Chituire
#1
Postat 14 January 2006 - 06:16 PM
Lucrez in prezent la o nava acoperita cu baghete de pin. Evident, printre baghete au ramas mici spatii. Presupun ca nu se procedeaza ca la navele reale vechi, cu calti, rasina si lasat lemnul la umflat, ci se astupa cumva.
Am citit pe aici parca de varianta cu chit. Este asta varianta corecta, utilizata in prezent? Daca da, ce tip de chit imi recomandati? (eventual marca, tip si loc unde se gaseste de obicei ar fi cel mai bun raspuns).
Eu ma gandesc ca probabil va trebui chituita, netezita peste chitul uscat cu smirghel(sau cum s-o scrie, ca e prima oara cand scriu cuvantul asta desi l-am mai folosit :-) ), apoi vopsita.. E corect?
#6
Postat 14 January 2006 - 07:27 PM
dupa ce ai terminat de asupat gaurile vine chituirea care se face tot cu chit poliesteric se acopera denivelarile pe cat mai mult posibil pana nu se ma cunosc spatiile dinte baghete,de obicei se da mai mult pt a avea pe ce finisa cu un smilgher jin.
Dupa terminarea acestei etapei se aplicata nitro-chitul(care se gaseste tot la piese auto)acest chit este ultimul dupa care urmeaza vopsirea.Acel chit are rolul de a astupa si indrepta cele mai mici imperfectiuni ..recomand rabdare pt a iesii o suprafata frumos finisata.dupa ce se usuca nitrochitul
se ia din nou la jmilgher pana cand sunteti multumit se suprafata.
Etapa urmatoare este vosipsirea, se v-a folosii vopsea auto diluata cu nitrodiluant..se aplica cu pistollul de vopsit. vopseaua de lemn sau normala este de calitate inferioara si se deterioreaza in timp de la apa temperatura etc.
Succes!
#9
Postat 15 January 2006 - 12:55 PM
#10
Postat 15 January 2006 - 01:28 PM
Citeaza
Eu nu as sugera folosirea aracetului pe trei considerente:
- fiind (in cazul de fata) un liant pe baza de APV, deci solubil in apa, absorbtia neuniforma a solventului in lemn (care este fireasca datorita densitatii neuniforme a lemnului) poate cauza deformari ale structurii;
- dupa evaporarea apei, prezenta aracetului ca liant in rumegus ridica mari probleme la slefuire;
- daca la vopsire/lacure se folosesc alte vopseluri decat cele pe baza de apa, in timp apar exfolieri cauzate de aderenta necorespunzatoare pe suprafetele chituite cu rumegus amestecat cu aracet.
Raportat la cele de mai sus, cred ca solutia optima este folosirea chitului poliesteric auto, care poate fi procurat de la magazinele de specialitate ambalat in cutii metalice incepand de la 150 gr. net/cutie (si preturi rezonabile).
Pentru vopsire, asa cum s-a mai spus, pot fi folosite vopseluri nitro, dar nu este neaparat nevoie de pistol auto; un pulverizator "de gura", care se poate confectiona cu usurinta, este pe deplin satisfacator!
#11
Postat 15 January 2006 - 01:38 PM
Eu in locul tau as folosi Poxipol amestecat cu rumegus fin de lemn intrucit are aderenta mai buna si produsul obtinut e asemanator celui din care e facut navomodelul.
Repet parere personala.
Bafta
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#12
Postat 15 January 2006 - 01:41 PM
Citeaza
Prea multe tipuri nu sunt si nici diferente esentiale intre ele. Eu folosesc chitul auto la tratarea suprafetelor modelelor mari pt. ambarcatiuni reale, dar practica a scos in evidenta ca cele mai bune (dar nu si cele mai scumpe) sunt chiturile de culoare gri si crem. Nu am la indemana o cutie ca sa-ti spun tipul, dar ambalajul unor astfel de cutii este fie de culoare rosie, fie albastra.
Cert este ca dupa cca. 10 minute (timp dependent de temperatura din incapere si cantitatea de intaritor), se poate trece la prelucrarea prin slefuire cu smirghel rezistent la apa (in mediu uscat pana la granulatia de 320 si umed peste), iar la ultima mana cu smirghel cu granulatia 1500 sau 2000, suprafata iese perfect lucioasa.
Evident, in cazul tau, cand dupa chituire si o slefuire prealabila aplici un strat de vopsea, suprafata trebuie sa fie neteda, dar usor sablata, asa ca nu-ti recomand sa depasesti granulatia de 320.
#13
Postat 17 January 2006 - 04:54 PM
Skyspy, la 15 Jan 2006, 13:38, a spus:
Daca lemnul este uscat - situatie normala si in activitatea modelistilor dar si a celor care lucreaza la scara mult mai mare - rasinile poliesterice impregneaza si adera foarte bine la lemn, cu o exceptionala stabilitate in timp. De altfel, termenul de saturare a lemnului cu rasini este o expresie uzuala care sugereaza tocmai faptul ca rasina este absorbita de lemn.
Mentiunea este valabila atat pt. rasinile poliesterice romanesti (de fapt, mai nou porduse in Bulgaria pe reteta romasneasca), destul de proaste calitativ dar care totusi se preteaza f. bine unor astfel de aplicatii, cat si pt. cele straine.
Sugestia mea insa viza chiturile poliesterice destinate reparatiilor elementelor de caroserii auto (pe piata romaneasca nu am vazut decat dintre cele produse de firme renumite din Europa, Asia si America), caracterizate printr-un grad de prelucrabilitate foarte bun si - comparativ cu Poxipolul - mult mai ieftine si care accepta o plaja mult mai larga in raportul amestecului chit-intaritor (hotarator in optimizarea timpului de polimerizare pentru o anumita aplicatie).
Toate afirmatiile pe care le-am facut se bazeaza pe experienta curenta a ultimilor 2-3 ani de cand folosesc zilnic chituri auto, atat pentru chituirea de suprafata a lemnului (placajelor din lemn) cat si pentru umplerea golurilor de la imbinari (unele de 3-4 m lungime cu interspatii de pana la 1 cm).
Aceasta postare a fost editata de mmc: 17 January 2006 - 05:03 PM
#14
Postat 17 January 2006 - 05:58 PM
#15
Postat 20 January 2006 - 02:34 PM
Intre unele baghete, unde curba curentilor ar fi fost prea fortata, au ramas spatii de ~2 mm. As putea sa pun intre ele mici fasii de lemn taiate cu cutter-ul (si evident, lipite si ele), sau as putea sa chituiesc direct.
Ce ar fi mai bine sa fac? Pot astupa cu chit asemenea spatii, astfel incat sa reziste in timp si la apa, sau sunt prea mari si ar fi mai bine sa pun fasii de lemn ca sa tina, si abia apoi sa bag chit?
Cand e gata acoperita, o sa postez si o serie de poze, ca sa va puteti face o idee mai precisa.
#16
Postat 20 January 2006 - 11:43 PM
#17
Postat 20 January 2006 - 11:52 PM
Luciffer`boss, la 20 Jan 2006, 23:43, a spus:
Eram curios cam cat e cel mai mare spatiu rezonabil de acoperit cu chit, de la care incolo as risca sa nu mai fie rezistent.
#20
Postat 29 January 2006 - 02:54 PM
In final am reusit (cel putin eu sunt multumit). Au ramas mici zone unde de la slefuit chitul se ciobise un pic si avea mici gaurele, le-am mai reparat.. arata ok in final. In etapa asta nu i-am facut nici o poza pentru ca eram prea murdar pe maini.
Deja am trecut si la etapa de vopsit, cu spray-uri de vopsea auto. Sper sa tina, intentionez sa dau doua straturi. Am protejat zona care nu vreau sa se vopseasca cu scotch, si am dat cu spray. Cand se va usca, voi mai da o data sau de doua ori, pana sunt multumit de rezultat.
Chiar, stie cineva cat dureaza sa se usuce vopseaua?
Si in final, pentru ca am promis demult, cateva poze din timpul lucrului, din diverse etape.
http://gps.kpnqwest.ro/boat/DSC03309.JPG
http://gps.kpnqwest.ro/boat/DSC03310.JPG
http://gps.kpnqwest.ro/boat/DSC03311.JPG
http://gps.kpnqwest.ro/boat/DSC03312.JPG
http://gps.kpnqwest.ro/boat/DSC03313.JPG
http://gps.kpnqwest.ro/boat/DSC03314.JPG
http://gps.kpnqwest.ro/boat/DSC03315.JPG
http://gps.kpnqwest.ro/boat/DSC03316.JPG
http://gps.kpnqwest.ro/boat/DSC03320.JPG
http://gps.kpnqwest.ro/boat/DSC03321.JPG
#22
Postat 29 January 2006 - 07:43 PM
Ma gandesc k ar fi bine sa dai un strat mai gros.
succes!
Aceasta postare a fost editata de bethowen: 29 January 2006 - 07:48 PM
#23
Postat 29 January 2006 - 10:36 PM
#24
Postat 30 January 2006 - 08:13 PM
Am vazut ca s-au frant langa prova
Data viitoare udale din belsug ( preferabil tine-le la aburi ). Vor deveni mult mai docile.
Fara suparare...cand am vazut clestii aia am crezut ca vrei de fapt sa-i pornesti motorul.......... http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif
Atentie ! daca mai ai timp...ai imbracat coca navei in panza ? Ideal ar fi sa tragi un ciorap de dama peste toata distractia altminteri garantez ca in timp vor aparea fisuri.
Depinde cat de mult tii la model. cand vei face alt model si vei dori sa-l tii mai mult timp nu uita cestia asta.
Lemnul lucreaza in timp si inevitabil apar fisuri la imbinari. GARANTAT ( si pe pielea mea )
Incearca macar sa o vopsesti bine si la interior. Dar nu cu o vopsea foarte sofisticata.
Sa fii convins ca in orice model care merge pe balta mai devreme sau mai tarziu va intra apa , si nu cativa stropi.
Toate bune si spor la treaba
Noroc Bun
#28
Postat 30 January 2006 - 10:31 PM
Eu folosesc tei si plop, de asta am.
In cazul aburirii (sau udare), lipiti baghetele in stare umeda? Si in cazul asta, cu ce? Eu am folosit prenandez, dar i-mi propun sa fac schimbari.
Multam fain!
#29
Postat 30 January 2006 - 11:17 PM
Don't drink and drive, smoke and FLY!
Radiolink AT10, 2,4GHz
GRUNAU BABY 2.3M
ASW-28 2M
#30
Postat 31 January 2006 - 01:18 AM
patric, la 30 Jan 2006, 22:31, a spus:
Cred ca au oferta si pe site, in magazin. Nu stiu cat costa si cat de repede primesti marfa, dar gasesti preturile daca le cauti si cu un mail poate afli si alte detalii. Zic si eu, ca n-am cumparat balsa si nu stiu exact...
Dar cred ca se poate. Incearca.
Pentru lipit lemn cauta si discutiile mai vechi, de pe forum. Gasesti sigur raspuns si te lamuresti usor. Spor la treaba!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 31 January 2006 - 01:19 AM
Telefon: 0721 385365