incredere prezinta
In afara de un fierastrau pentru taiat profile restul sculelor le am (subler, micrometru, ceas comparator) . La un cnc nu am acces dar am langa mine un strung si o freza si un baiat priceput
#23
Postat 03 February 2018 - 08:36 PM
#24
Postat 09 February 2018 - 11:11 AM
#27
Postat 09 February 2018 - 07:08 PM
Aceasta postare a fost editata de mincof: 09 February 2018 - 07:08 PM
#28
Postat 09 February 2018 - 09:20 PM
#29
Postat 09 February 2018 - 11:35 PM
mincof, la 09 February 2018 - 07:08 PM, a spus:
eu am pe z surub 1605 si nu a cazut niciodata.... nici daca apas cu mana nu cade..... cu bun simt asa ca pe el nu m-am suit sa vad ce se intampla :pardon:
#30
Postat 10 February 2018 - 12:01 AM
Aceasta postare a fost editata de Elicopter: 10 February 2018 - 12:02 AM