Modelism - RHC Forum: Electronica DIY pentru planoristi - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Electronica DIY pentru planoristi ....sau sa punem Arduino la treaba

#31 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 12 January 2018 - 01:39 PM

Vezi postarearenatoa, la 12 January 2018 - 09:27 AM, a spus:

Daca ar fi si in EU... ce fain ar fi...

Ce versiune echivalenta RasPi sunt astea orange ?

sunt in EU, astea doua la reducere:
https://hobbyking.co...265-hevc4k.html
https://hobbyking.co...evc-4k-gpu.html
...si asta la un pret "normal":
https://hobbyking.co...c-4k-gpu-1.html
au procesoare diferite fata de RPi...nu poate fi facuta o corespondenta directa dar sunt mai "tari"(tot quad core , tot 1 Gb de RAM... dar ai in plus de exemplu SATA si 8 GB flash la un pret pe jumatate).
De nivelul RPi 3 ..aveam asa ceva cu kodi cu RPI3 pus la televizor si am trecut la OPi.

Revenind la mutoanele noastre fara fir, incep sa portez codul pentru noile procesoare, am legat senzorul de presiune la procesor si am facut prima pagina de web.

Fisiere atasate


0

#32 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 12 January 2018 - 11:42 PM

Cam asa arata interfata web:
1. graficul temperatura si altitudine (deocamdata temperatura tine locul unei alte marimi mai interesante ...curentul)
2. facilitatea de autoscale
3. un mic ecran cu cateva variabile ce modifica functionarea
4. dimensiunea curenta a logului
5. posibilitatea de stergere a logului
Cateva limitari pe care le am:
1. graficul este facut cu Google Graphs ...deci deocamdata chestia nu este "self contained" adica are nevoie de acces la internet (daca vreti grafice pe camp va trebui sa legati altimetrul la telefonul folosit ca hotspot)
2. Google graphs se cam supara la seturi mari de date .... 60 de intrari duble temperatura & altitudine sau curent & altitudine sunt cam maximul ce pot obtine (deocamdata)
3. deocamdata autentificarea la reteaua mea de acasa este codata in program...pe viitor la pagina de setari vor exista niste campuri suplimentare in care puteti baga numele si parola pentru cateva retele (de exemplu cea de acasa si cea de la serviciu si hotspotul din telefon)
4. placuta asta de pe breadboard are 32 Mb = 4 MB memorie,pe care am partitionat-o cu 1 MB pentru program si 3 MB spatiu pentru fisiere (deocamdata un singur fisier in care se arunca toate datele). Fisierul asta e de tip text (vezi mai jos cateva linii ) si fisierul poate fi descarcat si prelucrat in XLS sau in alte programe
5. mai am niste limitari legate de hardware-ul cipului ESP8266: am doar un singur convertor analog-digital cu intrare in gama 0-1V ...deci trebuie sa ma limitez doar la citirea unei singure marimi analogice (si asta va fi curentul); spre deosebire de Arduino care avea interfetele PWM facute in hardware aici sunt facute in software si va trebui sa fac cateva smecherii la taierea semnalului de motor in functie de timp si altitudine (dar pina acolo mai e).
6. nu stiu inca ce marime va avea flash-ul pe placutele mici...dar deocamdata astia 3 MB sunt OK.
Graficele arata foarte bine si pe telefon.
Personal sunt multumit de progresul zilei de azi, am facut o interfata utilizabila atat de pe calculator si de pe telefon ...bineinteles ca nu e perfecta dar e un inceput.


17 23.4100 0.0000 -0.1231 12/01/18 22:56:57.
18 23.3900 0.0000 0.1516 12/01/18 22:56:58.
19 23.4000 0.0000 0.1633 12/01/18 22:56:59.
20 23.3900 0.0000 0.1109 12/01/18 22:57:00.
21 23.4000 0.0000 0.0433 12/01/18 22:57:00.
22 23.4000 0.0000 0.0005 12/01/18 22:57:01.
23 23.3900 0.0000 -0.0244 12/01/18 22:57:02.
24 23.4000 0.0000 0.1653 12/01/18 22:57:03.
25 23.4000 0.0000 -0.1078 12/01/18 22:57:04.
26 23.4000 0.0000 -0.1322 12/01/18 22:57:04.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 12 January 2018 - 11:44 PM

0

#33 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 13 January 2018 - 11:02 AM

Pentru Android pot face eu un app de grafice, daca imi vin datele pe BT, am ceva similar facut pentru temperaturi.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#34 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 13 January 2018 - 11:10 AM

Si un pont pentru partea cu cantarul... poate sunt ceva chestii utile pe acolo...
Am comandat si primit recent un cantar "mai altfel", care are in el 4 senzori "load cell", poate si afisajul o fi util, mai stii... :unsure: carcasa pare perfecta pentru masurarea CG avion... la 17$ eu zic ca merita.
Il gasiti ca "Portable 3kg 0.1g Drip Coffee Scale With Timer Electronic Digital Kitchen Scale" pe Ali, sau ca "3kg 0.1g Drip High Precision LCD Electronic Scales Drip Coffee Scale With Timer" pe eBay.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#35 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 13 January 2018 - 02:44 PM

Vezi postarearenatoa, la 13 January 2018 - 11:02 AM, a spus:

Pentru Android pot face eu un app de grafice, daca imi vin datele pe BT, am ceva similar facut pentru temperaturi.

Pai cam asta era spilul, as scapa dintr-un foc de BT ( si scap de o complicatie hw cu Inca o placa si mai ales de una sw de nu mai trebuie sa fac inca una sau chiar doua applicatii client pentru Android si iOS) plus complicatie cu pairing, ca toata lumea stie sa se lege la un ap sau hotspot. browserul are marele avantaj ca e clientul universal si e la indemana oricui (exista un singur D-zeu si ala e Facebook si Zuckenberg e profetul sau).
POC-ul de ieri ( in limbajul IT-istilor asta a Proof Of Concept) a atins 3 domenii majore carema cam blocau la varianta cu arduino:
- transferul de date - BT si aplicatiile aferente ....acum logul e un fisier text cu taburi si valori in clar ce poate fi download si bagat in spreadsheet si prelucrat sa faci grafice si statistici... Practic partea asta e finalizata, poate doar sa lucrez cu mai multe fisiere sa am loguri pe zile.
- trecerea de la butoane fizice (si programat meniu pentru ele) la butoane virtuale si meniu in interfata web ... In linii mari e gata, pe linga pagina aia cu valorile pentru scalare grafice si interval de logare mai bag un buton de start / stop loger ... acum salveaza date degeaba din momentul in care il pui sub tensiune, fie bag niste conditii legate de variatia vitezei ascensionale / descensionale (dar astea pot sa te pacaleasca pentru ca nu am alti senzori de validare gen accelerometru sau girometru) fie pun un buton start / stop. Plus pagina cu variabilele F5j legate de durata si inaltimea de taiere a motorului, intervalul de timp dupa taiere la care conteaza inaltimea, daca sunt permise repornirile motorului plus o chestie de finete la altimetre cat e presiunea corespunzatoare nivelului marii ( acum fac o chestie grosiera, la inceputul programului fac 100 de citiri de presiune/inaltime, fac media si aia o consider inaltimea absoluta a locului si o scad din masuratori ca sa obtin inaltimea relativa cu care lucram
- partea de grafice... Chiar daca are ceva limitari legate de numarul de date in mare algoritmul e gata
Singura chestie la care inca nu m-am decis e modul de lucru al altimetrului: AP sau statie.
Daca lucreaza ca AP asta inseamna ca pe telefon ii alegi una dintre retelele gasite (sa zicem una generala tip ALTiX-Wi-fi sau una specifica gen ALTiX-abc unde abc sunt ultimele 3 cifre din adresa MAC) bagi parola (poate fi una predefinita gen ALTiX-pwd sau folosim inca 3 cifre din adresa MAc...in adresele mac din 12 cifre 6 reprezinta codul producatorui si 6 sunt specifice interfetei..).. iar info astea le pictez impreuna cu adresa IP pe ecranul OLED sa te poti lega la altimetru. E foarte secure, e usor de facut... dar "n-ai net".. adica nu au iesire la internet si deci nu ai acces la NTP (se rezolva cu o pagina in care bagi data si ora) si nici nu ai acces la google charts sau alte scripturi de grafice ( se rezolva si asta, graficul se face de fapt local in browser si de pe net se descarca doar niste javascript, astea pot sa le pun local in sistemul de fisiere dar vor ocupa ceva spatiu, probabil cateva sute de kb)
Da lucreaza ca statie e mai simplu pentru mine personal, bag in program 2-3 retele (cea de acasa, hotspotul dat de telefon si hotspotul dedicat de la Vodafone) si altimetrul se leaga automat la reteaua cu cel mai bun semnal.
Mai complicat e pentru potentialii "clienti" ... ca sa obtin aceasi chestie trebuie sa trimit altimetrele in mod statie si sa pun o pagina de web cu SSID si parole de acces si cu un buton care sa faca trecera de la modul AP la statie si invers, tehnic nu e complicat si se face dar ramane factorul uman...cati sunt familiarizati cu subtilitati de genul asta si cum vor reactiona ca altimetrul nu va mai fi accesibil pe reteaua lui ALTiX ci s-a mutat pe retelele "personale".
Mainexista si varianta sa pui utilizatorul sa foloseasca un hotspot pe telefon dar cu nume si parole impusende ALTiX ( predefinite in program.. numele gen ALTiX-ext si parola tot ceva bazat pe MAC)... si astace fezabil dar nu foarte practic pentru ca obligi userul sa faca modificari..eu unul sunt comod si nu as face asa ceva.
Nu trebuie neglijat factorul uman, pina la urma greselile sunt posibile si procedurile complicate ar trebui evitate, cred ca modul de lucru AP e cel mai simplu pentru ca introducerea datei si orei e cel mai simplu de facut fata de alte complicatii cu SSID, parole, Ap/ statie sau alte nebunii.

Putem presupune ca daca ai citit pina aici chiar esti interesat de subiect asa ca astept propuneri constructive, hai sa facem un altimetru mai bun decat ce exista acum pe piata (si maximul e cam dat de combinatia BT + butonase + OLED... si asa cum vad eu lucrurile in combinatia Wifi+browser+OLED avem ceva avantaje... plus costul materialelor foarte mic).
0

#36 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 13 January 2018 - 10:10 PM

Am reusit sa pun la slabit partea de grafice. Google Charts avea 970 kB si mai avea si dezavantajul ca licenta nu permite salvarea pe serverele locale ci trebuie sa le obtii on-line), un alt script pe care il considerasem chart.js avea si el 477 kB.
Toate scripturile gasite pe net pacatuiesc prin complexitate, fac si grafice linii si barchart si gradiente si draci si laci.... nici unul nu era bun pentru ce aveam eu nevoie. sau daca erau simple erau de fapt niste "wrappere" ...apelau alte scripturi de pe internet.
Pina la urma gasisem vreo 2 scripturi in jur de 50-60 kB dar si astea contineau tot felul de tipuri de grafice si de facilitati de care nu aveam nevoie. Orice chestie in plus are efect asupra procesorului pentru ca trebuie sa transmita mai multe date, crearea graficului se face local in browser.
Dar si asta erau prea mult dupa gustul meu asa ca pina la urma am facut un script minimal de desenat un grafic cu linii, l-am pus la slabit (nume de variabile scurte, eliminat blancuri, taburi si endline in plus) si a rezultat un javascript de sub 3kB si care face doar grafice liniare, numai bun pentru folosire in sisteme "usurele" de genul asta.
Atasat scriptul, o pagina de test si rezultatul ...
Daca vreti sa rulati scriptul redenumiti fisierul in ALTChart.js.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 13 January 2018 - 10:13 PM

0

#37 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 15 January 2018 - 06:10 PM

Cateva cuvinte despre progresul in week-end.
1. Scriptul de facut grafice (pus la o cura de slabit suplimentara, fara culori random la grafice ci utlizat culorile RBG primare si cele compuse, fara tringhiulete la axe, cu scurtat denumirile la variabile si "minimizat" dimensiunea prin eliminarea tab/spatii/endline) are acum o dimensiune mica de sub 2K. Asta e permis apelarea lui nu ca un fisier de sine statator (cu ceva gen <script type='text/javascript' src='ALTChart.max.js'></script> ) ci sa fie inclus direct in pagina web generata (ceva gen <script> textul_scriptului</script>; smecheria asta are marele avantaj nu datoorita reducerii de spatiu ci faptului ca nu mai sunt alte fisiere in memoria flash in afara de loguri (si deci pot sa o fornatez sau initializez fara sa port grija scripturilor de grafice).
2 Asa mic cum e el scriptul e "voinicel" si permite afisarea unor grafice cu 500 de puncte; asta inseamna ca pentru perioade de logare de 1 sec pentru DLG sau 1.5 / 2 sec pentru F5J afisarea graficului unei intregi sesiuni de zbor (atentie ...nu vorbim de afisarea pe calculator acasa cu programe specializate ci afisarea LA CAMP pe telefon sau tableta a unui grafic de genul de mai jos).
3. Am inclus in grafic si o autoscalare grosiera in funtie de datele de masurare; pentru eliminarea zgomotului (si a zecimalelor nesemnificative) masuratorile se fac prin medierea a 100 de esantioane. Poate parea prea mult si inutil dar sa nu uitam ca BMP280 are precizia data de producator de +/- 1 m. Cat de eficienta e chestia asta: am eliminat aproape toate varfurile cu erori grosolane de masura, vezi graficele alaturate. Similar la initializare programul face un set de 100 masuratori pentru aflarea altitudinii absolute si aceasta cota 0 este aplicata la aflarea altitudinii relative. Primul grafic contine masuratori simple cu "varfuri", al doilea grafic reprezinta
- senzorul agatat in podul casei (cota 6 si un pic)
- pus pe podeaua podului ( 5 si un pic)
- coborat la parter si pus pe podea, pe masa de lucru, pe un scaunel, pe un pervaz si ridicat putin peste cota pervazului (dac stii ce sa cauti se vad cateva paliere bine conturate in intervalul de 1 m chiar daca precizia senzorului este de +/- 1m ...avantajul mediei pe seturi de date mari).
4. In log am eliminat salvarea datei si am pastrat doar salvarea orei, voi baga o optiune de salvat / adaugat logul curent (datafile.txt) in log zilnic (20180115.log de exmplu) pentru o organizare mai buna. Memoria asta de 3M e arhisuficienta (8000 si ceva de esantioane au vreo 200K ).
Pe partea de masurare altitudine mai am mici ajustari de finete (ceva gen QNH sau QFE pentru colegii cu ceva experienta de planorism 1:1).
Rog colegii de pe forum interesati de un altimetru modern sa imi spuna cam ce facilitati doresc ca sa le pot baga in program.

Fisiere atasate


0

#38 Useril este offline   Olvi 

  • ex rou162
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 376
  • Inregistrat: 02-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara

Postat 15 January 2018 - 06:37 PM

Este foarte interesant proiectul pe care vrei sa il realizezi.
pentru prima idee, se pare ca deja exista produse asemanatoare pe piata : https://www.youtube....h?v=K8mvouucBqM pozi vedea aici un cantar cu masurare de CG in actiune.
Lumea este destul de multumita de el.

Cat despre altimetru, daca faci ceva cu calibrare de temperatura atunci este genial.
Nu este inca nimic pe piata care sa fie calibrat cu temperatura. Si asta nu ma refer la compensarile senzorilor in fct de temperatura.
In functie de temperatura aerului se poate face o masuratoare eronata daca te iei doar de presiune.

Astept cu nerabdare urmatorul pas. urmaresc cu interes subiectul.
Best way to get to next level is to practice. So fly fly fly and at the end of the day fly again.
Push your limits to a level you have never did before.
0

#39 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 15 January 2018 - 06:47 PM

Dupa ce a dat 235 Euro, sa il vad pe ala care zice ca nu e multumit... piesele care intra in proiectul asta costa o zecime.

Nu stiu sa fie senzor barometric care sa nu aiba incorporat si senzor de temperatura si sa nu faca si corectia asta... cel putin cele uzuale in RC...
:unsure:

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 15 January 2018 - 06:49 PM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#40 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 15 January 2018 - 07:49 PM

Multumesc pentru sugestie, am verificat in bibiliotecile folosite si intr-adevar folosesc formula barometrica simplificata:

altitude = 44330 * (1.0 - pow(pressure / seaLevelhPa, 0.1903));

Inversul lui 0.1903 e 5.254860746 si pe internet am gasit ca formula ar trebui sa contina 5.255. Exista si o asa numita formula hypsometrica ce tine seama de temperatura, acolo coef de putere ar trebui sa fie 5.257, am modificat biblioteca sa imi calculeze si presiunea ajustata cu temperatura.

altitude = (pow((seaLevelhPa/presure),1/5.257)-1)*(temp+273.15)/0.0065;

Cica formulele astea ar trebui sa fie echivalente pentru 15 grade, personal am ceva indoieli avand in vedere puterile alea diferite (chiar daca 288.15/0.0065=44330.76923).
Dar fiind o modificare usor de facut nu e nici o problema, pot chiar sa pun in grafic inaltimile calculate cu cele doua formule.
In alta ordine de idei vorbim de un senzor cu o precizie de 1 metru si cred ca in intervalul 0-100 m pemtru DLG si 0-200 m pentru F5J nu ar trebui sa existe diferente prea mari.
O influenta mai mare o are presiunea de la nivelul marii, acum e o constanta (1013.25) dar pot sa pun intr-o pagina corectii pentru presiunea asta (de exemplu presiunea din Constanta ...acum cred ca e 1031)....dar si asta e o aproximare pentru ca din Ploiesti (sau Timisoara) e ceva distanta pina la Constanta.
Pentru DLG/F3K treaba e simpla, ne intereseaza inaltimea de lansare si eventual un sink rate, la F5J trebuie sa fac mai multe calcule pentru ca ne intereseaza 3 chestii esentiale:
- momentul in care se poate considera ca a fost facuta lansarea (si aici cred ca e mai important anuntul arbitrului si nu modul cum variaza semnalul de motor, eventual pot sa pun un mini switch sau un senzor Hall care sa simta cand modelul a plecat din mana) ...pentru calculul celor 30 de secunde
- limitarea 30 sec / 200 msau alte reguli
- calculul inaltimii de zoom sau la 10 sec ...sau alte subtilitati de genul asta.
ALte sugestii?

Aceasta postare a fost editata de ender67: 15 January 2018 - 07:50 PM

0

#41 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 15 January 2018 - 08:28 PM

In scenariile la care cunosc eu cum se lucreaza cu barometrul, din ArduPilot sau alte softuri de UAV, nu se lucreaza cu referinta de la nivelul marii, pentru ca nu te poti baza pe ea, presiunea variaza masiv in functie de vreme, 1013 ala "normal" poate fi lejer 1040 iarna. Pe barometrul Frsky, Craiova este pe undeva intre 116 si 192m, in functie de vreme.

Intotdeauna se ia ca referinta presiunea de la lansare si totul se raporteaza la ea.
In UAV-uri se masoara si se ingheata valoarea din momentul armarii, care este o operatie de rutina la un zbor cu autopilot, spre deosebire de lansarea unui planor FAI. As zice ca un microswitch de reset e cam musai... sau sa se faca citirea asta de referinta la alimentarea modelului.
Si la statiile cu telemetrie se face la fel, exista reset altitudine la locatia pilotului.

Apropo de precizie... unul de 20-30 cm folosit la diverse vario costa tot cat ala de un metru, nu merita facut rabat la partea asta...
Prima generatie de barometre folosite in UAV au fost doar de amorul artei, nu simteai o termica cu ele, iar altitude hold la multicoptere era ca la montagne-russe...

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 15 January 2018 - 08:30 PM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#42 Useril este offline   Olvi 

  • ex rou162
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 376
  • Inregistrat: 02-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara

Postat 15 January 2018 - 08:29 PM

Vezi postareaender67, la 15 January 2018 - 07:49 PM, a spus:

Multumesc pentru sugestie, am verificat in bibiliotecile folosite si intr-adevar folosesc formula barometrica simplificata:

altitude = 44330 * (1.0 - pow(pressure / seaLevelhPa, 0.1903));

Inversul lui 0.1903 e 5.254860746 si pe internet am gasit ca formula ar trebui sa contina 5.255. Exista si o asa numita formula hypsometrica ce tine seama de temperatura, acolo coef de putere ar trebui sa fie 5.257, am modificat biblioteca sa imi calculeze si presiunea ajustata cu temperatura.

altitude = (pow((seaLevelhPa/presure),1/5.257)-1)*(temp+273.15)/0.0065;

Cica formulele astea ar trebui sa fie echivalente pentru 15 grade, personal am ceva indoieli avand in vedere puterile alea diferite (chiar daca 288.15/0.0065=44330.76923).
Dar fiind o modificare usor de facut nu e nici o problema, pot chiar sa pun in grafic inaltimile calculate cu cele doua formule.
In alta ordine de idei vorbim de un senzor cu o precizie de 1 metru si cred ca in intervalul 0-100 m pemtru DLG si 0-200 m pentru F5J nu ar trebui sa existe diferente prea mari.
O influenta mai mare o are presiunea de la nivelul marii, acum e o constanta (1013.25) dar pot sa pun intr-o pagina corectii pentru presiunea asta (de exemplu presiunea din Constanta ...acum cred ca e 1031)....dar si asta e o aproximare pentru ca din Ploiesti (sau Timisoara) e ceva distanta pina la Constanta.
Pentru DLG/F3K treaba e simpla, ne intereseaza inaltimea de lansare si eventual un sink rate, la F5J trebuie sa fac mai multe calcule pentru ca ne intereseaza 3 chestii esentiale:
- momentul in care se poate considera ca a fost facuta lansarea (si aici cred ca e mai important anuntul arbitrului si nu modul cum variaza semnalul de motor, eventual pot sa pun un mini switch sau un senzor Hall care sa simta cand modelul a plecat din mana) ...pentru calculul celor 30 de secunde
- limitarea 30 sec / 200 msau alte reguli
- calculul inaltimii de zoom sau la 10 sec ...sau alte subtilitati de genul asta.
ALte sugestii?


Pai nu vrei sa masori inaltimea de la nivelul solului? vrei sa masori inaltimea de la nivelul marii?
De ce ai vrea sa faci corectia astA? poti lua presiunea si temperatura de la locul de lansare si acolo iti setezi un zero.
1m pentru DLG cat si pentru F5J nu este o acuratete prea buna sincer. Oamenii acum se orienteaza spre zeci de centimetri. Din ce stiu eu cel mai ok altimetru are acum un senzor cu o precizie de 12cm.
La eroare de 1 metru de la masuratoare sincer nu are nici o valoare masurarea tempetarurii. problema este la schimbarea temperaturii in timpul zborului si din momentul alimentarii pana la aclimatizarea senzorului.
Nu de multe ori la altimetrul meu de pe DLG la lansare am 0 metri iar uneori (cel putin acum pe frig) am o eroare de +-2-3m (chiar daca precizia senzorului este de 12cm)
Best way to get to next level is to practice. So fly fly fly and at the end of the day fly again.
Push your limits to a level you have never did before.
0

#43 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 15 January 2018 - 09:09 PM

Ender, vezi că la F5J se măsoară 30 de secunde de la pornirea motorului. Așa spune regulamentul. Dacă "chilotu-i" mormoloc și doarme cu modelul în mână, e problema lui. Înălțimea zero (setarea ei) o face Altis-ul automat când îl cuplezi. Cuplarea se face cu modelul pe sol (tot de la regulament citire), dar am văzut că se acceptă și cu planorul pe suport, dar nu mai mult de 1 m înălțime.
Spor la meșterit că-i interesant.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#44 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 15 January 2018 - 09:18 PM

A ! Să nu uit ! :)
La F5J mai este o setare de care mulți uită, sau nu o fac pentru a nu porni motorul accidental. Lipsa setării produce, ocazional, o problemă : se întâmplă ca motorul să fie oprit în primele 10 secunde și nu-l mai poți porni. E vorba de setarea de siguranță care permite pornirea motorului sub 15 m dacă pilotul constată că e prea departe și nu vrea să facă câteva sute de metri să-l recupereze. În cazul acesta arbitrul oprește cronometrul la repornirea motorului, iar aterizarea e punctată cu "0".
URA şi la zbor fofezelor !
0

#45 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 15 January 2018 - 09:27 PM

Exista notiunile de altitudine absoluta (deasupra nivelului marii) si relativa (unde cota 0 e locul de lansare si totul se masoara cu plus in sus).
Ceee ca masoara direct senzorul este o presiune si o temperatura. Pe baza formulelor prezentate mai sus se calculeaza inaltimea ABSOLUTA (deasupra nvelului marii).
Inaltimea calculata depinde de presiunea de la nivelul marii (si aici poti sa folosesti valoarea predefinita 1013.25 sau daca vrei masuratori cat se poate de precise sa bagi valoarea masurata de statiile meteo in momentul ala). De exemplu cica acum in Costanta presiunea e 1031.
La intrarea in program calculez cat pot eu de precis inaltimea zonei respective (valoarea absoluta ...medie a 100 de masuratori) si cu ea fac acea corectie pentru aflarea inaltimii relative care este utilizata in grafice si in deciziile legate de F5J.
Ca prin diverse artificii senzorul vad ca imi afiseaza relativ corect variatii destul de mici de inaltime e bine (eu pot sa decelez palierele de "scaunel" / "masuta de cafea" / "pervaz" / "deasupra pervazului" chiar daca graficul are acea "iarba ...dar asta e normal cat ea variaza in intervall de 1 m)... ceea ce vreau sa obtin e certitudinea ca daca sensorul imi spune ca altitudinea e 200 m sa fiu sigur ca sunt in zona aia (199.5 - 200.5 m ...sau 199-201 m). Asta inseamna o precizie de 1% sau mai putin. Bineinteles ca nu o sa cad in extrema cu verificare metrologica dar aplic cateva trucuri software disponibile ca sa obtin un rezultat cat mai exact. Chestia asta cu corectia de temperatura poate fi unul dintre ele.
0

#46 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 15 January 2018 - 10:07 PM

Pia la urma cred ca fac o alta smecherie si nu ma mai complic cu corectia MANUALA a presiunii la nivelul marii: la initializare citesc de 100 de ori presiunea curenta, fac media si asta o folosesc in loc de valoarea presiunii la nivelul marii.
Cred ca asta e cea mai simpla metoda, fie la start cand modelul e pe sol si altimetrul e alimentat fie mai tarziu prin interfata web cand poti sa fortezi recalcularea la alta cota. Simplu si eficient.
0

#47 Useril este offline   cristanu 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 121
  • Inregistrat: 30-December 08
  • Gender:Male
  • Location:Braşov

Postat 16 January 2018 - 09:23 AM

Salutare,
urmăresc cu deosebit interes topicul tău, mă interesează în mod special dispozitivul de măsurat greutatea și CG.
Am citit de nenumărate ori topicul deschis pe rcgroups dar tot nu m-am lămurit asupra programării în arduino.
Se pare că pînă acum ți-a reușit , știu că urmează printarea 3D și calibrarea , dar pînă acum arată OK.
Ce celule de greutate folosesti ? De 2 și 3 kg conform topicului sau se poate și cu cele de 5 kg (am găsit prin țară).
Cam cît estimezi că te va costa printarea 3D a pieselor pt. cantar?
Spor la treabă!
0

#48 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 16 January 2018 - 10:37 PM

Vezi postareacristanu, la 16 January 2018 - 09:23 AM, a spus:

Ce celule de greutate folosesti ? De 2 și 3 kg conform topicului sau se poate și cu cele de 5 kg (am găsit prin țară).
Cam cît estimezi că te va costa printarea 3D a pieselor pt. cantar?

Eu am cumparat de pe Banggood celule de 1 kg.
Pe mine printarea 3D ma costa cam 20 EUR/kg (15EUR/kg del aHK plus transportul 110-15 EUR), piese printate pentru diverse proiectele-am calculat la 100 EUR / kg.
Ina nu am printat un set de piese pentru cantar, cand vor fi gata te anunt ce greutate au.



0

#49 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 17 January 2018 - 09:00 AM

Ender, te-aș sfătui să nu te complici cu calibrări complicate pentru că stabilirea înălțimii în funcție de presiune atmosferică este extrem de complicată și nu foarte precisă. Altimetrele barometrice nu iau în calcul toate variabilele necesare. Pe aeronavele moderne nici nu mai sunt folosite altimetre barometrice. S-a folosit pâna de curând altimetrul barometric digitalizat ceea ce presupunea introducerea rezultatului barometric într-un algoritm ce are la bază un sistem de funcții exponențiale complicate, dar nici tipul acesta de altimetru nu a mai fost considerat suficient de precis în condițiile în care o aeronavă este capabilă să aterizeze singură.
Pentru ce are nevoie un aeromodel poți folosi o citire barometrică prelucrată într-un algoritm simplu ce ține cont doar de o funcție dată de faptul că presiunea scade direct proporțional cu creșterea înălțimii (adică formula lui Babinet). Din păcate nu am caracterele necesare să o scriu, dar nu cred să fie foarte greu de găsit.

P. S. Am făcut o mică eroare. Se mai folosesc altimetre barometrice în aviația sportivă, dar aeronavele respective zboară doar ziua în condiții meteo bune.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#50 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 17 January 2018 - 09:38 AM

In schimb in UAV-uri sunt de baza, pentru ca GPS-urile (civile) au precizie intentionat redusa pe undeva pe la 2-3m, si aia in zile bune.
Sub 5m, pentru cine isi permite, si vrea aterizare asistata, se intra cu sonar, care este cel mai tare, precizie la cm si tine cont si de relief si obstacole.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#51 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 17 January 2018 - 10:29 AM

Vezi postarearenatoa, la 17 January 2018 - 09:38 AM, a spus:

In schimb in UAV-uri sunt de baza, pentru ca GPS-urile (civile) au precizie intentionat redusa pe undeva pe la 2-3m, si aia in zile bune.
Sub 5m, pentru cine isi permite, si vrea aterizare asistata, se intra cu sonar, care este cel mai tare, precizie la cm si tine cont si de relief si obstacole.


Doar la UAV-urile de câmp (erau). Alea purtate în rucsac, lansate din mână, sau catapultă și care se demontează singure la aterizare să nu se distrugă.
De sonar... am auzit doar la submarine și lilieci. Asta nu înseamnă că nu ai dreptate.
Eu știu de radioaltimetre, radar dopler și laser.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#52 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 17 January 2018 - 11:05 AM

Sunt sonare, la multe drone de hobby, si sunt chiar cel mai simplu de gestionat software, nimic de calibrat, nu au treaba cu temperatura, senzor ieftin...
Totul pana la limitarea distantei, doar 5-8m, ceeace le face bune doar la aterizare.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#53 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 17 January 2018 - 02:06 PM

Ce spuneti despre:
https://www.banggood...ur_warehouse=CN ?
0

#54 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 17 January 2018 - 04:14 PM

Ce sa spunem... este cel mai popular, ArduPilot/Copter il stie cred ca de prin 2010... si pretul spune tot :)
Si cele din DJI sau Parrot sunt similare, trimit un puls si asculta ecoul, se stie viteza sunetului, simplu de calculat...
... cu picioarele pe pamant ...
0

#55 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 17 January 2018 - 10:54 PM

Stiu ca stabilirea corecta a inaltimii in functie de presiune e treaba complicata (si de aceea nu mai bag corectii gen QNH si QFE ca nu mai intelege utolizatorul nimic si ma injura).
am dat o tura pe net sa vad daca fac upgrade de la senzorul asta de 2 dolari obtin ceva in plus...raspunsul este ca nu. 2 dolari sau 20 de dolari cam tot aia ... BMP280 este a treia sau a patra generatie de sezori Bosch si ofera cel mai bun raport pret/performanta. La urma urmei e un altimetru de uz personal si neprofesional sau non-competitie. Nu am nevoie sa tin o drona la punct fix la 50 de m ci sa masor niste inaltimi cat de precis pot.
Alta tura pe net si am gasit datasheet-urile de la BMP280 si BME280. Chestia aia e care o faceam eu extern cu oversampling (pentru cunoscatori era un filtru Kalman de ordinul I) o face si circuitul intern. Pentru aplicatii de "navigatie interioara" (in cladiri...unde vrei sa elimini varfurile date de deschiderea si inchiderea usilor dar sa poti totusi determina cu precizie presiunea / inaltimea) producatorul recomanda un oversampling 16x la presiune si 2x la temperatura...si totul este facut intern. Asa ca am modificat partea de initializare si am bagat in registrul de cofigurare recomandarile Bosch si acum filtrarea esantioanelor se face in hardware.
Problema principala e alta ...si nu prea exista rezolvare usoara la ea. Zciea Olvi ceva de "calibrare de temperatura"...calibrarea e o operatie pe care o faci o singura data si aia e (cum am facut in program cu formula hypsometrica). Am intanit mereu notiunea de "compensare cu temperatura"...asta e o chestie care ar trebui sa o faci continuu (si cred ca se face intern in chip). Un efect mai putin placut este driftu termic. Las senzorul pe podea, resetez programul (deci fac caibrarea), "iarba" e frumoasa (0-0.2 m) ...si cand vin de la masa peste 1-2 h am o "savana' de 2-3 m. Fac aceeasi chestie peste noapte ...ma trezesc dimineata cu o "jungla" de 60-65 m (dar varfurile sunt tot intr-un interval redus de sub 0.5 m). Asta e "driftul termic".
E drept ca am o centrala termica cu termostat cu programe (are cateva intervale pe zi in care poti sa setezi temperatura pntru fiecare interval) si noaptea centrala e oprita (deci temperatura scade cu cateva grade si practic fortezi o crestere a altitudinii prin scaderea temperaturii).
E drept ca in timpul zilei presiunea variaza (mai ales cand e vremea schimbatoare cum a fost zilele trecute). Asta e valabil si la camp, presiunea variaza mult de la o ora la alta.
E drept ca la calibrare in cazul Ploiestiului e o diferenta de vreo 4 m intre inaltimea data de formula barometrica si cea data de formula hypsometrica.
Dar asta cred ca e din alta categorie( incarcarea termica). Senzorii astia (ca si cei de greutate de altfel) sunt de fapt niste rezistente puse intr-o punte de masurare. Asta inseamna ca trebuie sa existe o valoare de referinta, fie o rezistenta sau o tensiune sau chiar un alt senzor de genul asta care masoara presiunea intr-o incinta inchisa (spre deosebire de senzorul principal care masoara intr-o incita deschisa, exista o mica gaura in cip). Oricare dintre variante are o mica hiba: variaza cu temperatura. Nu numai cea exterioara (pe care o masori cumva) ...dar tot cipul asta se comporta ca o mica rezistenta alimentata la 3.3 v si care se incalzeste usor-usor in timp si face ca nivelul 0 sa urce la 60-65 de metri peste noapte.
Asta e motivul pentru care dronele la aterizare prefera citirea altitudinii cu ultrasunete ..."driftul termic" se simte binisor pe durata de zbor a dronei. La planoare mai merge ca tu faci aterizarea, la drone nu vrei ca la intoarcere FC sa taie motoarele cand crede ca e la 20 cm cand el de fapt e la 20 m.
Chestia asta nu merita sa o abordam prea complicat, un buton (fie fizic fie in interfata web) de calibrare cand modelul se afla pe sol ne rezolva problema pe termen scurt.
Am lasat de cateva ori altimetrul sub tensiune sa vad cum se comporta pe termen lung achizitia si salvarea de date. Codul programului nu a fost scris de la 0, am pornit de la un data logger scris de altcineva (am pus mai devreme un link catre canalul autorului, un radioamator G6EJD) si care folosea un senzor de temperatura / presiune / umiditate cu salvarea datelor odata la cateva minute. Eu scriu datele mult mai des in memoria flash (va trebui sa fac o optimizare a scrierii ca sa nu "obosesc" memoria)...el avea un buffer de 60 de esantioane (limitat si de Google Charts care mai mult nu accepta) si atunci cand se umplea buffer-ul muta toate datele cu cate o pozitie. Merge chestia asta si la 500 de esantioane cum am acum (cam gafaie un pic ca faci mult mai multe operatii de memorie si intervalul e mai scurt). Modificarea pe care o voi face in zilele urmatoare va fi trecerea de la un buffer liniar de 500 esantioane la unul circulare de 1024 sau 2048 sau 4096 esantioane (in extremis 8192 ...cred ca asta acopera "o zi la camp") si in care ultimele 500 (sau 512) esantioane reprezinta o "zona de interes" ce este afisata in grafic (la cerere sau in timp real).
In alta ordine de idei eu si prototipul altimetrului suntem zilele astea la Istanbul, vineri inainte de plecarea spre casa sper sa am ocazia sa fac cateva masuratori in aeroport (adica la cota aproape 0 sau pe acolo si cu conditii meteo si altitudine cunoscute)...mai cu fereala asa, cu senzorul in rucsac sa nu intre gaborii turci la banuieli si sa ma trezesc cu un pat de mitraliera la ceafa pe chestia ca fac bombe in aeroport.
0

#56 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 18 January 2018 - 08:06 PM

Te complici fără sens. :) Prea multe eșantioane. Nu ai nevoie nici măcar de 500. Degeaba faci calibrare la Istambul. Calibrarea o faci pe loc în ziua de zbor la inițializarea sistemului, luând drept T0 inițializarea cu H0. Asta e tot ce-ți trebuie. Compensarea cu temperatura este nesemnificativă având în vedere că nu faci compensare și pe celelalte variabile.
Dacă-ți apare o variație în presiunea atmosferică într-un interval scurt de timp, oricum, strângi jucărelele și pleci acasă că se strică vremea. Sunt de părere că pentru destinația propusă, o eroare de 1% și chiar mai mare nu te deranjează cu absolut nimic, mai ales că această eroare îți va lăsa în pace calibrarea T0 cu H0.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#57 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 18 January 2018 - 11:06 PM

Cred ca pot sa imi pun "complicatie inutila' la avatar ... Lasand gluma la o parte si trecand la chestii serioase: mi-am propus ca altimetrul asta sa faca tot ce simt eu ca e nevoie sa faca si nu face ala de la HK (sau altele de pe piata).
Chestia este ca foloseste un procesor relativ nou (primul modul ESP01 a fost scos in august 2014 si nu exista inca altimetre comerciale cu asa ceva). Iar saltul tehnologic e semnificativ: Arduino merge la 8 MHz sau 16 MHz ... ESP8266 sau ESP32 merg la 80 MHz sau chiar 160 MHz (cu overclocking). Au bagat in procesor o intreaga stiva TCP si WiFi si asta deschide cu adevarat noi posibilitati.
Daca vreti proiectul asta este despre crearea unei noi generatii de altimetre nu referitor la precizie ci la interactiunea cu utilizatorul. Sa vad ce se poate face cand puterea de procesare creste de 5-10 ori. Si chestiile care ma deranjau la altimetrul HK determina exact zonele in care lucrez: mufele si firele fragile de conectare + interfata Bluetooth => interfata Wi-fi; grafice scoase chinuit acasa => grafice obtinute pe loc pe telefon/tableta/calculator; prelucrari avansate pe seturile de date 9filtrare si calcule statistice).
Scopul real pentru care am luat prototipul cu mine este altul (nu masuraotrile de la sol din aeroport): vreau sa fac o modificare in program (sa ii tai partea de Wifi) si sa las altimetrul sa functioneze pe durata zborului de intoarcere (cam 1 h sau putin peste). Chiar daca altitudinile IST si OTP sunt diferite (plus driftul termic de o ora si ceva) si presiunea din cabina nu reflecta inaltimea la care zboara avionul (am impresia ca se presurizeaza cabina echivalent 2000 - 2500 m) vreau sa am un set de date "reale" pe care sa pot pune la punct algoritmii de prelucrari statistice; inaltimea de lansare, inaltimea maxima, viteza ascensionala si viteza descensionala. In functie de cum arata curba asta pot genera ulterior seturi de date cu care sa verific algoritmii statistici. In pricipiu o curba de genul asta se obtine prin suprapunerea unui "zgomot" peste o curba ideala. De exemplu peste un grafic gen "dinte de fierastrau' (eventual cu varf plat) care reprezinta lansarea si planarea descensionala daca pui un "zgomot de masurare" ( o eroare de masurare cu o distributie normala de tip clopot cu o anumita amplitudine) obtii ceva cat de cat realist. Dar trebuie sa stiu cam ce "zgomot" sa suprapun peste curbele ideale.
Si o ultima remarca: partea asta de chestii "frumusele" (graficele) e aproape gata (si asta ar satisface partea de "utilizator"). . Dar dupa cum vedeti pe forum eu nu zbor prea mult (sunt mai mult "constructor") si ma intereseaza extrem de mult datele statistice pe care le poti obtine pe loc la camp. De exemplu sa poti alege un unghi de incidenta din cateva incercari...sau efectul unghiului diedru...sau efectul distantei intre aripa si stabilizatiri. Si pentru asta am nevoie de "multe" esantioane (prelucrarile statistice devin mai exacte pe seturi mari de date).
Urmatoarea etapa dupa altimetru / senzor de presiune e introducerea de giro si accelerometru in configuratie, poate si o sonda Pitot. Dar asta mult mai incolo.

0

#58 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 19 January 2018 - 09:02 AM

Apropo de date reale, pe al meu (variometru) l-am "calibrat" in lift ;)
Se stie inaltimea, am masurat timpul... si cam asa, cu o zecimala... :)
... cu picioarele pe pamant ...
0

#59 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 22 January 2018 - 01:53 PM

Vezi postareaender67, la 18 January 2018 - 11:06 PM, a spus:

Cred ca pot sa imi pun "complicatie inutila' la avatar ... Lasand gluma la o parte si trecand la chestii serioase: mi-am propus ca altimetrul asta sa faca tot ce simt eu ca e nevoie sa faca si nu face ala de la HK (sau altele de pe piata).
[...]


Ei na. Nu o lua chiar așa în tragic.:)
Vorbeam doar de încercarea de a te calibra cu o valoare la nivelul mării ”0”. Valoarea asta nu există decât teoretic și asta pentru că la momentul când au fost stabilite unitățile de măsură, respectivii savanți nu aveau destule cunoștințe despre problemă.
În realitate, în aviație contează calibrarea în funcție de un punct de interes. Un altimetru cu capsulă barometrică nu va avea niciodată un ”0” absolut. La decolare aparatul se setează să arate ”0” în funcție de presiunea atmosferică a aeroportului pe care se află. Că respectivul aeroport se află la ”160 m” față de nivelul mării contează mai puțin. Pentru aterizare, același altimetru, este setat în zbor cu presiunea atmosferică de la H=0 a aeroportului pe care se aterizează, presiune comunicată de controlorii de trafic.
Mai departe poți să iei câte eșantioane te mulțumesc dacă așa crezi de cuviință.
Pe de altă parte, indiferent ce vei face ”H=0” teoretic va avea o variație per 24 ore cuprinsă între 2m și 14m deasupra mărilor-oceanelor și 30cm-2,5m deasupra uscatului. (Valorile sunt aproximative-rotunjite. Cine le vrea precise - există Google.)
Ce să-i faci ? Trăim pe un afurisit de bolovan foarte neregulat care mai este influențat și de fazele lunare. :pardon:

Spor la meștereală.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#60 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 12 March 2018 - 07:36 PM

Ai mai meșterit ceva la proiectele tale ? Pe când sunt disponibile la vânzare ? Sunt interesat.
Sper că nu te-au supărat intervențiile mele. Nu trebuie luate drept critică, ci doar ca informație. Cam așa se lucrează pe la mine ... : "Ți se dă o problemă de rezolvat, sau poți spune un proiect (tot aia). Îl gândești într-un anume fel pentru a realiza termenele țintă, după care aduni băieții din birou și încep discuțiile. Se evidențiază informații pe care le știai, dar le-ai trecut cu vederea și se ajunge la o concluzie. Ținta este să scoți cât mai repede produsul pe piață, să ofere informații utile cât mai precise pentru nevoile utilizatorului, un timp cât mai lung de exploatare și raportat la toate astea un preț bun (mic), atât în ceea ce privește costurile de fabricație, cât și prețul final pe care-l plătește clientul."

Așa că, ai un client care așteaptă. :)
URA şi la zbor fofezelor !
0

Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

21 useri citesc topicul
0 membri, 21 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro